Inteelt bij fokken Duitse Herder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Re: Inteelt bij fokken Duitse Herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:18

Ja, dat kan je idd ook op de site die ik poste, een toekomstig nest invullen en zo zien wat het coi gaat worden van die pups! Heel handig :j

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 15:33

Thesserd schreef:
Ja, dat kan je idd ook op de site die ik poste, een toekomstig nest invullen en zo zien wat het coi gaat worden van die pups! Heel handig :j

De honden komen in die database voor maar als ik mating doe krijg ik alleen 'No common ancestry was found in 5 generations'
Wat doe ik dan fout?

Wilawander schreef:
Ik ben zelf voorstander van een zo groot mogelijke genenpoel. Er is helaas veel lijnenteelt toegepast en word ook toegepast en in enkele gevallen is dat ook best verantwoord mits het honden betreft die ook bewezen gezonde nakomelingen hebben gebracht.
Vaak word juist niet daar naar gekeken maar naar andere eigenschappen zoals sport of exterieur enz. en word het gezondheidsplaatje vergeten dus vandaar dat ik daar erg voorzichtig mee ben. Als je kijkt naar individuele honden is er nagenoeg geen enkele DH zonder inteelt percentages vaak vanaf de generaties 4-5 en dat zal je ook moeilijk vinden. Hierdoor komen steeds meer erfelijke afwijkingen voor zoals DM, dwerggroei, mdr1 daar deze recessief vererven.

In jou geval zou ik kijken om welke reu (vermoedelijk) het gaat en hier goed kijken hoe hij zich vererft heeft. En vooral kijken naar de HD/ED uitslagen van alle ouders in zeker de 1e 4 generaties en ook informeren hoe het staat met ruggen en vooral ook DM (Degeneratieve Myelopathie).

Dat het met de Duitse herder slecht gesteld staat is helaas niet deels waar. Er word steeds meer zonder stamboom en gezondheidseisen gefokt en daardoor komen er steeds meer duitse herders met problemen. Wij fokken zelf met keurfok en hebben ook honden uit keurfok en hebben nog nooit (gelukkig) honden gehad met HD en ED. We selecteren dan ook heel streng op gezondheid en testen dan ook meer als nodig is van de rasvereniging. Ons hoofddoel is de sport en daarvoor kunnen we alleen maar op en top gezonde honden gebruiken en tot nu toe lukt dat goed. Maar is wel even goed opletten.

Wij gebruiken de site http://www.working-dog.eu

Ik zit inderdaad ook op working dog. De teef is getest op DM en vrij. Van de reu is de uitslag nog onderweg. Das nog even afwachten dus. De reu heeft zelf nog geen nakomelingen. Wel komt hij uit een erg gezonde lijn en zijn er geen ongezondheden bekend. Ruggen ed zijn ook getest.

Uiteraard is het dus nog wel afhankelijk of de reu gebruikt gaat worden van de uitslag van de DM test.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:24

Als de moeder vrij is dan maakt de uitslag op zich niks uit van de reu. De nakomelingen zullen geen van allen lijder zijn namelijk.
Maar wie is de vader die 2 x voorkomt?

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 17:41

Wilawander schreef:
Als de moeder vrij is dan maakt de uitslag op zich niks uit van de reu. De nakomelingen zullen geen van allen lijder zijn namelijk.
Maar wie is de vader die 2 x voorkomt?

Dat is waar hihi. Maar toch wilde ik ook de reu getest hebben.
Nick vom Heiligenbosch komt 2x voor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:45

Ondertussen snap ik niks meer van het hele COI verhaal. :')

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:57

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:11

De gezondheidsuitslagen wist ik idd wel te vinden, Ww. Jammer genoeg zegt dat ook lang niet alles, want een hoop mensen sturen niks in als de uitslag niet goed (genoeg) is.

Het is alleen, wanneer is de inteelt te veel en wanneer maak je je er geen zorgen om?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:20

MyWishMax schreef:
De gezondheidsuitslagen wist ik idd wel te vinden, Ww. Jammer genoeg zegt dat ook lang niet alles, want een hoop mensen sturen niks in als de uitslag niet goed (genoeg) is.

Het is alleen, wanneer is de inteelt te veel en wanneer maak je je er geen zorgen om?

Mijn inziens is dat niet te zeggen daar het afhankelijk is welke honden er inteelt op is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:36

Ik denk dat je er alsnog wel op moet letten. Want wie zegt dat de afwijkingen die nu voorkomen de enige en laatste zullen zijn? En dat er later niet nog meer naar boven komt, omdat de honden teveel verwant zijn? Zolang de slechte uitslagen vaak niet ingestuurd worden, heb je eigenlijk ook geen eerlijk overzicht(hoewel de tamtam ook goed werkt natuurlijk). Het lijkt mij makkelijker als het al een paar generaties terug zit en er voor de rest geen verwantschap is. Dan snap ik dat je zegt dat het aan de honden ligt. Als je voor de rest weet dat er goede honden uit komen en de toekomstige partner helemaal niet verwant is.

Zou jij nu bewust een reu op een teef zetten waar opa aan beide kanten zit? Of waar dezelfde teef en reu in voorkomen, in de 3e en 2e generatie?

Gewoon interesse hoor. Ik vind het wel heel boeiend!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:11

MyWishMax schreef:
Ik denk dat je er alsnog wel op moet letten. Want wie zegt dat de afwijkingen die nu voorkomen de enige en laatste zullen zijn? En dat er later niet nog meer naar boven komt, omdat de honden teveel verwant zijn? Zolang de slechte uitslagen vaak niet ingestuurd worden, heb je eigenlijk ook geen eerlijk overzicht(hoewel de tamtam ook goed werkt natuurlijk). Het lijkt mij makkelijker als het al een paar generaties terug zit en er voor de rest geen verwantschap is. Dan snap ik dat je zegt dat het aan de honden ligt. Als je voor de rest weet dat er goede honden uit komen en de toekomstige partner helemaal niet verwant is.

Zou jij nu bewust een reu op een teef zetten waar opa aan beide kanten zit? Of waar dezelfde teef en reu in voorkomen, in de 3e en 2e generatie?

Nee niet gauw. Ik probeer zo veel mogelijk bloedspreiding te hebben. Maar soms moet je wel eens een keuze maken. Zo hebben wij een kynoloog en werklijnen. Mijn doel is de kynoloog qua werken en dergelijke te verbeteren daar daar in de jaren te weinig op is gelet. Daardoor gebruik ik werklijnen op mijn kynoloog en daarmee met de tijd weer terug te fokken. Ook is de bloedspreiding daardoor veel breder en dus minder kansen op vererfbare problemen zoals bovengenoemd en die die we niet eens weten. Maar een goede kynoloog als partner te vinden voor onze teef zou het natuurlijk veel makkelijker maken. En heb daar heel goed gezocht maar of ze voldoen niet qua werk, of niet qua gezondheid of reueneigenaren willen niet dat testen wat ik graag zou willen dus dan word het heel lastig en ben nogal veeleisend wat partner betreft. Nu is er 1 reu die dus op alle vlakken past en ook de werkeigenschappen zou kunnen verbeteren maar dan krijg ik in 4/4 dus dezelfde reu. De inteelt op deze reu is al vaker toegepast met goede resultaten en betreft een reu met een goede gezondheidsstatus enz. Maar dat is dus erg wikken en wegen of we dit dus een keer zullen doen of niet. Voor mij dus geen keuze die ik even maak. Want wil graag een zo breed mogelijke genenpoel. Maar is even een voorbeeld wat men kan overwegen.

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 21:43

Wilawander schreef:
MyWishMax schreef:

Nee niet gauw. Ik probeer zo veel mogelijk bloedspreiding te hebben. Maar soms moet je wel eens een keuze maken. Zo hebben wij een kynoloog en werklijnen. Mijn doel is de kynoloog qua werken en dergelijke te verbeteren daar daar in de jaren te weinig op is gelet. Daardoor gebruik ik werklijnen op mijn kynoloog en daarmee met de tijd weer terug te fokken. Ook is de bloedspreiding daardoor veel breder en dus minder kansen op vererfbare problemen zoals bovengenoemd en die die we niet eens weten. Maar een goede kynoloog als partner te vinden voor onze teef zou het natuurlijk veel makkelijker maken. En heb daar heel goed gezocht maar of ze voldoen niet qua werk, of niet qua gezondheid of reueneigenaren willen niet dat testen wat ik graag zou willen dus dan word het heel lastig en ben nogal veeleisend wat partner betreft. Nu is er 1 reu die dus op alle vlakken past en ook de werkeigenschappen zou kunnen verbeteren maar dan krijg ik in 4/4 dus dezelfde reu. De inteelt op deze reu is al vaker toegepast met goede resultaten en betreft een reu met een goede gezondheidsstatus enz. Maar dat is dus erg wikken en wegen of we dit dus een keer zullen doen of niet. Voor mij dus geen keuze die ik even maak. Want wil graag een zo breed mogelijke genenpoel. Maar is even een voorbeeld wat men kan overwegen.

Precies wat in mijn gedachte speelt. Reu en teef zijn prima combi. Maar toen kwam inteelt naar boven als issue. Ik weet wel iets van fokken door bevriende fokkers met de tijd... Ik dacht dat inteelt gewoon was...

Bedankt allemaal voor jullie meedenken en adviezen en meningen. Jij ook via pb Thesserd... Sowieso zeer leerzaam dit.