Grappig dat jij dan juist zelf met de woorden bullshit en ongeloofwaardig komt. Nare manier van communiceren trouwens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Air schreef:Misschien even iets beter lezen voor je je zo aangevallen voelt _San87_, ik zeg namelijk nergens dat de kat absoluut NIET de oorzaak is, alleen dat het niet de DIRECTE oorzaak HOEFT te zijn. Jij beschrijft je ren, daar moet ik het mee doen. Je hebt nergens geschreven dat je ren overdekt is, maar wel dat de kat over het hek klom. 1+1=2. Je Reus ging tekeer, lijkt mij een waarschijnlijkere oorzaak van stress bij een cavia dan een kat die over het hek heen klimt, juist omdat je cavia formaat Vlaamse Reus(en dus formaat kat) gewend was.
Ik heb geloof ik ook niets gezegd over hoe het gebeurd zou zijnJe vraagt zelf om mijn oordeel overigens, als je dat niet wil moet je er niet om vragen en al helemaal niet nu op gaan zitten zeuren
Sunrise_: maar dat is hier helemaal niet ter sprake.
_San87_ schreef:Air schreef:Misschien even iets beter lezen voor je je zo aangevallen voelt _San87_, ik zeg namelijk nergens dat de kat absoluut NIET de oorzaak is, alleen dat het niet de DIRECTE oorzaak HOEFT te zijn. Jij beschrijft je ren, daar moet ik het mee doen. Je hebt nergens geschreven dat je ren overdekt is, maar wel dat de kat over het hek klom. 1+1=2. Je Reus ging tekeer, lijkt mij een waarschijnlijkere oorzaak van stress bij een cavia dan een kat die over het hek heen klimt, juist omdat je cavia formaat Vlaamse Reus(en dus formaat kat) gewend was.
Ik heb geloof ik ook niets gezegd over hoe het gebeurd zou zijnJe vraagt zelf om mijn oordeel overigens, als je dat niet wil moet je er niet om vragen en al helemaal niet nu op gaan zitten zeuren
Sunrise_: maar dat is hier helemaal niet ter sprake.
De kat in de ren veroorzaakte geen stress, tuurlijk niet. En een cavia weet echt het verschil wel tussen een Vlaamse reus en een kat die hem aanvalt... De Vlaamse reus heeft de cavia verdedigd door de kat aan te vallen.
In de door mij omschreven situatie was de dood van de cavia volledig te wijten aan de kat. Maar als ik jouw beredenatie volg, is het mijn eigen schuld dat de cavia dood is, want dan had ik maar moeten zorgen dat een kat van een ander niet in mijn tuin kan komen. Terwijl mijn dieren in een keurige ren zitten, met schuilmogelijkheden en de mogelijkheid naar binnen te gaan. Dus ik vraag inderdaad of het volgens jou mijn eigen schuld is dat de cavia dood is.
Zo ja, I am taking off my hat, and with that, a requiem for common sense. Of ja, eigenlijk moet het
zijn.
_San87_ schreef:Overigens zeg je zelf dat de kat als oorzaak van de stress zien niet juist is in jouw ogen... Misschien je eigen berichten wat beter lezen voor je mij wijst op iets wat je toch echt zelf hebt gezegd.
Ayasha schreef:Als mijn hond morgen de kat verscheurd die in mijn tuin komt. Wiens schuld/verantwoordelijkheid is het dan?
Vraag me ook af of de Mods de discussie niet beter hier houden ipv een nieuw topic gezien TS haar situatie toch opgelost is en ze aan gaf de discussie wel interessant te vinden.
Air schreef:_San87_ schreef:
De kat in de ren veroorzaakte geen stress, tuurlijk niet. En een cavia weet echt het verschil wel tussen een Vlaamse reus en een kat die hem aanvalt... De Vlaamse reus heeft de cavia verdedigd door de kat aan te vallen.
In de door mij omschreven situatie was de dood van de cavia volledig te wijten aan de kat. Maar als ik jouw beredenatie volg, is het mijn eigen schuld dat de cavia dood is, want dan had ik maar moeten zorgen dat een kat van een ander niet in mijn tuin kan komen. Terwijl mijn dieren in een keurige ren zitten, met schuilmogelijkheden en de mogelijkheid naar binnen te gaan. Dus ik vraag inderdaad of het volgens jou mijn eigen schuld is dat de cavia dood is.
Zo ja, I am taking off my hat, and with that, a requiem for common sense. Of ja, eigenlijk moet het
zijn.
Het verschil tussen stress en dood door stress. Daar redeneer ik ook uit dat je Vlaamse Reus zijn territorium heeft verdedigd. Zie niet in waarom dat geen stress kan veroorzaken bij je cavia?
In de door jou omschreven situatie is het enige wat zeker is dat de cavia dood is gegaan door stress. Of dat door de kat die over het hek heen kwam kwam, of door je Vlaamse Reus die door te verdedigen ook stress veroorzaakte kwam, of een optelsom daarvan, blijft giswerk.
Je hebt trouwens nog steeds niet verteld of je ren overdekt was of niet.
Als je echt zo graag mijn oordeel wil weten en antwoord wil geven op de vraag overdekt of niet, pb dan even. Gaat nu te ver offtopic._San87_ schreef:Overigens zeg je zelf dat de kat als oorzaak van de stress zien niet juist is in jouw ogen... Misschien je eigen berichten wat beter lezen voor je mij wijst op iets wat je toch echt zelf hebt gezegd.
Nee, ik heb gezegd dat de kat als DIRECTE oorzaak van de dood van je cavia niet juist hoeft te zijn. Dat is heel wat anders
Air schreef:Eigen schuld van de kat, imo.
Deze situatie is overigens eens gebeurd in de wijk waar ik toen woonde, die hadden ook deze mening. Moet ik er wel bij zeggen dat de hond al bijtgraag was, een gezonde niet agressieve hond hoort een kat niet te verscheuren.
En normaliter weet een kat dat die niet het territorium van een hond moet binnendringen.
Maarja mijn idee en ervaring is ook dat de meeste katten konijnen niets aan doen en zelfs liever vermijden. Ik vreesde meer voor brutale eksters die mijn konijnen een oog uit het hoofd zouden kunnen prikken dan voor katten als ze los in de tuin rond liepen. Daarom alleen onder toezicht los in de tuin en anders in een ruime, stevige, overdekte ren met genoeg ruimte om de benen te kunnen strekken en plezier te hebben.
jamietinker schreef:Als de kat ook maar in je tuin probeert te komen natspuiten,
die van mij kwam een keer nat thuis heb hem afgedroogd maar moest ook wel een beetje lachen. Natuurlijk snap ik dat andere andermans beesten niet in hun tuin willen hebben.
_San87_ schreef:Natuurlijk wel. Als de kat er niet was geweest, had de Vlaamse reus de cavia's niet hoeven redden van diezelfde kat (die al op de cavia's aan het hunten was). De kat is dus zeker weten de directe oorzaak van de dood van de cavia.
Ik zie niet in wat het ertoe doet of de ren overdekt was of niet (wat deze overigens wel was), die kat hoort gewoon niet in mijn tuin, waar het dier overlast veroorzaakt. En dat laatste is zaak van de eigenaar.
Diablo schreef:Air schreef:Moet ik er wel bij zeggen dat de hond al bijtgraag was, een gezonde niet agressieve hond hoort een kat niet te verscheuren.
Waar haal je die wijsheid vandaan? Één van onze honden heeft (helaas) al eens een kat dood gebeten. Maar zij is niet agressief of ongezond hoor.
Air schreef:Ja, als er geen auto's hadden bestaan waren er geen mensen die door rood rijden met de auto. Auto's maar beboeten dan?
Kat is alleen zeker weten de directe oorzaak als ie je cavia had doodgebeten. Zoek anders even op wat het verschil is tussen direct en indirect, want je haalt het door elkaar.
Als je niet inziet wat wel/niet overdekt er toe doet snap je dus ook niet dat veiligheid van je dieren net zo goed zaak voor de eigenaar van dieren is.
Air schreef:Per ongeluk doodbijten kan ik nog begrijpen, maar verscheuren? Dat vind ik niet kloppen bij een gezonde, niet agressieve hond.