[Info] Discussietopic over het houden van katten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:24

Jij wil je ook graag prediken als helderziende en weet ook meer over de buurvrouw van de TS dan dat de TS verteld heeft? :D :')
Grappig dat jij dan juist zelf met de woorden bullshit en ongeloofwaardig komt. Nare manier van communiceren trouwens :)

Amandavd

Re: Help! Kat bij konijn in de tuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:29

Dan weet je precies wat voor reactie je opwekt als je woorden blijft verdraaien en aannames doet. Ik gebruik die manier van communiceren alleen voor mensen die zelf niet kunnen communiceren.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:30

Ik vind jouw manier van communiceren anders ook niet al te prettig, Air. Verder ben ik het eens met San_87 en Ayasha. Dat de Vlaamse Reus verantwoordelijk zou kunnen zijn voor de dood van de cavia van San_87 doordat hij zichzelf verdedigde, of althans, dat die kans aannemelijker is dan de (onbekende) kat die in de ren klom, is gewoonweg belachelijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:41

Amandavd je lijkt me niet de juiste persoon om mij te beschuldigen van aannames doen. De buurvrouw(en overige katteneigenaren) zijn al van alles en nog wat beschuldigt zonder dat jullie daar enige weet van kunnen hebben.
Ook voor jou de vraag wat ik zou hebben verdraait?

Misschien is het overigens ook mogelijk om eens dingen te gaan onderbouwen, ipv. makkelijk vingertje wijzen.

Djinnie: Het is dus belachelijk dat dieren die op elkaar vertrouwen van slag raken als de ander van slag raakt? Als één paard op hol gaat blijft de rest lekker rustig staan grazen? Onderbouwing graag :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:55

Ik ben trouwens heel benieuwd waarom het zo moeilijk is om de waarheid te accepteren?
Wat is er zo moeilijk aan om te begrijpen dat je niet van iedere andere diereneigenaar uit kan gaan en er dus beter zelf voor kan zorgen dat je eigen dieren veilig zitten?
Ik verzin het niet, het IS gewoon zo. Er zijn meer loslopende katten dan die kat van die ene specifieke eigenaar.

Kan ik niets aan veranderen, kunnen jullie ook niets aan veranderen om er hier op bokt over door te blijven zeuren. Stuur dan brieven naar de gemeente, plaats berichten op de kattensite, weet ik het, maar ik heb niet het idee dat hier veel in dit topic veel katteneigenaren zitten die hun kat los rond laten lopen en geen verantwoordelijkheid nemen bij klachten, of dat gaan veranderen door jullie reacties.

Daarnaast is het enige wat bekend is over de betreffende katteneigenaar/buurvrouw, dat de TS met haar gesproken heeft en alleen heeft gevraagd om een belletje om te doen.
Ik denk niet dat als de TS nu bij haar aan gaat kloppen en haar voor alle dingen uitmaakt die hier genoemd zijn, dat de buurvrouw nog aardig en meewerkend wil zijn :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:59

Air schreef:
Misschien even iets beter lezen voor je je zo aangevallen voelt _San87_, ik zeg namelijk nergens dat de kat absoluut NIET de oorzaak is, alleen dat het niet de DIRECTE oorzaak HOEFT te zijn. Jij beschrijft je ren, daar moet ik het mee doen. Je hebt nergens geschreven dat je ren overdekt is, maar wel dat de kat over het hek klom. 1+1=2. Je Reus ging tekeer, lijkt mij een waarschijnlijkere oorzaak van stress bij een cavia dan een kat die over het hek heen klimt, juist omdat je cavia formaat Vlaamse Reus(en dus formaat kat) gewend was.

Ik heb geloof ik ook niets gezegd over hoe het gebeurd zou zijn :+ Je vraagt zelf om mijn oordeel overigens, als je dat niet wil moet je er niet om vragen en al helemaal niet nu op gaan zitten zeuren :)

Sunrise_: maar dat is hier helemaal niet ter sprake.

De kat in de ren veroorzaakte geen stress, tuurlijk niet :+. En een cavia weet echt het verschil wel tussen een Vlaamse reus en een kat die hem aanvalt... De Vlaamse reus heeft de cavia verdedigd door de kat aan te vallen.

In de door mij omschreven situatie was de dood van de cavia volledig te wijten aan de kat. Maar als ik jouw beredenatie volg, is het mijn eigen schuld dat de cavia dood is, want dan had ik maar moeten zorgen dat een kat van een ander niet in mijn tuin kan komen. Terwijl mijn dieren in een keurige ren zitten, met schuilmogelijkheden en de mogelijkheid naar binnen te gaan. Dus ik vraag inderdaad of het volgens jou mijn eigen schuld is dat de cavia dood is.

Zo ja, I am taking off my hat, and with that, a requiem for common sense :). Of ja, eigenlijk moet het ;( zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:01

Overigens zeg je zelf dat de kat als oorzaak van de stress zien niet juist is in jouw ogen... Misschien je eigen berichten wat beter lezen voor je mij wijst op iets wat je toch echt zelf hebt gezegd :).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:02

Als mijn hond morgen de kat verscheurd die in mijn tuin komt. Wiens schuld/verantwoordelijkheid is het dan?

Vraag me ook af of de Mods de discussie niet beter hier houden ipv een nieuw topic gezien TS haar situatie toch opgelost is en ze aan gaf de discussie wel interessant te vinden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:19

_San87_ schreef:
Air schreef:
Misschien even iets beter lezen voor je je zo aangevallen voelt _San87_, ik zeg namelijk nergens dat de kat absoluut NIET de oorzaak is, alleen dat het niet de DIRECTE oorzaak HOEFT te zijn. Jij beschrijft je ren, daar moet ik het mee doen. Je hebt nergens geschreven dat je ren overdekt is, maar wel dat de kat over het hek klom. 1+1=2. Je Reus ging tekeer, lijkt mij een waarschijnlijkere oorzaak van stress bij een cavia dan een kat die over het hek heen klimt, juist omdat je cavia formaat Vlaamse Reus(en dus formaat kat) gewend was.

Ik heb geloof ik ook niets gezegd over hoe het gebeurd zou zijn :+ Je vraagt zelf om mijn oordeel overigens, als je dat niet wil moet je er niet om vragen en al helemaal niet nu op gaan zitten zeuren :)

Sunrise_: maar dat is hier helemaal niet ter sprake.

De kat in de ren veroorzaakte geen stress, tuurlijk niet :+. En een cavia weet echt het verschil wel tussen een Vlaamse reus en een kat die hem aanvalt... De Vlaamse reus heeft de cavia verdedigd door de kat aan te vallen.

In de door mij omschreven situatie was de dood van de cavia volledig te wijten aan de kat. Maar als ik jouw beredenatie volg, is het mijn eigen schuld dat de cavia dood is, want dan had ik maar moeten zorgen dat een kat van een ander niet in mijn tuin kan komen. Terwijl mijn dieren in een keurige ren zitten, met schuilmogelijkheden en de mogelijkheid naar binnen te gaan. Dus ik vraag inderdaad of het volgens jou mijn eigen schuld is dat de cavia dood is.

Zo ja, I am taking off my hat, and with that, a requiem for common sense :). Of ja, eigenlijk moet het ;( zijn.

Het verschil tussen stress en dood door stress. Daar redeneer ik ook uit dat je Vlaamse Reus zijn territorium heeft verdedigd. Zie niet in waarom dat geen stress kan veroorzaken bij je cavia?
In de door jou omschreven situatie is het enige wat zeker is dat de cavia dood is gegaan door stress. Of dat door de kat die over het hek heen kwam kwam, of door je Vlaamse Reus die door te verdedigen ook stress veroorzaakte kwam, of een optelsom daarvan, blijft giswerk.
Je hebt trouwens nog steeds niet verteld of je ren overdekt was of niet.
Als je echt zo graag mijn oordeel wil weten en antwoord wil geven op de vraag overdekt of niet, pb dan even. Gaat nu te ver offtopic.

_San87_ schreef:
Overigens zeg je zelf dat de kat als oorzaak van de stress zien niet juist is in jouw ogen... Misschien je eigen berichten wat beter lezen voor je mij wijst op iets wat je toch echt zelf hebt gezegd :).

Nee, ik heb gezegd dat de kat als DIRECTE oorzaak van de dood van je cavia niet juist hoeft te zijn. Dat is heel wat anders :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:41

Ayasha schreef:
Als mijn hond morgen de kat verscheurd die in mijn tuin komt. Wiens schuld/verantwoordelijkheid is het dan?

Vraag me ook af of de Mods de discussie niet beter hier houden ipv een nieuw topic gezien TS haar situatie toch opgelost is en ze aan gaf de discussie wel interessant te vinden.

Eigen schuld van de kat, imo.
Deze situatie is overigens eens gebeurd in de wijk waar ik toen woonde, die hadden ook deze mening. Moet ik er wel bij zeggen dat de hond al bijtgraag was, een gezonde niet agressieve hond hoort een kat niet te verscheuren.
En normaliter weet een kat dat die niet het territorium van een hond moet binnendringen.

Maarja mijn idee en ervaring is ook dat de meeste katten konijnen niets aan doen en zelfs liever vermijden. Ik vreesde meer voor brutale eksters die mijn konijnen een oog uit het hoofd zouden kunnen prikken dan voor katten als ze los in de tuin rond liepen. Daarom alleen onder toezicht los in de tuin en anders in een ruime, stevige, overdekte ren met genoeg ruimte om de benen te kunnen strekken en plezier te hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:46

Air schreef:
_San87_ schreef:

Het verschil tussen stress en dood door stress. Daar redeneer ik ook uit dat je Vlaamse Reus zijn territorium heeft verdedigd. Zie niet in waarom dat geen stress kan veroorzaken bij je cavia?
In de door jou omschreven situatie is het enige wat zeker is dat de cavia dood is gegaan door stress. Of dat door de kat die over het hek heen kwam kwam, of door je Vlaamse Reus die door te verdedigen ook stress veroorzaakte kwam, of een optelsom daarvan, blijft giswerk.
Je hebt trouwens nog steeds niet verteld of je ren overdekt was of niet.
Als je echt zo graag mijn oordeel wil weten en antwoord wil geven op de vraag overdekt of niet, pb dan even. Gaat nu te ver offtopic.

_San87_ schreef:

Nee, ik heb gezegd dat de kat als DIRECTE oorzaak van de dood van je cavia niet juist hoeft te zijn. Dat is heel wat anders :)

Natuurlijk wel :). Als de kat er niet was geweest, had de Vlaamse reus de cavia's niet hoeven redden van diezelfde kat (die al op de cavia's aan het hunten was). De kat is dus zeker weten de directe oorzaak van de dood van de cavia.

Ik zie niet in wat het ertoe doet of de ren overdekt was of niet (wat deze overigens wel was), die kat hoort gewoon niet in mijn tuin, waar het dier overlast veroorzaakt. En dat laatste is zaak van de eigenaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:47

Air schreef:
Eigen schuld van de kat, imo.
Deze situatie is overigens eens gebeurd in de wijk waar ik toen woonde, die hadden ook deze mening. Moet ik er wel bij zeggen dat de hond al bijtgraag was, een gezonde niet agressieve hond hoort een kat niet te verscheuren.
En normaliter weet een kat dat die niet het territorium van een hond moet binnendringen.

Maarja mijn idee en ervaring is ook dat de meeste katten konijnen niets aan doen en zelfs liever vermijden. Ik vreesde meer voor brutale eksters die mijn konijnen een oog uit het hoofd zouden kunnen prikken dan voor katten als ze los in de tuin rond liepen. Daarom alleen onder toezicht los in de tuin en anders in een ruime, stevige, overdekte ren met genoeg ruimte om de benen te kunnen strekken en plezier te hebben.

Arme konijnen, opgehokt in een ren terwijl ze liever over de groene, kilometers lange weides rennen ;(.

jamietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:47

Als de kat ook maar in je tuin probeert te komen natspuiten,
die van mij kwam een keer nat thuis heb hem afgedroogd maar moest ook wel een beetje lachen. Natuurlijk snap ik dat andere andermans beesten niet in hun tuin willen hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:48

jamietinker schreef:
Als de kat ook maar in je tuin probeert te komen natspuiten,
die van mij kwam een keer nat thuis heb hem afgedroogd maar moest ook wel een beetje lachen. Natuurlijk snap ik dat andere andermans beesten niet in hun tuin willen hebben.

Als je dat snapt, waarom houd je je kat dan niet in je eigen tuin :)?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:53

Air schreef:
Moet ik er wel bij zeggen dat de hond al bijtgraag was, een gezonde niet agressieve hond hoort een kat niet te verscheuren.

Waar haal je die wijsheid vandaan? Één van onze honden heeft (helaas) al eens een kat dood gebeten. Maar zij is niet agressief of ongezond hoor.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:07

_San87_ schreef:
Natuurlijk wel :). Als de kat er niet was geweest, had de Vlaamse reus de cavia's niet hoeven redden van diezelfde kat (die al op de cavia's aan het hunten was). De kat is dus zeker weten de directe oorzaak van de dood van de cavia.

Ik zie niet in wat het ertoe doet of de ren overdekt was of niet (wat deze overigens wel was), die kat hoort gewoon niet in mijn tuin, waar het dier overlast veroorzaakt. En dat laatste is zaak van de eigenaar.

Ja, als er geen auto's hadden bestaan waren er geen mensen die door rood rijden met de auto. Auto's maar beboeten dan?
Kat is alleen zeker weten de directe oorzaak als ie je cavia had doodgebeten. Zoek anders even op wat het verschil is tussen direct en indirect, want je haalt het door elkaar.

Als je niet inziet wat wel/niet overdekt er toe doet snap je dus ook niet dat veiligheid van je dieren net zo goed zaak voor de eigenaar van dieren is. :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:09

Diablo schreef:
Air schreef:
Moet ik er wel bij zeggen dat de hond al bijtgraag was, een gezonde niet agressieve hond hoort een kat niet te verscheuren.

Waar haal je die wijsheid vandaan? Één van onze honden heeft (helaas) al eens een kat dood gebeten. Maar zij is niet agressief of ongezond hoor.

Per ongeluk doodbijten kan ik nog begrijpen, maar verscheuren? Dat vind ik niet kloppen bij een gezonde, niet agressieve hond. :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:10

Air schreef:
Ja, als er geen auto's hadden bestaan waren er geen mensen die door rood rijden met de auto. Auto's maar beboeten dan?
Kat is alleen zeker weten de directe oorzaak als ie je cavia had doodgebeten. Zoek anders even op wat het verschil is tussen direct en indirect, want je haalt het door elkaar.

Als je niet inziet wat wel/niet overdekt er toe doet snap je dus ook niet dat veiligheid van je dieren net zo goed zaak voor de eigenaar van dieren is. :+

Het doet er in zoverre niet toe, dat ik niet zou moeten overdekken omdat mijn dieren in mijn tuin veilig zouden moeten kunnen zijn.

Kat is zeker weten de directe oorzaak van de dood van de cavia, de kat was er immers op aan het jagen/viel de cavia aan :).

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:21

Zoals ik zelf al eerder heb gezegd in dit topic, zou ik als katteneigenaar in zulke situaties wel degelijk willen helpen voor een oplossing. En met mij denk ik ook het grootste deel van de katteneigenaren. Omdat ik heb gekozen mijn katten los te laten lopen buiten, vind ik het nogal kort door de bocht te zeggen dat ik er voor kies om hem aan de weg geplakt te zien.

In mijn mening is het nou eenmaal geven en nemen in de buurt. Ik heb last van de hond van de buren die vroeg in de ochtend begint te blaffen en die bij mij af en toe voor de stoep zit te poepen, last van de kinderen van de overbuurman die bij mij de tuin in komen rennen en desnoods het dak opklimmen als de bal weer eens over de schutting is gegaan en zo kan ik nog wel wat voorbeelden op blijven noemen. Moet ik dan de bejaarde buurman vragen als hij alleen is of hij de hond toch gewoon uit kan laten ipv hem dan gewoon even uit de voordeur los te laten? Het punt is dat je in een woonwijk vaak samen moet leven, en soms wat overlast kan ervaren aan elkaar. De een heeft last van de ander zijn kat, de ander heeft weer last op een andere manier. Daarmee zeg ik niet dat je dat maar moet accepteren, zoals ik dit bericht begon sta ik namelijk open om oplossingen te bedenken (ook financieel) met de mensen in mijn buurt, want dat hoort nou eenmaal bij de gevolgen van mijn keuze om de kat los te laten lopen én bij de keuze om in een drukke woonwijk te gaan wonen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:45

Ik vind de discussie erg interessant, simpelweg omdat ik gewoon echt niet kan begrijpen dat je als katten-eigenaar zegt: "gooi er maar een emmer water overheen". Dus dan moet iemand van wie de kat niet is, maar gaan wachten op de kat, om die emmer water te kunnen gooien, want hier zijn alle katten daar toch echt te vlot voor, hoor.

Gelukkig hier geen echte problemen. De katten zijn vriendelijk, mijn buiten dieren in hun onoverdekte ren geven er niets om (er zit wel eens een kat op het dak van het konijnenhok), al veroorzaken ze wel wat overlast met poepen soms... Maar dat is gelukkig minimaal. Maar goed, ik heb ze toch wel eens vervloekt, als ik de zandbak van de kids vergat dicht te doen en die vol was gescheten. Natuurlijk had ik beter die deksel op de zandbak kunnen doen, maar irritant is het wel.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:55

Air schreef:
Per ongeluk doodbijten kan ik nog begrijpen, maar verscheuren? Dat vind ik niet kloppen bij een gezonde, niet agressieve hond. :n

Een hond bijt niet per ongeluk een dier dood, daarmee laat je me zien dat je inderdaad niet zoveel van honden weet.
En de hond die dat hier gedaan heeft, is zeker weten gezond en ook zeker niet agressief.

Anoniem

[Centraal] Discussietopic over het houden van katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:09

Omdat wij merken dat er topics onder worden gesneeuwd door een zijdelingse discussie over hoe je katten moet houden en meer, hebben wij besloten om hier een Centraal Topic voor maken.
Het is niet zo dat elke discussie hier plaats hoeft te vinden, maar het herhaaldelijk terug komen van deze discussies in topics die eigenlijk niet hierom gestart zijn, is niet alleen offtopic, maar ook storend en sfeerbepalend.

Je kunt hier discussiëren over het wel of niet binnen/buiten houden van katten, de discussie omtrent katten in jouw/andermans de tuin, verantwoordelijkheid en nog veel meer onderwerpen die binnen het (letterlijk) houden van katten vallen (fokken/voer vallen er bijvoorbeeld buiten).

Er zijn vanzelfsprekend wel wat spelregels;

* De belangrijkste; houdt de discussie respectvol en onderbouw je mening met argumenten. Persoonlijke aanvallen en het op de man spelen in plaats van op de bal zal niet worden toegestaan.
* Offtopic berichten zijn niet toegestaan en zullen eventueel worden verwijderd. Het is de bedoeling om een goed lopende discussie te hebben en houden.
* Indien er foto's ter illustratie worden toegevoegd, houd er dan rekening mee dat er slechts 2 zichtbaar mogen zijn, de andere dienen in links te worden geplaatst. Eventuele foto's dienen ook echt een doel te hebben, met betrekking tot het onderbouwen van je mening.

Wij gaan er vanuit dat van de gelegenheid gebruikt zal maken om hier een nuttige en informatieve, respectvolle discussie te voeren en dat elke deelnemer ook de regels in acht neemt, zodat het topic plezierig blijft. Bedankt voor de medewerking en veel plezier!

Moderatoropmerking:
Door een technisch foutje staat dit bericht niet als eerste, dit wordt zo spoedig mogelijk opgelost

Edit: Wij krijgen het niet voor elkaar, maar omdat het topic zo goed verloopt hebben wij besloten om dit te laten staan op deze manier.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:40

Ik ben het in zoverre met Air eens dat er nogal gegeneraliseerd wordt. Als ik in de (rand)stad die postzegeltuintjes zie, dan begrijp ik heel goed dat mensen overlast kunnen hebben van de kat van de buren. En met de hoeveelheid verkeer die daar door de straten komt zou ik me niet goed voelen als mijn kat daar vrij zou rondrennen. Die postzegeltuintjes zijn in het algemeen ook tamelijk simpel tot een soort kattenren om te bouwen. Als dat je referentie is, dan begrijp ik dat mensen zeggen dat katteneigenaren hun dier meer op eigen erf moeten (proberen te) houden. En als ik daar zou wonen, zou ik dat zelf ook proberen.

Maar hé, ik woon niet in de stad, ik woon in een landelijk dorpje. Als er in een uur 3 auto’s voorbij komen is het druk. Ik heb 1100 m2 eigen grond. Als ik dat zodanig moet afzetten dat de katten er niet uit kunnen, dan ziet het eruit als een concentratiekamp. Dan kan ik natuurlijk een ren bouwen, maar waarom zou ik dat doen? Want mijn buren hebben allemaal ook 1-3 katten en de buren van die buren ook, enz. En die lopen allemaal los. En dus lopen mijn 2 katten overdag ook gewoon los. Waarom niet? Want hier wordt er niemand overspannen van.

Ik op mijn beurt vind het erg “stads” om te vinden dat je prooidier in je eigen tuin maar zo veilig moet zijn dat het dier vrij rond moet kunnen lopen. Hier komt het bij niemand in het hoofd op zijn knaagdieren of pluimvee in een niet van alle kanten afgesloten ren te houden met een goed nachthok. Je zal niet de eerste zijn die op klaarlichte dag een bezoekje krijgt van een havik. En dan hebben we het nog niet over buizerden, valken, uilen, vossen, hermelijnen, fretjes, steenmarters. Genoeg andere roofdieren dus om je 24 uur per dag zorgen over te maken. Als ze daar veilig voor zijn, zijn ze ook veilig voor een kat. Of dat nou je eigen is of die van de buren.

Samengevat: het is afhankelijk van de plaats en situatie waar je woont hoe je jouw kat kan houden. Bij mij kunnen ze gewoon loslopen. Elders is het beter de bewegingsvrijheid te beperken.
En zoals November zegt: het is ook een beetje leven en laten leven, geven en nemen.

Anoniem

Re: [Centraal] Discussietopic over het houden van katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:43

Mijn kat komt de tuin niet uit. Mensen hoeven geen last van hem te hebben. Net zoals ik geen last wil hebben van andermans katten.

En als je je katten buiten laat lopen. Vind ik niet dat je naderhand moet miepen als ze plat zijn gereden of verscheurd is door een hond.

De Mechel van mijn moeder heeft een hekel aan vreemde katten. Eigen katten issie poeslief tegen. Maar als er een vreemde kat (of ander vreemd dier) op zijn terrein komt. Dan mogen ze hard rennen. Anders hebben ze een probleem. Buren zijn gewaarschuwd. Dus ze weten de risico's.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:54

Eens met roodvos dat het ontzettend ligt aan hoe je woont. Maar ook de aard van je dier denk ik.
Ik heb een hele luie heilige Birmaan. Die komt nooit buiten.
Dat heeft eigenlijk meerdere redenen, maar primair omdat hij als kitten al is opgevoed ( door anderen) als binnenkat.
Daarnaast is bij mij het niet veilig voor katten, hoewel de kat van de kinderboerderij hier geregeld onder het balkon door hobbelt. :')
En tot slot is hij diefstalgevoelig en dat vind ik echt eng. Hij is een keer van ons balkon afgevallen := maar binnen een minuut is hij mee genomen door een meisje uit de buurt.
Goddank kwam ik zoekende haar moeder tegen anders was ik hem kwijt, meisje schat ik een jaar of 20 in.
En ze is niet de enige die hem graag wil hebben om zijn looks, maar aangezien ik vooral zijn karakter goud vind wil ik geen enkel risico lopen.

Zou ik groter wonen, dan kreeg hij wel een ren. Nu mag hij onder toezicht op het balkon slapen maar echt veel doet hij daar niet.