Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Freya6 schreef:Laptopmuis schreef:Koeien hebben inderdaad meer kans op ziektes als ze buiten staan, vandaar dat nog veel boeren ze enkel binnen houden.
Maar ze bestaan inderdaad. De boer hier in de buurt laat ze ook zelf kiezen. Wel gaan de 's avonds allemaal de stal op om gemolken te worden. 's Morgens na het melken mogen ze dan weer naar buiten.
Belachelijk koeien binnen houden. DAt je in de winter niet anders kan als het gras niet groeit kan ik nog enigszins snappen, als ze lekker met z'n allen rond kunnen lopen in de potstal oid.
Maar ook in de zomer binnen, heel belachelijk.
En verder, ziektes voorkomen door binnen te houden lijkt mij een kwestie van teveel handen wassen en daardoor vatbaarder worden zoals dat bij mensen gebeurd.
De stallen zijn licht, open en er is genoeg frissen lucht. vergeleken met de paardensector zijn ze bij de veehouderij veel verder.
Eigenlijk komt vrijwel elke vorm van bedrijfsvoering wel voor in Nederland en zijn er ook nog regionale verschillen.
Kuggur schreef:Okay, als jij meent dat de bedrijfsvoering van een bedrijfje met zo´n vijftig koeien vergelijkbaar is met die van een paar honderd, prima.
Maar ik zou daar wel graag een demonstratie van willen zien....
Ik ben zelf schapenhouder, we hebben zo´n honderd ooien (jaarlingen inclusief, lammeren exclusief).
Ik zie wat voor een fundamenteel verschil dat is met "echte" boeren hier die 500 tot meer dan 1000 over de winter in de stal hebben staan. Geloof me dat is een heel ander nivo.
Kuggur schreef:Duhelo schreef:op mijn vorige stal kwamen de koeien 2 maal per dag binnen om te melken. effe fluite. en ze kwamen af.
na melken mochten ze weer in de weide. Enkel in de winter stonden ze in een loopstal ivm weidebehoud.
Hoe groot was dat bedrijf als ik vragen mag?
Was ik blij met die robots wat molken. Er vanuitgaand dat je iedere dag 10%-20% moet halen omdat ze niet aan de machine zijn geweest, heb je op 20 hectare wat te doen.
Sizzle schreef:Je hebt inderdaad ook van die koeienfabrieken met 200 koeien en volledig geautomatiseerde melkrobot.
Deze komen niet buiten. Ik snap ook dat dit niet te doen is, maar daar vind ik het de vraag of het wel wenselijk is om dat zo door te voeren.
Ik zou daar eigenlijk ook graag keus in willen zien bij melk in de supermark. Net als vrije uitloop eieren zeg maar.
Geryon schreef:Ik lees veel dat koeien zomers liever binnen staan. Is dit een excuus, is dit vanwege ziektes, of is het echt waar? De koeien hier (vleeskoeien) staan zomers altijd op de wei en ze lijken het zo fijn te hebben namelijk! Ze lopen ook echt wat af, kan me niet voorstellen dat ze liever binnen staan op 'stal'?
mzara schreef:Ik bedoel het niet negatief hoor!Het was gewoon even heel kort gezegd wat voor veel boeren het probleem is. Want dat vraagt TS. Er gaan ook steeds meer koeien naar buiten en dat is heel goed. Je hebt een stukje verkeerd geïnterpreteerd of ik heb het niet goed uitgelegd, ze hebben niet meer voer nodig (misschien moeten ze alleen wat bijgevoerd worden in de zomer) maar het land wat je normaal gebruikt om het voer te verbouwen gebruik je nu voor grasland. en voer verbouwen op dat land brengt meer op. Maar als je niet kan verbouwen heb je geen kuilvoorraad voor in de winter, en de koeien krijgen dan ook geen gras. dus moet je gaan aankopen.
Dat ze zelf de wei bemesten is wel zo. maar dat is al helemaal niet ideaal. want dan wordt er 1/3 van het land (waar ze poepen) zwaar bemest en de rest minder of niet. Daardoor zijn de voedingsstoffen in de grond niet gelijk.
, alleen schets jij nu het beeld dat de meeste boeren hun koeien binnen houden omdat ze anders niet voldoende voer kunnen verbouwen. Ik probeer je uit te leggen dat dat niet klopt. Je zegt dat je het land wat je normaal gebruikt om voer te verbouwen dan zal gebruiken voor grasland, hoe zie jij grasland dan? Gras wordt ook als voer verbouwd. Ja mag als boer wil je mee doen met de derogatie maar 20% van je land gebruiken voor mais.
Ze lopen hier zo lang het kan buiten, tot het weer het niet meer toe laat. Hier achter het huis hebben ze een inloop stal. Daar maken ze dankbaar gebruik van, als ze moeten bevallen of als het regent. De koeien die niet achter het huis lopen, schuilen onder bomen of tegen de bossen aan. Toch wel ideaal hoor, vleeskoeien
En nog hebben we land genoeg om te maaien hoor 
mzara schreef:Ze bestaan wel. maar de meeste boeren houden hun koeien binnen. Dit omdat er in Nederland niet zo veel ruimte is, en daardoor zijn de grondprijzen ook duur. een koeienboer is voor een deel zelfvoorzienend. dat wil zeggen dat hij de maïs zelf verbouwd en inkuilt. Als hij dat land zou gebruiken om de koeien te laten grazen. wil dat zeggen dat hij minder kuil heeft en dus bij moet gaan kopen van andere boeren. daarbij grazen koeien maar 1/3 van de weide kaal. dus heb je veel grond nodig en kun je de grond dus eigenlijk beter gebruiken voor akkerbouw.
Ik weet niet zeker of koeien ook een grotere kans op ziektes hebben als ze buiten lopen. anders zou dat ook nog mee kunnen spelen.
en wat je zegt klopt ook. als het weer maar een beetje tegenvalt staan alle koeien binnen.
Roulette_ schreef:Campina verkoopt alleen maar weide-melk, maar volgens mij heeft sowieso de meerderheid van de Nederlandse boeren hun koeien gewoon buiten op de wei als het weer dat toelaat
Sizzle schreef:Je hebt inderdaad ook van die koeienfabrieken met 200 koeien en volledig geautomatiseerde melkrobot.
Deze komen niet buiten. Ik snap ook dat dit niet te doen is, maar daar vind ik het de vraag of het wel wenselijk is om dat zo door te voeren.
Ik zou daar eigenlijk ook graag keus in willen zien bij melk in de supermark. Net als vrije uitloop eieren zeg maar.
Joolien schreef:Dat vraag ik me dus steeds al af. Er wordt gezegd dat koeien het liefst binnen staan, maar dat gras goed voor ze is. Maar waarom dan niet van beiden een beetje? Dus een inloopstal. De koeien bepalen zelf of ze binnen of buiten staan. Ik zie het probleem niet