Vogeltje gevonden hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:40

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:42

Je kan hem laten slapen in een kartonnen doos ergens in een hoek buiten of zo, om te laten kalmeren. Verder zou ik het beestje met rust laten, is waarschijnlijk in shock...

Eoweyn_x

Re: Vogeltje gevonden hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:44

Ik denk dat het een jong vogeltje is die het nest wel al heeft verlaten maar nog wel gevoerd wordt door z'n ouders. Voortaan kun je zo'n beestje best laten zitten of hem hoog zetten. Zie link hierboven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:45

Wij hebben geen kattenvoer. Wel parkietenvoer. Wij hebben thuis een stuk of 10 parkieten in een grote voliere. Het vogeltje heb ik in een grote vogelkooi buiten in een soort houten schuurtje.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:49

Het beste is om het jong morgen terug te brengen op de plek waar je hem gevonden hebt, zijn ouders zijn daar vast en horen hem vanzelf roepen. Tot die tijd kun je hem voeren met geweekt brood, blikvoer of wormen. Als je voorzichtig het snaveltje opent, kun je het er zo in stoppen en slikt hij het in een keer door. Je kunt hem in een hoge doos met beetje stro in een hoekje laten overnachten. Succes

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:52

Parkietenvoer kan hij niets mee, hij wordt waarschijnlijk nog gevoerd door zijn ouders.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:53

Ik zal wel weer een lompe boer zijn, maar je gaat niet de dierenambulance bellen voor zo'n merelkuiken. Dat is wel erg overdreven. Je kunt het best wat pieren of emelten aan hem voeren en met een beetje geluk kan hij met een paar dagen vliegen. Maar helaas heeft hij dan niemand die hem leert voedsel te zoeken. Dus of terug brengen waar je hem gevonden hebt, of het dier uit zijn lijden verlossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:54

Ja ik las inderdaad over dat jonge vogels de eerste dag op de grond door brengen. Het was dus stom van mij om hem mee te nemen. Ik dacht dat dat het beste was op dat moment. Ik zal kijken of ik hem morgen mee kan nemen, alleen er lopen wel grote honden op de gevonden plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:55

pillow schreef:
Ik zal wel weer een lompe boer zijn, maar je gaat niet de dierenambulance bellen voor zo'n merelkuiken. Dat is wel erg overdreven. Je kunt het best wat pieren of emelten aan hem voeren en met een beetje geluk kan hij met een paar dagen vliegen. Maar helaas heeft hij dan niemand die hem leert voedsel te zoeken. Dus of terug brengen waar je hem gevonden hebt, of het dier uit zijn lijden verlossen.

Waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:56

Hoe vaak moet ik het jonge diertje voeren? Hij heeft rond half 10 2 hele kleine stukjes worm/pier gehad.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:00

Waarom laten mensen die jonge vogeltjes niet gewoon liggen. Moeder is bijna altijd in de buurt en de vogeltjes leren vliegen met vallen en opstaan. Als mensen ingrijpen gaat dat bijna nooit goed. Enige wat je nog kunt doen is een vogelrevalidatiecentrum bellen en volgende keer vogeltje laten liggen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:01

om de 2 a 3 uur
denk ik en morgen gewoon naar de opvang brengen daar weten ze precies wat ze moeten doen

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:01

Omdat niet alle vogels nog gevoerd worden, dus ik snap het wel.
TS, hou hem nu maar thuis maar probeer hem morgen op de plek terug te zetten, veilig voor katten. En hou dan even in de gaten of ie gevoerd word en/of de ouders in de buurt zijn.

Nu slapen de ouders ook en hij normaliter ook, dus voeren hoeft nu niet meer

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:03

Voor de volgende keer..

een jong vogeltje dat niet goed kan vliegen altijd laten zitten..

geen enkel vogeltje wappert uit het nest en vliegt gelijk de noorderzon tegemoet..
90% stort ongeveer ter aarde en kan op geen enkele manier terugkomen in het nest..

dat is heel normaal, naar beneden flikkeren terwijl je je veugels strekt is immers makkelijk.. weer omhoog de boom in kost meer kracht en die hebben ze nog niet..

de ouders voeren ze dan op de grond, dit duurt enkele dagen tot ze sterk genoeg zijn om echt te vliegen..

de natuur regelt het helemaal zelf.. een vogel die de grond niet overleefd, was niet sterk of slim genoeg (en heeft hard gezegd ook niets in de evolutie te zoeken verder). deze tijd is het walhalla voor katten natuurlijk ook, maar ouders zullen het jong verdedigen als ze kunnen, het jong zou normaal stil moeten blijven voor rovers.. Nu kun je zeggen, mensen en hun katten.. maar als het geen kat is waarbij de vogel zich verraad, zal het een roofvogel of andere rover zijn waaraan hij ten prooi zal vallen. als je kat met een nog levende jeugdige vogel thuis komt zetten, natuurlijk afleveren bij de dierenambulance..

En als je een kat echt op een vogeltje ziet jagen en er zijn geen ouders die aan het verdedigen zijn, zou je m naar de vogelopvang kunnen brengen..

voor de rest de natuur gewoon zijn werk laten doen.. als 1000 man 1 te zwak vogeltje redt, dan kun je wel gokken wat voor er met de genenpool gebeurd.. beter dus gewoon laten.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:04

Ze slapen nu rond deze tijd, maar zijn wel vroeg op :) dus of je geeft nog voor je gaat slapen nog wat of je staat morgen vroeg op en geef hem dan weer eten. Ik zou hem niet langer dan 7 uur achter elkaar geen eten geven. Overdag elke uur iets geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:11

Ankie2011 schreef:
Waarom laten mensen die jonge vogeltjes niet gewoon liggen. Moeder is bijna altijd in de buurt en de vogeltjes leren vliegen met vallen en opstaan. Als mensen ingrijpen gaat dat bijna nooit goed. Enige wat je nog kunt doen is een vogelrevalidatiecentrum bellen en volgende keer vogeltje laten liggen.

Achteraf wel het beste inderdaad! Het vogeltje was duidelijk gestrest en kon amper vliegen. Ik heb het vogeltje op de manege gevonden, waar het erg druk is en waar grote honden lopen.
Nu voel ik me weer z'n hebberige dierenvriend. :')

Maar het was met goede bedoelingen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-15 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:11

Ik zal hem zo meteen nog wel even wat wormen voeren.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:20

Je kunt hem morgen terugzetten, op een beschutte plek en afwachten of zijn ouders komen. Als dat niet gebeurt kan je hem zelf grootbrengen, maar is wel veel werk.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:23

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:26

Als ik een zieke of gewonde vogel vind, breng ik die ook altijd naar het vogelopvangcentrum. Zij weten het beste wat ze met zo een diertje moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:36

Als hij het morgen overleefd ga ik opzoek naar een geschikte opvang! Eventueel kan ik hem morgen mee nemen naar de plek en kijken wat er gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:46

Vogeltje wordt zo opgehaald door iemand die bij de dieren bescherming heeft gewerkt.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:47

Fijn!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:49

elenaMM77 schreef:
Voor de volgende keer..

een jong vogeltje dat niet goed kan vliegen altijd laten zitten..

geen enkel vogeltje wappert uit het nest en vliegt gelijk de noorderzon tegemoet..
90% stort ongeveer ter aarde en kan op geen enkele manier terugkomen in het nest..

dat is heel normaal, naar beneden flikkeren terwijl je je veugels strekt is immers makkelijk.. weer omhoog de boom in kost meer kracht en die hebben ze nog niet..

de ouders voeren ze dan op de grond, dit duurt enkele dagen tot ze sterk genoeg zijn om echt te vliegen..

de natuur regelt het helemaal zelf.. een vogel die de grond niet overleefd, was niet sterk of slim genoeg (en heeft hard gezegd ook niets in de evolutie te zoeken verder). deze tijd is het walhalla voor katten natuurlijk ook, maar ouders zullen het jong verdedigen als ze kunnen, het jong zou normaal stil moeten blijven voor rovers.. Nu kun je zeggen, mensen en hun katten.. maar als het geen kat is waarbij de vogel zich verraad, zal het een roofvogel of andere rover zijn waaraan hij ten prooi zal vallen. als je kat met een nog levende jeugdige vogel thuis komt zetten, natuurlijk afleveren bij de dierenambulance..

En als je een kat echt op een vogeltje ziet jagen en er zijn geen ouders die aan het verdedigen zijn, zou je m naar de vogelopvang kunnen brengen..

voor de rest de natuur gewoon zijn werk laten doen.. als 1000 man 1 te zwak vogeltje redt, dan kun je wel gokken wat voor er met de genenpool gebeurd.. beter dus gewoon laten.

Wat een geweldig stuk.
Ga ik gebruiken als ik weer zo'n stadsmens aan de lijn heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:50

Hij steekt zijn snavel in zijn veren. Slaapt hij dan of is hij ziek?