Help! Kat bij konijn in de tuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:22

Vivian__ schreef:
Klinkt als een bedreiging.

Je realiseert je dat die katten bij Diablo beter niet kunnen komen omdat zij een paar grote honden heeft? Pfft, je kunt overal wel wat achter zoeken :')

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:26

Dit heb ik ook een tijdje geleden voorgehad. We hadden netten gespannen over de rennen en daar kwam ze zelfs op zitten! Water overkappen, wegjagen of terug over haar omheining gooien (was van de buren) hielp niet, ze bleef als versteend zitten. Het was echt een beetje een dwaze kat...
Ze was ook wel bang van mijn konijnen, als eentje een schijnbeweging maakte sprong ze wel achteruit. Ooit heeft er een konijn haar gebeten of gekrabt, toen heeft ze zoch even niet meer laten zien.
Ik heb haar al een tijdje niet meer gezien, vermoed dat ze ze weg hebben gedaan.

Ik zou zeggen: zorg dat ze bang van je wordt, zodat als ze je ziet meteen wegloopt en veel schichtiger is om te komen. Dat heeft bij ons wel wat geholpen. Wees niet te bang, katten kunnen wel tegen iets en het is voor het welzijn van je konijnen!

(Ik hou ook van katten hoor, maar niet als ze mijn beestjes bedreigen :n )

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:29

Een kat vindt het veel leuker om wat verder te komen dan een klein tuintje (wij hebben dan wel een grote tuin maar lang niet iedereen) Gewoon zielig om je kat alleen binnen of aan een lijntje te houden. Je moet er gewoon voor zorgen dat je konijnen niet gepakt kunnen worden, dus afschermen het gedeelte waar je konijnen lopen. Roofvogels kunnen er anders ook bij. En anders de kat wegjagen op een diervriendelijke manier zonder gif oid. Sommige katten die geven overlast, katers die de hele boel bij elkaar lopen te schreeuwen of katten die heel brutaal/agressief zijn, maar 9 van de 10 katten veroorzaakt geen echte problemen. En dat ze naar de konijnen kijken is natuurlijk gwn instinct.

Pauww

Re: Help! Kat bij konijn in de tuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:31

Tja zolang het gewoon bij loeren blijft is er idd niet echt een probleem vind ik...

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:41

saskiakefie schreef:
Een kat vindt het veel leuker om wat verder te komen dan een klein tuintje (wij hebben dan wel een grote tuin maar lang niet iedereen) Gewoon zielig om je kat alleen binnen of aan een lijntje te houden. Je moet er gewoon voor zorgen dat je konijnen niet gepakt kunnen worden, dus afschermen het gedeelte waar je konijnen lopen. Roofvogels kunnen er anders ook bij. En anders de kat wegjagen op een diervriendelijke manier zonder gif oid. Sommige katten die geven overlast, katers die de hele boel bij elkaar lopen te schreeuwen of katten die heel brutaal/agressief zijn, maar 9 van de 10 katten veroorzaakt geen echte problemen. En dat ze naar de konijnen kijken is natuurlijk gwn instinct.

Konijnen kunnen zich letterlijk doodschrikken. Het is dus niet zielig dat een konijn dood neervalt door een kat, maar wel zielig dat een kat beperkt wordt zodat het dier van een ander je geen overlast geeft? Ik heb geen zin in:
- katten die het nodig vinden onder mijn slaapkamerraam om 3 uur 's nachts hun ruzies uit gaan vechten (fijn als je je slaap gewoon écht hard nodig hebt, bijvoorbeeld in een tentamenperiode, gevuld waterpistool op mijn kamer was standaard) omdat hun baasjes te beroerd zijn ze bij zich te houden
- een konijn wat zich dood schrikt van een kat die in onze tuin komt/ vissen die door het net heen uit de vijver gevist worden omdat de baasjes te beroerd zijn het beest bij zich te houden
- kattenpies of stront op plekken op ons perceel op plekken waar ik ook gewoon op blote voeten loop (los van dat het ranzig is en meurt), omdat de baasjes te beroerd zijn het beest bij zich te houden
- eventueel een kat onder de auto die ik niet meer verkeersveilig kan ontwijken omdat de baasjes te beroerd zijn om het beest bij zich te houden

en dat allemaal onder het mom van 'ja maar het is anders zielig'. Kul. Katten kun je genoeg leren en anders heb je zelf maatregelen te treffen dat jouw dier ons geen overlast bezorgt. De kat van mijn schoonmoeder bleef ook altijd netjes in de tuin, die had geleerd dat hij er niet uit mocht, liep zijn rondje en stond dan weer voor de deur dat hij naar binnen wilde.

Wij jagen ze altijd de tuin uit, danwel gebruik makend van een waterpistool (wij hebben serieus voor dit doel een supersoaker aangeschaft, want het liep echt uit de klauwen op een gegeven moment), danwel door gewoon zelf lawaai te maken, sissen enzovoorts. De meesten hebben nu geleerd dat onze tuin niet al te fijn is, en komen hier (bijna) niet meer.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:41

Knap dat mensen hier over elke kat kunnen oordelen dat het zielig is om ze binnen te houden.. Ik vind het pas zielig om een kat buiten te schoppen 'want binnen is sielug' om vervolgens helemaal in de stress te schieten en gaan zeuren dat ze naar binnen willen. Gelukkig zijn er dan ook nog mensen die naar hun dier en wensen als individu kijken en niet de kat in het algemeen bekijken. Anders had ik nu een ongelukkige kat gehad. Gesproken over elke kat over één kam scheren..

Maar daar gaat dit topic niet over. TS, ik had mijn konijnen in een ren welke aan alle zijde, ook boven dicht zat. (Stevig materiaal. Een net voldeed niet met katten die daar dChten op te kunnen gaan zitten). En onder toezicht mochten ze dan los (ook ivm katten eigenaren die hun verantwoordelijkehid niet namen).
Laatst bijgewerkt door Bloempotje op 22-05-15 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:43

Ik ken ook katten die wel konijnen dood maken.
Dus ik zou het ook niet vertrouwen.
Misschien het staat niet mooi van die soort stangen omhoog vast maken aan je schutting en gaas eraan vast maken.
Ja inderdaad waterslang erop kan je eerst nog proberen.
Als je een boze buur hoort dat zijn of haar kat nat is weet je ook gelijk van wie de kat is.
Wie weet schrikt de kat dan wel echt maar dat is altijd afwachten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:46

Een kat genoeg leren? Een kat leren om alleen in eigen tuin te blijven? Kom nou. Dat ligt echt aan de kat, wij hebben een kat die de eerste 8 jaar van haar leven echt 'stadskat' is geweest en niet veel buiten kwam, ja die komt hier ook niet verder dan de tuin, maar dat heeft niks met aanleren te maken, maar het hoe ze is opgegroeid en hoe haar karakter/aanleg is. De andere kat wil gewoon verkennen, op jacht die zou je dat nooit kunnen leren hoor := Daar is het overigens ook een KAT voor.

Een konijn die zich dood schrikt omdat er een kat langs komt lopen is ook niet helemaal gezond..
Je kunt wel een kat die je niet in je tuin wilt hebben laten ervaren dat het niet plezant is, waardoor hij die ene tuin vermijd.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:47

Emmer water erover

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:47

xChantal94 schreef:
Knap dat mensen hier over elke kat kunnen oordelen dat het zielig is om ze binnen te houden.. Ik vind het pas zielig om een kat buiten te schoppen 'want binnen is sielug' om vervolgens helemaal in de stress te schieten en gaan zeuren dat ze naar binnen willen. Gelukkig zijn er dan ook nog mensen die naar hun dier en wensen als individu kijken en niet de kat in het algemeen bekijken. Anders had ik nu een ongelukkige kat gehad. Gesproken over elke kat over één kam scheren..

Maar daar gaat dit topic niet over. TS, ik had mijn konijnen in een ren welke aan alle zijde, ook boven dicht zat. (Stevig materiaal. Een net voldeed niet met katten die daar dChten op te kunnen gaan zitten). En onder toezicht mochten ze dan los (ook ivm katten eigenaren die hun verantwoordelijkehid niet namen).

Dat maak jij ervan. Ik heb nergens gezegd ELKE kat, maar er zijn wel degelijk katten die de behoefte hebben de boel te verkennen en verder dan de tuin te komen. Ik heb namelijk ook een kat die niet de behoefte heeft in de winter naar buiten te gaan en in de zomer verder dan de tuin. Nou prima toch daar heb ik het ook neit over.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:50

Wat een vervelende situatie.
Ik zou ook zeker de eigenaar opzoeken en rustig in gesprek gaan.
Probeer samen tot een oplossing te komen!

Wij hebben hier ook ontzettend last van gehad.
Zo erg dat wij niet meer met het raam op een keer konden slapen, want dan had je de kat in je slaapkamer :=
Ben 's nachts een keer wakker geschrokken omdat er een kat op mijn bed sprong.
Zie dan maar eens een kat in paniek weer buiten te krijgen :')

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:51

saskiakefie schreef:

Ik maak het er niet van hoor, jij zegt het :D .
En die katten zijn er zeker, maar het is dan aan de eigenaar om de verantwoordelijkheid er voor te nemen dat deze kat geen overlast veroorzaakt bij andere.

Maar ik denk dat deze disuccie wel voldoende is. Zo niet, mag je mij verder in een PB benaderen. :) Want dit is niet helemaa waar het topic om draait.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:53

Ik zeg toch nergens ELKE kat? En ja als je kat wilt vind ik je hem naar buiten moet kunnen doen. Het gaat erom dat ie de keuze heeft natuurlijk....

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:57

saskiakefie schreef:
Ik zeg toch nergens ELKE kat? En ja als je kat wilt vind ik je hem naar buiten moet kunnen doen. Het gaat erom dat ie de keuze heeft natuurlijk....

Ee afgesloten tuin weerhoud hem daar dan toch ook niet van? Het enige bijkomende voordeel is dat de kat dan geen overlast kan veroorzaken bij andere.
En dat klopt. Je gebruikt het woord 'elke' niet, maar ik vind wel dat je in het agemeen spreekt wat op hetzelfde neerkomt.

Nogmaals mijn verzoek om mij eventueel verder per PB te benaderen zodat het topic van TS niet onoverzichtelijk of gesloten word hierdoor.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:09

Je kunt best met de eigenaar gaan praten, feit is wel dat het best maatschappelijk aanvaard is dat katten vrij buiten lopen... dus of je veel kans maakt?

Al lukt het; voor je het weet zit er dan een andere kat en zit je met hetzelfde probleem. Hebben ze eigenlijk een hutje in de ren? Konijnen zijn snel en als ze in een beschutte plek kunnen kruipen dan denk ik dat geen kat een serieuze kans maakt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:09

Vivian__ schreef:
Klinkt als een bedreiging.

Welnee. Een constatering. Onze vier Cane Corso's lopen veel los in onze tuin achter het huis en het zijn, zacht gezegd, geen kattenvrienden, dus als een kat het verkiest om daar ook te gaan lopen, is dat niet goed voor hem.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:23

Vivian__ schreef:
Oftewel een kat opsluiten in de tuin?

Ja. Opsluiten ja. Konijntjes zitten vaak ook in hun hok, en honden vaak ook in huis. Vissen zitten ook in een kom of vijver ( mits je deze als huisdier houd)

Pas wanneer eigenaren Belasting over hun katten moeten gaan betalen vind ik dat ze (iets) meer recht van spreken hebben. Heb alleen maar last van katten hier in de buurt. Heb liever dat een kat opgesloten zit in de tuin dan dat ik er als buur last van heb. Sorryhoor.

TS, ik snap je situatie en vind het erg vervelend, gewoon een stroomdraadje boven je tuin spannen, moet jij is opletten dat er geen katten meer in je tuin komen :') Nee grapje dat is gemeen.

Is een net spannen over je schutting heen geen optie?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:23

oh great, weer een eindeloze katten wel/niet binnenhouden discussie! Want die hadden we nog niet! *\o/*

TS: ik heb zo'n anti-katten geluiden apparaatje en ik kan je vertellen HET WERKT.

Je hebt verschillende standen en die van mij staat op anti-katten stand. Alleen weet ik niet of konijnen daar dan last van hebben...

Je kunt zo'n apparaatje zelfs kopen en als het niet werkt mag je het binnen 3 weken terugsturen en krijg je je geld terug: http://www.steenmarterverjagen.nl/steen ... steem.html

Ik heb zo'n apparaatje omdat ik een sproeiende kater in de tuin krijg en dat wil ik niet.

Straks heb ik kuikentjes in de tuin, en alhoewel alle katten (ook die van mezelf) een heilig ontzag hebben voor kippen wil ik toch die stomme vreemde kat niet in de tuin. Dat apparaatje helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:51

Moderatoropmerking:
Net een aantal berichten verwijderd. Gelieve de offtopic berichten over het binnen/buiten houden van katten ergens anders te voeren. Ts vraagt om ervaringen en adviezen/tips namelijk. Alvast bedankt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:52

TS, stroomdraadje om de tuin zou ik gewoon doen. Ook handig met vogels / inbrekers.

Dat vind ik ook, als je niet een ruimte tuin hebt of achteraf woont dan moet je geen katten nemen. :+
Die schijtkatten hoef ik niet in mijn tuin, mocht ik ze na het waarschuwen van de eigenaar nog een keer zien dan breng ik ze naar het asiel. :+
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 22-05-15 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:03

saskiakefie schreef:

Dus moet het konijn opgesloten worden, omdat het zielig is om de kat op te sluiten? :')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:10

Blue_Eyes schreef:
Dus moet het konijn opgesloten worden, omdat het zielig is om de kat op te sluiten? :')

Als mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen beesten hoort daar ook een stukje veiligheid bij toch? Zoals ik al eerder zei kun je met een gesprek deze kat misschien wel binnen houden (niet dat dat leuker is voor de kat maar laten we aannemen dat de eigenaar dat wil). Dan heb je nog steeds geen veiligheid voor het konijn, want er zijn altijd meer katten (of roofvogels, andere roofdieren, losgebroken honden noem maar op). Wie weet houdt deze kat zijn territorium juist veilig voor de veel moordlustigere kat van een straat verderop.

Als je het probleem buiten jezelf neerlegt blijf je bezig als je het mij vraagt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:49

Aan de andere kant is het wel heel makkelijk om te zeggen dat de eigenaar van het dier er ook niets aan kan doen. Dat klinkt als het moment, een paar jaar geleden, toen een loslopende hond onze tuin binnen rende, de ren van ons konijn afbrak (letterlijk door het gaas heen ging) en ons konijn pakte. Reactie van de eigenaar? 'Dan moet je de poort maar dichtdoen.' Ja, daaaag. De veiligheid van mijn konijnen in mijn tuin zou goed moeten zijn, ware het niet dat een ander zijn beest niet bij zich kan houden - of niet bij zich verkiest te houden. Dat gaat me dan toch echt wel te ver, om van mijn tuin een fort te maken waar het ook voor onszelf niet meer gezellig zitten is, omdat een ander weigert zijn beest bij zich te houden. Een roofvogel heb ik hier overigens nog nooit gezien :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:56

Blue_Eyes schreef:
saskiakefie schreef:

Nee, omdat er wel grotere gevaren zijn dan een kat die de konijnen interessant vindt en er alleen naar zit te kijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:47

Mijn hond vindt het ook veel leuker om verder te kunnen dan de tuin. Maar ik ben verantwoordelijk. Voor die kat schuilen bijten de tuin ook genoeg gevaren. (Auto's, honden die wel in hun eigen tuintje zitten). Waarom zou de konijneneigenaar dan meer veranrwoording moeten nemen dan de katteneigenaar?
We weten allemaal dat 'alleen kijken' zomaar 'alleen eens klauwen' kan worden, das immers de aard vh beestje.