Maak ik mijn kat gelukkig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Maak ik mijn kat gelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:16

Nog een hele belangrijke tip als je speeltjes door het huis laat liggen: vernieuw deze vaak, met zo'n kat het liefst een paar keer per week. Katten raken zeer snel uitgekeken op speelgoed wat altijd beschikbaar is en daar in wisselen houd het boeiend voor ze.
Ik bewaar mn speeltjes ook in een grote plastic bak met deksel en heb daarin wat zakjes kattenkruid gestrooid. Ook speelgoed zonder dat spul neemt dan de geur op en maakt het boeiender.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 20:18

Super Dank weer!

Het is niet dat ik geen speelgoed heb mocht dat zo overkomen. Ik hen een kamer speciaal voor de katten, met 2 grote krab palen, mandjes , veel katten knuffeltjes etc. En stokjes met zoon touwtje eraan en knuffeltje.en een tunnel.

maar ik besef me dat ik hem te weinig aandacht geef. Niet bewust maar ben gewoon iedere avond best op van de dagen. En daar heeft mo geen boodschap aan natuurlijk.

ik ben net een half uur met hem buiten geweest , en heb even goed gespeeld en hen nu een speeltje neergezet met brokjes erin. Zo'n torentje.

Ik ben nu van plan de hele maand elke avond even te gaan lopen, en elke ochtend en avond te gaan spelen . En daarnaast even wachten op het vakantie geld volgende week en dan zal ik een dot speelgoed in slaan. Onder andere dat water fonteintje wat iemand noemde. Hij vind het namelijk ook erg grappig om het water bakje om te gooien dus dat zal wel een succes zijn.

Verder neem ik alle tips mee, voor de speeltjes en andere dingen. En dan over een maand kijkrn of hij is veranderd. Ben nu ruin een uur bezig geweest maar nu begint hij weer te mouwen. hihi.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:26

Het zal ook wel ff duren voordat zn gedrag zal afnemen. Hij is nu gefrustreerd en een paar keer spelen zal dat niet oplossen. Zn emmertje frustratie zit vol als het ware en moet hierdoor langzaam weer leeg worden, elke dag een bekertje eruit. Geef dus niet te snel op als het niet meteen lijkt te helpen! Een maand lang dagelijks zou resultaat moeten hebben, als dit dus voor hem genoeg is. Soms werkt het wonderbaarlijk snel, maar het kan ook echt wel die maand duren voordat je effect ziet.

Speelgoed hoeft niks te kosten, zoals sommigen hier al goed uitleggen. Elke kat heeft zo zn voorkeuren, de ene wil balletjes, de ander veertjes. Met of zonder geluid, materiaal, grootte, beweging of niet... Weet je al waar zn voorkeur ligt? Dan kan je dit uitbreiden namelijk. Je hebt waarschijnlijk zat in huis wat als speelgoed kan werken: propjes papier, een lege wcrol, verzin het maar. Ik heb hier een kater die wild wordt van stukjes stro op de vloer... Lege dozen zijn altijd succesvol.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 06:43

Een voerbal is hier een grote hit. En ik verstop het voer ook wel op en in de palen en onder een kussen of in een doosje. Is super voor ze

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:55

Ik werk zo'n 4 dagen per week, heb 1 kat die ook niet buiten komt. Ik besteed gewoon zoveel mogelijk tijd aan dat beessie als ik thuis ben, dan slaapt ze vaak als ik er niet ben, wat echt scheelt. Ik werk ook vaak late diensten, dus als ik dan 02:30 thuis kom dan moet ik verplicht nog even spelen :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:05

Mijn kat komt wel buiten, maar wilt gewoon veel aandacht. Dus als ik even een serie kijk, of ga slapen of net wakker wordt ligt meneer bij me en moet ik aaien. (En als ik te weinig tijd voor hem vrij heb gemaakt, maakt ie me gewoon om 7u 's ochtends wakker zo van: HALLOOHOO!)
Dus misschien kat mee naar bed nemen om extra knuffeltijd in te lassen?

Als je kat het lust kun je ook een keer een kippenbout geven (nee is niet gevaarlijk). Dan kunnen ze daar aan trekken en scheuren, worden ze ook moe van! En 't is nog goed voor de tanden ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:09

Kijk ook eens of je je balkon kunt afsluiten met kippengaas. Is een middagje werk maar dan kan hij okk lekker buiten. En speeltjes? Ty-raps, elastiekjes en propjes werken hier het beste. Klaaz heeft overigens ook vaak dat hij mauwend het huis door gaT maar dan is ie in een speelse bui.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 17:10

Super Dank weer! Voor de gene die het interesseert:

Gister avond een stuk buiten wezen wandelen, bij thuiskomst tijd gespeeld. En hij was toen best wel moe dus besloten de woonkamerdeur open te laten. las hier al een paar x de tip om brokjes te verstoppen dus dat heb ik gedaan. Was bang toen ik mijn slaap kamer deur open deed maar was gewoon echt goed gegaan!

Dus vanochtend nog even gespeeld maar moest me haasten naar een afspraak dus niet te lang. Toch de gok gewaagd om de deur open te laten en weee brokjes te verstoppen. En ik ben zo trots!!!! Niks gesneuveld !!!
Alle brokjes waren weg.

vanavond vrij dus ga even goed jullie tips doorlezen en de favoriete speeltje die worden genoemd bestellen.

Heb ook een doos van mn werk meegenomen waar ik misschien wat mee kan. Hebben jullie nog tips wat ik daarin kan doen?

En straks weer even buiten wandelen.

Las net de tip over gaas, heel toevallig want ik zat net te googelen Hoe ik het balkon zou kunnen beveiligen zeg maar.

Voor nu ben ik echt super trots op min stoere mo en heel dankbaar voor de vele bruik bare tips hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:46

Kippengaas en ty-raps, zo hebben wij dat gedaan, dat is best goed te doen hoor!

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:02

je hebt ook van die laser pennen en die heb je ook in een soort torentje met een timer, zo kan de kat ook achter een lichtje aan jagen als je er niet ben.
volgens mij te bestellen bij zooplus en niet eens zo duur.

succes met je kattenkinderen, je bent goed voor ze!

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:10

nuka schreef:
je hebt ook van die laser pennen en die heb je ook in een soort torentje met een timer, zo kan de kat ook achter een lichtje aan jagen als je er niet ben.
volgens mij te bestellen bij zooplus en niet eens zo duur.

succes met je kattenkinderen, je bent goed voor ze!

http://t.zooplus.nl/shop/katten/speelgo ... jen/185911

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 19:16

Die heb ik al! Is echt het beste speeltje die ik heb Haha !

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 19:18

Oh ik heb een andere, die je gewoon in je hand moet houden.

Heeft iemand ervaring met degene die net gepost werd? Als ik bijv in de avond ben sporten, zou ik die dan aan kunnrn laten staan?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:53

Dat zou ik zeker niet aanraden bij een kat die al problemen vertoont. Er zit namelijk 1 nadeel aan laserlampjes: het stimuleert het jachtinstinct maar ze kunnen niks werkelijk vangen. Het komt soms voor dat ze dat heel frustrerend vinden. Dit is wel heel makkelijk te voorkomen als je er zelf mee speelt, namelijk door het lampje op het laatst te richten op een brokje of een speeltje. Dan eindigt het spel dus wel met een fysieke 'prooi' en loop je dat risico dus niet. Met dit apparaat kan dat niet volgens mij.

Hier zijn hengeltjes vaak favoriet, vooral met veertjes. Ook de cat dancer vind ik een goede, dat is lekker lui spelen omdat het vanwege het ijzerdraad met minimale beweging al alle kanten op beweegt. Die heb ik vaak vast terwijl ik iets anders zit te doen, zoals nu dit berichtje typen!