3 of 4 konijnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:21

Ik ben echt verbaasd over de maten van de rennen die jullie hier noemen :o Tuurlijk hoe meer ruimte, hoe beter. Maar ik denk dat het er meer om gaat hoe je de ruimte inricht, wat krijgen de konijnen aan verrijking. Kunnen ze graven, springen enzovoort of hebben ze alleen maar 10m2 huppelruimte op steen? Mijn ervaring is dat je echt geen 8m2 nodig hebt voor 3 konijnen. Sterker nog, ik denk dat konijnen blijer zijn met 4m2 waar gegraven kan worden dan 8m2 op steen.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:38

Sarah_Elise schreef:
Ik ben echt verbaasd over de maten van de rennen die jullie hier noemen :o Tuurlijk hoe meer ruimte, hoe beter. Maar ik denk dat het er meer om gaat hoe je de ruimte inricht, wat krijgen de konijnen aan verrijking. Kunnen ze graven, springen enzovoort of hebben ze alleen maar 10m2 huppelruimte op steen? Mijn ervaring is dat je echt geen 8m2 nodig hebt voor 3 konijnen. Sterker nog, ik denk dat konijnen blijer zijn met 4m2 waar gegraven kan worden dan 8m2 op steen.

hier ben ik het helemaal mee eens

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 19:45

Sarah_Elise schreef:

Onze bedoeling was dat een groot deel op steen kwam, want de stenen lagen er toch al :P En ook nog een ander deel op gras. Wat zou voor konijnen geschikt zijn om te graven?

Sarah_Elise

Re: 3 of 4 konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:53

Wij hebben een soort kuil gegraven, hier gaas omheen gezet (wat palen, gaas ertussen) en vervolgens de bodem betegeld. Puntje waar je rekening mee moet houden is het verder inzakken van de tegels waardoor er iets ruimte kan ontstaan tussen het gaas aan de zijkant en de tegels op de bodem. En uit ervaring weet ik dat konijnen zo'n klein kiertje kunnen gebruiken om tussendoor te graven (wij hadden een holenstelsel door de hele tuin).

Ik vind het trouwens super dat je er zo mee bezig bent om de konijnen een fijn leven te geven +:)+ Ik denk dat je er best 4 kunt houden, zeker als je ze laat graven. Dat vinden konijnen zo heerlijk!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:56

Ik heb het inderdaad ook bestraat en toen er zand op gedaan. :)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 19:57

Sarah_Elise schreef:
Wij hebben een soort kuil gegraven, hier gaas omheen gezet (wat palen, gaas ertussen) en vervolgens de bodem betegeld. Puntje waar je rekening mee moet houden is het verder inzakken van de tegels waardoor er iets ruimte kan ontstaan tussen het gaas aan de zijkant en de tegels op de bodem. En uit ervaring weet ik dat konijnen zo'n klein kiertje kunnen gebruiken om tussendoor te graven (wij hadden een holenstelsel door de hele tuin).

Ik vind het trouwens super dat je er zo mee bezig bent om de konijnen een fijn leven te geven +:)+ Ik denk dat je er best 4 kunt houden, zeker als je ze laat graven. Dat vinden konijnen zo heerlijk!

Dankjewel voor het "compliment" :P

Dat van die kuil zou ik nog even overleggen, ik denk niet dat mijn ouders het leuk vinden als de hele tuin door de konijnen in beslag wordt genomen :=

Hoe diep hebben jullie die kuil gegraven?

MarlindeRooz schreef:
Ik heb het inderdaad ook bestraat en toen er zand op gedaan. :)

Had je dat bestraten boven of onder de grond gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:59

mijn twee konijnen heben 18 m2. maar daar staat dan ook hun hok in met een ren eraan. En ze mogen alleen op die afgezette binnenplaats van 18 m2 onder toezicht. Dit gewoon omdat er veel katten rondlopen. Maar ze zijn er minstens 2 uu per dag uit en daarnaast kunnen ze natuurlijk gewoon in de vaste ren aan hun hok.

Wat ik niet snap is dat je zegt dat jou jongen terug naar de opvang MOETEN. KOmen jou twee konijnen (mama en papa konijn) dan van de opvang of hoe zit dat dan?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 20:02

Lianne schreef:
mijn twee konijnen heben 18 m2. maar daar staat dan ook hun hok in met een ren eraan. En ze mogen alleen op die afgezette binnenplaats van 18 m2 onder toezicht. Dit gewoon omdat er veel katten rondlopen. Maar ze zijn er minstens 2 uu per dag uit en daarnaast kunnen ze natuurlijk gewoon in de vaste ren aan hun hok.

Wat ik niet snap is dat je zegt dat jou jongen terug naar de opvang MOETEN. KOmen jou twee konijnen (mama en papa konijn) dan van de opvang of hoe zit dat dan?

Papa en mama komen idd van de opvang. Maar de opvang wist niet dat ons mannetje een ongecastreerde ram was... Pas na 5 maanden was mama zwanger, dus daarom wisten we het ook niet eerder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:12

nienke555 schreef:
Lianne schreef:

Papa en mama komen idd van de opvang. Maar de opvang wist niet dat ons mannetje een ongecastreerde ram was... Pas na 5 maanden was mama zwanger, dus daarom wisten we het ook niet eerder...

Aah juist, vandaar, dan snap ik je keuze nu ook beter ;) Maar ik zou dan voor 2 jonge konijntjes gaan die je zelf houdt. Is wel leuk als ze samen kunnen opgroeien {:}

En de vraag hierboven over de maten van de ren v.s. verrijking: bij mij ligt er een tunnel in de ren, ook verschillende houten speelgoed, een kinderzandbak met veilig speelzand erin zodat ze lekker kunnen graven. voerballen, tennisbal en elke dag krijgen ze hun groenvoer in een andere vorm: in een houten rol, in een kartonnen schoenendoos die ze zelf open moeten maken in w.c. rolletjes in eierdozen, in een bak met verschillende bakvormpjes erin. Je kunt het zo gek niet opnoemen ;)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 20:17

Leuk Lianne!

In wc-rolletjes krijgen ze het bij mij ook, vinden ze erg leuk :P

Zandbak is een goed idee! Die staat vast nog wel ergens op zolder :P Tunnel was ook ons plan :j

2 jonge konijntjes (een mannetje, die dan gecastreerd wordt, en een vrouwtje) is misschien ook wel leuk ja... Wanneer kunnen ze gecastreerd worden? T

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:20

Ik heb de tegels gedeeltelijk op de grond gedaan zodat de nagels natuurlijk afslijten en gedeeltelijk onder de grond.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:20

Sarah_Elise schreef:

Hier ben ik het deels mee eens. Verrijking is belangrijk. Het is ook belangrijk dat die regelmatig (dagelijks) gewisseld wordt, zodat het leuk blijft. Maar het allerbelangrijkst voor een konijn is RENNEN! Rennen en springen en huppelen en gek doen. Dat doen konijnen graag. En dat zie je pas, als je konijnen de ruimte geeft. Tot die tijd lijkt het alsof ze het niet nodig hebben. Dus: ruimte EN verrijking, in plaats van of!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 20:22

Rennen houden ze ook erg van! (Zoals bijna alle konijnen waarschijnlijk :P) Het mannetje maakt altijd van die leuke 'bokjes' in de lucht. Dat had ook een naam toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:23

nienke555 schreef:
Leuk Lianne!

In wc-rolletjes krijgen ze het bij mij ook, vinden ze erg leuk :P

Zandbak is een goed idee! Die staat vast nog wel ergens op zolder :P Tunnel was ook ons plan :j

2 jonge konijntjes (een mannetje, die dan gecastreerd wordt, en een vrouwtje) is misschien ook wel leuk ja... Wanneer kunnen ze gecastreerd worden? T

Ja zou leuk zijn als je er dan 2 aanhoud. Mannetje kan vanaf 4-5 maanden gecastreerd worden. Na castratie wel even tot 6 weken apart houden. ze zijn nog minimaal 2 weken productief en na 6 weken is de wond goed genezen. Leuk dat je ook al zo bezig bent met verrijking. Is leuk om te doen he :D ik ben zelf lid van een FB pagina waar ook veel leuke ideetjes voorbij komen.

Babbelientje: helemaal mee eens, hier maken de konijnen ook heerlijke sprongen als ze over de 18 m2 binnenplaats hupsen haha. *\o/*

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:26

nienke555 schreef:
Rennen houden ze ook erg van! (Zoals bijna alle konijnen waarschijnlijk :P) Het mannetje maakt altijd van die leuke 'bokjes' in de lucht. Dat had ook een naam toch?

:j Dat zijn binkies! Hoe meer ruimte ze hebben, hoe meer binkies ze maken, hoe blijer het konijn +:)+

Complimenten hoe je dit oppakt, TS. Laat je foto's zien als het nieuwe onderkomen klaar is?

EDIT: grappig detail: mijn cavia's maken die sprongetjes ook en bij cavia's heet het 'popcornen'. Omdat ze lijken op een popcorntje in de pan dat ineens opspringt :')

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 20:36

Ooh ja binkies, dat was het :D Popcornen klinkt ook leuk :')

En natuurlijk laat ik foto's zien :P

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:38

Mijn vrouwtjes konijn heb ik 1 keer een heel minimaal binky zien maken, toen er sneeuw lag. Eerder liepen ze vaak rond in 1500m2 tuin vol bos, gras en heide en daar had ze het ook nog niet eerder gedaan haha. Ze is nogal een chagrijnige tante. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:40

aah super TS, ben erg benieuwd :D

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 21:28

Ik dacht, ik plaats maar eens een update :D

Het zijn toch 3 konijnen geworden. Toen we ze gingen koppelen gingen ze direct gras eten. Ze keken niet naar elkaar om :') Nu liggen ze vaak met hun drieën naast elkaar in hun (tijdelijke) ren :D

Dat ziet er dan zo uit :P Mama is de zwarte, papa de witte en kindje is de andere :')

Afbeelding

De ren is 10 m2, het hok 1,5m2 en de bovenverdieping 0,5m2. In totaal 12 m2 dus :)

Hier een foto, het is nog niet af, maar het begint er al wat op te lijken :)

Afbeelding

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:42

Wauw mooi hoor! Genoeg ruimte lijkt me :) Nog wat leuke speeldingen erin en je konijnen mogen zichzelf gelukkig prijzen ;)

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:50

Super mooi gemaakt meid!
Denk dat er een hoop konijnen in nl toch wel jaloers op zullen zijn :)

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:59

Mooi hoor! Goed hoe je met alle tips bent omgegaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 00:01

Mooi Nien! , konijnen hebben een prachtige ruimte heb je top gedaan!

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 00:20

Wauw mooie ren geworden!
Heb een hoop ideeën kunnen opdoen voor de ren en de maten voor als we in het najaar de tuin gaan verbouwen!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 08:01

Wat een supermooie ren wordt dat!