kussentjes open na naast de fiets rennen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 17:32

wat ik dus al zei.. de eerste keer dat hij bloed had wist ik niet dat het zijn kussentjes waren :') . Merkte dus ook niet dat het teveel was omdat hij nog wel gewoon energie overhad. Een Stafford is inderdaad ook een hond, maar een Stafford kan veel meer hebben dan bijv een labrador. Net als dat een border veel meer erop gebouwd is om sportief te zijn dan een golden.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 17:34

love_western schreef:
Mijn labrador loopt met gemak 15 km naast de fiets :+

Dus die vergelijking slaat nergens op.

Ook hier rustig opgebouwd en controleer elke keer zijn pootjes.

Naja een Labrador is over het algemeen best zwaar en 'lomp' gebouwd in tegenstelling tot een gespierde sportieve Stafford. Niet banketstaaf bedoelt :P.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 17:35

Dank jullie wel voor de tips en trics.

Ik ga opzoek naar hondenschoentjes en ga dan gelijk kijken voor iets waarmee ik hem mentaal kan moe maken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:36

Dat hangt nogal af van de fokrichting van de labrador. (En de voeding die gegeven word := )

Overigens kan je heel simpel zelf spelletjes maken.

Balletje, balletje met plastic bekertjes
Kartonnen doos, brokjes in kranten proppen, proppen in doos en voor extra moeilijkheid doos dichtvouwen
Brokjes verstoppen door het hele huis en/of tuin

Zolang jij het kan verzinnen is het te maken.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 20-05-15 17:39, in het totaal 2 keer bewerkt

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 17:37

lizy29 schreef:
Dat hangt nogal af van de fokrichting van de labrador. (En de voeding die gegeven word := )

Daar heb je gelijk in :j

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:39

EJuniorJoost schreef:
wat ik dus al zei.. de eerste keer dat hij bloed had wist ik niet dat het zijn kussentjes waren :') . Merkte dus ook niet dat het teveel was omdat hij nog wel gewoon energie overhad. Een Stafford is inderdaad ook een hond, maar een Stafford kan veel meer hebben dan bijv een labrador. Net als dat een border veel meer erop gebouwd is om sportief te zijn dan een golden.

Ja, leuk dat de spieren anders zijn. Voetkussentjes zijn gewoon het zelfde als dat van een jack of chi. ;)

Als je nu maar niet weer ineens 9 km gaat fietsen, want dan ga ik medelijden krijgen met die hond.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:39

Ik ben ook bang dat je het niet gaat redden met alleen maar meer fietsen met deze hond. Trainen op gehoorzaamheid en bijvoorbeeld speuren heb je uiteindelijk meer aan. Straks zit je met een hond met een dijk van een conditie en ben je nog verder van huis.

Bij ons op de hondenschool was een hond waarmee ze ook steeds verder gingen hardlopen, fietsen... op een gegeven moment hadden ze hem met de riem uit het raam hele naast de auto lopen en nog werd meneer niet moe.

Ga gewoon naar een goede hondenschool, die zijn echt niet duur maar kunnen je wel handvatten geven hoe je om kunt gaan met zijn energie.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 17:41

Froukje schreef:
EJuniorJoost schreef:

Ja, leuk dat de spieren anders zijn. Voetkussentjes zijn gewoon het zelfde als dat van een jack of chi. ;)

Als je nu maar niet weer ineens 9 km gaat fietsen, want dan ga ik medelijden krijgen met die hond.

Ik ga schoentjes kopen en dan kijk ik wel verder wat ik ga doen :) hij gaat er echt niet dood aan hoor... als hij schoentjes heeft kunnen zijn poortjes niet meer open gaan dus dan kan hij er weer tegenaan.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 17:43

sallandval schreef:
Ik ben ook bang dat je het niet gaat redden met alleen maar meer fietsen met deze hond. Trainen op gehoorzaamheid en bijvoorbeeld speuren heb je uiteindelijk meer aan. Straks zit je met een hond met een dijk van een conditie en ben je nog verder van huis.

Bij ons op de hondenschool was een hond waarmee ze ook steeds verder gingen hardlopen, fietsen... op een gegeven moment hadden ze hem met de riem uit het raam hele naast de auto lopen en nog werd meneer niet moe.

Ga gewoon naar een goede hondenschool, die zijn echt niet duur maar kunnen je wel handvatten geven hoe je om kunt gaan met zijn energie.

woow haha moest wel een lachen om wat je zei met 'naar de auto'.
Hij is verder echt heel gehoorzaam daar is niks op tegen. Hij rent groot en deels ook gewoon los. Dat speuren zou ik wel eens kunnen proberen zat misschien te denken om een frisbee te kopen.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:45

Als je meer traint en je hond dus een betere conditie krijgt zal hij dus ook meer energie krijgen. Ik denk dat je inderdaad mentale training erbij moet pakken. Speuren is erg leuk om te doen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:49

Nog druk na het fietsen hóeft niet te betekenen dat hij nog energie over heeft...

Als ik met mijn hond ga zwemmen, en we komen thuis, dan is ze hypervrolijk en hyperactief. Ze vindt zwemmen erg leuk.

De eerste keer dacht ik dat ze echt energie over had. Totdat ik een patroon ging zien. Direct na het zwemmen thuis echt extreem druk, iedere keer.

Ik ben haar eens gaan verplichten om niets te doen. Ze viel vrij snel in slaap...
Het is in haar geval eigenlijk een lichte overprikkeling, waar ze op reageert door nog drukker te worden.

Opbouwen betekent heel geleidelijk opbouwen richting einddoel.
Wat je nu doet, (stafford of niet, doet er niet toe) is als een idioot naar level 20, waarbij er ongeveer 18 levels overgeslagen worden. Dat is niet fair naar de hond.

Misschien wel juist omdat stafford zo hard voor zichzelf zijn, moet je er als baas met beleid mee omgaan.

Ik zou sowieso niet gaan fietsen tot de zooltjes genezen zijn. Afhankelijk van hoe erg het is (ik denk erg, omdat het al daadwerkelijk open is) kan dat 1,5 a 4 weken duren. (ja, echt, zooltjes zijn niet zo heel snel weer dik genoeg, en het is echt vrij pijnlijk)

Daarna een handig schema, waarbij je de hond tijd geeft om tussendoor goed te herstellen, starten bij ongeveer 3 km, en hooguit 1 a 1.5 km per wéék omhoog. En dan dus bv 2 a 3 keer in de week fietsen. Dus 2 of 3 keer 3 km. Dan 2 of 3 keer 4 km. Etc.
Blijven kijken of het goed gaat, en bijtijds een stapje terug.

Hou er rekening mee dat de conditie opbouwt. Ga je dus puur fietsen om je hond moe te maken, dan kom je op den duur bedrogen uit....

Veel succes en wijsheid gewenst!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:56

Ga mee met femke-tweety..

En bedenk, ook aan die schoentjes moet hij wennen! Zelf ga je ook niet meteen op nieuwe schoenen een heel stuk lopen. Zeker niet als je ze nog nooit aan hebt gehad.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 17:57

@ Femke_tweety.

Duurt dat zo lang?! misschien dat de zooltjes dan zo ie zo nog wat dun waren. Het is niet heel erg hoor gewoon geschaafd en ook alleen de voorpootjes.

En bedankt voor de 'opbouw' tips.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:01

EJuniorJoost schreef:
@ Femke_tweety.

Duurt dat zo lang?! misschien dat de zooltjes dan zo ie zo niet wat dun waren. Het is niet heel erg hoor gewoon geschaafd en ook alleen de voorpootjes.

En bedankt voor de 'opbouw' tips.

Ik denk dat ze inderdaad al flink versleten waren zonder dat jij het door had. Het gaat heel hard op asfalt! Daarom zaak het zo rustig op te bouwen. Ik zou zeker 2 à 3 weken wachten voor je weer gaat fietsen :)

kwii

Re: kussentjes open na naast de fiets rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:32

Ik kan niet echt de vinger op de zere plek leggen, maar heb het gevoel dat je er een beetje laks in staat. Van joh dat gaat allemaal wel etc etc.

Houd je er ook rekening mee dat je hond spierpijn kan krijgen of iets aan zijn pezen als die opeens moet sporten? Honden zijn meestal zo enthousiast die lopen gewoon door, tot dat ze écht niet meer kunnen. Dus jij zal voor hem de rem er op moeten zetten.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:39

Eens met Kwii!

Fietsen om een hond moe te maken gaat niet werken. Je werkt aan zijn conditie. Waar je nu dus al 9,5 km fietst moet je straks bij wijze van 50 km fietsen..

De tip over de hond in de berm laten lopen is niet handig! Als baasje zie je niet wat er in het gras in de berm ligt. En in de berm ligt de meeste zooi.

Ik zou je ook als advies geven om alternatieven te zoeken. Een keer fietsen is leuk, maar denk vooral aan de mentale uitdagingen.
Ik speur met alletwee mijn honden. Een les duurt 1,5 uur waarvan ze maar maximaal de helft van de tijd echt speuren. Als ik thuis kom liggen ze alletwee binnen no time te snurken!

Succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:41

Dat jij niets ziet aan de zooltjes, wilt niet zeggen dat ze geschikt zijn om naast de fiets over asfalt te lopen. Schoentjes als oplossing om toch lange afstanden naast de fiets te kunnen maken vind ik niet aan te raden. Die schoentjes zijn bedoeld om als je hond een snee heeft z'n zooltje schoon te houden, of de zolen te beschermen tegen scherpe uitstekende stenen/voorwerpen als je in de bergen gaat wandelen (en je dus geen verwonding kunt permitteren).
Niet om toch die vele km's af te kunnen leggen waar het lijf nog niet klaar voor is.

Fietsen om moe te maken is zinloos. De hond bouwt conditie op dus je zult op die manier steeds langer en verder moeten fietsen om de hond moe te krijgen door fietsen.
Wel ben ik van mening dat er een soort 'minimum' aan beweging is die je hond nodig heeft om relaxed te kunnen zijn. Dus als je hond nu te weinig beweegt en door het fietsen genoeg, kan het zijn dat je verschil merkt.

Maar ik zou toch ook gaan voor de 'normale wandeling' intensiever te maken dmv gehoorzaamheid/speurwerk. Met die 2 dingen kun je al eindeloos varieren. Zaak is dat je rustig opbouwt zodat de hond de motivatie behoudt en je op die manier het steeds moeilijker maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:54

EJuniorJoost schreef:
love_western schreef:
Mijn labrador loopt met gemak 15 km naast de fiets :+

Dus die vergelijking slaat nergens op.

Ook hier rustig opgebouwd en controleer elke keer zijn pootjes.

Naja een Labrador is over het algemeen best zwaar en 'lomp' gebouwd in tegenstelling tot een gespierde sportieve Stafford. Niet banketstaaf bedoelt :P.

Mhua denk dat mijn labrador sportiever en meer conditie heeft dan de gemiddelde stafford hier in de omgeving. En behoorlijk bespierd. Hij is door leken al meerdere keren aangezien voor pitbull :+

Bij elke hond moet je conditie kweken ongeacht het ras. Zelfde dat je ook de spieren en pezen etc moet opbouwen.

Ik zou gewoon paar weken niks doen qua fietsen en dan langzaam weer opbouwen. En niet in 1 x van 7.5 naar 9.5 km bijvoorbeeld gaan.

Mijn herder heb ik nu ook naast de fiets lopen. Maar ik hou mij aan een fietsschema vast. Zodat ik niks overvraagd aan hem. Want het is een zeer harde hond die snel pijn laat zien.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:04

Oef, met zo'n hond moet je rekening houden met het feit dat die gewoon doorgaat, kapotte poten of niet.
Verder is het al gezegd, maar opbouwen is niet alleen voor zijn conditie, maar ook voor eelt op zijn pootje en zijn hele bewegings stelsel en dan zijn de sprongen die jij maakt in de opbouw nogal ehhhhhh absurd groot.

Overigens kleine waarschuwing, ik fietste ook met mijn hond (nu niet meer hij is 14), maar zijn conditie werd uiteraard alleen maar beter en beter, was echt niet meer moe te krijgen :') _O- , toen heb ik het fietsen maar weer afgebouwd. (x staff)

Hond ervoor xlabrador fietste ik ook mee, maar die had niet zo'n absurde conditie. (Maar ook daar kon je 25 km mee fietsen, wel netjes in draf naast de fiets)

Overigens waarschuwing voor warm asfalt, goed te testen door er 5 minuten met je blote voeten op te gaan staan op een plaats waar de zon al een hele tijd schijnt, vind je dat te heet, niet gaan fietsen met je hond :+ . In de zomer beste om in de vroege ochtend te gaan fietsen, dan asfalt nog niet heet en temperatuur nog beetje leuk en altijd water mee.

Soez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:51

Let overigens met schoentjes ook op dat je het opbouwt. Wij hebben voor onze hond ook schoentjes, maar als we daar te lang mee lopen krijgt hij problemen bij zijn 5e nagel.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 14:03

Soez schreef:
Let overigens met schoentjes ook op dat je het opbouwt. Wij hebben voor onze hond ook schoentjes, maar als we daar te lang mee lopen krijgt hij problemen bij zijn 5e nagel.

dank je voor de tip ga erop letten

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:12

En zorg dat je hond naast de fiets draaft, niet galoppeert en bij voorkeur in de berm.
Al krijg ik een beetje het idee dat ie het allemaal maar moet kunnen.
Beetje alla: mijn paard kan een buitenrit van een uur aan, dus een endurance rit moet ook kunnen.
Heel belangrijk om rustig op te bouwen.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 14:16

Avelienvd schreef:
En zorg dat je hond naast de fiets draaft, niet galoppeert en bij voorkeur in de berm.
Al krijg ik een beetje het idee dat ie het allemaal maar moet kunnen.
Beetje alla: mijn paard kan een buitenrit van een uur aan, dus een endurance rit moet ook kunnen.
Heel belangrijk om rustig op te bouwen.

waarom draven ipv galopperen? gewoon een vraagje

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:23

Wij gebruikte vroeger berkenteerolie om zolen harder te maken.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:31

kwii schreef:
Ik kan niet echt de vinger op de zere plek leggen, maar heb het gevoel dat je er een beetje laks in staat. Van joh dat gaat allemaal wel etc etc.

Houd je er ook rekening mee dat je hond spierpijn kan krijgen of iets aan zijn pezen als die opeens moet sporten? Honden zijn meestal zo enthousiast die lopen gewoon door, tot dat ze écht niet meer kunnen. Dus jij zal voor hem de rem er op moeten zetten.

Bovenstaande dus en juist met Staff's of types van dit ras! Die gaan letterlijk door tot ze er bij neer vallen.

Neem de tijd! Als je je hond heel wilt houden in elk geval..