Tips gevraagd.... nachtkat...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:02

Als je de huidige deur niet wil aanpassen, op marktplaats een deur scoren met correcte maten en daar een luikje in zetten.
Zodra kat dan uit de tijd is hang je de oude deur weer terug. Kat kan volgende weekbgaan hemelen, maar ook nog zo 5 jaar meegaan.

Dat corrigeren bij katten in het algemeen niet zou helpen durf ik wel tegen te spreken. Katten zijn prima op te voeden.
Gedrag als ts beschrijft kan trouwens wel beginnende dementie zijn, maar ook gewoon idd willen wat een (eigenwijze) kat wil.

Barbabientje

Re: Tips gevraagd.... nachtkat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:05

Zoals mijn vriend zegt: Honden hebben baasjes, katten hebben personeel :')

Onze katten vertonen helaas hetzelfde gedrag, maar dan gelukkig overdag.. Binnen voor de deur staan zeuren van ik wil naar buiten, zijn ze buiten zit je net weer lekker op de bank, beginnen ze voor de deur buiten te zeuren dat ze weer naar binnen willen :')

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:38

Cayenne schreef:
Lau schreef:
Kan je geen raampje open laten?

Alle katten die bij ons 's nachts naar buiten willen gaan met mij mee slapen. Dan roep ik bedtijd en dan komen ze of allemaal of soms maar 1 of 2. Ze gaan dan door mijn openstaande raam naar buiten en weer naar binnen. Ze springen van het balkon op de garage en zo op de schutting.

Als een kat op die manier binnen en buiten gaat, wat denk je dat een inbreker doet? ;)

Als de inbreker door dit raampje wat ik heb past is het een anorexia patiënt en heel klein :')

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 11:13

Echt super bedankt voor de vele reacties en tips. Ben nu op werk en op foon. Zal straks thuis uitgebreid reageren.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:59

Goof schreef:
_Milo schreef:
Die is dus echt wel dement aan het worden.

Is hij verder helemaal gezond? Dit gedrag is vaak ook typerend bij schildklier problemen.

:')
Dit gedrag is gewoon typerend voor een kat, niks bijzonders aan :+

Maar dit is een 15 jarige kat, een senior, die dit gedrag nooit eerder heeft laten zien. Zou het niet automatisch afschuiven als normaal gedrag. Er is iets veranderd en bepaald subtiel is het niet als ik het zo lees.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:05

<<) Plantenspuit wil wel eens wonderen doen om dingen af te leren.

Hier in huis staat standaard een volle plantenspuit, hier hebben we 2 pubers die wel eens iets doen wat niet mag werkt perfect moet ik zeggen tegenwoordig is dat ding niet eens meer nodig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:15

Sleeper schreef:
Goof schreef:

:')
Dit gedrag is gewoon typerend voor een kat, niks bijzonders aan :+

Maar dit is een 15 jarige kat, een senior, die dit gedrag nooit eerder heeft laten zien. Zou het niet automatisch afschuiven als normaal gedrag. Er is iets veranderd en bepaald subtiel is het niet als ik het zo lees.

Ja, ik zie het kennelijk anders. De kat komt sowieso al graag buiten, het wordt wat zachter weer, wellicht heeft hij ontdekt dat er 's nachts wat te beleven valt buiten en gaat hij nu graag 's nachts.
Die van mij veranderen daar ook constant in, vind ik behoorlijk kat-eigen. Dat hij daarbij de rest van het huis wakker houdt is wel heel naar.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:18

Ja, dat kan allemaal wat je zegt. Maar het is geen feit, daarom kan even kijken wat er nog zou kunnen spelen misschien ook wel handig. Al is het maar om dingen uit te sluiten :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:20

Misschien is er wel een heel knap kattinnetje in de buurt komen wonen ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:24

Een konijnenhok o.i.d. in de tuin zetten. Zo kan de kat toch buiten zijn en heeft het een eigen onderdak bij een buitje regen. Bij een kat van een kennis werkte dit prima.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:43

Misschien is onderdak buiten inderdaad een optie. Een konijnenhokje hoeft niet veel te kosten. Is er ook geen schuur waar je een kattenluikje in zou kunnen maken?

Als hij 's nachts naar binnen wilt, hoe horen jullie dat dan? Staat ie vlak onder het slaapkamerraam te miauwen?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:45

Sleeper schreef:
Ja, dat kan allemaal wat je zegt. Maar het is geen feit, daarom kan even kijken wat er nog zou kunnen spelen misschien ook wel handig. Al is het maar om dingen uit te sluiten :)

En dan blijkt hij wel dement te worden, wat dan? Wij hebben een demente kat gehad, daar is niets tegen te doen (en dat vonden wij geen enkel probleem, hij heeft nog ruim een jaar rondgehangen tot het echt niet meer ging).

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:53

Dorien66 schreef:
Sleeper schreef:

En dan blijkt hij wel dement te worden, wat dan? Wij hebben een demente kat gehad, daar is niets tegen te doen (en dat vonden wij geen enkel probleem, hij heeft nog ruim een jaar rondgehangen tot het echt niet meer ging).

Persoonlijk zou ik het wel fijn vinden als ik wist waar gedrag vandaan komt. Kijk je toch weer anders naar het gedrag van je kat. Ik zeg trouwens niet dat de kat dement is, maar sluit ook niet zomaar wat uit. Ik ben gewoon nieuwsgierig :)

Beetje afwijken van de vraag maar voor demente katten zijn wel degelijk medicijnen, en door bv de leefruimte kleiner te maken kan je ze ook een beetje helpen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:15

Sleeper schreef:
Dorien66 schreef:

Persoonlijk zou ik het wel fijn vinden als ik wist waar gedrag vandaan komt. Kijk je toch weer anders naar het gedrag van je kat. Ik zeg trouwens niet dat de kat dement is, maar sluit ook niet zomaar wat uit. Ik ben gewoon nieuwsgierig :)

Beetje afwijken van de vraag maar voor demente katten zijn wel degelijk medicijnen, en door bv de leefruimte kleiner te maken kan je ze ook een beetje helpen.

Sorry TS, beetje off-topic maar misschien toch handig om mee te lezen.

Het was wel mijn eerste gedachte hoor, dat de kat van TS dement aan het worden is. Vooral dat luidkeels miauwen herken ik heel goed.

Voor zover ik weet, zijn er geen medicijnen tegen dementie bij katten. TS kan hooguit Feliway proberen, maar dat hielp bij die oude knar van ons ook niet.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:23

Al door meerdere genoemd; toch een kattenluik... Hier in huis een ex-kater die ook graag op stap gaat 's nachts. Het blok dat we uit de deur hebben gezaagd om het kattenluik te plaatsen ligt in de berging; mochten we ooit geen kat meer hebben en willen dan kan dat redelijk makkelijk teruggeplaatst worden en met een nieuwe plamuur- en verflaag is het onzichtbaar.
Feliway zou je kunnen proberen; bij 1 poes hielp dat goed, zij werd een stuk minder zeurderig. Bij deze ex-kater geen verschil met Feliway. Wel goed resultaat met Beaphar No Stress (http://www.medpets.nl/beaphar-no-stress ... 0200090000); soort van Feliway maar dan in de nek van de kat zelf; dus het fijne 'luchtje' ruikt ie de hele tijd zelf. Ik gebruik het voor hem in de lente als alle buurtkatten buiten weer lopen en territoria gaan verdedigen; hij wilde nogal eens fors vechten :-(.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:29

Ik snap wel dat een kattenluik geen optie kan zijn. Ik wordt af en toe ook moe van het open en dicht maken van deuren, maar ik zou ook nooit een kattenluik in mijn kunstof achterdeur laten zetten. Enig idee wat die deuren kosten? Peperduur die dingen!

Daarentegen heb ik wel een luikje laten maken in mijn gewone houten 13-in-dozijn schuurdeur. Wel voor de kippen, daar niet van, maar de poezels kunnen er ook door naar binnen in geval van 'nood'.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:32

MissBambi schreef:
Ik ben geen kattenkenner en zeg nu misschien iets stoms.. Maar kun je via marktplaats geen 2e hands deur scoren met luikje? En de huidige deur bewaren zodat de deur geen gat krijgt mocht de kat binnen een aantal jaar overlijden.

Ja :j Juist deuren met een gat of kattenluik kan je meestal gratis afhalen... dan kan je je goede deur bewaren.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:34

Ook ik herken het demente gedrag wel in het verhaal van TS. Ik heb er ook zo een in huis gehad....

Enige goede optie hier is een deur op MP kopen, kattenluik erin en zodra diesel er niet meer is deur eruit en oorspronkelijke deur erin.

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 16:14

MissBambi schreef:
Ik ben geen kattenkenner en zeg nu misschien iets stoms.. Maar kun je via marktplaats geen 2e hands deur scoren met luikje? En de huidige deur bewaren zodat de deur geen gat krijgt mocht de kat binnen een aantal jaar overlijden.

Dit vind ik wel een hele goede tip.... Zal het hier eens in de groep gooien. Moet wel goed inbraakwerend blijven, zeker omdat ik in buitengebied woon en wil met wel veilig blijven voelen.

Shirley schreef:
Een kattenluikje in een deur is toch geen probleem?
Las iets over een gat in de muur...dat is gelijk wel heel heftig natuurlijk :)

Ik heb alleen maar dure deuren, hihi. Een gat erin maken zou echt zonde zijn. Ook kleine raampjes hebben we niet. Alleen hoge (voor een kat vooral) ramen en een schuifpui.
Schuur helaas ook niet. Alleen garage maar die is aan huis.

Tja dement kan, ik ben geen DA die met zekerheid kan zeggen dat hij het niet is. Hij is begin maart nog gecontroleerd en geen bijzonderheden gevonden. De DA vond hem uitzonderlijk goed en gezond. Hij oogt verder ook gezond.
Het is idd een flinke verandering van gedrag, maar ik kan echt geen oorzaak bedenken. Honden zijn er ook al vanaf 2003 en 2008. 1 daarvan is wel overleden 8 weken geleden, maar het gedrag was ervoor al veranderd.
Hij komt idd al jaren buiten en is ook al 14 jaar geleden ofzo gecastreerd. Hij vecht relatief niet maar is wel een zekere kat.

Hok buiten is ook geen slecht idee, maar hoe leren we hem dat nog? Hij zal toch aan de deur komen zeuren.
En nee hij staat niet te mauwen onder slaapkamerraam, gewoon voor de deur. Maar al staat ie bij de buren horen we hem nog :D.

Dement of niet, wakker of niet, hij zal nooit maar dan ook nooit weggaan. Ik wil het alleen leefbaar maken....

Waar denk jij aan Sleeper, wat voor veranderingen kunnen dit veroorzaken...? Kijken of ik er iets tussen herken.

Ik hoop dat ik een beetje iedereen geantwoord heb. Ben geen held met quotes, hahaha.
Ben erg blij dat jullie meedenken, dat is de reden van aanmaken van dit topic.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:22

Ik denk in ieder geval dat die deur een goede optie is :j
Verder heb ik geen verstand van katten :+