Hond heeft teek....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Freggle_Edge

Re: Hond heeft teek....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:45

Morgen een goede tekentang halen en nog een keer zelf proberen. Of even vragen of ze je in de dierenwinkel kunnen helpen. Ik zou een DA bezoek overslaan als ik jou was.
Voel je vooral niet schuldig, kan gebeuren.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 19:01

Ik krijg een goede tekentang thuis gestuurd van een bokker hier. Ik weet niet precies wanneer die aankomt maar denk morgen of dinsdag. Maar als je niet naar een DA gaat wat zijn dan de symptomen van ziekte van lyme?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:11

Perdjes zegt het goed: de knijptangetjes werken prima, maar je moet nooit proberen een teek uit de hond te trekken (!). Altijd draaien. Gewoon zo dicht mogelijk bij de huid op de teek zetten, en draaien tot de teek loslaat.
Onze honden hebben ook regelmatig teken, en die teken krijgen zwemles in een potje met water en wat afwasmiddel. Tot nu toe heeft geen eentje z'n zwemdiploma gehaald, vreemd genoeg. :P
Doorspoelen in de WC zou ik niet doen, daar kunnen ze tegen. Ze kruipen zo weer omhoog uit het riool...en van weggooien in de Kliko worden ze ook niet anders...

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 19:29

Ik heb precies gedaan wat er op de verpakking stond als beschrijving. Je moest de tang om de teek heen zetten dan een halve slag naar links en een halve slag naar rechts en dan met kleine rukjes hem omhoog trekken.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:34

Het ene moment werkt die grote tang prima maar over het algemeen werkt het wat minder fijn. Kleine teekjes krijg je niet te pakken en hele grote kan je plat drukken (wat ts ook is overkomen) als ze goed vast zitten. Anders werkt draaien inderdaad ok goed.

TS, je kan ook gewoon met je nagels de rest van het lijfje er uit trekken aangezien zijn achterlijf al geplet is. Dan weet ik niet of je hem er wel met een tang uit krijgt.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:42

Ik zou voor de zekerheid even de dierenarts bellen, gewoon voor de zekerheid omdat teken echt bacteriën bommetjes zijn. Dat lijkt mij niet gezond in een ader.

Wat Heike zegt klopt niet helemaal, het kan ook binnen 24 uur en 100% zeker ziekteverwekkers overdragen na 72 uur klopt ook niet, dat is dus 24 uur.
Een teek heeft een tijdje nodig om te settelen voordat hij bloed gaat zuigen. (Ze zetten zichzelf met een soort zelfgemaakt cement vast zodat ze daarna rustig bloed kunnen zuigen. Dat is ook de rede waarom het eruit halen wat lastiger is) Echter worden de ziekteverwekkers meteen overgebracht wanneer de teek gaat zuigen, dat kan dus binnen een paar uur tot 24 uur zijn.

Het verwijderen moest volgens mij ook juist zonder draaien, omdat je de kop los kunt maken van het lijfje daardoor.

Maar gelukkig is de kans inderdaad wel erg klein, honden krijgen maar zelden Lyme :)
Daarnaast zou je zelf de teek op Borrelia kunnen testen met een Tick-test, die verkopen ze gewoon bij dierenwinkels, boerenbond, welkoop etc.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:15

Tekenkoevoetje, pasje of sleutelhangertje (een plat metalen druppelvormig dingetje)zijn in ieder geval aan tebraden boven de ouderwetse tekentang (prutsdingen)
Draaien is af te raden

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 13:03

We gaan nu even naar de DA , We hadden al even gebeld en ze zeiden dat ze niet konden checken of het een besmettelijke teek is. We moeten haar gewoon in de gaten houden op de symptomen en dat kan wel een half jaar duren voordat er symptomen komen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:19

Draaien mag en kan wel maar de kans is dan groter dat het hoofdje blijft zitten. Als je draait draai je namelijk de pootjes een voor een los en dan kan het hoofdje blijven zitten. Het is niet erg als hij blijft zitten maar het is beter als hij er wel uit getrokken word.

Een hond word over het algemeen minder snel besmet met de ziekte van lyme. Heel veel honden hebben wel een teek gehad zonder dat je er van af wist.

TS je kan het beste nog een foto maken met je telefoon van de plek waar de teek zat of misschien nog wel zit. Ik weet niet of je het deel al hebt verwijderd wat er nog in zat? Als je daar even een foto van maakt kan je op je mobiel nog de datum terug vinden wanneer je hond de teek had. Mocht je hond wel ziek worden weet je hoe lang het geleden is dat de teek er heeft gezeten en kan de dierenarts specifieker antibiotica/medicijnen geven.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 14:25

De DA heeft hem er uitgehaald, ze zei dat de kans heel klein was dat het een lyme teek was. Ze heeft hem er uitgehaald met zo'n zelfde flut pen als ik had gebruikt.
We zijn donderdag naar het bos geweest (misschien niet zo slim geweest) Dus denk dat hij er donderdag op is gekomen, maar heb hem toen nog niet gezien. Gister zag ik hem pas.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:32

Teken zijn ook heel klein. Het zijn net baby spinnetjes. Die zie je niet zo 123 en zeker niet in de vacht van je hond. Als ze zich vol drinken groeit hun achterlijf. Ze kunnen wel 10x hun eigen lichaamsgewicht aan bloed op zuigen. Dus dan is het wel logisch dat het van zo'n klein beestje naar een groot beest groeit.

Gewoon weer het bos in gaan met je hond hoor :D Je hond zal vast nog wel meer teken op lopen en ik zou me er niet te druk om maken. Als je ze maar verwijderd als je ze ziet ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:39

Je kunt hondlief ook een scalibor of seresto bandje omdoen, heb net weer een nieuwe besteld , vorig jaar ma het om doen geen teek meer opgelopen hier , daarvoor 10 in de week en dan kom ik niet eens in bosgebied oid...

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:47

Niet elke teek leidt tot lyme , ben ook voorzichtig voor andere besmettingen, zoals de babesiose besmetting