De Dalmatiër

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fosco

Re: De Dalmatiër

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 12:00

Wat een coole halsband heeft hij op de eerste foto haha en wat lekker dat hij zo mee naar stal kan!! En ga alsjeblieft door met spammen :D We like stippen!! :D

doen jullie ook aan hondensport?

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:33

Mooie honden allemaal <3
Maar niemand heeft nog gereageerd op mijn vraag wie er naar de Dalmatiër meeting in Bilthoven gaat a.s. Zondag ;)
10.30 aanmelden en de wandeling start om 11 uur. Kosten €6,- pp incl. koffie/thee en appeltaart.
Locatie Bospark Bithoven
Burgemeester van der Borchlaan 7
3722 GZ Bilthoven

http://www.DIN-Fonds.nl en dan even naar activiteiten. Of via Facebook aanmelden :D
Even melden met hoeveel personen/honden je komt.

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:34

Nee AnjaKos, ik zit in de 41e week van mijn zwangerschap, dus ben niet meer tot veel in staat hihi. Anders wel een heel leuk initiatief.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:35

Fosco schreef:
Wat een coole halsband heeft hij op de eerste foto haha en wat lekker dat hij zo mee naar stal kan!! En ga alsjeblieft door met spammen :D We like stippen!! :D

doen jullie ook aan hondensport?

We zijn met Kensi nu met de SHH1 bezig (puppycursus en jonge honden heeft ze al volbracht).
Wat we na de SHH2 gaan doen weten we nog niet, ik vind behendigheid erg leuk.
Met Satan hebben we nooit cursus gedaan en dat verschil merken we nu wel....is erg oost-indisch als het hem uitkomt :P

Vera12_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:38

AnjaKos schreef:
Is wel een oud topic maar de moeite waard om even bovenaan te zetten..
Gaan de dalmatiër eigenaren naar de D.I.N. Fonds wandeling in Bilthoven a.s. Zondag??
Zie activiteiten: http://www.din-fonds.nl
Ik ga alleen met Satan (reu, 6,5 jaar), Kensi (teefje, 9 maanden) moet naar school met mijn man ;)
In April ben ik in Hilversum naar zo'n wandeling geweest, toen waren er 70 Dalmaatjes <3
\

Wat leuk dat ik de naam Kensi hoor, volgens mij is dat het zusje van mijn reu Boaz en is Kensi ook juist het zusje wat zo veel op hem leek!

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:46

Afbeelding

Wij hebben 15 jaar een dalmatiër gehad, Cunos (spreek uit als Kienos).
Een heerlijke, lieve, dolle hond waar geen spat kwaad in zat.
Ze is aan ouderdom en nierfalen gestorven, maar ik zou er zó weer één willen.

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:48

Wat zijn het toch prachtige honden! Echt waar wat komen hier toch een mooierds voorbij <3 <3

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:01

Vera12_10 schreef:
Wat leuk dat ik de naam Kensi hoor, volgens mij is dat het zusje van mijn reu Boaz en is Kensi ook juist het zusje wat zo veel op hem leek!
[ [url=m/wQs44V.jpg]Afbeelding[/url] ]

Boaz ook een kind van Dalmacademy's Collectors Item x Commander O'Reilly of Royal Spots?? *D

Vera12_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:50

AnjaKos schreef:
Vera12_10 schreef:
[ [url=m/wQs44V.jpg]Afbeelding[/url] ]

Boaz ook een kind van Dalmacademy's Collectors Item x Commander O'Reilly of Royal Spots?? *D

Dat is hij ja!
Stamboeknaam: Dalmacademy's Hurricane

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:52

Vera12_10 schreef:
Dat is hij ja!

Dan is hij inderdaad de volle broer van Dalmacademy's Harvesting (Kensi) :D *\o/*
Leuk!!

Vera12_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:34

AnjaKos schreef:
Vera12_10 schreef:
Dat is hij ja!

Dan is hij inderdaad de volle broer van Dalmacademy's Harvesting (Kensi) :D *\o/*
Leuk!!

Wat ontzettend leuk! Wat is de wereld toch klein hihi.
Ik had wel nog een vraag wat betreft die wandelingen, zijn die door heel het land door? Lijkt me super leuk om een keer mee te doen, maar deze is een eindje rijden voor ons. Je mag ook een pb sturen als je wilt. *\o/*

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 21:43

Ik kan helaas ook niet naar de wandeling :( En klein wereldje inderdaad hihi!

Vera12_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:26

Ik heb eigenlijk jullie tips nodig :)

Mijn dalmaat van nu bijna 10 maanden is met uitlaten vaak nogal enthousiast, dit resulteert in trekken aan de riem en soms ook nog wel eens vreugdesprongen maken.
Nu is hij ruim 65 cm en weegt al 33/34 kg dus dit geeft nogal eens flinke rukken en kracht aan de riem.
We hebben al een stropketting, maar dit heeft weinig impact op hem, evenals verbale correcties. Deze werken letterlijk maar een paar seconden en dan begint het dus weer opnieuw.
Nu doet mijn vriend de cursus omdat ik onregelmatig werk en dus de weekenden om en om moet werken en er dan dus geen vastigheid is. Bij hem is hij dan ook rustiger met uitlaten, met ook wel eens uitspattingen maar is net wat makkelijker te corrigeren (ook lang niet altijd hoor)
Wanneer hij een eindje onderweg zijn is hij wat rustiger en oefenen we bijna elke wandeling met het volgen wat hij juist wel weer super doet.
Hij is verder gewoon erg dol op andere honden en wil hier graag naar toe en andere mensen wil hij ook graag een aai over de bol van krijgen.

Een lang verhaal verder is dus mijn vraag:
Wat kan ik er nog aan doen om er voor te zorgen dat ik mijn dalmaat beter kan corrigeren en niet met veel kracht aan de riem loopt.
Ik hoor graag jullie verhalen of jullie dit ook hebben gehad en hoe jullie dit aangepakt hebben.

PS. van pup af aan is hij niet erg gevoelig voor stemverheffingen en correcties, in tegenstelling tot andere honden die bij het woord foei al op de rug liggen, wat het dus ook al erg lastig maakt om een goede manier van corrigeren te vinden.
In huis luisterd hij echter naar elke commando en doet alles voor je, dus luisteren kan hij echt wel! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:54

Wat bij ons goed werkte was stoppen met lopen. Hond is blij en wil graag lekker bewegen, maar wel normaal graag. :D
Dus een sprong naar voren is direct stil staan of zelfs een flinke en snelle stap naar achteren. Hond weer aan de voet laten komen, laten wachten en op jouw commando weer volgen.

Dit is iets wat praktische elke hond vlot door had. Maar reken maar dat dalmatiërs een lange adem hebben en gerust morgen weer willen kijken waar de grens ligt. Zelf dien je dus ook vooral consequent te zijn. Aan de lijn is volgen en op mijn tempo lopen, maar ze moeten vanzelfsprekend wel hun energie nog kwijt kunnen. :)

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 20:35

Wat Judith_ zegt kan heel goed werken maar vergt ook veel geduld! (zeker bij een dalmaat) ik persoonlijk vind een stropketting niet prettig werken daar de hond zijn spieren er op kan opzetten en er gewoon doorheen kan lopen. Zoiets werkt enkel en alleen bij de juiste fysieke correctie. Je zou is kunnen kijken voor een Gentle Leader. Ik vind het perfect om er je hond aan uit te laten, het brengt door een natuurlijke dominante handeling (bandje over neus) rust en zekerheid bij de hond en door de manier waarop de riem vastzit kan de hond niet meer trekken. Het werkt voor heel veel mensen fantastich. Daarbij de tip die Judith_ geeft en zelf ontzettend veel rust in de wandeling brengen. Zitten bij de stoeprand, rustig lopen en zelf een relaxte ontspannen houding aannemen. :)

Vera12_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:48

Dankjewel voor de fijne reacties! Dit is zeker iets waar ik mee kan.
De stropketting heeft inderdaad niet veel invloed waardoor ik er nog achter hang. Enkel wanneer we deze achter de oren leggen, dus hoog in de nek, heeft het wel invloed, maar dan zit deze ook op de luchtpijp dus wanneer hij daar dan in gaat hangen vind ik dat totaal niet prettig.
Omdat ik zelf snel last heb van rugklachten is het zeker een idee om de Gentle Leader misschien te introduceren.
Werk je daar nu zelf ook mee Fosco?
Is het dan ook makkelijk om dan weer over te gaan op een gewone (al dan niet (synthetische) strop riem?)

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 20:55

Ik geef les op een hondenschool en daar bevelen we het wel eens aan als een hond het echt nodig heeft. Vooral ook voor dat stukje rust wat het ze vaak geeft. Ik zelf gebruik hem niet omdat mijn dalmaat pup (6 maanden) keurig mee loopt aan de lijn. Ik ben tegen prikbanden, stropkettingen etc. (behalve de jachtlijn met dubbele stop) maar een gentle leader of als je liever voor een tuig gaat een halti zijn prima hulpmiddelen bij het trainen. Je hebt nog een jonge hond, grote kans dat hij over twee jaar een stuk rustiger is. Je kunt de gentle leader dan afbouwen. Dus om in het begin van de wandeling, laatste stukje aan een gewone halsband, en als dat goed gaat langzaam terug naar geheel lopen met gewone halsband.

Vera12_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:04

Dat is dus ook een beetje het vervelende. Over het algemeen loopt hij vrij rustig mee, al dan niet met uitschieters, maar als hij een andere hond ziet, wil hij daar het liefst op af en gaat hij ook met regelmaat in de riem hangen. Dan is 35 kilo toch best wat.
Met uitlaten zelf loopt hij graag voorop en wanneer je dus met een kortere lijn loopt, blijft hij trekken.
Ik weet dus nog niet zo goed wat ik het beste kan doen, stemcommando's werken gewoon maar voor erg korte duur of soms zelfs helemaal niet. En dit is niet alleen met het wandelen, maar ook in huis. Selectief gehoor noemen ze dat ook wel ;)

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 21:21

Vera12_10 schreef:
Dat is dus ook een beetje het vervelende. Over het algemeen loopt hij vrij rustig mee, al dan niet met uitschieters, maar als hij een andere hond ziet, wil hij daar het liefst op af en gaat hij ook met regelmaat in de riem hangen. Dan is 35 kilo toch best wat.
Met uitlaten zelf loopt hij graag voorop en wanneer je dus met een kortere lijn loopt, blijft hij trekken.
Ik weet dus nog niet zo goed wat ik het beste kan doen, stemcommando's werken gewoon maar voor erg korte duur of soms zelfs helemaal niet. En dit is niet alleen met het wandelen, maar ook in huis. Selectief gehoor noemen ze dat ook wel ;)

Ik stuur je even een PB :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:50

Op de stal waar ik werk hebben ze ook een dalmatiër. Een gecastreerde reu van 7 jaar die bijna 2 jaar bij ons woont. Overgenomen van een echtpaar wat ging scheiden en beide konden niet meer voor de hond zorgen door een drukke baan. Het is een eigenwijs , selectief horend exemplaar. Hij loopt altijd los over het erf. Aan de riem kan hij niet, dan trekt hij ontzetternd hard. Met de paarden gaat het prima. Hij heeft zichzelf de taak gegeven om de eigenaresse te beschermen. Zij loopt wat moeilijk en waar zij is, is de hond ook. Kom niet aan zijn vrouwtje, want dat kan niet. Tijdens de koffie gaat hij ontzettend lopen bedelen. Dat heb ik een beetje opgelost door hem wat kunstjes te laten doen voor een hondekoekje. Hij is vreselijk omkoopbaar: voor iets lekkers doet hij alles! Slim is hij ook want hij leert best snel. Verder is het een erg lief en aanhankelijk dier, een grote kindervriend ook. Iedereen is gek op hem. Hij is alleen stinkend jaloers op de stalkatten, die jaagt hij altijd op. Want die krijgen eten en hij krijgt niks. Dan is hij niet zo lief.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:44

Hoi Vera12-10,
wij hebben voor onze honden Gentle-Walker tuigjes, deze werken prima maar de Gentle-Leader werkt nog beter ;)

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:59

Hallo iedereen!

Na heel lang al een dalmatiër willen hebben kom ik nu in de positie dat ik daadwerkelijk een hond kan nemen! Heeft iemand hier ervaring met fokkers waar ik contact mee op zou kunnen nemen?

Groetjes

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 11:11

Jackieboy schreef:
Hallo iedereen!

Na heel lang al een dalmatiër willen hebben kom ik nu in de positie dat ik daadwerkelijk een hond kan nemen! Heeft iemand hier ervaring met fokkers waar ik contact mee op zou kunnen nemen?

Groetjes

Via www.ncdh.nl weet je zeker dat je een eerlijk gefokte dalmaat koopt :) Hier vind je ook een fokkersoverzicht :)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:26

Leuk topic :)
Wij hebben ook een dalmatiër, een reutje van 4 jaar oud.
Die van ons is heel gevoelig, raakt al over zijn toeren als iemand zijn stem verheft of als hij even ergens anders moet gaan liggen.
Qua haren vind ik het meevallen, het zijn hele korte haartjes.
Ze zijn alleen wel heel goed zichtbaar op donkere kleding.