broodfokker honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:44

colunder schreef:
Ik wil broodfok niet goed praten,vreselijk,maar ik vind elk jaar een veulen bij een merrie minstens zo erg.
een hond heeft nog ong. een half jaar pauze,een paard niet.
het veulen is er net uit en de merrie wordt weer gedekt waardoor een merrie nog een veulen zoogt en al een nieuwe in haar buik heeft.
de eerste maanden kosten juist het meest energie en een zogend veulen ook.
vind ik ook broodfok maar daar hoor je niemand over!

100% mee eens, bij ons wordt de merrie wel rust gegund. Sterker nog, mijn oudste merrie is bijna 15 en heeft pas een 3e veulen gehad. Ik vind het een soortgelijke vergelijking hoor. Ook al komt een merrie wel buiten, ze draagt toch heel wat kilo's extra mee en niet iedere merrie heeft het even makkelijk.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:46

Klopt,
Jammer is dat dat er zoveel zijn!!

In limburg zit er ook nog wel eens een... Die krijgt het via belgie.

T is er toen wel eens op geweest met een een of ander rapportage programma.
Helaas is het erg moeilijk om feiten te vinden waarbij ze de wet overschrijden...
en daardoor kunnen ze door gaan met de dingen die ze doen...

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:29

kimmie261 schreef:
een merrie krijgt een veulen welke vaak na 5 maanden afgespeend wordt ,en dan hebben ze toch zeker een half jaar 'pauze' als je meteen weer zou dekken??? ( merrie draagt tenslotte 11 maanden ,een hond maar 9 weken daarentegen)

niet dat ik verder veulens fok,maar mijn merrie is voorheen ook weleens gedekt terwijl ze een veulen aan de voet had,het is niet zo dat het veulen wat ze dan heeft een jaar roofbouw pleegt op de merrie,deze gaat na een maand of 5 weg bij de moeder en moet zeggen dat de merrie die hier staat amper last heeft van een veulen zogen,sterker nog,menig eigenaar kruipt er binnen een paar weken alweer op omdat de merrie dan weer aan de bak mag,wat vinden jullie daar dan van??...

of doorrijden op hoogdrachtige merries....

Mijn punt is dat een merrie alweer draagt terwijl ze nog een veulen zoogt,ze heeft het dus dubbel zwaar.
Juist de eerste maanden van de dracht vragen de meeste energie.
Een hond is niet drachtig terwijl ze nog pups zoogt.

Nogmaals, ik ben tegen broodfok!

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:39

kimmie261 schreef:
een merrie krijgt een veulen welke vaak na 5 maanden afgespeend wordt ,en dan hebben ze toch zeker een half jaar 'pauze' als je meteen weer zou dekken??? ( merrie draagt tenslotte 11 maanden ,een hond maar 9 weken daarentegen)

niet dat ik verder veulens fok,maar mijn merrie is voorheen ook weleens gedekt terwijl ze een veulen aan de voet had,het is niet zo dat het veulen wat ze dan heeft een jaar roofbouw pleegt op de merrie,deze gaat na een maand of 5 weg bij de moeder en moet zeggen dat de merrie die hier staat amper last heeft van een veulen zogen,sterker nog,menig eigenaar kruipt er binnen een paar weken alweer op omdat de merrie dan weer aan de bak mag,wat vinden jullie daar dan van??...

of doorrijden op hoogdrachtige merries....

Dat doorrijden is echt per merrie verschillend. De ene heeft echt de uitdaging en prikkeling van het werk nodig. Terwijl de andere bij 3/4e van de zwangerschap al ligt te puffen en hijgen...

Het rijden na de zwangerschap gebeurd wel vaak te snel dat ben ik met je eens...
Maar opnieuw geld hier dat het per paard verschillend is.

BigOne

Re: broodfokker honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:45

Ik heb voor de lol wel eens op verdachte advertenties gereageerd, meestal met de vraag wanneer ik het nest kon komen bekijken en of de moeder aanwezig was, moeder was net verkocht en de pups waren al twaalf weken,haha. Puppies uit Oostbloklanden dus. Na nog een paar kritische vragen was de advertentie weg of kwam er een antwoord dat ze geen tijd hadden. Dan weet je genoeg.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 18:45

bigone schreef:
Ik heb voor de lol wel eens op verdachte advertenties gereageerd, meestal met de vraag wanneer ik het nest kon komen bekijken en of de moeder aanwezig was, moeder was net verkocht en de pups waren al twaalf weken,haha. Puppies uit Oostbloklanden dus. Na nog een paar kritische vragen was de advertentie weg of kwam er een antwoord dat ze geen tijd hadden. Dan weet je genoeg.

Idd