help baby gans

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 21:40

Volgens mij gaat het ook goed komen. Hij zit nu onder de lamp bij de andere kuikens.
Als hij dit weekend nog goed gaat, ga ik een vriendje voor hem halen.
Zwemmen kunnen ze trouwens instinctief. Net als vliegen.
En.iemand vroeg of ik hem houdt als hij groter is. Uiteraard blijft hij. Heb plek zat hier

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:41

Eoweyn_x schreef:
En voor iedereen die zegt dat dit gansje het wel gaat redden met kippen.. Wie leert hem zwemmen? Wie leert hem op de juiste manier eten te vinden? Een groot verschil: kippen zijn landvogels en ganzen watervogels..

:')

Rivendell

Re: help baby gans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 21:44

Eowyn hij zit niet alleen. Hij zit bij kippen kuikens en ik ga twee ganzen vriendjes voor hem halen.
Was al een tijd van.plan om ganzen te gaan houden en dan komt er gewoon één aanlopen.
Trouwens de kat heeft hem niet gepakt. Heb hem helemaal nagekeken en hij is helemaal heel

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:49

Wij hebben eens ganzen uitgebroed in het broedmachine.. Toen zijn er 2 uitgekomen en is er 1 helaas overleden. De andere hebben we gewoon bij onze kippenkuikens gehouden zoals jij nu ook doet. Zwemmen kon hij zichzelf leren. Toen we hem de eerste keer (voorzichtig) in de drinkbak van de geiten hebben geplant ging hij direct rondjes zwemmen en onder water kijken.

Wel jammer dat je ver weg woont want wij hebben nu ook weer ganzen in het broedmachine, die komen bijna uit. Maar het gaat zo samen met de kuikens ook wel lukken hoor. Niet te snel paniekeren!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 21:49

Afbeelding

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:49

Eoweyn_x schreef:
Daarom gaan vrijwel alle "alleenstaande" ganzenjongen en eendenjongen dood in de vogelopvang waar ik vrijwillig ja. Omdat het zo makkelijk gaat.

Bovendien, ik hoop dat ie niet gepakt is door die kat, dan zou ie sowieso antibiotica moeten krijgen. Een kattenbeet wordt vogels (en andere kleine dieren) vaak fataal

Sorry dat ik het zeg, maar dan doen ze toch iets niet goed,
Alle eenden die wij tot nu toe uit de broedmachine hebben gehad, lopen nog steeds vrolijk rond.
Deze groeien de eerste maanden ook op met kippenkuikens, we laten ze zwemmen in een bak en als ze groot genoeg zijn gaan ze naar de rest van de eenden/ganzen.

Ik weet zeker dat deze ganskuiken bij ts gaat overleven. Ze heeft alle benodigdheden, zoals eten, warmtelamp enz. Dus ik zie geen probleem.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:52

Wat een schattig ding is het toch :D
Misschien juist zien dat hij kan drinken (ik kan het vanop de foto niet goed zien, maar is het drinkbakje groot genoeg voor z'n snaveltje?)

Trouwens gansjes kan je echt enorm tam maken. Ik heb ook een tam gansje (dikke julia is ZIJN naam (je weet natuurlijk niet op voorhand of het een man of een vrouw is :') )) en die doet het ook nog steeds prima (op een grote vijver en hij kan perfect zwemmen hoor :j

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:53

Ja, en ze hebben dus elkaar als soortgenoot, amy_luna. Dus meerdere eendjes bij elkaar.
Ze kan dan wel alles hebben, maar ik mis een soortgenootje.

En sorry dat ik het zeg, maar vind je het erg als ik uitga van de mensen van de opvang ipv jou? Wij zetten vaak een spiegel bij eenzame eendenpullen/ganzen, een knuffeltje, en gaan dan zo snel mogelijk op zoek naar een jong soortgenootje. Ik zeg het niet voor niets.

Ik hoop het voor je. Hou je er rekening mee dat het een wilde gans kan zijn en je deze niet mag houden? Ivm inheemse diersoort enzo.

Een kattenbeet zie je vaak niet, dat is juist het probleem. Dat kan een miniscuul gaatje zijn. Maar je moet het zelf weten, succes ermee.

Zoek ook even uit wat ie verder moet eten, kuikenmeel is niet genoeg.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:54

SofieHavan schreef:
Eoweyn_x schreef:
En voor iedereen die zegt dat dit gansje het wel gaat redden met kippen.. Wie leert hem zwemmen? Wie leert hem op de juiste manier eten te vinden? Een groot verschil: kippen zijn landvogels en ganzen watervogels..

:')

Ohja sorry, die kippen gaan mee zwemmen. Even vergeten.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:59

Eoweyn_x schreef:
Ja, en ze hebben dus elkaar als soortgenoot, amy_luna. Dus meerdere eendjes bij elkaar.

En sorry dat ik het zeg, maar vind je het erg als ik uitga van de mensen van de opvang ipv jou? Wij zetten vaak een spiegel bij eenzame eendenpullen/ganzen, een knuffeltje, en gaan dan zo snel mogelijk op zoek naar een jong soortgenootje. Ik zeg het niet voor niets.

Ik hoop het voor je. Hou je er rekening mee dat het een wilde gans kan zijn en je deze niet mag houden? Ivm inheemse diersoort enzo.

Een kattenbeet zie je vaak niet, dat is juist het probleem. Dat kan een miniscuul gaatje zijn. Maar je moet het zelf weten, succes ermee.

We hebben ook wel eens gehad dat er maar 1 eendenkuiken was :+
Maar nee je hoeft mij niet te geloven, ik kan al raden wat voorn mensen er op de opvang zitten :')
En ik hoop dat je dat van spiegeltje en knuffels niet echt meent, dat vind ik nog veel erger dan een kippenkuiken als maatje 8)7
maar goed laten niet meer offtopic gaan

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:02

amy_luna schreef:
Eoweyn_x schreef:

We hebben ook wel eens gehad dat er maar 1 eendenkuiken was :+
Maar nee je hoeft mij niet te geloven, ik kan al raden wat voorn mensen er op de opvang zitten :')
En ik hoop dat je dat van spiegeltje en knuffels niet echt meent, dat vind ik nog veel erger dan een kippenkuiken als maatje 8)7
maar goed laten niet meer offtopic gaan

Prima. Ik hou het bij wat ik weet en daar leer, beter dan wat iemand random op internet gooit zoals nu.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:07

Wat tof dat deze gans bij jou in goede handen is *\o/*
ben heel benieuwd hoe het verder gaat,maar je houd ons vast wel op de hoogte :D

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:08

@ Eoweyn_x Als je ts haar berichten beter leest, dan geeft ze al aan dat ze er wat jonge ganzen bij wil halen, zodat hij vriendjes heeft.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 22:10

Sofiehavan ik heb een schaaltje water voor hem neergezet want zijn snavel past niet in het andere bakje.

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:11

Wat een lief koppie <3
Ik hoop dat hij gezond blijft en hij een mooi gansje wordt :)

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:12

Rivendell
Veel succes met het kuiken.
Als hij nu bij kippen kuikens zit en dan in het weekend nog vriendjes krijgt, zal het allemaal wel goed komen.

Eowyn_x
hoe typisch bokt kun je doen?
Alles direct afkraken, en zeggen wat niet. Maar degelijk zeggen wat wel (betrefende de voeding, hoe kun je iemand die raad zoekt, zo in het ongewisse laten?)
Nee hoor.
Ofwel steek je een hart onder de riem ofwel zwijg je.
Nu zet je iedereen tegen je op.

Mijn excuses, maar dat moest er even af.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:15

Keandra schreef:
Rivendell
Als hij nu bij kippen kuikens zit en dan in het weekend nog vriendjes krijgt, zal het allemaal wel goed komen.

Eowyn_x
Alles direct afkraken, en zeggen wat niet. Maar degelijk zeggen wat wel (betrefende de voeding, hoe kun je iemand die raad zoekt, zo in het ongewisse laten?)
Nee hoor.

Dat is bokt. Vind je dat de rest wel vriendelijk doet?

Mijn raad klopt niet zoals je al hoort dus dan heeft niemand er hier iets aan, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:31

Wat sneu dat hij zijn ouders kwijt is maar wat lief dat jij de zorg op je neemt TS! Ik denk dat hij bij jou een heel goed huis heeft, dikke pluim voor jou! +:)+

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:49

Eoweyn_x schreef:
Keandra schreef:
Rivendell

Eowyn_x
Nee hoor.

Dat is bokt. Vind je dat de rest wel vriendelijk doet?

Mijn raad klopt niet zoals je al hoort dus dan heeft niemand er hier iets aan, toch?

Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 15:02

Zondag ga ik twee grauwe gans kuikens ophalen. Neem er twee want mocht het weesje het niet redden, zijn de andere nog samen.
Het gaat trouwens goed met hem/haar.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:07

Wat leuk dat je deze gaat houden en moeite voor deze gans doet!! Ik ga het volgen =)

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:14

Leuk hoor!
Echt een schatje! Lief van je dat je zo goed voor hem/haar zorgt!
Ziet eruit alsof hij/zij het prima heeft!!!

En iemand had het over een inheemse diersoort? Weet je hoeveel ganzen er in Nederland zijn? _O- Zo inheems zijn ze niet.
Zie hier soms meer ganzen dan eenden. Ligt eraan hoe groot de "plaag" is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:17

Wat een schatje!
En wat geweldig dat je hem/haar zo onder je hoede genomen hebt!! Ga hard duimen dat het helemaal goed gaat komen met hem/haar!
Plaats je ook foto's van het weekend van de 2 nieuwe aanwinsten??

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 15:30

Normaal ben ik niet zo blij als ik 100 ganzen in mijn land zie poepen en gras eten en ik jaag ze normaal weg. Er zitten hier zoveel ganzen. En ze broeden dus hier. Normaal vlogen ze door naar noord Afrika.
Ik laat zeker foto's zien als de nieuwe er zijn.
Maak vanavond foto's van weesje

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:34

Kan ik me voorstellen! :=
Graag! Hoop uiteraard ook dat het klikt tussen het weesje en de 2 nieuwe!