twijfels over voeren pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 06:43

Ik heb mijn hond op laten groeien op in het begin brok met vers. Vers was bijna dagelijks een andere soort/merk, maar wel altijd een complete. Na een half jaar op alleen kvv.

Het moeilijke is dat voor de ene heel goed voer is, voor de ander absoluut geen goed voer is. Het is echt afhankelijk van de hond.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 06:58

Heb niet alle reacties gelezen.
Maar mijmjn situatie i het kort, kan je erover nadenken.

Mijn weimaraner (nu 2) kreeg ook royal canin vanuit de fokker, een half jaar lang met wisselende ontlastinf. Achteraf bleek zij voedselintolorantiecte hebben. En ben bij haar na een gesprek met de vertegenwoordiger en de dierenarts volledig overgaan na vlees, op de leeftijd van bijna 2 ben ik overgaan na 's ochtend een persbrok en 's avonds vers vlees (van hetzelfde merk)
Heb nu ook een 17 weken oude Viszla pup lopen.
Hier heb ik ook meteen besloten, na een tweekjes de brok van de fokker over te gaan naar persbrok en vers vlees (puppy variant)

Moet zeggen beste beslissing ooit voor mijn honden.
De Weimaraner is nu super op gewicht, een mooie vacht en goede ontlasting.
De pup groeit echt netjes, niet te hard en ook niet te langzaam :)

superpony

Re: twijfels over voeren pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 12:38

We kregen de RC mee, maar vind het helemaal niet zo geweldig gekeken naar de samenstelling. Ik denk wel dat ze mensen het best op hun gevoel spelen. Plus, dat ze veel dierenartsen mee hebben in hun promotie en de speciale lijn.

Vroeger kreeg onze poedel thuis elke dag een pakje vlees en elke dag iets anders. Die accepteerde ook echt niet 2 dagen kippenvlees. Die was hartstikke gezond en stonk nooit, prachtig gebit, oren, vacht etc.

Maar toen ik een eigen hond kocht stond die op diner met brood en blik. Dat een tijd volgehouden. Toen hoorden we dat brok het beste was en kwam hij op brok. De honden daarna ook.

De BC was altijd gevoelig en is zelfs in Utrecht binnenste buiten gekeerd onder narcose. Zij was echt niet goed uitgegroeid, altijd problemen met haar vacht en ontlasting. Uiteindelijk stabiel gekregen op een goedkope brok, maar gewicht en vacht bleven altijd een probleem. Zeker het laatste jaar rook ze vaak niet fris. Toch durfde we niet meer te wisselen. Als een hond meerdere malen wordt opgegeven, maar het goed blijft doen, weet je ook gewoon niet hoelang je nog hebt.

Ons kleine hondje is 10 geworden door een heel naar ongeluk met andere honden. Die was eigenlijk afhankelijk van wat de BC kreeg. Zij had niet echt ergens last van. Ze kwam alleen wat aan op het puntje Renske, maar ze kregen veel beweging.

Onze honden waren nooit winderig en dat is deze puo wel snel. Maar ze eet ook echt veel te snel en dat zijn we aan het voorkomen. Je ziet ook dat het veel doet met de ontlasting als je dat kan regelen. Ze kan het goed ophouden, is goed ontwormd via de da en is ook goed gezond verder.

Het is een mops/jack russel. Super lief, maar erg pittig. Ook heeft ze veel behoefte aan kauwen. De puppybrokjes zijn ook echt heel klein. Toenz e voor het eerst een stukje worst kreeg op de puppencursus, moest ze ook echt meer haar best doen.

Iedereen moet het zelf weten wat hij/zij doet. Ik zie barf niet zo zitten zelf, maar wil wel heel graag vlees,kip en vis kunnen voeren. Ik voer mn paarden bewust en wil nu graag een nieuwe start maken met deze pup. Vlees en gevogelte moeten honden toch kunnen verdragen. Ik wil daarbij wel de veilige weg kiezen. Als het nodig is een basisbrok zodat ze alles binnen krijgt. En vlees, kip, vis voor haar natuurlijke behoefte en omdat het gezond is. Liefst wat grof en niet als pate. De worst bijv vind ik nog iets te gemalen als het aan mij ligt.

Mijn BC kon nog geen plakje rosbief verdragen. Ik gaf haar een keer het laatste plakje en dan had ze diarree. Ze kon wel prima groente en fruit hebben zoals appel en wortel.

Natuurlijk is het een pup en we willen geen tekorten, vandaar dat we nu een klein beetje geven naast haar puppybrokjes. Hoewel we niet achter die brokjes staan.
Maar gevarieerd lijkt me toch wel goed.

Wat me wel is opgevallen is dat ze toen ze kwam wat minder goede ontlasting had. Toen ze mest te pakken had gehad, was haar ontlasting echt beter 2 dagen.
Daarop heeft ze een kuur prebiotica gehad van de dierenarts.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 11:27

We zijn gaan kijken wat we hier kunnen krijgen en hebben de brokjes van Carnis. Ze kreeg daar al stukjes worst van. Hier raadde ze aan om maar 1 of 2x pw vers vlees te geven, dus even zien. We hebben diepvriesvlees van Energique.

Verder het gedroogde spul als tussendoortje. Ze is gek op de kipfilet, maar we hadden ook vishuid meegenomen. Wat een ramp.........het zijn grote stukken, dus we knippen een kleiner stuk af. Maar het stinkt vreselijk. Ze ligt er heerlijk op te kauwen, maar we gaan er dus best lang mee doen. Geef het nu in de tuin, want in huis kan het echt niet.

Ook waren we overgestapt op een voerbak die het schokken tegen gaat. Eerst hadden we de kong, maar die keert ze gewoon om. De puppybrokjes waren echt te klein en ze kauwde er ook niet op. Nu eet ze langzamer en kauwt wel. Ze drinkt wel veel vaker en heeft ook meer en grotere plasjes.
Haar ontlasting is goed en ze heeft geen winderigheid meer.

Ze kwam van niet echt een hygienisch adres en had wel wat last van haar oren bijv. Daar is ze voor behandeld 2x, maar moest het steeds goed schoonmaken. Het valt me op dat haar oren ook schoon zijn, ze amper traanoogjes heeft en niet meer uit haar mond ruikt. Haar vacht zag er goed uit en die ziet er nog steeds goed uit.

Je kan maar weinig geven en dat vind ik wel moeilijk. Ze is absoluut niet te dik en we weten dat ze beter slank kan zijn, maar je moet er bij haar wel op blijven letten.

Het is misschien niet 100% vers en geen barf, maar we zijn voorzichtig en ze doet het goed.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:10

Ik heb geen tijd om uitgebreid te reageren, maar Smolke heeft tegenwoordig ook graanvrije varianten. Wellicht een optie? :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 11:20

Oke, dat wist ik niet. Staat hier iig nog niet te koop. De Smolke was echt te klein ook. Nu heeft ze een voerbakje met bulten en de Carnis. Eten gaat iets langzamer en dat scheelt enorm. Gaat nog steeds snel en ze wordt ook per dag weer handiger, maar ze kauwt ook op deze brokjes.
De Smolke remde we ook, maar ze kauwde nog steeds niet op de brokjes.

Ik vind wel dat ze veel ontlasting heeft ipv minder wat ze zeggen, maar dat kan ook de overgang zijn en met een paar weken normaal zijn.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:23

Mijn gevoelige BC (nu 2 jaar) heeft zijn hele leven op vers vlees gestaan. Nergens meer last van.

Edit:
Dat is niet helemaal waar. Eenmalig een zak brok van Prince Standaard gehaald. Ging ook goed.

Wat ook wel wil helpen is de brokjes gewoon in het gras te gooien.