Bij kat blijven tot ie slaapt (narcose)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bij kat blijven tot ie slaapt (narcose)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:05

Ik heb er tot nu altijd bij mogen blijven. Met castratie van de kat zelfs geholpen.

En bij de hond, zijn we er ook gewoon bij gebleven. Zijn hoektand moest er toen uit.

Mochten ook gelijk daarna ze weer meenemen. Zodat ze thuis rustig wakker konden worden.

Berner is met brancard en al de auto in geschoven.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:06

Het grappige is dat heel veel mensen zeggen, oh ik kan er wel tegen, of ik schiet niet in de stress etc, maar op het moment dat ze er dan bij zijn, gaat het bij de helft alsnog mis.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:24

Koper schreef:
Dat is denk ik de crux: vertrouw je je dierenarts wel écht je dier toe.

Ik kan zeer goed overweg met mijn dierenarts. Ik heb het volste vertrouwen in haar, anders zou ik mijn dieren niet eens laten behandelen door haar, ik vertrouw haar dus zeker mijn dieren toe. Dat heeft er in mijn ogen ook weinig mee te maken of je bij je dier wil blijven tot hij slaapt. Dat is omdat het beestje zich prettiger voelt met zijn baasje bij zich, niets meer en niets minder. En gelukkig begrijpt mijn dierenarts dat ook.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:25

Amandavd schreef:
Het grappige is dat heel veel mensen zeggen, oh ik kan er wel tegen, of ik schiet niet in de stress etc, maar op het moment dat ze er dan bij zijn, gaat het bij de helft alsnog mis.

Dat snap ik niet. Waarom zou je in de stress schieten omdat een dier in slaap valt?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:31

Diablo schreef:
Amandavd schreef:

Dat snap ik niet. Waarom zou je in de stress schieten omdat een dier in slaap valt?

Sommige mensen vinden het eng. Dat kan. Maar waar ik vooral op doelde is op het moment dat het fout gaat doordat een kat de pan uitflipt etc. Als er dan een gestrest baasje bijstaat helpt dat niet echt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:32

Diablo schreef:
Amandavd schreef:

Emotie heb je niet altijd in de hand :)

Ik weet dat ik rustig blijf omdat ik het heb meegemaakt, maar ik heb mensen overmand door emoties ook gezien bij het simpelweg betreden van de praktijk al := dus dat lijkt mij niet zo'n geweldige combi als het dier narcose moet krijgen. Of helemaal in paniek raken als de kat vastgegrepen moet worden want 'hun arme schat!'

Grappig eigenlijk dat het bij huisdieren zo anders is, bij mijn paard moest ik erbij zijn om te assisteren nog tijdens de operatie wegens handen tekort.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:49

Amandavd schreef:
Diablo schreef:
Sommige mensen vinden het eng. Dat kan. Maar waar ik vooral op doelde is op het moment dat het fout gaat doordat een kat de pan uitflipt etc. Als er dan een gestrest baasje bijstaat helpt dat niet echt.

Ja dat zou kunnen, dat heb ik met mijn dieren nog niet meegemaakt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:51

Diablo schreef:
Amandavd schreef:

Ja dat zou kunnen, dat heb ik met mijn dieren nog niet meegemaakt.

Meestal gaat het gewoon goed hoor. Maar er zitten met name bij de katten wel eens exemplaren tussen die flink kunnen ontploffen, en soms moet je ze dan even flink fixeren, terwijl dat er voor een eigenaar uit kan zien alsof je het dier aan het mishandelen bent. :Y)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:03

amoj schreef:
Zelf nog geen ervaring mee gehad, maar zou er absoluut bij willen blijven. Snap het argument dat de dierenarts niet op mensen die overstuur raken zit te wachten, maar zo ben ik niet en ik denk dat iedereen dat wel goed voor zichzelf weet en de beslissing kan maken.

Overigens ben ik een half jaar terug zelf onder narcose geweest; ook hier mocht eigenlijk niemand mee. Heb het toch voor elkaar gekregen. Ook dat vind ik krom, ik bedoel, iemand kan er toch bij blijven en dan als degene onder zeil is weggaan? Met dieren precies zo, gewoon zodra het dier in slaap is de eigenaar vriendelijk verzoeken weg te gaan. Lijkt me weinig problemen opleveren.

Dat is niet helemaal precies zo. Wel vanuit de patiënt misschien gezien, maar vanuit het personeel is het alleen maar onhandig, want je moet mensen weer naar de uitgang van de ok begeleiden terwijl je zelf hartstikke druk bent met het opstarten van de ok. Met kinderen komt er altijd een verpleegkundige mee voor de ouders, maar als dat bij volwassenen ook nog moet missen ze daar ook steeds iemand op de werkvloer terwijl er vaak genoeg werk te doen is.

Ontopic; als mijn dieren onder narcose moeten hoef ik er zelf niet bij te zijn. Ik ga er vanuit dat het het prettigst werken voor de da is zonder pottenkijkers en snap dat ze af en toe even doortastend op moeten treden bij een lastig dier. Dat hoef ik dan liever niet te zien.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 06:51

Ik heb al heel vaak geholpen bij het in slapen van dieren en ook een geval meegemaakt dat het niet goed ging (door verkeerde middel) en dan ben ik diegene die bij de les blijft en oppert wat te doen.
Ik weet ook dat een kat hevig kan verzetten en weet dat je het dan niet red met: braaf poes poes.

Maar goed zover heb ik besloten dat ik erbij ga blijven, mocht het nou een gedonder worden of niet kunnen dan moet ik er vanaf zien.
Maar mij lijkt ook dat een dier wat rustiger blijft met een bekend gezicht erbij.

Ook hier zie je dus echt wisselende reactie die ik allemaal stuk voor stuk begrijp, dus ook het argument van de dierenarts.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 06:55

Nogmaals, dat weet jij allemaal, maar je DA niet. Maar als je DA het goed vind dat je er bij bent, dan is het prima toch?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 07:31

Ligt er aan welke kat ik breng.
Beau kan ik beter achter laten, die blijft lief en laat zich wel behandelen. Als ik er bij blijf wordt ze eerder wat bozig, omdat ze tegen me aan wil blijven zitten.

Jack heeft al heel veel narcoses gehad. De dierenarts heeft het liefst dat ik er bij blijf. Jack is de liefste kat ter wereld, maar verandert in een klein monster als ik hem achterlaat bij de da. Hij is nu bijna 3 en heeft zo'n 10 keer narcose gehad. Bij meer als de helft was ik er bij. 1 keer heb ik hem onder narcose meegenomen in de auto om naar een andere kliniek te rijden. Dat mag natuurlijk niet, maar wachten kon op dat moment niet meer.
Als de da dan zegt dat het kan, vertrouw ik daarop en de da vertrouwt mij ondertussen ook wel met zulke heftige dingen.

Volgende week gaat het konijn onder het mes en daar blijf ik niet bij.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 07:43

Ik blijf erbij. Toen ons fretje gecastreerd moest worden mocht ik hem zelfs in mijn armen nemen tot hij sliep. Hij was erg stressy en dat was dus wel fijn voor hem.

Wij hebben wel veel geluk, in onze dierenkliniek werken twee goede vrienden als dierenarts en nog een derde vriendin als dierenartsassistente. Ze sturen ons dus altijd wel updates via sms tussendoor :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 11:01

Kat is nu bij de dierenarts en ik ben er gewoon bij mogen blijven en het ging echt super.
Dierenarts zei zelfs, dat het echt heel erg goed ging.
Ik denk als ik er niet bij was geweest er meer stres was geweest.
Maar het hangt helemaal van de eigenaar af idd.
Dierenarts zei ook dat als een eigenaar helemaal gestrest is en sommige moeten zelfs huilen dat het voor het dier niet werkt maar voor de dierenarts ook niet.
Nu afwachten hoe het is gegaan en wanneer ik m op kan halen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:12

wat fijn! Beterschap!

Hier bij de honden er ook altijd bij en leg ze zelf mee op de ok.
Vond ik erg fijn!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:14

Hier lever ik ze voor standaard operaties (kom er eigenlijk alleen voor castratie) voor mijn werk bij de spoedarts (is vaak rond half 7 in de ochtend) af en heb ze in de middag na mijn werk weer opgehaald. Moet wel zeggen ze hebben hier een castratie/sterilisatie dag dus heel veel katten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:20

In principe hoef ik er zelf niet bij te blijven, de arts werkt vaak fijner zonder eigenaar. Ik heb echter 2 katten gehad waarbij die optie er gewoon niet was. Met mij erbij waren ze hanteerbaar, zonder mij was het een drama. Maar dat waren dus wel uitzonderingen.
Eentje was Een katertje die niet ouder is geworden dan 2, wegens onderontwikkelde hersenen. Hij ging voor castratie en in eerste instantie was de dierenarts er niet zo happig op. Totdat hij zag hoe het hummeltje zich gedroeg....als een idioot rondjes draaien in dat hokje, zonder rem....blinde paniek. Zodra hij mij hoorde en zag, stopte hij direct en ging liggen. Met zoveel stress pakt een narcose ook niet zo lekker dus toen wilden ze juist dat ik bleef. Ik heb hem ook onder narcose weer mee naar huis genomen, daar wakker worden was voor hem beter dan in vreemde omgeving.
De ander was een chronisch gestresste poes. Bij haar speelde hetzelfde, met mij erbij was de stress gewoon veel lager. Haar moest ik wel wakker laten worden op de praktijk, ze was niet zo extreem als die kater. Normaal liet deze dierenarts alleen dieren goed wakker naar huis gaan, bij haar was het voldoende dat ze wakker was. Nog wat groggy mocht ze wel mee. Ook logisch, want iets wakkerder dan dat en mevrouw liet niks meer toe. Even temperatuur nemen oid was dus ook niet meer mogelijk, dus haar in de gaten houden kon ik zelf beter dan zij, aangezien ze thuis veel milder was.

Met zulke gevallen vind ik het logisch en na uitleg zal de gemiddelde DA er ook wel toestemming voor geven. Maar een doodnormaal, gezond dier? Dan is het imo meer stress van de eigenaar en kan de dierenarts er juist last van hebben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 15:54

Alles goed gegaan met poezel, hij hobbelt alweer vrolijk rond alsof niks gebeurd is.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:10

Bij ons in de praktijk blijven de eigenaren bij het onder narcose brengen van honden er vrijwel altijd bij, bij katten vrijwel nooit. Waarom ? Honden krijgen direkt een infuusbraunule gelegd en krijgen dus via de ader het narcosemiddel toegediend. Het inleggen van het infuus kan even stressvol zijn voor de hond en dan is het prettig dat de eigenaar erbij is om hem een beetje gerust te stellen. Zodra het infuus ligt wordt het narcosemiddel toegediend, waarbij de hond binnen een paar seconden in slaap valt. Geen stress meer dus.

De meeste katten krijgen hun narcosemiddel echter in de spier toegediend, dit heeft oa te maken met het middel dat gebruikt wordt. Deze manier van narcotiseren duurt iets langer. Wij zetten de katten na het toedienen van de injectie in een stille donkere ruimte. Bij teveel prikkels wil het wel eens gebeuren dat de kat tegen de narcose gaat 'vechten', waardoor het narcosemiddel dus niet optimaal werkt. Je kan vaak nog wel iets narcosemiddel nadoseren, maar dat wil de dierenarts natuurlijk liever voorkomen in het belang van de kat. Dus bij katten liever geen eigenaar erbij die de kat toch gaat aaien of tegen hem gaat praten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 06:10

Mijn kat heeft ook een infuus gehad, deze is eerst met een prikje iets suf gemaakt infuus erin en allemaal zonder problemen.
Met het suf maken stond ik hem vast te houden en toen nam de ass hem over en ging ik zo staan dat ik de da en de ass niet onder de voeten stond maar dat de kat mij wel zag en ze hebben zo het infuus kunnen prikken en vastzetten.
Toen hij het goede middel kreeg sliep hij zo en zei ik dat ik weg ging en dat ik wel hoorde als ik m kon halen.
Ben naar buiten gelopen en naar huis gereden, heeft niemand last van gehad.
Ik ben blij dat ik het zo gedaan heb en dat het mocht.