Help snel! doodmaken of..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:37

eclair98 schreef:
Volgens mij toch wel? Of bedoel je verzuipen ipv. laten verschrompelen?

Slakken zijn net als andere insecten ongewervelde dieren en kunnen geen pijn voelen, want ze hebben geen centraal zenuwstelsel wat een een voorwaarde is om pijn te kunnen ervaren.

eclair98

Re: Help snel! doodmaken of..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:38

Maar je zit toch met de osmotische waarde? De osmotische waarde is met zout buiten de slak hoger, waardoor al het vocht uit de slak trekt naar buiten toe om de osmotische waarde gelijk te maken?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:42

saskiakefie schreef:
eclair98 schreef:

Slakken zijn net als andere insecten ongewervelde dieren en kunnen geen pijn voelen, want ze hebben geen centraal zenuwstelsel wat een een voorwaarde is om pijn te kunnen ervaren.

Dit geldt dus ook voor lieveheersbeestjes?
En wormen?

Ik ben juf en met buiten spelen pakken de kinderen graag insecten op. Dat gaat niet altijd even tactvol. Probeer het ze wel goed te leren natuurlijk.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:45

saskiakefie schreef:
eclair98 schreef:

Meen je dit?
Ik heb echt zoveel medelijden met half dooie insecten zoals vliegen :+ als mensen ze bijv meppen maar ze liggen nog te bewegen etc.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:46

Klopt die kunnen ook geen pijn ervaren, maar er is natuurlijk niks mis mee om kinderen goed en respectvol te leren om gaan met alles wat leeft. :) Maar het geldt ook niet voor alle insecten, als ze grotere hersens hebben en sociaal samenwerken (geloof mieren) die kunnen wel weer pijn ervaren := En een kreeft, ook al gilt die, kan ook geen pijn ervaren...

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:50

Ahw slakjes, <3

Ik heb gisteren slingerend over het fietspad gereden om alle naakt slakken te ontwijken.
Denk wel dat sommige mensen dachten dat ik een bakkie te veel op had :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:52

pijn is een niet meerbare waarde.
De voorwaarden om pijn te kunnen voelen (onder andere nociception) zijn volledig aanwezig in ongewervelden. Je kunt dus niet botweg zeggen dat ze geen pijn perceptie hebben want dat is onmeetbaar en dus onbekend.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:07

Oh dus als dieren geen pijn voelen zoals wij mensen die voelen, is niks meer zielig? Ten eerste is het naar mijn weten, zoals sizzle ook al zegt, niet duidelijk of zij pijn voelen. Ten tweede bestaat er ook nog zoiets als instinct. Ze hebben hartstikke goed door dat het fout gaat. Dat is óók een vorm van lijden.

Géén zout dus.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:11

Anoli schreef:
Ok het is niet mn eerste gedachte als ik op een slak ben gaan staan in het donker (eerder iets als gaaaaaaaaaatver :r ) :')

Maar wel lief dat je aan de slakjes denkt :j

Ik laatst,..toen ik op mijn sokken naar de brievenbus liep. iiiiiiieeeeeeuuuuwwwhhh!!!!!!

Erg nobel dat je hem(haar?) wil redden TS.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:23

Een mens kan zonder woordelijke uitleg van een ander mens al niet weten of iets pijn doet.
Wat voor de een pijn doet, hoeft een ander niet als onaangenaam te voelen.
Pijn is onmeetbaar.
Daarom gaat men er vanuit dat dieren die waarnemingssensoren hebben waardoor ze kunnen onttrekken aan negatieve confrontaties (heet object bijvoorbeeld) in principe pijn kunnen waarnemen of op zijn minst ongerief kunnen registreren om te kunnen leren daarvan weg te blijven.
Een slak (en ook worm) hebben die capaciteit.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:33

Wij hebben overschot aan slakjes in onze tuin en een zout wateroplossing in een bak, gooi een slak erin en ze zijn met enkele seconden dood hoor. Volgens mij is het zelfs wetenschappelijk aangetoond dat die insecten geen pijn kunnen ervaren....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:35

Je kunt geen pijn aantonen dus ook niet wetenschappelijk bewijzen.
Slakken zijn overigens GEEN insekten ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:37

Toch apart dat het dan overal staat dat ze geen pijn kunnen voelen. Slakken behoren wel onder de ongewervelde dieren die geen pijn kunnen ervaren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:41

Misschien lees je geen wetenschappelijke bronnen?
Ik heb met wormen gewerkt (wetenschappelijk) en omdat (nog) onbekend is of ze pijn registreren hoef je (nog) geen humaan protocol voor doodmaken te volgen.
Dit is intussen voor vissen wel het geval waarbij 15 jaar gelden nog aangenomen werd dat ze niets voelen.

Slakken kunnen onaangename aanrakingen waarnemen en er voor weglopen. Het bezit losse zenuwuiteinden in de huid ter waarneming van de omgeving. Dat zijn de voorwaarden voir gevoel.
Nogmaals, pijn in subjectief en niet meetbaar.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:44

Maar gevoel hebben en pijn ervaren zijn twee verschillende dingen he, ze merken namelijk ook een vluchtreactie op en die zal wellicht ook niet zo prettig zijn. Expres een een worm doormidden hakken of pesten is natuurlijk onzin, maar ik maak me geen zorgen als een slak niet helemaal dood getrapt is... :\

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 20:47

Ik kan nog niet eens een mug doodslaan en een wespennest door gif massaal dood laten gaan vind ik ook zielig :(:)
Die ene slak leefde gisterochtend nog, vanavond/morgen zullen we zien of hij er nog zit :)

Stelt me al iets gerust dat ze niet of in ieder geval in een andere/mindere mate pijn voelen :j
In zout leggen vind ik wel wat sneu, mij. Moeder heeft die 2e helemaal doodgetrapt omdat hij het anders zeker niet zou overleven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:56

Even voor de duidelijkheid.
Ik ben ook niet zo lief als TS en heb miljoenen wormen mishandeld en euthaniseer ook geen slak als ik er op sta.
Maar botweg zeggen dat ze geen pijn kunnen voelen omdat je dit niet kunt aantonen is bewust jezelf afsluiten voor potentieel toekomstige kennis.
Slechts 1 generatie geleden ging men er nog vanuit dat een vroeg geboren baby geen pijn sensatie had :+
Onze generatie is nog opgevoed met het idee dat vissen ook geen last hebben van een haakje in hun lip.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:57

Ja daar heb je wel een punt. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:03

Is een onaangenaam gevoel niet zielig genoeg? Slakken gaan niet voor niets geen scherpe randen over bijvoorbeeld. Als je ze op scherpe randen zet dan weten ze dat het foute boel is. Of ze daarbij nou pijn hebben is niet eens relevant in mijn ogen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:06

Op een hete plaat (40 graden) vertonen slakken foot-lifting gedrag, zoiets als dansende beren.
Is al in 1983 aangetoond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:08

Ik spoel ze hier door de wc die zonder huis , vind het zo sneu als ik op ze sta. Ze zijn zo leuk als je ze op je hand zet hihi

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:11

Waarom dan door de WC?
Dan kun je ze net zo goed in de tuin verdrinken toch :+
Enige verschil is dat je het zelf niet ziet bij de wc.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:12

Rebecca, nooit een slak gehad die terug was gekropen? _O- Ik heb ze gewoon onder water zien 'lopen' enzo :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:13

Nee := , klep erop en niet meer kijken