Zijn er ook kattenrassen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:18

Amaris schreef:
Jessix schreef:
Ik zou er gewoon eentje uit het asiel halen. Je kan dan kiezen tussen oudere katten en in overleg met de medewerkers eentje nemen die past bij jou en je leefsituatie. Misschien ook wel een kitten uit het asiel? De meeste HTK katten (huis, tuin en keuken katten) zijn prima katten om mee te beginnen.

Dit topic is geen 'advies aan TS' topic.

Zoals TS aangeeft vraagt ze dit gewoon uit algemeen interesse, niet omdat ze op zoek is naar een kat.

Dat heb ik gelezen. :j Mijn advies is dan ook niet gericht aan TS maar algemeen bedoeld voor mensen die aan een kat willen beginnen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:36

Bij een asiel weten ze inderdaad meestal ook wel te vertellen of een kat 'makkelijk' is of niet. Ik denk dat voor een beginner daar de beste optie ligt. Plus dat ze, als het goed is, uitgebreid kunnen vertellen over wat het nu precies allemaal inhoudt, zo'n kat houden.

Maar goed, qua 'moeilijke' rassen zou ik in principe ook wel gaan voor de oosterse tiepjes. Ik vind het briljante dieren maar ze kunnen je echt wel heel wat grijze haren bezorgen, zelfs als gevorderde katteneigenaar. Ik heb zelf een HTK gehad die zeer waarschijnlijk (als ik kijk naar het karakter en vooral de kleur en bouw) een kruising was met een Turkse Van. Prachtbeest, maar mén wat zat daar een kop op, zeg. Meneer had, zeg maar, nogal een erg duidelijke wil, was zeer vocaal, bijzonder eigenwijs en gruwelijk slim. Je zou voor minder gierend gek wegrennen.
Mijn broer heeft tegenwoordig twee Oosterse korthaar mokkeltjes in huis, maar als ik zijn verhalen zo hoor doen die hun reputatie van niet makkelijke katten ook wel eer aan. En och, de Siamezen die mijn ouders vroeger hadden... Die haalden de koelkast open. Ook al hadden mijn ouders er de complete inboedel voor gezet. Die bezorgden de buren een hartverzakking door op een meter hoogte langs te komen vliegen (dat was ver in de vorige eeuw, in een tijd dat je nog rustig je raskat buiten kon laten) en alsof ze niet al druk genoeg waren dronken ze ook nog de koffie op waar je bij stond.

c_alsemgeest

Re: Zijn er ook kattenrassen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:42

Eigenlijk zijn alle oosterse types vrij temperamentvol. Ook aan Sphynxen heb je je handen vol.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:46

Sjah...een "beginnerskat" of juist niet...
Denk ik afhankelijk van wat jij verwacht of denkt te kennen van een gemiddelde kat. Wil jij er een die gewoon de hele dag op de vensterbank ligt te pitten en af en toe heen en weer sloft tussen zn natje en zn droogje en jouw schoot? Dan inderdaad liever een rustig ras zoals Pers, Coon, Ragdoll. Brit (even afgezien van de verzorging van deze rassen)
Maar ben je bekend met (rasloze) katten en hou je wel van leven in de brouwerij? Ben je bijvoorbeeld ook een hondenmens en heb je lol in VD met je pony/paard? Waarom dan niet een wat levendiger ras?

Hier in huis wonen 3 Bengalen en ja: ik kan niks laten liggen wat maar enigszins eetbaar lijkt, deurtjes worden opengemaakt, rietjes worden gejat, tampons verdwijnen uit doosjes en de gekke 5 minuten komen hier 10x per dag voor maar wát een geweldig ras!! Vooral met de kinderen enorm tolerant en speels. Maar schootkatten? Nee. Over het algemeen niet (er zijn echter genoeg uitzonderingen), hoewel ze op hun tijd wel van aandacht houden hoor.
Abessijn hebben we ook gehad; liefste vrijdoos ever! En ja: ook actief, net als de Oosterse rassen, maar nog steeds: IK vind/vond het niet irritant hoor. Ik hou wel van wat leven in de brouwerij.

Dus ik denk dat men zich vooral moet afvragen wat ze verwachten van het houden van een kat en dáár het juiste type bij zoeken :)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 21:52

MamaMiesje schreef:
Dus ik denk dat men zich vooral moet afvragen wat ze verwachten van het houden van een kat en dáár het juiste type bij zoeken :)

+1
Ik heb al mijn hele leven katten en kan dit advies alleen maar toejuichen. Wij hebben nu twee halve Abessijnen en af en toe... :+ Andere helft is Bengaal/Maine Coon. Maar ze zijn geweldig! Broers, uit hetzelfde nest, bijna drie jaar oud. Spelen hele dagen buiten, in het bos, maar zelfs dat is voor een van de twee soms niet genoeg. En dan wordt 's avonds alsnog de tent afgebroken (na zessen niet meer naar buiten).