Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kruising wild konijn x tam konijn. 
Spruitjee schreef:Konijnen kunnen heerlijke knuffeldieren zijn! Heb er hier 2 gehad die kwamen als je ze riep en als je ze op schoot zette en aaide gingen ze gestrekt liggen
Leuk dat je er twee mag!
Naast het asiel/opvang heb je ook nog fokkers die leuke konijnen fokken voor tentoonstellingen. Natuurlijk zijn niet alle jongen geschikt voor de show en worden ze ook verkocht als huisdier.
Heb je al een idee wat voor formaat konijn je wil? (dwerg/klein/normaal/groot)?
Maar hij is mooi! Ik hou van wildkleurtjes 

)
heb deze man ook bij de opvang vandaan, en inderdaad geholpen, geënt, nagekeken en hebben hem daar samen gekoppeld met mijn vrouwtje die ik al had.
. Marjoleine89 schreef:Ik heb 3 konijnen, 2 dwergkonijntjes bij een fokker vandaan, en 1 van de dierenwinkel, die was niet goed en anders ging die naar de slangen. Dwergkonijntjes van de fokker mankeren niks en konijntje van de dierenwinkel moet ik vaak z'n tanden knippen.
Wij hadden alweer het eerste myxo konijn op de praktijk, vrij vroeg dit jaar al, dus ik zou ze zeker wel laten enten.

Eoweyn_x schreef:Spruitjee schreef:Konijnen kunnen heerlijke knuffeldieren zijn! Heb er hier 2 gehad die kwamen als je ze riep en als je ze op schoot zette en aaide gingen ze gestrekt liggen
Leuk dat je er twee mag!
Naast het asiel/opvang heb je ook nog fokkers die leuke konijnen fokken voor tentoonstellingen. Natuurlijk zijn niet alle jongen geschikt voor de show en worden ze ook verkocht als huisdier.
Heb je al een idee wat voor formaat konijn je wil? (dwerg/klein/normaal/groot)?
En zo hou je dus heel fijn de broodfok in stand. 9 vd 10 keer zijn die ook niet gezond, hoor veel over raskonijnen met tandproblemen.
Als je naar een opvang gaat, zijn de dieren gezond, geent, geholpen, en ze koppelen voor je. Als je twee konijnen bij een fokker aanschaft is het nog maar de vraag of het klikt onderling, je moet ze scheiden, etc.
Bovendien kunnen konijnen knuffeldieren zijn, maar het grote deel van de konijnen vind pootjes op de grond en een aaitje genoeg. Oppakken is erg beangstigend voor een prooidier.
Mioux, lijkt enigszins wel op een halfwildje. Enige waardoor ik twijfel zijn zijn hangende oren. Ik heb hier een kruising Franse hangoor x wild, met staande oren, waardoor het mij toch wel lijkt dat staande oren meer overheerst. Het kan dus ook gewoon een leuk hangoortje zijn met een wat spitser koppieMaar hij is mooi! Ik hou van wildkleurtjes
Allen halfwildjes:
[ Afbeelding ]
1e foto: wild x onbekend (zusje van 3e foto) - wild x Franse Hangoor
2e foto: Wild x lotharinger
3e foto: Wild x onbekend (zusje van bovenste)
4e foto: Wild x onbekend (wel iets met veel wit)
Broodfok daarnaast is winst willen maken door de dieren enkel te vermeerderen met de minimale zorg. De kwaliteit van de dieren gaat achteruit. Als je konijnen fokt voor rasverbetering doe je dit niet voor de winst.
Instinct gaat er natuurlijk zo uit he, als je het rustig doet
Ik probeer alleen advies te geven.
Spruitjee schreef:Met enkel kleur red je het niet op keuringen, alles moet kloppen. De stand van de voor- en achterpoten, de rug, de houding en gebit. Zelfs dieren waarbij maar 1 teelbal ingedaald is worden afgekeurd. Ik moet wel toegeven dat er mensen zijn die 'fokken', maar niet bij een vereniging ingeschreven staan en zo niet aan nieuw bloed kunnen komen.
Ik vind niet dat je je konijn 'iets aan doet' als je het dier er van jongs af aan aan wend. Dat maakt zaken als het controleren van het konijn en nagels knippen net iets makkelijker voor het dier.
Tandproblemen komen echter niet alleen in erfelijke vorm voor, maar kunnen ook door trauma (ongeval) ontstaan. De tand breekt af en sluit niet meer aan, groeit scheef waarna men met het knippen/slijpen/etc kan beginnen

Eoweyn_x schreef:meisje_ schreef:Ik kan me aansluiten bij Anniek22.
Bij een dierenwinkel heb ik vaak de meest gekke tips gekregen wat achteraf niet zo handig bleek. Ik neem bij vragen altijd even telefonisch contact op met de DA, de assistente weet vaak ook veel.
Ik heb sinds afgelopen jaar september 2 nijntjes (2 zusjes) dit gaat tot nog toe goed.
Bedenkt je wel ook dat konijnen buiten moeilijker ''tam'' te maken zijn. Dit gaat wel maar vergt nog meer tijd en een goede aanpak. (niet te snel willen zoals ik eerst.)
Oh? Ik heb 6 buitenkonijnen, halfwildjes nog wel, en zijn allemaal tam, tam zover een konijn tam kan zijn...