aanschaf konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Re: aanschaf konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:39

2 van mijn halfwildjes zijn 2 jaar lang niet in handen geweest voor ze bij mij kwamen, en ik kan ze nu gewoon aaien en doen. Dus vertel nou alsjeblieft niet dat het niet kan, met veel tijd en geduld lukt alles. Maar konijnen zijn nu eenmaal geen knuffeldieren.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:32

1 van mijn konijntjes is gevonden in het bos, maar het is echt een heel tam beestje! Als je bij hem in de ren gaat zitten komt hij uit zichzelf bij je op schoot zitten :)

Wat is een halfwildje precies?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:46

Mijn mannetjes konijn was ook half wildje vermoedde ze, kon je nog niet bij in de buurt komen of rende alle kanten op uit paniek...was niks mee gedaan en is geschat op 2 jaar.. Nagels was dus al een probleem..

Nu na een jaar bij mij kan je hem gewoon aaien en nagels doen en komt naar je toe ! Ja dit kost wel tijd, maar is zeker wel te doen !

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:57

Precies zoals het woord het zegt ;) Kruising wild konijn x tam konijn.

Dit kun je vaak zien aan de slanke bouw, spits koppie, en de kleur. Vaak zijn halfwildjes wildkleur, zwart, of wildkleur gevlekt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:00

Vaak is ook de vacht net wat anders als van een "tam" konijn

Hier is mijn manneke

Afbeelding

Afbeelding

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:17

Eoweyn_x schreef:
Precies zoals het woord het zegt ;) Kruising wild konijn x tam konijn.

Dit kun je vaak zien aan de slanke bouw, spits koppie, en de kleur. Vaak zijn halfwildjes wildkleur, zwart, of wildkleur gevlekt.

Ooh zo :D

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 14:25

Leuk konijn heb je mioux

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:34

Konijnen kunnen heerlijke knuffeldieren zijn! Heb er hier 2 gehad die kwamen als je ze riep en als je ze op schoot zette en aaide gingen ze gestrekt liggen :D

Leuk dat je er twee mag!
Naast het asiel/opvang heb je ook nog fokkers die leuke konijnen fokken voor tentoonstellingen. Natuurlijk zijn niet alle jongen geschikt voor de show en worden ze ook verkocht als huisdier.

Heb je al een idee wat voor formaat konijn je wil? (dwerg/klein/normaal/groot)?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 16:47

Spruitjee schreef:
Konijnen kunnen heerlijke knuffeldieren zijn! Heb er hier 2 gehad die kwamen als je ze riep en als je ze op schoot zette en aaide gingen ze gestrekt liggen :D

Leuk dat je er twee mag!
Naast het asiel/opvang heb je ook nog fokkers die leuke konijnen fokken voor tentoonstellingen. Natuurlijk zijn niet alle jongen geschikt voor de show en worden ze ook verkocht als huisdier.

En zo hou je dus heel fijn de broodfok in stand. 9 vd 10 keer zijn die ook niet gezond, hoor veel over raskonijnen met tandproblemen.
Als je naar een opvang gaat, zijn de dieren gezond, geent, geholpen, en ze koppelen voor je. Als je twee konijnen bij een fokker aanschaft is het nog maar de vraag of het klikt onderling, je moet ze scheiden, etc.

Bovendien kunnen konijnen knuffeldieren zijn, maar het grote deel van de konijnen vind pootjes op de grond en een aaitje genoeg. Oppakken is erg beangstigend voor een prooidier.

Mioux, lijkt enigszins wel op een halfwildje. Enige waardoor ik twijfel zijn zijn hangende oren. Ik heb hier een kruising Franse hangoor x wild, met staande oren, waardoor het mij toch wel lijkt dat staande oren meer overheerst. Het kan dus ook gewoon een leuk hangoortje zijn met een wat spitser koppie :) Maar hij is mooi! Ik hou van wildkleurtjes :)

Allen halfwildjes:

Afbeelding

1e foto: wild x onbekend (zusje van 3e foto) - wild x Franse Hangoor
2e foto: Wild x lotharinger
3e foto: Wild x onbekend (zusje van bovenste)
4e foto: Wild x onbekend (wel iets met veel wit ;) )
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 24-04-15 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 16:49

Dit is een wild x hangoor kruising inderdaad ;) heb deze man ook bij de opvang vandaan, en inderdaad geholpen, geënt, nagekeken en hebben hem daar samen gekoppeld met mijn vrouwtje die ik al had.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 16:51

Zoals ik al zei, betwijfel ik dat, omdat staande oren vrijwel altijd overheersen. Ik heb nog nooit een halfwildje met hangoren gezien en ben er toch wel behoorlijk in thuis

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 16:52

Ik heb 3 konijnen, 2 dwergkonijntjes bij een fokker vandaan, en 1 van de dierenwinkel, die was niet goed en anders ging die naar de slangen. Dwergkonijntjes van de fokker mankeren niks en konijntje van de dierenwinkel moet ik vaak z'n tanden knippen.

Wij hadden alweer het eerste myxo konijn op de praktijk, vrij vroeg dit jaar al, dus ik zou ze zeker wel laten enten.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 16:56

Zijn achtergrond is bekent dus ik vertrouw de opvang erop :).

Bij dierenwinkels moet je wel vaak oppassen... sommige halen ze ook gewoon via een broodfokker en dan zit er van alles tussen en soms ook inteelt...

Mijne zijn ook beide geënt en mogen dit jaar juni ook weer, ik zou het zelf persoonlijk wel doen... heb al al 1 van mijn konijnen verloren destijds aan een ziekte en dat risico wil ik zelf niet meer lopen (al is de garantie nooit 100%!)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:08

Marjoleine89 schreef:
Ik heb 3 konijnen, 2 dwergkonijntjes bij een fokker vandaan, en 1 van de dierenwinkel, die was niet goed en anders ging die naar de slangen. Dwergkonijntjes van de fokker mankeren niks en konijntje van de dierenwinkel moet ik vaak z'n tanden knippen.

Wij hadden alweer het eerste myxo konijn op de praktijk, vrij vroeg dit jaar al, dus ik zou ze zeker wel laten enten.

Kunt beter slijpen of knippen, door te knippen heb je meer kans op slijten. Of ze laten trekken, hoeft ie niet iedere keer weer die stress :)

Ik vind dat juist laat, een vriendin heeft er een paar weken geleden twee in laten slapen op de praktijk, twee wilde.

@ Mioux, prima, het valt me alleen op. Hangende oren zouden volgens mij niet mogelijk zijn, maar goed.

En een dierenwinkel haalt ze vrijwel altijd bij een broodfokker, dat is namelijk goedkoop. NOOIT naar een dierenwinkel gaan dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:19

Eoweyn_x schreef:
Spruitjee schreef:

Leuk dat je er twee mag!

En zo hou je dus heel fijn de broodfok in stand. 9 vd 10 keer zijn die ook niet gezond, hoor veel over raskonijnen met tandproblemen.
Als je naar een opvang gaat, zijn de dieren gezond, geent, geholpen, en ze koppelen voor je. Als je twee konijnen bij een fokker aanschaft is het nog maar de vraag of het klikt onderling, je moet ze scheiden, etc.

Bovendien kunnen konijnen knuffeldieren zijn, maar het grote deel van de konijnen vind pootjes op de grond en een aaitje genoeg. Oppakken is erg beangstigend voor een prooidier.

Mioux, lijkt enigszins wel op een halfwildje. Enige waardoor ik twijfel zijn zijn hangende oren. Ik heb hier een kruising Franse hangoor x wild, met staande oren, waardoor het mij toch wel lijkt dat staande oren meer overheerst. Het kan dus ook gewoon een leuk hangoortje zijn met een wat spitser koppie :) Maar hij is mooi! Ik hou van wildkleurtjes :)

Allen halfwildjes:

[ Afbeelding ]

1e foto: wild x onbekend (zusje van 3e foto) - wild x Franse Hangoor
2e foto: Wild x lotharinger
3e foto: Wild x onbekend (zusje van bovenste)
4e foto: Wild x onbekend (wel iets met veel wit ;) )

Je kan mij veel wijsmaken, maar raskonijnen is iets anders dan veel hondenrassen. Ongezonde konijnen zullen niet goed op de keuring scoren en er wordt altijd naar de tanden gekeken. Foutief gebit? Gediskwalificeerd en de fokker zal hem niet gebruiken. Ik ken veel fokkers en kom veel op keuringen, dus ik weet waar ik het over heb :) Broodfok daarnaast is winst willen maken door de dieren enkel te vermeerderen met de minimale zorg. De kwaliteit van de dieren gaat achteruit. Als je konijnen fokt voor rasverbetering doe je dit niet voor de winst.

Daarnaast zeg je dat je veel hoort over raskonijnen met tandproblemen, kan ik hieruit concluderen dat je hier niet mee te maken hebt gehad en enkel van horen zeggen?

Dat is ook de reden dat ik het woord 'kunnen' benoem. Als je van jongs af aan konijnen oppakt en dit rustig doet, zullen ze het niet als bedreiging zien. Ook dit weet ik uit ervaring van de konijnen die ik heb gehad. Inderdaad, als je ze ouder krijgt is er een kans dat ze dit niet willen.

edit, tekst bijgevoegd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-04-15 17:30, in het totaal 3 keer bewerkt

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:20

Ik werk zelf bij de dierenarts en wij knippen ze hier bijna altijd, ook met weghalen heb je geen zekerheid dat ze wegblijven want 1 cel die overblijft zorgt er alweer voor dat er weer tandgroei kan komen...

Daarbij doe ik het dus zelf, ben geen amateur en ben met 2 seconden klaar. Geeft minder stress dan konijntje in een hokje, naar de dierenarts, slijptolletje gebruiken of zelfs onder narcose voor trekken.

Meestal komen we hier pas myxo tegen half mei, misschien een andere regio hier...

En ik zou ook geen konijntje kopen bij de dierenwinkel, deze kon ik zo meenemen... Zielige diertjes in combinatie met hormonen in de war is geen goede combi ;)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:35

Mijn schoonmoeder haar konijn, een Franse hangoor, heeft een foute tandenstand. Ja, erfelijk.
Het konijn van een vriendin van mij, een wit pooltje: idem.

Ik hoor ook diezelfde verhalen van opvangen dus ik weet echt wel waar ik het over heb.
Er wordt bij konijnen veel meer op kleur gefokt tegenwoordig, dus er wordt vaak niet naar erfelijke afwijkingen gekeken.

geloof mij, er zijn zat fokkers die dan toch fokken.

Ja, maar ja... Of je je konijn dat aan wil doen is een andere vraag :) Instinct gaat er natuurlijk zo uit he, als je het rustig doet :+
Ik heb jonge konijnen gehad, oudere herplaatsers, maar geen een vond het fijn om opgepakt te worden. Ook niet als ik dit probeerde aan te wennen en het rustig deed, want dat doe ik altijd. En waarom zou je een konijn oppakken als ie ook zelf kan komen?

Toch wordt knippen vaak afgeraden. Je hebt wel zekerheid als je een rontgenfoto laat maken. Vaak blijft er inderdaad een stukje wortel achter waardoor het weer verder teruggroeit. Ook met zulke gevallen ken ik mensen die het inderdaad hebben laten trekken bij hun konijn, met foto, en na 3 jaar is het nog steeds niet teruggegroeid.

Knippen/slijpen geeft vaak ook stress, dan liever één keer narcose en er voor altijd vanaf zijn. Maar dat is een persoonlijke keuze :) Ik probeer alleen advies te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:41

Met enkel kleur red je het niet op keuringen, alles moet kloppen. De stand van de voor- en achterpoten, de rug, de houding en gebit. Zelfs dieren waarbij maar 1 teelbal ingedaald is worden afgekeurd. Ik moet wel toegeven dat er mensen zijn die 'fokken', maar niet bij een vereniging ingeschreven staan en zo niet aan nieuw bloed kunnen komen.

Ik vind niet dat je je konijn 'iets aan doet' als je het dier er van jongs af aan aan wend. Dat maakt zaken als het controleren van het konijn en nagels knippen net iets makkelijker voor het dier.

Tandproblemen komen echter niet alleen in erfelijke vorm voor, maar kunnen ook door trauma (ongeval) ontstaan. De tand breekt af en sluit niet meer aan, groeit scheef waarna men met het knippen/slijpen/etc kan beginnen :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:46

Spruitjee schreef:
Met enkel kleur red je het niet op keuringen, alles moet kloppen. De stand van de voor- en achterpoten, de rug, de houding en gebit. Zelfs dieren waarbij maar 1 teelbal ingedaald is worden afgekeurd. Ik moet wel toegeven dat er mensen zijn die 'fokken', maar niet bij een vereniging ingeschreven staan en zo niet aan nieuw bloed kunnen komen.

Ik vind niet dat je je konijn 'iets aan doet' als je het dier er van jongs af aan aan wend. Dat maakt zaken als het controleren van het konijn en nagels knippen net iets makkelijker voor het dier.

Tandproblemen komen echter niet alleen in erfelijke vorm voor, maar kunnen ook door trauma (ongeval) ontstaan. De tand breekt af en sluit niet meer aan, groeit scheef waarna men met het knippen/slijpen/etc kan beginnen :)

Daarom zijn er ook een hoop fokkers die niet naar die tentoonstellingen gaan, maar wel doen alsof ze officiele fokker zijn. Ken je die fokker in Limburg, met die zogenaamde Duitse reuzen? Precies.

Die Franse hangoor, ouders ook naar keuringen geweest, maar toch zat er een afwijking waardoor een aantal uit het nest die (erfelijk) die foute tandenstand heeft.
Maar goed, ik hoor van alle kanten dat raskonijnen niet de gezondste zijn, dat heb ik zelf ook gemerkt en maak ik in mijn omgeving mee. Maar ik zit dan - gelukkig - ver bij het fokken vandaan.

Vind ik wel. En het heeft bij mij dan ook niet gewerkt. Bij mij lopen ze trouwens op steen waardoor knippen niet hoeft.

En ook dat weet ik, maar bij het fokken lijkt mij in deze gevallen dat het erfelijk is, niet?
Het kan overigens ook komen door te weinig knaagmateriaal aangeboden krijgen. Maar bij raskonijnen is het vaak erfelijkheid. Omdat, zoals ik al zei, niet alle "fokkers" zo eerlijk zijn en vaak gewoon doorfokken. Want ja, geld is geld, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:01

Is dit niet precies hetzelfde als met honden?

Als je naar een broodfokker gaat kom je met 'rommel' terug, ga je naar mensen met een hart voor het ras, die fokken om het ras te verbeteren en dit ook toetsen dmv keuringen, dan kom je thuis met twee geweldige dieren die je nog minstens een jaar of 8/9 als vriend hebt :)

Als je een goede fokker bent, dan ruim je ook die ouders op. En de fokkers die dit niet doen laten zichzelf enkel vastlopen.

Bij fokken kán het erfelijk zijn. Maar bij trauma maakt het niet uit of het van de ouders meegegeven is of dat ze een smakkerd maken. Dus ja, het lijkt erfelijk, maar dat hoeft het niet te zijn.

Dat is inderdaad handig dat er niet geknipt hoeft te worden.

Dan moet het formaat van de konijnenstal al opvallen. Als je echt geld wilt verdienen met konijnen moet je wel erg veel hebben. Kun je beter aan broodfok van rashonden of katten beginnen ;)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:38

En toch blijf ik erbij dat er erg veel leed is onder rasdieren, of dit nu honden, katten of konijnen zijn.

Ik heb nergens gezegd dat de tandenstand altijd erfelijk is, wel hoor je het bij bepaalde rassen erg veel en die twee gevallen die ik noemde waren wel door erfelijkheid.

Er zijn veel fokkers die misbruik maken, die niet vastlopen, maar wel voor veel geld (ongezonde) dieren verkopen. Terwijl sommige rassen niet eens officieel bestaan, niet geregistreerd staan, laat staan op gezondheid gefokt worden of dat er rekening gehouden wordt met de rasstandaard en erfelijke afwijkingen. Die in Roggel/Limburg is daar een goed voorbeeld van.

Op marktplaats adverteren zij met verschillende rare rassen. Zoek maar eens op Duitse reus.
Mini dwergen, Duitse reuzen, loffelohren, dat zegt allemaal genoeg.

http://duitsereuzen.eu/

En zo zijn er nog wel meer :)

Die fokker krijgt het voor elkaar om konijnen voor 200 euro te verkopen, kun je nagaan. En men trapt er nog in ook.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:33

Eoweyn_x schreef:
meisje_ schreef:
Ik kan me aansluiten bij Anniek22.
Bij een dierenwinkel heb ik vaak de meest gekke tips gekregen wat achteraf niet zo handig bleek. Ik neem bij vragen altijd even telefonisch contact op met de DA, de assistente weet vaak ook veel.

Ik heb sinds afgelopen jaar september 2 nijntjes (2 zusjes) dit gaat tot nog toe goed.
Bedenkt je wel ook dat konijnen buiten moeilijker ''tam'' te maken zijn. Dit gaat wel maar vergt nog meer tijd en een goede aanpak. (niet te snel willen zoals ik eerst.)

Oh? Ik heb 6 buitenkonijnen, halfwildjes nog wel, en zijn allemaal tam, tam zover een konijn tam kan zijn...

Het was niet mijn bedoeling de konijnen zo tam te krijgen dat ze uren op schoot/bank erbij komen liggen, maar dat ze even bij me kwamen en dat ik ze kan aaien. Nu na een maand of 7/8 kan ik ze eindelijk een snoepje geven en af en toe een aai geven. Terwijl ik er dagdagelijks een uur + aan besteed en aandacht aan geef..

*sorry late reactie problemen met internet hier*

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:23

Ik heb mijn konijnen nooit kunnen aaien, werden niet handtam, maar voor de rest waren wel. En leuker had het echt niet gekund voor mij!