Wanneer eigenaar van hond en konijnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:26

Ragdollcat schreef:
Dan moet ze opgenomen worden ofzo zodat ze begeleid kan gaan worden.
Of is dat niet aan de orde bij iemand met hele zware borderline?

Ik vind het maar raar dat ze haar eigen gang kan gaan, dan maar gedwongen en niet omdat ze vind dat ze geen problemen heeft, dat ze haar laat gaan.............

Lijkt me een zeer lastige situatie.

We hebben geprobeerd haar gedwongen te laten opnemen maar daarvoor moet ze eerst een gevaar zijn voor zichzelf. Ze moet betrapt worden tijdens een zelfmoordpoging etc. En door de rechtbank is ze dat nog steeds niet. We zijn hier ondertussen al 3 jaar mee bezig en botsen altijd tegen dezelfde muur: Ze is meerderjarig en vormt momenteel geen bedreiging voor haar zelf. Onlangs stuurde ze een bericht dat ze zelfmoord wou plegen. Direct politie gestuurd maar daar ze haar niet konden betrappen tijdens een poging konden ze niets doen.

vuurneon: Zou dat lukken denk je? Want anders doen we het zo :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:27

Als jouw zus daadwerkelijk zulke zware borderline en autisme, en daarnaast ook nog eens een kind heeft. Dan heeft ze waarschijnlijk ook begeleiding. Kaart het daar eens aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:28

Cayenne schreef:
Als jouw zus daadwerkelijk zulke zware borderline en autisme, en daarnaast ook nog eens een kind heeft. Dan heeft ze waarschijnlijk ook begeleiding. Kaart het daar eens aan?

Ze wordt begeleid door een mobiel team. Hebben we al contact mee opgenomen maar deze mogen niets met onze informatie doen en kunnen ons niet helpen, daar ze enkel mijn zus helpen en niet 'ons' Zus leeft ondertussen al 2 maand op hotel. Zelfs haar adres mochten ze niet vrij geven want ze hebben beroepsgeheim.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:28

Ragdollcat schreef:
Wat zeggen je ouders ervan? die zouden haar erop moeten gaan spreken en moeten zien te voorkomen dat ze huisdieren neemt...........en eigenlijk ook proberen te voorkomen dat ze zwanger werd..........nu heeft ze een kindje dat ze een jaar had gedumpt bij jullie.

Ze zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor hun kind die niet goed functioneert, of ze nou volwassen zijn of niet.

Wel zielig voor de dieren en het kindje.

Nee hoor, als een kind eenmaal wettelijk volwassenen is hebben de ouders niets meer te zeggen. Zou mooi zijn, dan kan iedereen die volwassen is en een delict begaat beweren dat het aan zijn opvoeding ligt o.i.d.

Ja, de naaste familie kan praten. En proberen te helpen. Maar het probleem met borderliners is doorgaans dat ze niets aannemen en hun beloftes niet nakomen. Dat maakt helpen dus heel erg lastig.

TS: veel sterkte. Maak eerst zelf een beslissing. Geef haar geen keuze. Hou je poot stijf bij jouw beslissing.

Ragdollcat

Re: Wanneer eigenaar van hond en konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:34

TS en Palmera, dank jullie wel voor de uitleg.

Zwaar dit!

TS, ik hoop voor je dat ze niet met nog meer dieren aankomt als je zegt dat je de huidige dieren houdt.

Ik wens je sterkte in deze lastige situatie.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:46

Kan je niet naar de vrederechter stappen? Dat is niet duur en kan altijd op korte termijn. Advocaat daar is handig maar niet nodig. Vrederechter heeft voor een groot deel een bemiddelende rol maar kan uiteraard een bindende uitspraak doen.

Voor de Nederlanders: je kan een vrederechter een beetje vergelijken met de rijdende rechter.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:50

Percy schreef:
Kan je niet naar de vrederechter stappen? Dat is niet duur en kan altijd op korte termijn. Advocaat daar is handig maar niet nodig. Vrederechter heeft voor een groot deel een bemiddelende rol maar kan uiteraard een bindende uitspraak doen.

Voor de Nederlanders: je kan een vrederechter een beetje vergelijken met de rijdende rechter.

En is de uitspraak van de rechter dan ook bindend?

De rijdende rechter in NL komt altijd met niet wettelijke uitspraken. Hij mag geen boetes, gevangenisstraf of verplichte opname geven.
Dit was tenminste vroeger toen ik nog in NL woonde. Geen idee of dat nu veranderd is.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:53

Wil je de dieren houden? Wil je dat je zus ze terug neemt?
Wat wil je precies?

Als jij niet voor de kosten op wilt draaien, had ik ze eerlijk gezegd gewoon verkocht.
Ik vind het ook heel onverantwoord om zo'n iemand te laten zorgen voor dieren en een kind .

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:56

Ja, uitspraak van de vrederechter is absoluut bindend. Ik vergelijk het een beetje met de rijdende rechter omdat het vaak dezelfde soort zaken zijn. Burenruzie, huurdersgeschillen, geschillen tussen mensen.

De vrederechter probeert eerst te bemiddelen en komt ook ter plaatse als dat nodig is. Als bemiddeling niet werkt dan komt er een uitspraak.

De vrederechter besliste ook over hoederecht maar ik dacht dat dat inmiddels veranderd is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:02

Ja, ik zou het zeker omdraaien ts :j dus laat haar maar ervoor werken en zweten, grote kans dat ze het wel laat. Dus: of je betaalt, want als eigenaar ben je verplicht om voor je dieren te zorgen ook al ben je niet aanwezig (dus in haar geval had ze gewoon moeten betalen, was immers ook de afspraak) en dus is ze weer eigenaar. Of als ze weigert te betalen, leg de bewijslast bij haar; zij is aan zet om aan te tonen dat ze eigenaar is, echter moet ze alsnog betalen uiteraard. Een rechter zal namelijk ook zeggen dat de kosten voor verblijf van de dieren redelijkerwijs vergoed dienen te worden. Dus als ze er werk van maakt, moet ze alsnog haar portomonee trekken.

Jullie hebben genoeg gedaan, zij is aan zet. Dus als ze écht niet betalen? Prima, maar dan is de deal dat de dieren van jou zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:02

Palmera schreef:
Percy schreef:

En is de uitspraak van de rechter dan ook bindend?

De rijdende rechter in NL komt altijd met niet wettelijke uitspraken. Hij mag geen boetes, gevangenisstraf of verplichte opname geven.
Dit was tenminste vroeger toen ik nog in NL woonde. Geen idee of dat nu veranderd is.

Mr Frank Visser is wel rechter,
De rijdende rechter als 'typetje' is geen rechter maar een 'geschillenbeslechting'. Men moet vooraf echter wel aangeven dat men zich bij de beslissing gaat neerleggen, zoals altijd het geval is met een geschilbeslechting (het vervang namelijk de gang naar de rechter). de uitkomsten zijn dus wel degelijk bindend..

De uitspraken van de Rijdende Rechter zijn wel degelijk rechtsgeldig, omdat beide partijen vooraf teken. Het is geen gerechtelijk vonnis.. Wil je een alsnog een gerechtelijk vonnis van maken omdat een van beide partijen zich niet aan de uitspraak houdt, dan zal vrijwel iedere rechter dit zonder blikken of blozen overnemen. daartegen kan dan pas weer hoger beroep worden aangetekend.

zou toch wat wezen als geschillencommissies geen rechtgeldige uitspraken zouden doen, dan is het hele principe van een geschillencommissie overbodig lol.

hij mag inderdaad geen gevangenisstraf opleggen, maar het is dan ook geen strafzaak..
hij kan geen verplichte opname opleggen, omdat dit geen onderdeel is van het geschil en de zus van TS zou dat nooit ondertekenen natuurlijk (die is gek).
Hij kan wel beslissen over of de dieren nu aan TS vervallen (vermoedelijk zonder betaling door de zus), of dat de zus eigenaresse blijft en verantwoordelijk is voor de kosten en de hoogte hiervan bepalen, voor de afgelopen periode en een toekomstig reële vergoeding vaststellen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:33

TS woont in België. Ik had de vergelijking rijdende rechter/vrederechter even gemaakt omdat de vrederechter daar het meest op lijkt.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:34

Maar is het niet zo dat je ook een gedwongen opname kan doen als ze een gevaar is voor andere. Als ze je moeder een gebroken rib heeft geslagen aangifte doen. Is moeilijk tegen je eigen kind. Maar aangifte doej van elke bedreiging of overtreding.

sterkte

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:36

@Elena: duidelijk! Dan is het m.b.t de dieren wellicht een idee.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:25

Palmera schreef:
@Elena: duidelijk! Dan is het m.b.t de dieren wellicht een idee.

als de vredesrechter ook iets als een geschillenbeslechter is (zo klinkt het wel)..
dan lijkt mij dat op zich een goede oplossing als de zus van ts hier ook aan mee wil werken (dat is namelijk wel een verplichting bij een geschil), ook voor de kosten die reeds gemaakt zijn en de toekomstige kosten (als de zus het eigenaarschap houdt) kan dan een uitspraak gedaan worden.

het is in ieder geval 'vriendelijker' dan de gewone rechtsgang, maar de vraag is natuurlijk of de zus mee wil werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:42

HorseTopShop schreef:
Wil je de dieren houden? Wil je dat je zus ze terug neemt?
Wat wil je precies?

Als jij niet voor de kosten op wilt draaien, had ik ze eerlijk gezegd gewoon verkocht.
Ik vind het ook heel onverantwoord om zo'n iemand te laten zorgen voor dieren en een kind .

Van mij mogen ze gerust blijven hoor :) En het moment dat ik ze mag houden vervallen ook gewoon de kosten. Dan kijk ik er niet meer naar. Maar zolang zij blijft zeggen dat ze er achter gaat komen dan moet ze ook gewoon betalen vind ik :)

Vrederechter is inderdaad een optie. Ze heeft mijn rekeningnummer, geef haar een week om te betalen. Zo niet ga ik daar werk van maken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:52

En als je tegen je zus zegt dat je de dieren wilt houden.
Dat het dan klaar is en ze niks hoeft te betalen....eist je zus de dieren dan ook nog terug?

Als je de dieren ook wilt houden neem je verlies dan.
Wat een moeilijke situatie zeg....want ook al zegt ze hou de dieren maar....wat zegt ze over een maand of 2 maanden.

Voor het kindje is het fijn dat ze ook bij jullie terecht kan, toch een veilige basis.
Maar jullie moeten er ook niet aan onder doorgaan.
Vind het erg jammer dat de hulp verlening niet kan/wil bemiddelen.
Haar dochter komt ook 2 dagen bij jullie.
Je zou toch denken goede communicatie onderling is erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:55

Oh nee, toen ik dat zei begon ze te roepen wie ik wel niet denk te zijn. Het zijn haar dieren. Goed, als het dan perse jouw dieren zijn betaal er dan ook voor.

Hulpverlening op dat vlak is echt om van te huilen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:30

Ik zit te denken waar kan je nog terecht...je huisarts is ook niet de goede persoon.
Of je moet doen alsof je er overspannen van raakt en vragen waar je hulp kan krijgen in deze situatie.

Waarom kan rechtbijstand niks doen in deze situatie?
Kan je daar ook geen advies vragen of weten hun het antwoord niet wanneer dieren van jou zijn?

Vind dit heel ingewikkeld ook omdat instanties niet meewerken en vind het heel erg voor jullie.
Sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 16:57

Update: Zus is onderweg met de mededeling dat ze de dieren komt ophalen. Er is nog steeds niets betaald. Ondertussen zijn we al wat stappen verder en hebben we de verantwoordelijke van crisisteam aan de lijn gehad die contact heeft met de rechtbank. Ze mag geen enkel dier meenemen, het is haar gewoon verboden. Volgende week gaan we naar de dierenarts om de chip op onze naam te zetten van de hond en we gaan verder kijken met een advocaat hoe we wettelijk eigenaar kunnen worden. Kan wel zeggen dat we sterk staan, zeker met dat de hond nu al langer bij ons is dan dat zij ze heeft gehad.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 16:59

Jeetje wat een update! Ik hoop dat jullie sterk in de schoenen staan! Maar zo komen jullie wel over :j
Goed dat je je om de dieren bekommert! Houd je ons op de hoogte? Ik ben benieuwd hoe dit afloopt en zou ook zeker niets meegeven (tenzij ze ter plekke alle onkosten even verrekend.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:09

We staan zeker sterk in ons schoenen, dit is iets wat al meerdere jaren gaande is en we hebben ondertussen een olifantshuid gekweekt. Alle dieren zitten ook achter slot en grendel, dus ze kan er eigenlijk niet aan. Ik hou jullie zeker op de hoogte :) We bekommeren ons inderdaad serieus om die dieren. Zelfs een muisje redden we en brengen we naar een asiel :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:16

Complimenten voor jullie aanpak :j

Het is erg dat het zo moet, maar ik denk dat jullie ook niet echt anders hadden verwacht... :(:)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:24

jeetje wat een verhaal, ondanks dat je al een dikke huid hebt gekweekt blijft het natuurlijk verschrikkelijk dat je eigen zus zo is. Ik wens je ook veel sterkte toe :(:)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:35

Wat een update zeg! Gelukkig hebben jullie nu het recht om de dieren te houden, maar ik kan me voorstellen dat je zus het hier niet bij laat zitten.