Duitse Herder pup kopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ingeb0rg

Re: Duitse Herder pup kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:13

Lisa_H ik heb een labrador (van een duitse herder geen verstand ook) maar zij komt uit Duitsland vandaan, heeft zonder problemen 3,5 uur in de auto gezeten. Stapte in, ging slapen klaar was kees. Bij Utrecht een keer gestopt geplast langs de snelweg en toen door naar huis. Geen centje pijn hoor!

Als de fokker er maar rekening mee houdt dat ze je pup geen eten geeft ivm wagenziekte is er veelal niks aan de hand. Dus voor een goede hond kan je best een stukje reizen hoor!

Puppykoper van ons kwam in IJmuiden de pup kopen en woonde toen nog in Frankrijk, hop hond in de auto, 3 keer gestopt en ook geen problemen, 7 uur in de auto. Dus maak je daar maar niet druk om :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:27

Reizen is inderdaad geen probleem. Onze honden komen ook bijna allemaal verder dan 4 uur reizen weg. En hebben allemaal lekker door geslapen onderweg.

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:36

Wat jij bedoelt met rechte rug is het oud Duitse herder. En er is idd een iets mindere kans op HD niet veel maar wel iets. Het zijn wel pittige honden die je strak moet opvoeden anders nemen ze een loopje met je. Men schoon ouders hebben er ook 1 zelf heb ik er verder geen ervaring mee dit weet ik toevallig van hun. Suc6 met je zoektocht.

Ps. oud Duitse herder is geen Nederlands erkent ras dus in Nederland zullen ze niet met papier verkrijgbaar zijn. En het kan lastig zijn om een nest te vinden wij zijn toen nog helemaal richting Denemarken gereden om de pup van men schoonouders op te halen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:40

Oud duitse herder is een herder met een lange vacht. Het ras heeft nauwelijks iets met een rechtere rug te maken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:53

Een oud duitse herders is niks meer of minder als de langstockhaar duitse herder. Alleen met verschil dat deze aan veel minder eisen moeten voldoen en geen erkend ras is en geen stamboom hebben.

En heeft niks te maken meer meer of minder HD of een rechtere rug.

Ons langstockharen hebben ook een rechte rug en zijn geen oud duitse herders. Helaas een fabeltje wat zeer hardnekkig is.....

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:19

Oud Duitse herder is niets meer of minder dan een Langstokhaar Duitse herder.
Omdat pas per 01-01-2011 de Langstokhaar erkend is door de SV, hebben liefhebbers van de langstokharen toentertijd een nieuwe vereniging gestart onder het mom ODH.

ODH is geen erkend FCI ras en zal dat ook nooit worden.
Dat de ODH gezonder zou zijn en minder heupproblemen zouden hebben slaat kant noch wal.
Heel veel ODH's komen gewoon over de bloedlijnen van onze Duitse herders. Ik ken zelfs Langstokhaar honden met FCI stamboom, die erkend en aangekeurd zijn voor de ODH vereniging.

Dat mensen nog steeds een bepaald beeld hebben bij de kynologische lijnen dat ze deze de "glijbaanruggen" noemen is de laatste jaren al veel minder.
Het zwaar overhoekte wordt zwaar afgestraft, ook tijdens de shows. Dit willen ze niet meer zo zien.

Maar een Duitse herder met de juiste hoekingen die in stand wordt gezet, zullen allemaal hellend zijn.
De rasstandaard beschrijft ook dat de DH een schuin aflopende rug heeft vanaf de schoft tot aan de croupe. Een DH hoort ook gestrekter te zijn dan dat hij hoog is.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:18

Ik sluit me aan bij Wilawander en Kamatz, dat is zeker heel bruikbare informatie die je in je achterhoofd moet houden als je een Duiste herder pup zoekt. :j

Bij een Duitse herder zou ik in elk geval kiezen voor een hond met stamboom. Dit geeft geen garantie op een gezonde hond, maar geeft je wel meer inzicht in wat er achter zit. Daarnaast altijd zoeken naar een fokker die minimaal op HD en ED test en het liefst dus ook DM, gezien dit een groeiend probleem is. En zorg ook dat je die uitslagen mag inzien. Ook dat geeft geen garantie, maar zo weet je in elk geval dat de fokker zijn best heeft gedaan om de kans op een erfelijke aandoening zo klein mogelijk de maken.

Zoals al eerder gezegd, een rechte rug zegt ook niet alles :n Daarnaast ligt het er ook maar net aan hoe de hond wordt neergezet, een rechte hond kan ook heel krom worden neergezet ;) en dat een oud duitse herder gezonder zou zijn, betwijfel ik ten zeerste. Toevallig hebben mijn schoonouders een ODH gehad en die hond was compleet verrot w.b.t. de heupen :(:)

Verder zou ik voor een huishond nooit voor een werklijn kiezen :n over het algemeen zijn dat geen luie bankhangers en hebben ze veel uitdaging nodig. Geef je ze dat niet, dan gaan zowel de hond als jij daar niet gelukkig van worden! Ik heb een kynoloog en dat is echt een fijne huishond :j Wel een actieve hond, die het heerlijk vindt om iets te ondernemen, maar die ook prima kan bankhangen als we eens wat minder tijd hebben.

Succes met je zoektocht!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:38

Drie dezelfde honden... en een heel verschil.
Afbeelding

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:40

zow srry

ik heb er ook bij gezegt ik heb er zelf geen ervaring of iets in. ik heb dit van men schoonvader welke jaren met duitse herders heeft gefockt en afgericht. ik weet alleen wat hij vertelt en dat is wat ik hier gezegt heb. sorry dat ik foute info heb gegeven.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:50

Wilawander, wat voor lijn is de bovenste duitse herder? Die vind ik een erg mooie bouw hebben. :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:57

Stoof schreef:
Wilawander, wat voor lijn is de bovenste duitse herder? Die vind ik een erg mooie bouw hebben. :)

Dat is een werklijn. Onze Draco. De middelste is een kynoloog en de onderste een grauwe werklijn.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:27

Ik heb een combi fok reu.
heerlijke hond om mee te werken en thuis liggen we languit op de bank te luieren :)

Kijk goed rond zoek naar een fokker waar je een goed gevoel bij krijgt en ga van te voren al eens kijken.

Wij hebben ruim 2 uur gereden naar de fokker van onze Baris maar het was het zo waard ! Heb er een gouden hond voor!

Perfecte heupen en ellebogen en een top karakter. Hij is nu bijna 3 jaar en heeft ipo1 en is aangekeurd voor de VDH.

Wilawander en Kamatz hebben veel ervaring en ik ga ook volledig met ze mee in de adviezen :)