Rottweiler valt hond aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: Rottweiler valt hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:52

Ik ben het geheel met Kimmie eens, ook ik ben een redelijk ervaren Rottweiler bezitter en het zijn zeker honden die niet met alles samen gaan.

Ook mijn vorige rotties en degene die ik nu heb schudden met alles, ook wel knokpartijen meegemaakt waarin geschud word, rotties zijn hard en laten niet altijd makkelijk los, dan kom je er niet met een foei of los, ik deins er daarom ook niet voor terug om wat meer geweld te gebruiken om te laten lossen.

Als jullie zo shockt zijn door dit knokpartijtje dan lijkt mij het beste voor hond en baasjes om hem te herplaatsen bij iemand die hier wel mee om kan gaan.

Er is zeker wel wat vooraf gegaan aan het conflict, mijn ervaring met bulletjes is dat ze behoorlijk opdringerig kunnen zijn en de rott heeft daar vast op gereageerd.

Mijn honden laat ik nooit met jan en alleman spelen, mensen denken ook vaak dat je hond maar met alle honden leuk moeten zijn, als ik met mn Rottweiler wandel is hij met mij bezig en vraag ik mensen ook hun hond bij zich te houden, ook niet gezellig komen snuffelen, mijn hond staat goed onder appel dus die blijft wel bij mij, als anderen dat nu ook eens deden was er geen problem.

Hond komt qua spel echt wel aan zn trekken met honden van vrienden die ik zelf uitkies om mee te spelen.

Als je een hond wil die leuk en gezellig is met veel andere honden dan heb je aan een rottie meestal het verkeerde ras, dan kun je beter ve lab oid kiezen.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:10

RebeccaC schreef:
En een grote troost, een Rottweiler wordt een pak rustiger en verstandiger op 2,5 jaar. :D

Sorry, daar ben ik het niet helemaal mee eens, bij ons werd hij pas rustiger rond zijn zesde... :D maar we konden ons geen betere hond voor de kinderen wensen. Ook prima met andere honden (ook reuen) op zijn terrein

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:17

Ik ga met tinkermuts mee..

als ik kijk naar onze eigen kerel, hoe sociaal hij ook is, ik heb ogen in mijn achterhoofd want als ik een reu tegenkom met dominant gedrag dan kan het in een fractie van een seconde escaleren.
En dan zal er ook wel geschud en gedaan worden. Maar dat voorkomen we dus maar gewoon.

Daarnaast, uit het niets? Dat is zeer zeldzaam ... het gebeurt eerder dat er een aantal signalen niet herkend zijn of over het hoofd zijn gezien, honden onderling geven signalen af die de meeste mensen over het hoofd zien. Ik heb de afgelopen 3.5 jaar aardig wat bijgeleerd... heel wat signalen gezien die door de baasjes niet gezIen zijn, waar die van mij op reageert maar dat de baasjes geen flauw idee hebben wat er nou aan de hand is en die van mij raar/naar vinden terwijl de aanleiding bij hen aan de lijn loopt en niet bij mij.

het is vaak echt een kwestie van leren herkennen van signalen en waarschuwingen en hier op in spelen voor het serieus word.

denk wel dat in geval van ts , als het echt serieus was het bulletje stuk was ... niet ongeschonden

Over het verstandiger worden.. hier is ie met 3,5 wat aan het kalmeren in sommige zaken , maar verder is ie nog steeds hysterisch enthousiast.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:22

Mijne is nu ruim twee maar net als die van Sonja een overenthousiast geval, mijn vorige twee werden idd pas met een jaar of zes a zeven wat relaxter.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:57

Geen schade dan was het mijn inziens ook geen knokpartij maar gewoon en terechtstelling anders was er vast en zeker heel wat schade geweest.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:16

Dat Rottweilers schudden is niet zo schokkend, dat je moeder het niet aan zag komen is in mijn ogen wel schokkend. Hier is waarschijnlijk al een scala aan signalen aan vooraf gegaan...

Dus zoals al eerder is gezegd, zoek een goede hondenschool en laat je goed informeren over gedrag.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:40

Tinkermuts schreef:
Mijne is nu ruim twee maar net als die van Sonja een overenthousiast geval, mijn vorige twee werden idd pas met een jaar of zes a zeven wat relaxter.

Die van mij is zeven en nog steeds in veel situaties overenthousiast *\o/*
En van de week heeft ze voor het eerst gewaakt..... beetje een joris goedzak

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:00

Tja ik geloof eerlijk gezegd niet zo in honden die 'zomaar' aanvallen. Wel dat de eigenaren de aanleiding niet gezien hebben. Zeker bij een bulldog, die nog wel eens verkeer geinterpreteerd wordt door andere honden kan ik me voorstellen dat een Rottweiler daar op reageert.
Ik zou me dan ook niet zo'n zorgen maken om de kinderen, Rottweilers zijn daar doorgaans super lief voor (ook al zijn ze dat niet altijd voor honden).

Het niet reageren op correctie kan mijns inziens 3 dingen betekenen: de hond snapt niet wat een correctie is of de hond heeft slechte ervaringen en zet dus zijn oren uit en oogkleppen op of de hond ervaart de correctie niet als zodanig doordat deze te soft is/op het verkeerde zintuig inspeelt.

Bepaalde 'correcties' zijn eigenlijk niet meer dan commando's. Denk hierbij aan stemgeluiden. Zoals 'nee', 'hé' of 'foei'. Als een hond dat commando dus niet geleerd heeft, zal hij het bij alle andere stemgeluiden gooien. Een tikje in de zij of een signaal met lichaam zal dan veel effectiever zijn gezien dit 'hondser' is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:12

niet schrikken van een harde stem hoeft niets te betekenen hoor. Mijn lab x rottie kan ik ook mijn stem tegen verheffen wat ik wil. Al schreeuw ik zo hard dat ik een hele stad overstemd als hij iets perce wil dan hoort hij mij gewoon niet. Hij sluit zich gewoon af. Geen onverschilligheid maar wat hij wil dat wil hij ook en dan hoort of ziet hij niets meer dan datgene waar hij op af wil.

In principe luistert mijn hond erg goed en kan ik commando's zelfs in het bos nog bijna fluisterend geven. Echter hij is heel snel ergens op gefocust en dan wordt het een ander verhaal. Niet erg ik hou daar rekening mee en roep hem vroeg bij me als ik iets zie, beloon hem voor het komen, lijn hem aan en ga verder ;)

Zelf geloof ik niet in zomaar een hond aanvallen. Ik denk dat ze behoorlijk wat communicatie onderling gemist hebben. Dit zou zomaar kunnen want de gemiddelde franse bulldog is ook niet echt makkelijk naar andere honden en rotties kunnen er ook wat van. Hij gaat nu ook wel op een leeftijd komen om het één en ander uit te proberen. Omdat hij vroeg gecastreerd is kan het wel een hoop schelen maar hij zal toch uit gaan proberen wat hij kan doen met andere honden.

Mijn hond is bijna 7 jaar. Nog nooit gevochten en loopt vaak in een roedel van 25 honden. Weet heel goed de hondentaal maar al met al is het geen hond die zomaar overal bij kan. Hij klinkt heel lief als ik zo terug lees wat hij gewend is echter vreemde honden benaderd hij vol enthousiasme en vliegt gerust van meters afstand recht op ze af zonder te remmen en gaat er dan grommend overheen hangen. Is de hond bang dan gaat hij jagen, is de hond speels dan wordt er gespeeld en wil de hond hem aanvallen dan vliegt hij met staart tussen zijn poten terug naar mij om steun te zoeken.

Gezien ik bovenstaande weet mag hij alleen naar bekende honden toe en let ik er dus heel erg op dat hij aangelijnd is zodra een andere hond in beeld is. Hij loopt ontzettend veel los en kan overal los zonder problemen maar andere hond in zicht is aan de lijn. Zo voorkom ik problemen en blijft hij zoals hij is. Wel met gebreken maar goed te hanteren en sociaal naar bekende honden ;) . Nieuwe honden stel ik wel aan hem voor maar dan is hij eerst aangelijnd of ik moet weten hoe die hond is. Eigenlijk nog niet 1 hond tegen gekomen die niet met hem overweg kan.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:31

Hoe gaat het nu inmiddels met de hond?
Zijn er nog incidenten geweest of gaat het nu gewoon weer goed.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 23:26

Er zijn geen incidenten geweest en ook gesproken met vorige eigenaar, die aangeeft dat er geen agressie in zit. Het is verder dus een beetje de vraag of het wel of niet gemeend is geweest, kan daar niet goed over oordelen aangezien ik er niet bij was. Wel ben ik het absoluut eens dat er signalen gemist zijn en dat deze herkent moeten worden! Ze zijn hiermee bezig. Ik heb de hond nog goed gekeken in omgang met de kinderen en denk zelf wel dat ik tekenen van dominantie herken. Ik denk eerlijk gezegd ook echt niet dat de hond de kinderen wat zal doen. Hij luisterd ook goed naar mijn oudste van 5 zoals stoppen/plaats/zit. Het zegt niet heel veel, maar in zijn omgang bespeur ik niks verontrustends en denk ik dat hij eigenlijk voor de kids echt een bodyguard is ;) maar zeker weten doe je nooit, daarom mogen ze niet met hem spelen, is hij ook te druk voor, en laten we de kids geen moment alleen met hem. Er wordt dus aan gewerkt. En ik moet zeggen hij leert wel steeds beter. Loopt nu naast, reageert op commando ect. Maar er is nog veel werk aan! Het zijn de kleine dingen waar ze ook goed op moeten letten zoals o.a. dat hij pas als laatst door de deur gaat. Maar ik vertrouw erop dat het goed komt!