Ik heb zelf ook een blindengeleidehond die mij ook ondersteunt bij situaties die me angstig maken.
Ik ben gaan aankloppen bij BultersMekke. Zij konden het beste antwoord bieden op mijn hulpvraag. We zijn begonnen met een pup, maar helaas werd hij op 1-jarige leeftijd afgekeurd om verder opgeleid te worden omdat hij HD heeft. Hij is nu gewoon huishond bij mij en kan hier genieten van een fijn leven. We zijn op zoek gegaan naar een andere hond. Om niet opnieuw een jaar te werken en dan vast te stellen dat de hond afgekeurd werd, zijn we op zoek gegaan naar een herplaatser. Na een tijdje werd ons een hond aangeboden die zowel gedragsmatig als medisch goedgekeurd werd. Inmiddels heeft ze haar opleiding volledig afgerond en ik ben zeer blij met haar.
De hond wordt bij BM op maat opgeleid. Er wordt gekeken naar wat jij nodig hebt en wat niet.
Het is jammer dat mijn eerste hond afgekeurd werd, maar uiteindelijk zijn zowel wij als onze instructrice van mening dat het zo moest lopen, dat het uiteindelijk goed is geweest dat het zo is gegaan. Ik heb er zelf enorm veel van bijgeleerd wat ik nu goed kan gebruiken in het werken met mijn hond.
Als je op zoek gaat naar een hulphond, denk dan eerst en vooral goed na over wat je precies wil. Wat kan een hond voor jou betekenen? Wil en kan je zelf een hond opleiden (onder begeleiding)? Of wil je gaan voor een volledig opgeleide hond? Welke opvoedingsmethode verkies je voor je hond? Wat vindt je belangrijk bij honden en het hebben van een hulphond?
Aan de hand daarvan kan je op zoek gaan naar een school. Vraag bij meerdere scholen informatie en ga niet over een nacht ijs. Kijk inderdaad na of de organisatie geaccrediteerd is bij bv ADEu of ADI. Zoek eventueel naar ervaringen van andere mensen die een hond hebben van die organisatie...