Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tiwi1969 schreef:Een onbekende fokker hoeft geen probleem te zijn, een hond zonder stamboom hoeft dat ook niet te zijn.
Kijk wel extra uit voor aangeboren afwijkingen.
Let ook op dat je niet in de handen van een broodfokker valt, er wordt heel wat af gerotzooid met honden.
Maartje1990 schreef:een stamboom is meer dan een leuk papiertje.... Die fokkers die bij de club zitten moeten zich aan tig regels houden om het ras gezond en puur te houden. Persoonlijk zou ik dus geen (ras)hond halen bij iemand die daar niet bij is aangesloten. Misschien nog iets voor je om over na te denken...
Cinnepin schreef:Wat je bij stamboomhonden wel hebt, is dat ze aan een rasstandaard moeten voldoen. Hierdoor kan je *ongemakken* er in fokken.
kijk b.v naar de bull. Deze moet een platte neus hebben. Hebben ze dat niet, zal het geen papier krijgen. Maar een platte neus zorgt wel voor ademhalingsproblemen, maar toch zit er een stamboom bij.
Beide heeft zijn voor en nadelen.
Ik ga iig mijn uiterste best doen om zoveel mogelijk te weten te komen!
Maartje1990 schreef:Cinnepin schreef:Wat je bij stamboomhonden wel hebt, is dat ze aan een rasstandaard moeten voldoen. Hierdoor kan je *ongemakken* er in fokken.
kijk b.v naar de bull. Deze moet een platte neus hebben. Hebben ze dat niet, zal het geen papier krijgen. Maar een platte neus zorgt wel voor ademhalingsproblemen, maar toch zit er een stamboom bij.
Beide heeft zijn voor en nadelen.
Ik ga iig mijn uiterste best doen om zoveel mogelijk te weten te komen!
Oh zeker, maar een border collie is geen bull en als je voor een bul zou gaan zou je er ook eentje willen met zo'n neus want dat is de rasstandaard (en anders zou die zo al niet meer heten). Van mij zouden ze zulke rassen mogen verbieden. Maar dat heeft niets met wel of geen papier te maken.