Tanden, tandplak en tandenpoetsen hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:03

Natuurlijk heeft het wel nut. Je zal het niet altijd snel merken, maar wanneer honden last van hun gebit hebben en er wordt iets aan gedaan, heb je vaak opeens een andere hond. We hebben wel eens een gebit behandeld, zag je zo niet veel aan, behalve dat er wat tandsteen op zat. Hond was niet heel druk, gewoon zijn 'rustige' zelf, at normaal. Uiteindelijk konden bijna alle kiezen er uit en toen de hond een maand later op controle kwam, zag je een compleet andere hond. Vrolijk, drukker en gewoon lekkerder in zijn vel. Poetsen kun je ook aanleren, maar als de hond het écht niet wil is het misschien onbegonnen werk. Maar een gebitsreiniging kan soms zooooveel uitmaken!

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:16

Misschien even andere praktijken bellen in de omgeving.
Ik vind €350,- best aangepakt.
Onze hond ( 11 jaar 11 kilo ) hebben we laatst naar de praktijk gebracht voor zijn gebit.
Dat was overigens de eerste keer dat het werd schoongemaakt.
Wij betaalde een kleine €150,- dit was incl gasnarcose, trekken van 1 tandje en rabiës enting die hij nog moest krijgen.
Wij betaalde per minuut.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:38

Een hondentrimster haalt ook vaak tandsteen weg en doet dit zonder narcose. Ik heb zelf een krabber gekocht en haal zelf het tandsteen bij mijn honden weg. Vinden ze niet leuk maar ik hoef het maar af en toe te doen en dat vind ik makkelijker dan een paar x per week tandenpoetsen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:44

Kuggur schreef:
magda_90 schreef:
Dus omdat een hond maar minder lang leeft, is het gebit minder belangrijk? >;)

Interessante onlogica. Nee, omdat een hond minder lang moet doen met zijn gebit is er minder tijd om problemen te ontwikkelen.
Ik had niet verwacht dat mijn post zo moeilijk te begrijpen is.

En gebitsproblemen hebben 20 jaar nodig om te ontwikkelen??
Tandplak en tandsteen met de pijnlijke gevolgen kunnen al in enkele maanden onstaan. Ernstige gevallen bij honden die hier gevoelig voor zijn gevallen zelfs soms al in een half jaar.

Leffroi

Re: Tanden, tandplak en tandenpoetsen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:13

Ontwikkeling van tandplak verschilt heeel erg per hond en komt niet alleen op oudere leeftijd voor. Zo hebben we wel eens een hond gehad die nog maar een jaar was en flinke brokken had, terwijl we ook wel eens een hondje van 12 hebben gehad die voor zijn leeftijd ontzéttend weinig tandsteen had. Daar kun je geen leeftijd aan vastknopen.

Ze hebben er bijna allemaal zichtbaar baat bij, al zou je zo op het eerste oog niet denken dat een hond problemen heeft. Maar ook bij katten zie je het erg vaak, soms nog wel erger dan bij honden.

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 21:35

Zirano schreef:
kijk even naar de website van ANimaldent, Mijn dochter doet al jaren gebitten van kleine huisdieren schoonmaken (kosten 50 euro).

Heb hier een afspraak gemaakt heel erg bedankt voor de tip!

Zonder narcose dus dat is echt een pluspunt voor mij.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:45

helaas is bij hondentrimsters alleen de buitenkant die gedaan wordt, En niet de binnenkant. Vaak kunnen die ook niet de achterste kiezen doen. En polijsten al helemaal niet. Je haalt wel de ergste brokken weg

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:49

Daarbij wisselen mensen nog eens later en honden eerder.
Plus wat geef je je hond.. Koekjes genoeg waar suikers en ander plakspul in verstopt zit.

Veel honden die niet gepoetst worden hebben last van hun tandvlees, ook slecht voor de gezondheid ivm de bacteriën die in de bloedbaan komen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:04

Zirano schreef:
helaas is bij hondentrimsters alleen de buitenkant die gedaan wordt, En niet de binnenkant. Vaak kunnen die ook niet de achterste kiezen doen. En polijsten al helemaal niet. Je haalt wel de ergste brokken weg

Gelukkig zie je aan de binnenkant ook nauwelijks tandplak zitten!

Voor een goede gebitsreiniging zal het dier onder narcose moeten. Het is namelijk niet fijn, veel stress en makkelijker om te werken wanneer het dier niet tegenstribbelt.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:18

Misschien dat je dentisept een keer kan proberen.
Je moet het wel zelf in de bek doen, maar de hond doet het zelf verder versprijden met zijn tong. Geeft miss iets minder stress.

http://www.medpets.nl/dentisept

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:34

..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:45

Zins ik mijn honden 1 keer in de maand een mega bot bij de slager vandaan geef hebben ze allemaal een blinkend gebit. Ook de oudjes .
Het zijn knoesten met veel hoeken dus ze moeten moeite doen om bv het merg er uit te krijgen.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:44

Leffroi, Zware narcose is dus niet nodig. Mijn dochter heeft dit bedrijf al jaren en diverse honden zijn ook nagekeken door derden en zien er stralend uit. De honden aan hier speels weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:51

Onze hond heeft ook veel tandplak, dat komt vooral door het slechte eten, mijn vader krabt het tandplak/tandsteen van de hond er met zijn nagels af.. :x (dit is dus niet aan te raden!) Echter staat in de OP dat je hond goed eten krijgt en genoeg om te kauwen, dus dan is het enigste wat je kan doe toch je hond te laten wennen aan tandenpoetsen en dan kijken of het verbeterd.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:12

Voor een simpele gebitsreiniging misschien niet, maar voor een grondige doe ik het mijn dier niet aan om het zonder narcose te doen.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:21

ipv zware narcose wat niet al te best is voor het lichaam kun je du ook kiezen voor een pasta

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:24

Wat voor pasta?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:45

Dingen als dentisept zijn alleen te gebruiken bij een schoon gebit. Als er al tandsteen zit, gaat de dentisept of welke pasta dan ook dit echt niet oplossen. Daar is een goede gebitsreiniging voor nodig en die kan je naar mijn mening alleen onder narcose uitvoeren.