Wat mogen jullie HD-honden qua beweging/spelen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Wat mogen jullie HD-honden qua beweging/spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:36

ja bizar he zo slecht....

en als hij loopt zie je er echt helemaal niets aan...hij is ook pijnstiller vrij,eigenlijk doet ie gewoon wat alle andere honden ook doen :j

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:46

Honden met HD hebben wel veel baat bij het draven naast de fiets. Galop/rennen mag niet, want de pas geeft namelijk veel druk op de heupen. Zo lang ze pijn vrij alles kunnen doen, zonder daarna enorm stijf te zijn, zou ik gewoon de hond de hond laten. Een hond weet heel goed wat zijn grens is.

Wij hebben daarnaast wel behendigheid gedaan met onze hond, maar aan de ene kant heeft het juist spieren gekweekt en aan de andere kant heeft het ook afbreuk gedaan aan haar heupen.
Onze hond had een van de zwaarste vormen HD, hadden ze nog niet gezien en foto is ook naar de dierenartsopleiding in Utrecht gestuurd.

We hebben het eigenlijk altijd geweten bij onze witte Herder, maar zolang ze pijn vrij komen lopen en spelen, dan vonden wij dat het wel kon. Maar zo erg hadden wij het nooit verwacht.
Ze had namelijk geen echte heupen. De koppen waren geraffeld en zaten niet aan het begin van het bod, maar ergens rond de driekwart van het bod. En kommen had ze ook totaal niet. Ook had ze tussen twee wervels van haar rug de dubbele opening zitten. Foto heb ik helaas niet.

Onze dierenarts was er zelfs totaal van slag van. Hij had echt nog nooit zo erg gezien.

Onze had gaf het eigenlijk nooit aan tot de kerst in 2011 en een week later hebben we haar in laten slapen op 5,5 jarige leeftijd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:53

Nieuwe heup bij een hond kan volgens mij niet? Onze hond komt uit Turkije, en kon zijn rechterachterpoot niet belasten toen hij naar NL kwam. Foto's wezen uit dat zijn heup uit de kom was, en er een breuk zat. Ze hebben de heupkop toen verwijderd. Spieren moeten dit dan overnemen. Onze hond heeft dus geen HD, maar belastbaarheid is wel vergelijkbaar denk ik. Wij kijken gewoon altijd naar wat hij zelf aangeeft. Zo kon hij twee jaar terug nog prima mee als we met ons paard gingen buiten rijden, dan rende hij hele stukken mee. Nu hij een dagje ouder wordt gaat dat helaas niet meer, en zijn het korte rondjes die we samen lopen. Maar wij hebben hem nooit beperkt in wat hij mocht en kon doen, we letten er alleen altijd wel op dat we activiteit afwisselen met voldoende rust. En zo nodig een pijnstiller, al heeft hij die gelukkig hooguit twee, drie keer per jaar nodig.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:56

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:58

Ik ben wel bang dat dat behoorlijk veel geld gaat kosten om een kunstheup te laten zetten bij een hond

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:59

zo'n 2500 euro per kant...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:01

Hier is de diagnose HD D (E is de zwaarste vorm), artrose en spondylose al 3 jaar geleden vastgesteld. Mijn hond gaat nog steeds een uur mee naar het bos. Hij bepaalt zelf de intensiteit en het tempo. Hij rollebolt nog regelmatig met onze jonge reu en geniet van het leven. Achter ballen rent hij niet (meer) aan: hij voelt zelf wat kan en wat niet.

Soms doen we het een paar dagen rustig aan en we lopen niet meer de afstanden van vroeger, maar dat hoeft ook niet!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 14:04

Ik heb geen idee of een nieuwe heup mogelijk is. Er is wel een operatie mogelijk maar alleen bij hele jonge honden.

Hier heb ik pijnstilling liggen voor nood. En 1 keer gebruikt. Overigens heb ik er geen moeite mee om, als dat nodig blijkt te zijn, iedere dag pijnstilling te geven. Als Boem daarmee een hondwaardig leven kan hebben is dat wat mij betreft in orde. (als ik zelf plezierig kan leven met pijnstilling bij chronische pijn doe ik dat tenslotte ook)
Als pijnstilling niet meer zou helpen..... dan moet er een hele vervelende beslissing genomen worden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:06

Nieuwe heupen werden ook geopperd door de arts maar aangezien het zo veel geld is besloten het niet te doen. Even 5000 euro neerleggen is mij dat niet zo waard. Achteraf gezien ook blij mee. Mijn border collie had dus de E vorm.

hier altijd met manlief afgesproken dat mochten naar pijnstillers moeten grijpen, en dan meer dan incidenteel dan zou het klaar zijn. Pijnstillers zijn ook een zware belasting voor de ingewanden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 14:09

Kan het HD "proces" eigenlijk min of meer stilstaan? De foto's van Boem zijn namelijk absoluut niet verslechterd. Maar we weten dat HD wel een progressieve ziekte is...
Mij lijkt het natuurlijk fantastisch als hij ondanks de HD gewoon in deze staat blijft.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:12

Wij hebben geen nieuwe foto's meer laten maken. Erger als wat ze had kon toch niet meer :') dus zonde geld. We weten wat ze mankeert en daarmee klaar.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 14:18

PBA_ schreef:
Wij hebben geen nieuwe foto's meer laten maken. Erger als wat ze had kon toch niet meer :') dus zonde geld. We weten wat ze mankeert en daarmee klaar.

:') In zo'n geval is het logisch. Hier was dat anders omdat hij echt de lichtste fase heeft. En ik wilde na twee jaar weten of het verslechterd was.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:59

Palmera schreef:
Kan het HD "proces" eigenlijk min of meer stilstaan? De foto's van Boem zijn namelijk absoluut niet verslechterd. Maar we weten dat HD wel een progressieve ziekte is...
Mij lijkt het natuurlijk fantastisch als hij ondanks de HD gewoon in deze staat blijft.

Het is hollen of stilstaan. Hangt helemaal hoe je hond zich ontwikkeld en wat je er mee doet.. Ga je verkeerde dingen doen dan wordt eigenlijk alleen maar erger.. door te trainen kunnen de spieren sterker worden en kan je de schade nog beperken.

Ziekte vind ik wel een groot woord.. het is een defect aan de bekken die al kan ontstaan in de baarmoeder of door bijv een hele jonge hond extreem laat traplopen, lange wandelingen e.d. maakt terwijl hij/zij nog vol in de groei zit. Het hoeft niet genetisch te zijn, maar kan wel!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 17:13

Het woord afwijking is hier inderdaad meer op zijn plaats. ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:58

Mijn vorige boxer had HD. Dit was eenzijdig en toen het ontdekt werd (3,5 jaar jong en ik had hem toen net een klein half jaar in mijn bezig) gaf de DA aan alleen aangelijnd uitlaten en nooit meer los laten lopen. Ook in de tuin aangelijnd houden zodat hij niets raars kon doen.

Zelf was ik toen ongeveer 16 jaar jong en dan neem je een DA nog best serieus. Echter nog geen 2 maanden later liep hij slechter dan ooit te voren. Toen verder gaan navragen en met pijnstilling zijn we langzaam aan de beweging op gaan voeren. Dit ging redelijk maar rond zijn 5de jaar kon hij nog maar 10 minuten wandelen zonder pijn te hebben. Helaas wilden mijn ouders hem niet laten opereren (volgens die DA kostte dat ook zeker wel 2000 euro. Inmiddels weet ik beter...). Toen zijn we de alternatieve kant in gegaan en met sashas blend poeder erbij ging hij met sprongen vooruit. Uiteindelijk heeft hij nog jaren lang wandelingen kunnen maken van 1 á 1,5 uur zonder pijn te krijgen. Hij kreeg voor 8 kg pijnstilling (woog er 40 kg) en die poeder. Hij mocht niet meer dingen apporteren en niet meer rond vliegen maar alleen rustig lopen en draven. Deed hij wel eens veel gek tijdens een wandeling dan kreeg hij daarna een paar dagen rust en meer pijnstilling. Hij heeft zeker te weten een geweldig leven gehad. Hij ging gewoon meer mee naar de intratuin en de weekmarkt i.p.v. een uur het bos in. Gelukkig vond hij alles geweldig.

Mijn ene huidige hond heeft ED (dat zit in de ellebogen maar is met HD te vergelijken). Hij is wel geopereerd hier aan en had het aan beide voorpoten. Hij mag alles doen wat hij wil en hij loopt al jaren zonder pijnstilling of zonder extra andere medicatie vele uren per dag door de bossen, heide, strand en langs de dijken. Hij heeft totaal geen beperkingen en is inmiddels ruim 6.5 jaar. Ik heb het eerste halve jaar enorm veel spijt gehad dat ik hem had laten opereren omdat hij zoveel pijn had en zoveel moeite had om te herstellen maar na dat eerste half jaar heeft hij nooit meer pijn aan gegeven!

HD zelf word niet erger over het algemeen. Wel kan de vorming van artrose het erger gaan maken omdat artrose op het bot of in het gewricht zeer pijnlijk kan zijn. Bij mijn vorige hond met HD zat al veel artrose toen wij een foto lieten maken. Mijn hond met ED (was 2,5 jaar toen) had aan 1 kant geen artrose en aan de andere kant zeer weinig. Dit was de reden dat ik hem heb laten opereren. Beide poten tegelijk heeft mij net 1000 euro gekost. Een enorme klap met geld maar achteraf is het dit ook echt wel waard en ben ik zeer blij dat ik het kon betalen!!

PBA: pijnstilling kan een zware belasting zijn voor de ingewanden maar hoeft niet. Mijn vorige hond heeft totaal 7 jaar lang dagelijks pijnstilling gehad. In de goede tijden voor 8 kg per dag (hij woog er 40 kg) maar in slechte tijden gerust dubbele dosis (dus 2x per dag voor 40 kg). Hij is uiteindelijk overleden aan een hersentumor maar zijn organen werkten allemaal nog uitstekend. Ik liet wel elke 1 á 1,5 jaar een bloedonderzoek uit voeren voor de zekerheid en bij twijfel eerder uiteraard om het in de gaten te houden.
Pijnstilling hoeft niet altijd verkeerd te zijn. 1 van mijn huidige honden heeft een periode lang (op advies van DA) voor 80 kg pijnstilling per dag moeten innemen. Verschillende middelen meerdere keren per dag 3 weken lang. Hij heeft hier helemaal niets aan over gehouden.
Oftewel: denk niet te snel aan stoppen als het met pijnstilling goed gaat gewoon blijven genieten van je hond.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:14

Goed dat je dat aangeeft dierenfan. Tegen die tijd gaan we dan kijken naar pijnstillers, hopelijk duurt dat nog erg lang.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 22:18

@dierenfan: dank voor deze duidelijke uitleg! :)