Hondenvoer, aaah, zoveel keus! Barf/KVV/brok/graanvrij brok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:19

Shiloh schreef:
Mocht ik KVV gaan voeren zit ik naar Lotgering te bekijken. Die lijkt enigssinds betaalbaar, maar dat hoeft niet perse te betekenen dat het goed is natuurlijk.

Daar zou ik rond de 40 euro uitkomen per maand bij een volwassen hond, 2% behoefte en max 30 kilogram. Dat is te overzien op zich.Maar ja, heb ik er de diepvries capaciteit voor.

Lotering heel goede ervaringen mee hier, het laten bezorgen is vrij duur maar dat word gezamelijk gedaan hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:25

TS, één goede tip: hou het simpel! :)

Ik heb ook periode gehad dat ik zin had om rauw te voeren, maar ik vond het niet praktisch haalbaar in combinatie met een druk leven.

Persoonlijk zou ik voor kvv gaan! Is voor je hond toch ook lekkerder dan brok :)

Ik heb een kleine diepvriezer (zo'n vak bovenop de koelkast) én 2 honden, en dat lukt prima! Ik ga gewoon 2 x per maand naar de dierenwinkel, en stop de vriezer dan gewoon vol.

@kimmie: bedankt voor het interessante overzicht!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:39

Moeilijk keuzes maken.

Toen wij onze nieuwe pup kochten haddenwe al voor vers gekozen.
Ik kon een vriezer krijgen en bestel met de buurvrouw waardoor het zeer aantrekkelijkis.

Woensdag komt mijn eerste lotgering bestelling binnen. Dan gaat de pup direct over op vers.

anneliesdj

Re: Hondenvoer, aaah, zoveel keus! Barf/KVV/brok/graanvrij brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:09

Lotgering hoor ik wisselende ervaringen over, schijnt behoorlijk vet te zijn en er wil nog weleens wat bedorven vlees tussen zitten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:13

liekensancho schreef:
Shiloh hoe komje aan brokprijs voor 1 hond aan 50 tot 70 euro voor 1 maand?

Voorbeeldje, zag een zak voor 62 euro voor 13 kg. 350 gr. voor een hond van 30 kg ongeveer.

13000 / 350 = 37,14 dagen voer. 62 / (37,14/31) = 52 euro. En dat was 1 van de goedkoopste zakken die ik gezien heb met graanvrij brok.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:16

Heb je de linkjes al bekeken die ik in mijn eerste post heb gegeven? Daar staan veel graanvrije brokken met prijzen per kilo en prijzen per dag erbij.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:17

Nee nog niet, nog niet echt tijd gehad om er rustig voor te gaan zitten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:21

Ik ben overgestapt van graanvrije brok naar kvv.
Eerst smuldier meegenomen uit de supermarkt, uitproberen.
Daarna van alles en nog wat geprobeerd, maar meneer lust weinig andere diersoorten :+

Hij krijgt nu smuldier afgewisseld met de versie 'natuurlijk' van barfmenu.
Beiden eenvoudig te verkrijgen voor mij.
Maar alle andere smaken, no way dat ie het eet.

Ik ben overgestapt omdat brok bij die van mij te zwaar viel, resultaat, altijd spugen en kokhalzen en misselijk.
Na meerdere broksoorten geprobeerd te hebben dus maar naar kvv, en het is over.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 07:01

@Anneliesdj

Inmiddels wel gekeken. Die vergelijkingssite is zeker nuttig! Helaas wat ik het liefste zou willen aan brok bestaat niet (graanvrij en geperst). Er bestaat alleen geëxpandeerd. Dat is jammer.

Zit nu nog te twijfelen tussen brok van bijvoorbeeld Orijen of Dog Lovers Gold en KVV. Voor KVV heb ik echt meer diepvries capaciteit nodig. Ik zou boven eventueel een extra vriezer kunnen plaatsen. Niet ideaal, maar ach.

Ik blijf twijfelen. Gelukkig heb ik nog een week of 10/11 voor ik besloten hoef te hebben.

Als mensen nog andere tips of ideeën hebben. Vooral ervaringen met het combineren van brok en KVV zijn welkom.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:12

Is dit wat je in gedachte hebt?
http://www.food4pets.be/detail/4842580- ... and-greens

Ik heb er nog geen ervaring mee, wel een zak besteld samen met 3 smaken taste of the wild (high prairie puppy, pacific stream puppy en wetlands) en een smaak Carnilove (everzwijn en lam). Dus ik heb straks in totaal 17kg hondenvoer liggen.

Daar komen dan nog 2 granenbrokken bij, waarschijnlijk nutro choice en jarco, maar het kan ook pro plan, royal canin, eukanuba of nog wat anders worden.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:17

Zolang de pup nog pup is voeren we brok. Eerst het meegegeven brok van de fokker en stappen we daarna met overgang over op Orijen. Ook wij hebben echt flink gezocht naar een gezonde brok (dit ivm meenemen naar werk en daar vers vlees voeren geen optie is, pup krijgt 4 keer per dag eten). Orijen is weinig genoemd, maar komt overal als beste uit de test. Uiteraard moeten we nog zien hoe het aanslaat.

Mizora, waarom zou je dan nog granenbrok erbij voeren als Taste of the Wild ook brok verkoopt?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:23

Shiloh schreef:
liekensancho schreef:
Shiloh hoe komje aan brokprijs voor 1 hond aan 50 tot 70 euro voor 1 maand?

Voorbeeldje, zag een zak voor 62 euro voor 13 kg. 350 gr. voor een hond van 30 kg ongeveer.

13000 / 350 = 37,14 dagen voer. 62 / (37,14/31) = 52 euro. En dat was 1 van de goedkoopste zakken die ik gezien heb met graanvrij brok.

Ook wij hebben deze berekening gemaakt en kwam uit op 87 euro per maand als het nog een puppekind is en 140 euro per maand als volwassen hond met Orijen. Dit kan ook een doemscenario zijn en heel erg meevallen (maar liever dat dan te optimistisch). Ik heb in mijn rekensom onderstaande meegenomen (op internet gevonden)
* o.b.v. 25 gr voeding p/kg voor puppies verdeeld over 4 maaltijden per dag - gerekend met 2 kilo gewicht = 0,5 kilo voer / dag
* o.b.v. 10 gr voeding p/kg voor adult verdeeld over 2 maaltijden per dag - gerekend met 8 kilo gewicht = 0,8 kilo voer / dag

Grote kans dat dit veel te veel is of mijn berekening niet goed, maar nogmaals liever dat het meevalt :P .

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 09:10

Verosjaak schreef:
Ook wij hebben deze berekening gemaakt en kwam uit op 87 euro per maand als het nog een puppekind is en 140 euro per maand als volwassen hond met Orijen. Dit kan ook een doemscenario zijn en heel erg meevallen (maar liever dat dan te optimistisch). Ik heb in mijn rekensom onderstaande meegenomen (op internet gevonden)
* o.b.v. 25 gr voeding p/kg voor puppies verdeeld over 4 maaltijden per dag - gerekend met 2 kilo gewicht = 0,5 kilo voer / dag
* o.b.v. 10 gr voeding p/kg voor adult verdeeld over 2 maaltijden per dag - gerekend met 8 kilo gewicht = 0,8 kilo voer / dag

Grote kans dat dit veel te veel is of mijn berekening niet goed, maar nogmaals liever dat het meevalt :P .

Je bent inderdaad een 0 vergeten. Of bij het gewicht van de hond (20kg i.p.v. 2kg) of bij het voer (0.05kg i.p.v. 0.5kg per dag. 25 gram voer is namelijk 0.025kg voer, en dan kom je dus uit op 0.025*2=0.05kg voer.

Ik wil mijn honden aan zo veel mogelijk voedingsstoffen kennis laten maken, dus ik ga ook wat graanbrokken voeren. Een hond kan (in tegenstelling tot een kat) wel beperkt granen verteren. Alleen niet zoveel als een mens.

Qua natvoer ga ik overigens niet (alleen) TotW gebruiken, maar wisselende merken. In ieder geval Renske en de betere pate's van de supermarkt (minimaal 60% vlees+dierlijke bijproducten). Maar ook de rodi-worsten etc. en mogelijk ook wel eens een blik TotW. Dit ga ik voeren vanuit een kong, de brokken ga ik (grotendeels) via het "earn to eat"-principe (ook wel handvoeren genoemd) geven, via clickertraining. Als er kvv gevoerd gaat worden, wordt dat gewoon vanuit de voerbak.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 09:35

Ahh zo, dacht al dat de rekensom niet goed ging. Ga opnieuw even rekenen. Sowieso kan het niet meer zijn dan die 80 euro per maand. Woah dat is een bak goedkoper per maand :P hihi, des te meer kunnen we weer sparen in zijn spaarpot :) .

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 09:49

Wat een bedragen zeg!

Ik heb een pup als die volwassen is weegt hij tussen de 10 a 15 kilo. Met 36 kilo lotgeringer doe ik dan circa 144 dagen.
Voer dan 250 gram kvv per dag.

Kosten voor 18 kilo is circa 26 euro.
Dus 144 dagen kost max 56 euro

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:06

Tja Orijen kost 70 euro voor 13 kilo. Mijn berekening is dat ik daar als volwassen hond zo'n 2 a 2.5 maand mee doe. Dat is 60 tot 75 dagen. Maar wel makkelijker (gene vriezerruimte die weg is) en kunnen voeren op andere locatie ivm makkelijk mee te nemen).

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:38

Wij hebben ook naar orijen gekeken. Als we op brokken wouden blijven zou hij dat krijgen

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 14:46

Verosjaak schreef:
Orijen is weinig genoemd, maar komt overal als beste uit de test. Uiteraard moeten we nog zien hoe het aanslaat.

Ik heb wel begrepen dat Orijen soms zorgt voor wat dunne poep. Maar dat is een kwestie van uitproberen hoe de hond het erop doet. Dat geldt volgens mij voor alle brok en vers vlees uiteindelijk wel.

Voor het makkelijk meenemen overweeg ik dus om brok en kvv te combineren. Dan kan ik op dagen dat hij ergens mee moet toch makkelijk voeren met brok.

Overigens denk ik dat een pakketje kvv in een vriestas met een koelpack voor een dag ook wel lang genoeg goed blijft hoor.

Dat lotgering, komt dat gekoeld of diepgevroren binnen? Oftewel, kun je als het binnen komt het makkelijk herverdelen naar pakketjes van het gewicht dat je nodig hebt, of moet je daar echt mee wachten tot je het voert, en dan het restant van het pakketje in de koelkast bewaren voor de volgende dag? Zit het onder vaccuum verpakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:51

Ik voer mijn honden vers. Ik ben bij degomeat als ik een beetje selectief bestel voor een grote en midelgrote hond minder kwijt dan wanneer ik een goeie brok voer. Bijkomend voordeel is dat ze langer over hun voer doen en ik daar ook mijn botten bestel als kluifjes en dat is veeeel goedkoper dan in de winkel.
Ik ben inclusief botten 65 euro per maand kwijt en dan krijgen ze regelmatig zalm e.d.

Ik heb een border collie kruising die van iedere brok jeuk krijgt en bij vers voeren NOOIT last heeft. Ze blijven mooier op gewicht ook.

Ik denk dat je je niet te druk moet maken over de verhoudingen. Natuurlijk hou je je aan de richtlijn maar heel nauw komt het imo niet. Hier krijgen ze gewoon dagelijks afwisselend voer, vis, botten, spiervlees, af en toe wat ijst of pasta als wij dat eten, wekelijks groentedag met een eitje.
Regelmatig jatten ze eens een wortel van de paarden.

Honden zijn al jaren kerngezond.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-15 15:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:54

Onze hond poepte heel veel van Orijen. Veel meer dan van Acana, laat staan van Renske of zelfs Smuldier (maar van die laatste poepte hij een ruime vinger per dag, terwijl hij 400g at, dat was echt heel weinig). Terwijl hij van Duck juist weer heel veel poepte.

Het wisselt dus inderdaad, want er zijn ook mensen die heel tevreden zijn met Orijen. Maar mijn hoofdvoer zal het waarschijnlijk nooit meer worden. Een vriendin van mij heeft haar hond op DLG passion vis, dat bevalt haar heel goed. Onze hond zit nu op Renske vers, eventueel aangevuld met rijst, mits we 4 smaken afwisselen blijft hij daar jeukvrij op (ook minder last van zijn pollenallergie). Voor de pups heb ik al wel aangeschaft, maar de pups zijn er nog niet, dus daar heb ik nog geen ervaring mee.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:04

Lotgering krijg ik diep bevroren binnen.
Hubs gaat het vanavond in stukken zagen haha

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:22

Grappig om zo de ervaringen te lezen. Volgens het overgrote deel pro Orijen mensen poept de hond juist minder omdat er meer voedingsstoffen opgenomen kunnen worden (granenbrok zorgt voor veel poepen ivm veel afval die het lichaam niet kan opnemen). Toch blijft KVV ook wel op de te onderzoeken lijst staan als de pup ouder is. We zijn er nog niet overuit of vers voor de pup nu ook beter is of eerst brok. Zodra hij er is dan willen we dat ook bespreken in het eerste gesprek met de DA.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:25

Onze Duitse herder krijgt Nutram ( http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... wgodw4IAoQ )

en in het weekend vers vlees. De dierenwinkel die ons dit aangeraden zei dat dit prima kon. Wij moeten wel letten op lijnzaadolie, hiervan krijgt hij (en Duitse herders sowieso wel) snel last van.

Healthy dog zijn we ook erg tevreden over, maar dat is met lijnzaad, dus geen optie..
Niet helemaal graanvrij maar een prima brok!
http://www.healthydog.be/

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:28

Orijen is niet bepaald de enige graanloze brok. Maar inderdaad, van graanloze brokken poepen ze over het algemeen minder tot veel minder dan van een graanbrok. Maar het verschil tussen royal canin en pedigree is qua ontlasting vaak ook behoorlijk (beide hoog-graanbrokken).

Acana grasslands is ook een graanloze brok. Taste of the Wild zijn ook graanloos en dog lovers gold passion is ook graanloos. Om maar wat voorbeelden te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:30

Hier heel veel soorten brok geprobeerd voor onze huidige hond en onze vorige honden. Vaak wilde de hond het na een paar weken niet meer eten/moest heel vaak poepen/weinig poepen/hond glansde minder. Verschillende merken hebben wij geprobeerd van duur tot goedkoop. Uiteindelijk wilde wij ook overgaan op vlees maar het probleem was dat wij ook geen vriezer over hadden. Nu konden wij via kennissen een klein zakje Biomill brokken gratis krijgen om te proberen. Dit merk is in Nederland nog niet zo bekend. Onze hond deed het er erg goed op en begon mooi te glanzen. Ook liet ze haar brokken niet meer staan. Volgens die kennissen van ons zijn er alleen al door het overstappen op dit voer verschillende "kwaaltjes" waar honden last van hadden opgelost. Dit zijn ook biologische brokken.