HELPP!! Mijn hond is te dun... wat moet ik doen???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: HELPP!! Mijn hond is te dun... wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:24

Je kunt het eens vragen aan stoltur hier op bokt.
Zij heeft veel verstand van hondenvoer.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:28

hier erg tevreden.
Ik voer al jaren de natuurcroq van Happy Dog bij verschillende honden. Nooit problemen gehad. Werd/wordt goed gegeten, goede vacht en tanden, goed gewicht en weinig en mooie ontlasting.
Vroeger hadden ze vlokken, die kon je nat maken en door de brokken heen mengen. Vonden ze altijd erg lekker en hielp met dikker worden als het nodig was. Misschien dat een optie. Vind ze op de foto indd niet te dun eerder "pezig" en vergeet niet dat ze nog uit moet zwaren.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:03

Hier ook goede ervaring met Nutro. Als hoofdbestandeel hebben ze gedroogd vlees van kip of lam (geen varken, rund of andere slecht verteerbare eiwitbronnen) en geen dierlijke bijproducten. Geen geur kleur en smaakstoffen en geen conserveringsmiddelen. In de lam en rijst zitten verder ook geen granen. Wij gaven de hond eerst iets te veel waardoor hij heel snel aankwam maar hebben nu de ideale hoeveelheid (dat krijg je met een hoog vlees gehalte brok, daar kunnen ze wél wat mee en dat zet sneller aan ;))

saphyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 07:17

Ja de foto vertekend toch wel een beetje.. ze is dunner als op de foto lijkt denk ik. Ik voer op dit moment 2 keer per dag. Smorgens om 7:30. Ik werk van 8 tm 12 uur.. Die tijd gaat ze ook in de bench. En ik voer haar om 5 uur. In de middag is ze constant aan het lopen, blaffen naar voorbijgangers. 100 rondjes in de tuin aan het rennen. Misschien kan ik haar ik deze tijd een lekker bot gaan geven. S'avonds tegen een uur of 8 gaat ze op de bank en raakt ze in diepe coma, dan slaapt ze tot s'morgens door. :P[/quote]
Ik mis even het stukje zinnige dagbesteding voor de hond. Krijgt ze ook mentale uitdaging?[/quote]

We gaan natuurlijk een keer of 4 per week naar het bos. Ook doe ik met haar gehoorzaamheidstraining.. Ook gaat ze mee naar de paarden.. Dus is mijn ogen heeft ze genoeg of zelf teveel beweging, waardoor ik haar niet dikker krijg.

saphyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 07:21

elenaMM77 schreef:
Allereerst denk ik dat het mede de leeftijd is..
ze is gewoon nog niet uitgevuld..

ik weet ook niet of ze gesteriliseerd is of dat je haar hebt voor de fok.. maar sterilisatie zal zeker wat helpen als ze over een jaar nog onder gewicht zou zijn..

maar ik denk echt dat ze gewoon nog in moet vullen..

mijn parsson jack heeft de eerste twee winters met een gevoerd dekje gelopen, want daar was ook geen vet op te krijgen.. het derde jaar had ze ineens een gezond vetje op haar ribben rond de buik.
(ok, nu is ze bijna 13 en zou er wel iets af mogen, kilootje of anderhalf (heb een zeer grote parsson, dus haar gezonde gewicht is 11.5-12 en ze zit nu op 13))

klein scheutje olie over de brokken kan op zich geen kwaad.. is net een beetje extra calorieën en 'warmte'.. en is ook niet slecht voor de vacht.. persoonlijk nam ik zelf gewoon altijd zonnebloemolie, was prima

Bedankt voor de tips... Ik zou graag over een half jaar bij haar 2e loopsheid en 2e levensjaar een nestje willen fokken.. Echter vindt ik haar nu simpelweg te dun om een nest te kunnen dragen en zogen.. Ik zit dus nu ook in een dilemma of dat ik haar nu laat steriliseren, ik hoor inderdaad vaker dat ze daar rustiger van worden en dus ook dikker...

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:43

Met beweging maak je een hond niet geestelijk moe. Dat doe je door de hond zijn hersens te laten gebruiken. Speuren, jagen, schapen drijven etv.

Mijn border collie kan een hele dag rondjes in het bos gaan rennen en is savonds nog zo actief als wat. Maar als wij een half uur in de schapen gewerkt hebben dan is mevrouw versleten. Ik ben dan ook van mening dat je een hond uit moet dagen om zijn hersens te laten gebruiken.
Dus misschien wat effectievere km's gaan maken met de hond? Daag 'm uit!
Toen die van mij jong was deed ik wel eens (oké vast heel kinderachtig)verstop spelletjes.
Hond af laten liggen in het bos (of door een ander vast laten houden) zelf weglopen en jezelf verstoppen. Als mijn hond mij gevonden had (soms na een paar keer te roepen)dan kreeg ze wat lekkers.

Wat betreft het voer denk ik dat misschien een beetje vet toe kan voegen in de vorm van schapen vet of olie.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:55

Ze is nog vrij jong, ik snap dat je haar graag wat dikker ziet.. echter is het merendeel van de honden in Nederland al te dik!
Zelf heb ik een windhond.. vroeger ook erg slank.. ze is gesteriliseerd en nu zie je het wind hond niet eens meer... Omdat ze niet meer zo slank is.... Haar voer ik nu Taste of the Wild de zalm variant.. en dan heb ik ook nog een herder kruising die ook wat aan de slanke kant is.. ook zo gevoelig op voer en een moeilijke eter dus ook aan de magere kant.. helemaal gezond maar mager....... Hij krijgt nu Farmfood....

Zou het echt nog even de tijd geven.. ze is nog wat in de groei.. en daar is soms moeilijk tegenop te voeren bij een energieke hond.. de DA heeft toch gezegd dat ze gezond is?? Kijk nog 1.5 jaar later maar eens weer.. Dan zal ze minder groeien en misschien wat meer de breedte in gaan!

Zou wel voor voer gaan waar iets minder graan in zit.... Of Taste of the wild iets is betwijfel ik.. daar kunnen sommige honden weer magerder op worden.. en dan moet je al gauw weer extra gaan voeren....

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:03

Mijn vorige hond as ook altijd te dun. Wel mooi gespierd etc.
Na haar stelerisatie kwam ze iets aan en had ze een mooi gewicht.

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:05

Ik vind haar niet mager, wel dun maar niet té.
Wat je kan proberen is bij de dierenarts de ontlasting laten onderzoeken, er kan wat verkeerd zijn in de darmen waardoor ze het eten slechter verteerd en minder opneemt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:08

Ah een RR! Ze is idd iets aan de slanke kant, zou haar liever iets voller zien inderdaad
Kan je haar om 12uur niet nog wat brok extra geven?
Wij voerden eerst farmfood dat ging lange tijd goed en zijn nu overgestapt naar Prins, dit eet ze goed en ook heeft ze geen last van haar huid of buik, wat bij dit ras nog weleens een probleem kan zijn.
Prins heeft ook diverse soorten brok voor de actieve hond
Als ik het zo lees is ProCare croque Super Performance, geschikt voor jou hond
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 31-03-15 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

saphyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 08:13

S_Horsmans schreef:
Ik vind haar niet mager, wel dun maar niet té.
Wat je kan proberen is bij de dierenarts de ontlasting laten onderzoeken, er kan wat verkeerd zijn in de darmen waardoor ze het eten slechter verteerd en minder opneemt.

Ja heb ik al gedaan.. EN DAT WAS GEEN PRETJE!! Bloed geprikt.. onder volledige narcose/roesje, mijn ridgeback is nogal beschermend, wel heel sociaal maar een DA blijft toch altijd spannend.. Ook een uitstrijkje van de ontlasting, tanden nagekeken,, paar euro's lichter :Y) maar een kerngezonde hond.. maar toch ook de DA weet niet waarom ze niet aankomt, maar alles wat ze eet word eigenlijk omgezet in spieren.. of in ieder geval zo lijkt het... Bodybuilder hondje :j (terwijl ik haar liever dikker zie :( )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:40

anneliesdj schreef:
saphyra schreef:
Ik mis even het stukje zinnige dagbesteding voor de hond. Krijgt ze ook mentale uitdaging?

We gaan natuurlijk een keer of 4 per week naar het bos. Ook doe ik met haar gehoorzaamheidstraining.. Ook gaat ze mee naar de paarden.. Dus is mijn ogen heeft ze genoeg of zelf teveel beweging, waardoor ik haar niet dikker krijg.

Voor een ridgeback zal het zeker niet teveel zijn.
Die hebben dagelijks toch minimaal een uur stevige beweging nodig en regelmatig mentale uitdaging (hoevaak ga je naar cursus?). Ze is nog jong, dus ze barst van de energie, krijgt ze niet voldoende beweging en uitdaging dan gaat ze zelf iets zoeken en krijg je dus dingen als doelloos heen en weer rennen en blaffen naar voorbijgangers. Uiteindelijk kost dat meer energie dan gedoseerde beweging.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:44

Hier 1 cursus gedaan met onze rr maar echt nooit meer. Vond ze niks aan
4x per dag wandelen is heerlijk

saphyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 08:52

Ik ga 1x in de week naar de cursus nu gehoorzaamheidscursus 1.. daarna wil ik ook 2 gaan doen, puppycursus heb ik niet gedaan,, De training blijf ik gedurende de week wel herhalen en oefenen. Ik vind het heel belangrijk als je een grote/sterke hond hebt, dat deze goed afgericht moet zijn. Voor mij maar ook voor de hond zelf en de kwaliteit van leven.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:59

De dik maker is Cavom. Mijn honden eten het graag en zien er super uit. Begin met kleine beetjes want het is zwaar voer.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:15

Heb geduld, jouw hond is nog volop in de groei. Geef het uitzwaren incl de vetjes de tijd om te groeien. Vraag eens aan je Fokker hoe de moeder en/ of vader was qua figuur rond deze leeftijd.

Wat betreft dikmakers, stap over op cavom. of geef als tussendoortje een keertje smuldier (in de supermarkt te vinden in de vriezer, bakjes van 400gram). Wat geef je nu aan tussendoortjes en ander lekkers aan je hond? Misschien kan je daar je dikmaker in vinden.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:30

Ik zie de honden liever zo dan met overgewicht. Dat is namelijk niet goed, alles wat ze mee draagt aan gewicht is niet goed voor gewrichten... Ze is jong en super actief, als ze wat ouder wordt gaat ze vanzelf meer uit zwaaren, ik zou het echt los laten dat ze te dun is.

saphyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 09:31

LhinnOlijf schreef:
Heb geduld, jouw hond is nog volop in de groei. Geef het uitzwaren incl de vetjes de tijd om te groeien. Vraag eens aan je Fokker hoe de moeder en/ of vader was qua figuur rond deze leeftijd.

Wat betreft dikmakers, stap over op cavom. of geef als tussendoortje een keertje smuldier (in de supermarkt te vinden in de vriezer, bakjes van 400gram). Wat geef je nu aan tussendoortjes en ander lekkers aan je hond? Misschien kan je daar je dikmaker in vinden.

Bedankt voor de tips.. Tussendoor krijgt ze nu gewoon koekjes met merg ofzoiets.. gewoon van onze lokale dierenwinkel.. Afentoe krijgt ze een varkensoor of een botje.. Voor buiten heeft ze een hele grote schenk/bot.. waar echt vlees aan heeft gezeten..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:33

Ik zou één van onze honden ook graag wat voller zien.
De dierenarts vindt m voor het mooie ook net wat te dun, is zelfs mager op de kop.
Maar zegt ook: als hij verder goed eet, gezond is, lekker fanatiek en graag speelt is het goed zo.
Onze hond is erg aktief, loopt graag buiten in de tuin en dagelijks naar het bos om er los te gaan met zijn grote vriend (onze andere hond). Dus ik heb me er maar bij neergelegd dat hij nu gewoon niet voller te krijgen is(wie weet als hij een oude hond is).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:35

saphyra schreef:
Ik ga 1x in de week naar de cursus nu gehoorzaamheidscursus 1.. daarna wil ik ook 2 gaan doen, puppycursus heb ik niet gedaan,, De training blijf ik gedurende de week wel herhalen en oefenen. Ik vind het heel belangrijk als je een grote/sterke hond hebt, dat deze goed afgericht moet zijn. Voor mij maar ook voor de hond zelf en de kwaliteit van leven.

+:)+

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:19

saphyra schreef:
LhinnOlijf schreef:

Bedankt voor de tips.. Tussendoor krijgt ze nu gewoon koekjes met merg ofzoiets.. gewoon van onze lokale dierenwinkel.. Afentoe krijgt ze een varkensoor of een botje.. Voor buiten heeft ze een hele grote schenk/bot.. waar echt vlees aan heeft gezeten..

is het een optie om die fabrieks tussendoortjes te vervangen voor gedroogde kippenpoten, oren (koe, varken,schaap of konijn), vis(huiden), bullepees, kalfshuid ed? Daar moeten ze vaak langer op kauwen en raken ze mentaal meer verzadigd.

En het bot is rauw hè? Ook als het een schenkel is. ff checken want dierenwinkels verkopen gerookte botten die kunnen splinteren en zo de maag en/ of darm perforeren :-(

Wat je ook rauw kan geven als tussendoortje zijn kippennekken, orgaanvlees, zalmkop of bevleesde graad, lapje verse vuile pens en nog veel meer. Zolang het maar rauw is ;-)

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:35

Saphyra ruilen??? Ik krijg juist de spekkies er niet af... op de plaatsen waar ze die heeft

Afbeelding

Ik zie overigens meerdere rr die op een jonge leeftijd nog dun zijn hoor. Naar mate ze ouder worden zwaren ze uit. En bij de 1 is dat met een jaar en bij de andere pas met 3 jaar. En sommige zijn nooit dikker te krijgen

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 08:21

Mijn hond moest ook eens aankomen, toen heb ik iets van een hoef gevuld met schapenvet gegeven. Dat vond mijn hond wel lekker, ze was er uren mee bezig.

saphyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 13:10

Even een update.

Toch maar vorige week happy dog natural croq maxi active besteld bij Zooplus. Meteen gaan voeren icm de oude Happydog fitt en Well active /sport. Meteen vanaf de eerste dag hele erge diarree. Ze poept alles onder. Zelfs in de bench. Snachts ga ik er 2 x uit omdat ze moet poepen. Overdag 3/4/5 keer. Ik heb geen idee waar dat ineens vandaan komt. Net de vorige Happydog had ze 1 max 2 keer ontlasting per dag. Voor de kenners.. Zit er iets in de nieuwe brok wat diaree kan veroorzaken. Word hier van 10 kanten super geadviseerd. Echt super bedankt iedereen. Maar weet echt niet op welke brok ik nu weer kan overstappen.. Hoor wel eens vaker dat een hond moet wennen. Maar z'n erge diaree kan niet goed zijn lijkt mij.

Wat nuuuuuu???

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:55

het ene is veel meer energierijk (vetter) dan de ander, dus de darmen zijn het nieuwe voer niet gewend, wat je zou kunnen doen is weer op oude tot ie niet meer aan diarree is, en dan handje voor handje het nieuwe voer toevoegen aan oude, is een oud truckje wat in jouw geval zou kunnen helpen.

ik zou nu niet gaan knoeien met kip en rijst etc. want dat is weer ander voer en dan moet ie toch weer daarna aan zijn eigen voer gaan wennen na de kip/rijst.

ik zou even contact opnemen met da voor diarree remmers, krijg je ws loperamide mee, dat kan je veel goedkoper bij de lidl of de aldi halen. smorgens en savonds 1 pilletje max 3 dagen achter elkaar dan nog geen verbetering naar da om zwaardere maatregelen.