aangevallen door zeer agressieve eigen kat (MainCoon x Ragdo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:28

Wat heftig ts! Wat zullen jullie geschrokken zijn. Heb ook heel erg met je zus te doen.
Wat gelijk bij mij opkomt is hersentumor of iets anders wat er voor zorgt dat de 'stofjes huishouding' in het hoofd compleet laat ontsporen waardoor de kat zichzelf niet meer is.
Met een kat die vanuit het niets zo extreem agressief wordt lijkt me inderdaad inslapen de enige juiste oplossing. Misschien dat de dierenarts nog iets vind wat het verklaard en wat behandelbaar is. Sterkte en dikke knuffel voor jullie.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:29

Stond laatst nog een stukje over op Internet. Waren ook mensen die de politie gebeld hadden na al uren opgesloten te zijn in de badkamer met een krijsende kat voor de deur.

Wat kunnen het toch felle donders zijn. Beterschap voor je zusje. De mentale impact zal ook wel groot zijn.

Cardy

Re: aangevallen door zeer agressieve eigen kat (MainCoon x Ragdo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 10:32

We krijgen net van de dierenarts te horen dat Simba een blaasontsteking heeft.. Arts vermoedt dat het daardoor komt.

Weet niet wat we hier nou van moeten denken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:33

Goh moeilijk. Enerzijds hoop ik dat dat het probleem is.
Maar kunnen jullie de kat ooit nog vertrouwen? Die zal jullie angst ook voelen en daar mogelijk weer op reageren. Het is zaak om niet in zo'n vicieuze cirkel terecht te komen.
Lastig!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:34

Ja, dat zou heel goed kunnen! Het moment dat je zus haar oppakte, drukte dat op de blaas, die dus erg pijnlijk is. Al moet ik wel zeggen dat de reactie erg (te) heftig was, ik snap de reactie van pijn van de poes.

Ik zou ook heel goed snappen dat je zus haar nu niet meer vertrouwt...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:34

agressief door een blaasontsteking?...Ik zou haar daar nog even laten en kijken of met medicatie tegen de blaasonsteking haar gedrag verandert.
Ik begrijp dat dit een enorme impact op jullie heeft gehad,wens jullie ook veel sterkte!En vooral je zusje!
Een kat die een waas voor zijn ogen krijgt is levensgevaarlijk....je kunt het vergelijken met een miniatuur tijger :7

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 10:36

Ik weet zeker dat mijn zusje Simba nooit meer zal vertrouwen, en ik zal zelfs niet eens meer langs durven komen als ze de kat houdt.

Als een dier pijn heeft mag deze echt wel tonen dat ze pijn heeft, maar de manier waarop ze deed... klinkt misschien totaal overdreven, maar als ze groter was had ik gezegd dat ze ons meer dan alleen wilde verwonden..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:39

Wij hebben lang geleden eens een kat opgevangen die aangereden was en door een dierenarts deels met ijzerdraad in elkaar was gezet. Ze had ook een schedelbasisfractuur. Die kat had de gevaarlijke gewoonte om naar je ogen te slaan. Gelukkig nooit iets ernstigs gebeurd. Wij hebben altijd gedacht dat het door de schade van de aanrijding is gekomen. Deze kat is na twee jaar weer onder een auto gekomen, en heeft het niet overleefd.

Een vriendin van mij heeft ook katten, lieve,vriendelijke katten. Toen een jaar of 8 en 6. Van de ene op de nadere dag werden ze agressief, de een overigens veel erger dan de ander. Ze vielen actief aan. Heel toevallig hoorde ik toen van iemand dat Felix overgestapt was op een iets andere samenstelling of productielijn oid. In elk geval was het voer anders dan daarvoor. Het stond overigens nergens vermeld. Mijn vriendin bleek dat voer te geven. Ze is overgestapt op een ander merk en de katten hebben nooit meer iets gedaan...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:40

Wat vreselijk naar!

Ik ben er ook bang voor dat ik de kat nooit meer zou kunnen vertrouwen. Ookal heb je een flinke blaasontsteking, dan nog hoef je niet zo agressief te worden! Ik zou het goed begrijpen als jullie haar zouden in laten slapen..

_Sabrinaa

Pff wat een nare ervaring!
Lastige keuze staan jullie nu voor, maar ik snap ook helemaal dat jullie de kat beiden niet meer zullen vertrouwen... Sterkte! :(:)

Anoniem

Ik snap ook heel goed dat jullie haar niet meer terug willen. Wat nou als ze weer blaasontsteking krijgt, of andere pijn? Dan reageert ze weer zo. Ik zou het helemaal niet raar vinden om haar alsnog in te slapen hoor.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:46

Wij hebben op stage ook een keer zo'n kat gehad. Ik kwam 's ochtends aan op stage en zag hem al in de opname. Er stond wel bij dat hij iets neurologisch had. De kat had netjes op de kattenbak gepoept en geplast, dus dat wilde ik schoonmaken. Allemaal geen probleem, heel gezellig gehad met de kat, totdat ik een schone bak terugzette en het deurtje dicht wilde doen. Zijn pootje stond nog op de verkeerde plek dus ik wilde hem iets terug duwen. En daar ging het mis. Krijsen zei je? Nog nooit zoiets gehoord, ging door merg en been. Echt vanuit het niets eigenlijk.

Hij heeft er een paar dagen gezeten en na een paar dagen was het weg... Heel raar. Ze denken dat hij misschien iets giftigs had gegeten, maar wat zijn ze nooit achter gekomen. Ook in de laatste paar dagen liep hij los door de kattenkamer en wilde best een aai komen halen, ontzettend lief en vriendelijk, maar je moest oppassen, het kon zo opeens omslaan. Maar heb hem daarna nooit weer gezien en er schijnt niks meer aan de hand te zijn..

Succes en ik hoop dat er iets uit de bloeduitslag komt!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:50

Een kat in huis moet je kunnen vertrouwen. Niet alleen met jezelf, maar ook als je bezoek krijgt. Lukt dat niet, dan ben je straks een gevangene in je eigen huis. Ik kan het me heel erg voorstellen dat je haar niet meer vertrouwt. Krijsen, een keer meppen om weg te komen omdat je haar pijn doet, helemaal prima. Maar zó te keer gaan als jij beschrijft, zou mij persoonlijk te ver gaan. Blaasontsteking of niet.

Edit: maar het is erg makkelijk als het niet je eigen kat is.....

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:52

Ik dacht even dat dit zo een topic was met wat grappige plaatjes.......maar dan lees je dat -O-
Dood eng als een kat de controle verliest.......ze zijn dan mega sterkt en rete snel.

Mijn gedachte ook hoor.
Als het nu zo moet door een blaas ontsteking wat moet het dan als er een keer wat ergers is??
Ja ok, blaasontsteking doet zeer maar dan nog zijn er maar weinig katten die daarom zo een reactie zouden geven.
Waar het door kom daar komt het door maar bij mij zou ze er niet meer in komen.
Ik zou me onveilig voelen in mijn eigen huis dan denk ik.

Ik wens je sterkte met de keuzes die gemaakt moeten worden en hoop dat jullie de schrik weer snel de baas zijn :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:54

Joolien schreef:
Ik snap ook heel goed dat jullie haar niet meer terug willen. Wat nou als ze weer blaasontsteking krijgt, of andere pijn? Dan reageert ze weer zo. Ik zou het helemaal niet raar vinden om haar alsnog in te slapen hoor.

ik denk dat ik haar ook zou laten inslapen...ook omdat het vertrouwen weg is.Wat heel normaal is.
Een ander zadel je hier ook niet mee op denk ik.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:56

Aan een ander geven is imo ook geen optie. Mocht je er echt geen vertrouwen meer vinden in je kat dan is inslapen voor mij een legitieme reden. Maar dan zou ik wel graag willen weten of het niet 'opgelost' is wanneer de blaasontsteking weg is. Maar toch is het vertrouwen er niet meer. Lastige situatie..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 10:57

Zo denk ik er ook over Geerke. Mijn zusje is momenteel aan het werk en moet morgen langskomen bij de dierenarts.

We zijn nu vooral beetje geschrokken dat er een blaasontsteking uit is gekomen. Als zoiets al zo'n erge reactie geeft.. Denk dat onze grootste angst is dat ze straks gezond wordt verklaard en mee naar huis mag...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:58

Je geeft aan dat de kat al pijnstilling krijgt en dat het gedrag nog hetzelfde is. Ik vraag me dan af of de blaasontsteking de oorzaak is eigenlijk.
Blaasontsteking is naar hoor, maar de reactie van de kat staat echt niet in verhouding met die klachten, zeker als de kat met pijnstilling nog steeds hetzelfde gedrag vertoont.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:02

Ik weet niet of het een meerwaarde is, maar ik dacht nog aan het volgende:
Oudere mensen kunnen heel erg in de war zijn als ze een infectie hebben.
Mijn grootmoeder is volledig in orde mentaal, maar kreeg ooit bijna de diagnose dementie.
Symptomen waren weg toen haar blaasontsteking in orde was.
Bij jongere mensen heb ik hier nog niet van gehoord, ik weet ook niet of het bij katten ook zo werkt, maar we zijn wel beide zoogdieren.
Wat niet wegneemt dat het een heel lastige zaak is als je je eigen huisdier niet meer kan vertrouwen. Veel moed bij de beslissing.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:02

Als je zusje morgen bij de DA moet komen dan heb ik zo eeen vermoeden dat dit ook onderwerp van gesprek zal zijn.
Anders had hij door de telefoon wel aangegeven dat de kat opgehaald kon worden.

Vreselijk naar dit.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:07

Mijn oma heeft ook zo'n kat gehad.

Zit nu bij mensen in een grote ren. Weinig in contact met mensen. En zit daar met andere probleem katten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:13

De gesteriliseerde poes van mijn ouders heeft meerdere malen gruis en één keer een blaasontsteking gehad, maar ze heeft de pijn nooit op ons uitgeleefd! Niemand zal het jullie kwalijk nemen als jullie haar laten gaan! Haar gedrag is niet normaal en er is geen enkele garantie dat het niet terug komt. Straks mist er iemand een oog als ze weer om slaat, of ze valt een keer 's nachts aan.. Ik krijg echt de rillingen van je verhaal, als ze echt pissig zijn, zijn het gewoon mini roofdieren die niet te onderschatten zijn. Nee ik zou haar laten inslapen, huisdieren moet je kunnen vertrouwen, anders houd het op.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:20

Een blaas ontsteking zou ik nog wel accepteren als reden dat een kat zo doordaait.
Geen enkele pijn of ontsteking zou voor een kat een reden mogen zijn dan een kat zo enorm doordraaid. Maar.... flinke blaasontsteking zorgt er bij mensen ook af en toe voor dat ze flink van het padje kunnen raken, dus kan me dit bij een kat ook voorstellen. Google maar eens op blaasontsteking delier. Dat ze met pijnstilling niet accuut weer de oude is, is logisch. Niet de pijn veroorzaakt dit, maar de ontsteking zelf.
Maar ik snap wel goed dat je zus haar vertrouwen flink kwijt is. Het is goed dat ze met de dierenarts gaat praten en dat die haar goed kan uitleggen wat een blaasontsteking met een mens/dier kan doen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:28

Oudere mensen kunnen ook extreem afwijkend gedrag vertonen bij een blaasontsteking. Nu wil ik de kat niet vermenselijke, maar waarom zou het ook niet voor dieren kunnen gelden. Gezien dit slechts 1x is voorgevallen zou ik het dier nog wel een kans durven geven. Gaat het beestje om de haverklap een blaasontsteking krijgen en daardoor doordraaien, tja, dan kan je altijd beslissen om haar in te laten slapen.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:32

Heb het even doorgelezen, maar ik sluit me volledig aan bij knuffeldier hierboven. En sommige katten houden er niet echt van om te worden opgetild, maar accepteren dit. Ik kan me voorstellen dat als de kat al in de war was door de ontsteking en vervolgens ook nog veel pijn had en werd opgehesen, dat tot een extreme reactie heeft geleid. En een dier iets verwijten waar het niet over kan nadenken is raar. Die hebben het besef niet dat ze niet mogen verweren, die reageren vanuit hun instinct. Wat wel belangrijk is, is inderdaad om zelf te weten te komen van de dierenarts of dit iets is wat zich zou kunnen herhalen. En overigens is het al eerder genoemd, maar het inhuren van een kattengedragstherapeut om te leren het gedrag van een kat te 'lezen' is altijd handig. Ik spreek uit ervaring.