Vrouwtjes konijn op mannetjes konijn, waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:31

Hier een heel stabiel koppeltje hoor ;) Nooit gedoe nooit gekibbel liggen regelmatig naast elkaar
Afbeelding

Als een konijn t hele jaar last van hormonen zou hebben lijkt me apart ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:32

KoudbloedKim schreef:
Nog 1 ding; weet je zeker dat het een vrouwtje is?
Ik heb voor jaren terug een konijntje gekocht in de dierenwinkel als vrouwtje verkocht, bleek een mannetje te zijn met alle gevolgen van dien.

Dat zou het ook inderdaad nog kunnen zijn, dat is heel snel na te kijken haha :j

NMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:35

saskiakefie schreef:
Konijnen blijven niet steeds opnieuw de rangorde uitmaken of je moet wel een heel onstabiel koppel hebben en dan is het de vraag of ze wel geschikt voor elkaar zijn......

Ja mee eens.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:35

Mioux: Nooit gedoe, nooit gekibbel maar je voedster loopt wel het hele jaar op je ram te rijden??

NMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:41

Sabini schreef:
Haha om sommige reacties moet ik stiekem wel een beetje lachen :') Maar oke, ter zake:

@NMS: konijnen mogen niet apart gehuisvest worden. Zie Wet Dieren.

En hier moet ik nu weer keihard om lachen. :D Wie gaat dat controleren dan?En oke dan komt er iemand en die ziet brandschone kooien,met schoon stro en een dik pak hooi en gevulde voerbakjes,volle waterbakjes,wat wou die persoon doen dan?Kom op zeg!Er zijn in NL schuren vol met broodfokpups waar geen r**t aan gedaan kan worden en dan zou iemand mij komen zeggen dat een konijn niet alleen mag zitten....WHAHAHA!!! :D :D :D Menig konijn mocht willen dat ie bij mij mocht komen wonen. *\o/*

Mioux

Re: Vrouwtjes konijn op mannetjes konijn, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:44

Noem jij dat gekibbel dan? Ik absoluut niet, word niet gebeten, word niet achter elkaar boos aangerend, zijn geen gevechten, top koppel al vanaf begin ! Nu al een jaar, nou ja bijna nog maandje :).

Dat je konijn niet alleen gehuisvest mag worden is niet te controleren nee, veel mensen nemen binnen konijntjes en wie gaat elk huis aanbellen en onderzoeken wie er een konijn heeft?

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:56

NMS schreef:
En hier moet ik nu weer keihard om lachen. :D Wie gaat dat controleren dan?En oke dan komt er iemand en die ziet brandschone kooien,met schoon stro en een dik pak hooi en gevulde voerbakjes,volle waterbakjes,wat wou die persoon doen dan?Kom op zeg!Er zijn in NL schuren vol met broodfokpups waar geen r**t aan gedaan kan worden en dan zou iemand mij komen zeggen dat een konijn niet alleen mag zitten....WHAHAHA!!! :D :D :D Menig konijn mocht willen dat ie bij mij mocht komen wonen. *\o/*
Pardon? Wat een ontzettend zielige reactie zeg.
Heb je je wel eens ingelezen over het natuurlijke gedrag van konijnen en de welzijnseisen die daarbij horen?
'Brandschone kooien, met stro en een dik pak hooi en gevulde voerbakjes, volle waterbakjes' hebben daar niks mee te maken. Bovendien zijn andere lopende zaken in de dierenwereld al helemaal niet relevant.

Wat je nu eigenlijk zegt is: "want tsjah, als er nog steeds dieren worden mishandeld, dan mag ik dat natuurlijk ook wel doen" Diep triest vind ik dat. En ik ben oprecht nieuwsgierig of je daadwerkelijk zulke oogkleppen op hebt.

Mioux schreef:
Dat je konijn niet alleen gehuisvest mag worden is niet te controleren nee, veel mensen nemen binnen konijntjes en wie gaat elk huis aanbellen en onderzoeken wie er een konijn heeft?
Bijna niks met betrekking tot het houden van huisdieren is te controleren. Maar het gaat toch niet om de mogelijke controle of een eigenaar van zijn dieren wel of niet de welzijnseisen na leeft? ;)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:00

Eens met jou Sabini :j
Konijnen zijn groepsdieren, hoe je het ook went of keert en of je er nou gehoor aan geeft of niet :)

Je lijkt je aangevallen te voelen, is niet nodig. Bij veel mensen is het ook onwetendheid.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:04

Er is inderdaad veel onwetendheid in Nederland met betrekking tot het houden van dieren.
De reactie van NMS met daarin de vergelijking met andere lopende zaken in de dierenwereld (in dit geval de broodfokkers) vind ik echter zeer ongepast. Daardoor vraag ik (oprecht) of ze daadwerkelijk zo over het houden van dieren denkt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:04

Niet iedereen denkt helaas zo sabini, meeste vinden het te duur of te veel werk om 1 van de konijnen te laten helpen (mannetje) en haken snel af. Van de opvang (komt mijn bruine vandaan :) ) Is vaak wat mensen te duur vinden. Ja ik vind je neemt een beest maak het zo aangenaam mogelijk ervoor, maar niet iedereen denkt zo... helaas kwam ik bv pas op facebook nog tegen "ruilen tegen een zak paaseitjes" Was 1 volwassen middelmaat konijn in een hok met 1 verdieping waar die letterlijk NET inpaste, dus niet kon rondlopen rond draaien etc...

NMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:49

Sabini schreef:
NMS schreef:
Pardon? Wat een ontzettend zielige reactie zeg.
Heb je je wel eens ingelezen over het natuurlijke gedrag van konijnen en de welzijnseisen die daarbij horen?
'Brandschone kooien, met stro en een dik pak hooi en gevulde voerbakjes, volle waterbakjes' hebben daar niks mee te maken. Bovendien zijn andere lopende zaken in de dierenwereld al helemaal niet relevant.

Wat je nu eigenlijk zegt is: "want tsjah, als er nog steeds dieren worden mishandeld, dan mag ik dat natuurlijk ook wel doen" Diep triest vind ik dat. En ik ben oprecht nieuwsgierig of je daadwerkelijk zulke oogkleppen op hebt.

Mioux schreef:
Bijna niks met betrekking tot het houden van huisdieren is te controleren. Maar het gaat toch niet om de mogelijke controle of een eigenaar van zijn dieren wel of niet de welzijnseisen na leeft? ;)

Mishandelen?Misschien moet jij je eens gaan inlezen wat de term mishandeling daadwerkelijk inhoud.En verder hoef ik jou geen verantwoording af te leggen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:55

Ben ik blij dat ik dit topic lees!!
Mijn vrouwtjes konijn doet dit ook...
En ze heeft drang om een nestje te maken.

Gelukkig is de man rustig :) en loopt ie gewoon weg.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:55

saskiakefie schreef:
Konijnen blijven niet steeds opnieuw de rangorde uitmaken of je moet wel een heel onstabiel koppel hebben en dan is het de vraag of ze wel geschikt voor elkaar zijn......

Niet mee eens. Mijn konijnen zijn wel een stabiel koppel. Maar ons vrouwtje is erg dominant. Die wil af en toe nog wel even laten zien dat ze de baas is. Verder zijn ze ontzettend lief voor elkaar.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:58

Precies zoals de mijne noppes ! Mijn vrouw is dominant, de koppeling met vorige man werkte niet omdat beide erg dominant waren. Dit koppel gaat nog beter als ik had kunnen hopen. Ze zijn enorm lief tegen elkaar alleen t vrouwtje wil wel duidelijk laten weten dat zij nog steeds de baas is.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:00

Allereerst; het kan wel zeker een hormonenkwestie zijn. Een van mijn voedsters was ook het hele jaar door schijnzwanger. Als zij zichzelf niet meer kon plukken pakte ze de andere konijnen.

Andere optie is rangorde, maar als ze al een tijdje bij elkaar zitten is dit niet nodig meer dus denk ik hormonen.

Je kunt je voedster laten castreren, dan heeft ze geen last meer van de hormonen en is ook gelijk het risico op baarmoederproblemen weg.
Castratie van een voedster is wel een vak apart, kijk daarom hier even voor een dierenarts:
http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/1 ... renartsen/

Verder, een konijn alleen houden wat ik lees, vind ik erg zielig. Je wil geen gedoe met koppels, hoor ik iemand zeggen, erg sneu voor een groepsdier.

Je paard zet je toch ook niet dag in, dag uit, alleen?

Ik heb hier 3 stabiele koppels en dat gaat perfect.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:03

Hier zijn ze gek op elkaar, een ram en een voedster, het jochie is gecastreerd. De dame is nogal dominant en eens in de zoveel tijd moet hij weer even op z'n plek gezet worden, vindt zij :+ Ze hebben genoeg ruimte, dus hij loopt weg.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:04

NMS schreef:
Mishandelen?Misschien moet jij je eens gaan inlezen wat de term mishandeling daadwerkelijk inhoud.En verder hoef ik jou geen verantwoording af te leggen.
Prima. Komt ie:

Dierenmishandeling: Alle niet-noodzakelijke handelingen en alle verwijtbare nalatigheden van mensen, waardoor dieren pijn, letsel of ernstige welzijnsproblemen oplopen. ( Bron )

Ik hoop enigzins dat ik je een beetje wakker heb geschud NMS. En dat er steeds minder groepsdieren (waaronder konijnen) alleen gehuisvest worden. Zodat dergelijke welzijnsproblemen steeds minder voorkomen.

Kijk eventueel ook eens op de site van Stichting Konijnenbelangen.

Verder bedoel ik er niets kwaads mee. Maar het welzijn van dieren is iets waar ik me dagelijks mee bezig houd. Je mag me overigens altijd PB-en als je meer informatie wil.

NMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:24

Dus fokkers zijn per definitie mishandelaars omdat ze konijnen apart huisvesten?Mensen die hun paard(=kuddedier) op stal apart zetten zijn dierenmishandelaars?Mensen die maar 1 hond(=roedeldier) hebben zijn dierenmishandelaars?Met het welzijn van mijn konijnen is niets mis,ik ben niet nalatig,ik doe ze absoluut geen pijn,en ik breng ze ook op geen enkele wijze letsel toe.Ze krijgen iedere dag een schone kooi,hebben de beste kwaliteit voer,water en medische zorg en meerdere uren losloop gelegenheid en voldoende aandacht.Je kunt ook overdrijven.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:25

Een kuddedier als een paard 24/7 alleen laten zitten ja vind ik in principe het zelfde als een konijn 24/7 alleen, maar is mijn mening. Zijn tenslotte groepsdieren.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:28

NMS vind ik wel ja :j
Wij mensen kiezen er voor de zorg van dieren op ons te nemen en als je daar dan voor kiest zorg dan ook dat je alles naleeft. Wanneer je dat niet kunt kun je er inderdaad beter voor kiezen de zorg aan een ander over te laten :) (Mijn mening)

NMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:35

Mioux schreef:
Een kuddedier als een paard 24/7 alleen laten zitten ja vind ik in principe het zelfde als een konijn 24/7 alleen, maar is mijn mening. Zijn tenslotte groepsdieren.

En stallen met tralies zodat ze elkaar kunnen zien?Dat is anders dan alleen.Mijn konijnen leven binnen in huis en zien elkaar door de tralies.Er zijn maar heel weinig paarden in NL die 24/7 in een kudde leven.Hier gaan de paarden overdag in groepjes naar buiten en apart in de stal,die tralies als tussenschot heeft.Oh oh wat hebben ze het slecht... ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:36

heb het niet over 24/7 bij elkaar, maar 24/7 zonder elkaar dat is wel erg.

Paarden staan vaak ook overdag samen met een ander of in groepen, zo niet vind ik het ook sneu. Dat is als mensen helemaal alleen gaan leven en sociaal contact niet aan de orde is, ever. Dan is dat ook om gek van te worden dat je tegen niemand kan praten en niemand om je heen hebt...

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:41

Zo ff ineens heel veel reacties.
Ik weet 99,9% zeker dat het echt een vrouwtje is, we hebben haar namelijk van het asiel en daar weten ze echt wel wat ze doen.

Verder denk ik inderdaad dat het hormonen zijn. Ik heb eigenlijk niet zo'n behoefte aan een dure operatie.... maar mocht het echt uit de hand lopen hou ik het in mn gedachten hoor. Overdag hebben ze de hele woonkamer tot hun beschikking, in de nacht moeten ze wel in hun hok maar zie het ze doen overdag, als ze dus flink de ruimte hebben.

Overigens zijn ze wel dikke vriendjes en vind ik dat ieder konijn een konijnenvriendje moet hebben. Alleen is mevrouw af en toe irritant naar meneer.

En paarden/konijnen met tralies ertussen "bij elkaar" vind ik niet genoeg. Ze moeten gewoon echt contact kunnen maken en met elkaar spelen
Laatst bijgewerkt door _Celess op 02-04-15 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:44

Dan is het denk ik écht wel rangorde ! Je madam wil gewoon duidelijk laten weten dat de kamer en dergelijke van haar is :). T hok weet de man het mogelijk al, of is misschien toch de man daar de baas.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:58

Een maatje valt onder welzijn imo. Dus, ja, daar laat je wel degelijk steken vallen.

Door de tralies heen is niet genoeg contact :)

Enne, ik lees meerdere uren per dag losloopmogelijkheid. Ook dat kan beter, konijn moet ten minste 2 vierkante meter hebben. A hutch is not enough