plots dikke catfight

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annepaardoes

Re: plots dikke catfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:27

Heb je in huis niet de mogelijkheid om ze apart te houden? Rustgevende medicatie heeft in de meeste gevallen tijd nodig om te werken. Van een aantal dagen tot soms wel een paar weken, afhankelijk van de medicatie.

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:33

Bij tinly hebben ze goede me Sen die kunnen helpen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:38

Ik zou beginnen met meerdere hoge plekken te creëren. Dat scheelt bij elke ruzie situatie tussen katten al meer dan de helft. Jongste laten helpen en dan zonder voorkeursbehandelingen ze het weer zelf verder uit te laten werken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 11:42

Rytir schreef:
;( Ergens speelt het wel al in mijn achterhoofd maar wil er alles aan doen om het proberen op te lossen... Vanavond bij de da geweest en zo'n stekker gehaald en op advies tabletten. Schijnt het meest effectief te zijn dus ben benieuwd want een behoorlijk centje lichter :roll: De jongste is redelijk bij getrokken; houdt alles wel in de gaten maar redelijk relaxed. Moeders daarentegen is nog steeds woest en gromde en blies ook tegen mijn vriend. Is altijd een rotzakkie geweest maar nu helemaal... vannacht heeft er dus een alles onder geplast. Ik dacht eerst de moeder want die had al 6 uur zonder kattenbak bezoek gezeten maar de jongste had een natte staart en rook nog steeds niet fris. Moeilijk!!!

Wat voor tabletten? Clomicalm of zwaarder spul? Hou er rekening mee dat dit alleen maar symptoombestrijding is.
Moeders een rotzakkie, daar geloof ik niet zo in eerlijk gezegd. Karakters verschillen natuurlijk, maar echte rotzakken zijn zeldzaam. Misschien dat er dan dus toch meer stress is geweest dan je zelf door had?

Probeer ze apart te zetten. Zet moeders maar gewoon lekker op een eigen kamertje, die heeft nu niet meer ruimte nodig. Juist beperkte ruimte voelt veiliger. Kattenbak, voer, water en wat hoge plekjes en mevrouw kan even bijkomen. Samen in een pension zodat ze elkaar moeten steunen is een slecht plan. Katten hebben te weinig sociaal gedrag hiervoor, dikke kans dat het alleen maar erger word als je dat doet.

Verder is het zeker slim een gedragstherapeut in te schakelen. Zoek er eentje bij je in de buurt, kan o.a. via Tinley. Let er wel op dat het een vrij beroep is, iedereen mag zich zo noemen. Ik zou dus wel iemand zoeken met een diploma, dan heb je nog enige zekerheid dat ze weten wat ze doen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 11:49

Tabletten vind ik echt een nono, daar los je helemaal niks mee op. Enige, wat zwerte ook zegt, is symptoon bestrijding. Vaak zijn het pilletjes die ze "rustiger" maken,je kent ze ook wel eens voor t reizen van dieren en of vuurwerk tijd. Maar wat los je ermee op? Is tijdelijk iets en erna is het weer dik problemen. Ik zou er zelf beetje mee oppassen...

Ik zou ze opnieuw introduceren, zijn veel manieren te lezen op google. Eventueel ook proberen om gedrags therapeut voor katten te vragen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 12:29

De tabletjes zijn idd een tijdelijk iets, om even iets rust te brengen. Ik zal zo even opzoeken hoe ze heten, de da vertelde dat de combi feliway met deze tabletten veel in het asiel worden gebruikt.

Update, gisterenavond was het redelijk rustig. Ik had de deuren openstaan zodat ze elkaar wel konden zien maar ze namen voldoende afstand vanelkaar. Ik geloof toch echt dat er een incident is geweest (bloempot o.id.). Ik noemde moeders een rotzakkie maar het is meer een stresskip (waardoor ze best raar en agressief kan reageren). Zij was gisteren nog helemaal in de stress en lijfje gespannen terwijl de jongste best rustig was. Als haar moeder aan het grommen was en blazen ging ze wel een beetje mee doen maar kort en makkelijk uit die mindset te halen.

Vanmorgen heb ik ze wat bliktonijn gegeven (vinden ze erg lekker) met een deur ertussen. Ging eigenlijk prima en ze bleven bij elkaar in de buurt (wel in een andere kamer) zonder boos te doen of obsessief loeren. Ben benieuwd wat ik vanavond aantref...
Laatst bijgewerkt door Rytir op 27-03-15 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:57

Dat is balen!

Ik heb hetzelfde gehad hier, maar gelukkig was het snel uitgevochten en de dochter is nu de baas...
Daarbij lieten ze mij ermee bemoeien. Mams wilde zelfs mijn hulp (bang) en kwam bij mij bescherming zoeken, waardoor het gevecht doorging op mijn schoot... :+
Ik heb dan ook heel vaak de gevechten kunnen sussen als ik thuis was.
Het zijn beide geen stresskippen, dat scheelt natuurlijk.

Na een paar maanden was de strijd over en liggen ze weer gezellig bij elkaar. Mama heeft geaccepteerd (ze had weinig keus..) dat kindlief groter, sterker en dominanter is.
Kindlief wil nog steeds (ala 6 jaar oud) met haar hoofd tussen de voorbenen van mams knuffen.
Nu zijn ze alweer een paar jaartjes goede vriendjes en hebben ze bijna nooit meer ruzie. En als ze ruzie hebben is het acceptabel en zo over gelukkig.

Hopelijk hersteld het contact. Sterkte!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:04

@ts - vorige pagina gaf ik t adres van Marsha Reijgwart. Gedragsbiologe, tinley, zet zich in voor het katten kenniscentrum. En bereid een eindje te reizen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 19:31

Dank je zwartbeessie had ik op mijn tel even overheen gelezen :o Had via pm ook al een tip gehad. Heb al even zitten kijken maar potverdorie wat zijn die gasten schandalig duur! Noem het beroepsdeformatie want zie heel veel lonen en tarieven in mijn werk maar denk dat ik mij ook ga laten omscholen :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:48

Rytir schreef:
Dank je zwartbeessie had ik op mijn tel even overheen gelezen :o Had via pm ook al een tip gehad. Heb al even zitten kijken maar potverdorie wat zijn die gasten schandalig duur! Noem het beroepsdeformatie want zie heel veel lonen en tarieven in mijn werk maar denk dat ik mij ook ga laten omscholen :D

Via tinley is het wellicht wat prijziger, maar schandalig duur? Op de site staat 145 euro, meeste vrije therapeuten hanteren bedragen rond de 90/100. Hiervoor krijg je dus een 2 uur durend consult, volledig therapieplan en begeleiding daarbij. De therapeut is zelf nog enkele uren langer bezig dan dat. Laten we een goede nemen en zo'n 3 uur erbij pakken. 5 uur werk minimaal dus. Dus nog geen 30 euro per uur. En dan reken ik dus erg weinig, in veel gevallen zal het meer werk zijn dan dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:52

Rytir schreef:
Ik denk dat ik op zoek moet naar een katten expert, moeder poes is helemaal van het padje. Goede adressen? En heeft iemand ervaring met het even een logeer adres voor een kat om bij te komen? Beter 1 uit logeren sturen of met zijn tweeën op pension zodat ze op elkaar moeten steunen?

Dat is een goed idee. Ik heb een poosje een Sphynxkat gehad bij mijn rode htk, ging erg goed in het begin maar na 2 maanden vond ik ze ook knockend thuis. -O- Heb het nog geprobeert met een homeopaat die korreltjes voorschreef, moesten ze elke dag een paar druppeltjes van maar dat mocht niet baten. Een kattengedragsdeskundige zal jou goed verder kunnen helpen! Succes ermee!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 19:57

Tinley heb ik er idd ook bij zien staan maar prijzen van 145 tot 175 voor 1-2 uur consult ex reiskosten vind ik wel aan de prijs voor iets waar nauwelijks controle op is... Als ik het vergelijk met andere consulten is het schrikken :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:06

Rytir schreef:
Tinley heb ik er idd ook bij zien staan maar prijzen van 145 tot 175 voor 1-2 uur consult ex reiskosten vind ik wel aan de prijs voor iets waar nauwelijks controle op is... Als ik het vergelijk met andere consulten is het schrikken :D

Reken maar wel op die 2 uur, een uur is echt heel kort. Ik snap ook best dat het veel lijkt hoor, daarom vertel ik er dus even bij dat het voor de therapeut veel meer werk is dan alleen het consult. Paar uur voorbereiding, paar uur werken aan het verslag en therapieplan. Als je dat erbij neemt is het bedrag al veel schappelijker. En ik weet wel dat aan tinleytherapeuten echt hoge eisen worden gestelt. Het diploma krijg je niet zomaar en om je bij tinley aan te sluiten moet je voldoen aan vrij veel eisen, waaronder veel bijscholing e.d. Dus nauwelijks controle wil ik niet zeggen bij deze groep therapeuten.
De opleiding van DogVision (martin gaus) schijnt ook erg goed te zijn maar ik heb geen idee of zij meer doen dan opleiden en welke eisen er dan gesteld worden. Een diploma van 1 van beide is imo al een aardig goede indicatie dat je niet met een prutser te maken hebt.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 20:31

Ok, ik zal niet te vroeg juichen want er is nog zoooo veel spanning... Maar ze zitten op een meter afstand en zijn aan het oogknijpen *\o/* Geen geblaas of gegrom!