Onze *ahum**ahum* mijn dieren hobby

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:15

Goed dat je ze in de vijver zet :)
Met garnalen kun je trouwens ook leuk kweken!

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:15

RashjaShanti schreef:
In de zin van jongen krijgen en extra hard groeien enz. Maar laten we stoppen over de vissen. Die gaan de vijver in en dan is het klaar. het was sowieso de bedoeling om die van mij in de vijver te doen, daar komen ze ook uit. Is voor de winter.

Goedzo! Zal beter voor ze zijn :D

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:18

Fijn dat ze de vijver in gaan TS!

Sweetgirl1 schreef:
vissen 7x PER DAG eten?? OMG ik dacht dat k mn visjes verwende elke dag.. een vis hoeft om de dag ofzo klein beetje korrels.. Dat is mij tenminste in een dierenwinkel toen ook uitgelegd

Dat is niet waar. Goudvissen mogen zeker wel meerdere keren per dag eten. 3 keer per dag zou mooi zijn. Om de dag is veel te weinig, zeker als ze nog jong zijn. Dan honger je ze uit.
Maar goed voeren zorgt wel voor meer ontlasting en dus meer vervuiling. Extra belangrijk dus dat ze ruim genoeg zitten. Heb je de vissen in een te klein bakje dan is dagelijks verversen een must.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:19

Gaaf dat ze de vijver in kunnen, ik had vroeger ook een vissenkom trouwens, op mijn verjaardag gekregen van een vriendje met een sluierstaart-achtige goudvis erin (vraag me de naam niet, echt geen vissenkenner)
Dier lag dus binnen een dag op zn zij te drijven maar leefde nog wel, mijn vader die zowieso al tegen vissenkommen was heeft hem toen de vijver in gekieperd. Kwartiertje later 'deed' ie het weer prima dankzij die actie.

Wauw wat een beest dat uiteindelijk is geworden zeg, zo mooi en groot!
Ben erg benieuwd naar de foto's van de vijver, fijn dat je die keuze ook hebt!

AnimalFriend

Re: Onze *ahum**ahum* mijn dieren hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:49

Mooie visjes heb je gekweekt!! En goed van je dat je ze in de vijver laat, maar raakt die op een dag ook niet vol? Je moet ook in de gaten houden dat je dáár niet te veel vissen krijgt :)

Verder ben ik het wel met de rest eens, de kommetjes zijn echt veel te klein... en 7 keer per dag is echt veeel te veel!! Dan gaan ze waarschijnlijk dood omdat ze te veel eten! Ik heb geen verstand van goudvissen maar als ik mijn tropische visje 7 keer per dag eten zou geven had ik nu een leeg aquarium... maar misschien is dat bij goudvissen anders!

Ik hoop dat je eens nadenkt wat er hier tegen je wordt gezegd :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:03

Voordeel is dat goudvissen aardig goed zijn in hun populatie niet explosief te laten groeien doordat ze zowel eitjes op peuzelen als de jonge visjes. Dus het overgrote deel wordt niet volwassen in de vijver. Wij hebben nu al ruim 25 jaar vissen in de vijver en hoewel er natuurlijk elk jaar wel iets bijkomt, valt het reuze mee. Daarnaast komt er ook wel eens een vis te overlijden natuurlijk door ziekte, ouderdom of winterpech.
(Wel onwijze groei aan grondels :+ die eten hun jongen helaas niet op... Maar goed; ook dat sterft wel uit als er teveel van zijn)

Wel zit er bij ons een zware pomp op de vijver: blijven viespeuken die wroeters in de vijver.

RashjaShanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 15:00

Hierbij mijn buitendiertjes:

Ik heb 4 kippen , 1 Serama 1 kruising Zijdehoen, 2 kruising Chabo x Wyandotte kriel. De kipjes zijn voor de eitjes en af en toe slachten we een jong van hun.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb 2 Duivinnen, Oud hollandse ekster tuimelaars. Zijn gewoon voor de sier.

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog een koppel tortels
Afbeelding

Hier komt mijn konijnenfokkerijtje, komt nog zo'n driehoek renntje en nog een ren er helemaal omheen met een net er over. Konijnen zijn ook voor de slacht. Plateautje is groter dan de foto

Afbeelding

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:25

AnimalFriend schreef:
Mooie visjes heb je gekweekt!! En goed van je dat je ze in de vijver laat, maar raakt die op een dag ook niet vol? Je moet ook in de gaten houden dat je dáár niet te veel vissen krijgt :)

Verder ben ik het wel met de rest eens, de kommetjes zijn echt veel te klein... en 7 keer per dag is echt veeel te veel!! Dan gaan ze waarschijnlijk dood omdat ze te veel eten! Ik heb geen verstand van goudvissen maar als ik mijn tropische visje 7 keer per dag eten zou geven had ik nu een leeg aquarium... maar misschien is dat bij goudvissen anders!

Ik hoop dat je eens nadenkt wat er hier tegen je wordt gezegd :)

Goudvissen hebben geen maag, daardoor móeten ze vaak eten. Veel kleine hoeveelheden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:59

Wat een prachtige duiven!

De kippen zien er ook goed uit :) zit er wel wat vlees aan die kleintjes? :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:46

Mooie kippen en duiven!
Eten jullie de dieren zelf op of is het voor de verkoop?

RashjaShanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 16:19

Ja zit redelijk wat aan , moeten wel langer blijven lopen en zijn vooral voor de soep of als 2 kippen ipv 1. We eten ze zelf , en we geven er wel aan familie , maar verkoop in principe niet. Aangezien we geen grote oplage hebben.

LucasM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:17

hier even een foto van 1 van mijn vissen om te laten zien dat ze toch echt groot gehuisvest moeten worden, en 50 L per vis is echt minimaal deze vis is nu tegen de 20 cm aan ze zitten met zn 3en in een 160 L bak die nu ook al te klein word
Afbeelding

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:10

Over de huisvesting hoef ik niks meer te zeggen. Bij mijn vorige werk verkochten we niet eens vissen kommen. Veel klanten vroegen hebben jullie vissen komen? Als ik dan uitlegde waarom niet keken ze me ook vaag aan. Jammer dat zoveel mensen niet weten hoe slecht dit voor vissen is.

Daarnaast moet je echt niet elke dag het water verversen. Vissen leven van bacteriën die in het water zitten. Kraanwater is veel te schoon voor vissen. Verbaasd me dat ze nog leven.. Regelmatig 1/3 water verversen is genoeg. Heb je schoner water maar os de temperatuur nog redelijk op peil en heb je ook nog de bacteriën die ze nodig hebben in het water.

Je voert ook veel te veel. Hoe meer je voert hoe sneller je water ook vies wordt. Als je mindere hoeveelheden voert en minder vaak hoef je ook niet elke dag je water te verversen. Om de dag voeren is meer dan genoeg. Voer moet ook binnen 2 minuten weg zijn, zo niet dan heb je teveel gevoerd.

Ik heb ook het idee dat je teveel vis in elke bak zit. Kijk eens op internet, je moet weten hoeveel liter bak je hebt en dan kun je zien hoeveel vissen er ongeveer in mogen zitten. Dit niet alleen vanwege de ruimte voor de vissen maar ook vanwege het zuurstofgehalte van je bak.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:17

Je weet dat Bokt een forum voor dierenliefhebbers is?

Maar ik hoop van harte dat dit gewoon een reltopic is en niet serieus...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:13

Manon_S schreef:
Je voert ook veel te veel. Hoe meer je voert hoe sneller je water ook vies wordt. Als je mindere hoeveelheden voert en minder vaak hoef je ook niet elke dag je water te verversen. Om de dag voeren is meer dan genoeg. Voer moet ook binnen 2 minuten weg zijn, zo niet dan heb je teveel gevoerd.

Dieptriest. Minder voeren, zodat je de bak minder schoon hoeft te maken? Als je goudvissen wilt houden, neem je gewoon een filter, die het aankan. En voor een dier zonder maag is om de dag eten niet zo leuk.... Helemaal in zo'n bloemenvaas, waar ze geen algen kunnen eten.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:19

Bij mij op mn werk werd er ook om de dag gevoerd. Nooit gedoe of wat dan ook mee gehad hoor.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:48

We waren het vissen onderwerp al voorbij.

Manon_S jammer dat je verkeerd advies geeft. Als de vissen zo klein zitten moet je zeker wel alles verversen elke dag omdat het water te snel vervuild.
In een ideale situatie (voldoende liters) kan je inderdaad volstaan met 1/3 verversen per keer maar in dit soort gevallen absoluut niet.
Het blijft ook een hardnekkige fabel dat goudvissen maar om de dag eten zouden moeten hebben. Ze moeten zelfs meerdere keren per dag eten krijgen, is ook gewoon terug te vinden in de literatuur waarom dit zo is.
In dierenwinkels zijn sluierstaart goudvissen vrijwel standaard veel te mager.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:51

Ligt er natuurlijk aan hoe je ze houdt: wij hebben ze in de vijver dus krijgen bewust niet dagelijks te eten. De vijver zelf voorziet de vissen ook van eten :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:01

vuurneon schreef:
Ligt er natuurlijk aan hoe je ze houdt: wij hebben ze in de vijver dus krijgen bewust niet dagelijks te eten. De vijver zelf voorziet de vissen ook van eten :)

Maar dat is dan toch hetzelfde? Ik zeg dat ze meerdere keren per dag eten moeten hebben, en die van jou kunnen meerdere keren per dag eten. Goed toch?

RashjaShanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 18:38

Vissen hebben we afgesloten, gaan de vijver in. Daarnaast is dagelijks verversen en veel voeren erg belangrijk bij goudvissen, zeker zulke jonge. Verder weet ik dat dit een dierenliefhebbersforum is, ik ben zelf ook een dierenliefhebber. Zeg je dit om de kippen en konijnen of om de vissen? En nee dit is geen reltopic.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:57

Zijn er al weer nieuwe kuikens in aantocht? :)

RashjaShanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 20:04

Ja, liggen nu 3 Brakeleitjes onder, en liggen Japanse dwergkwartels in de BM.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:05

Hoelang duurt het van bevrucht ei naar kuiken?

RashjaShanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 20:42

Ong 21 dagen meestal bij kippen en ong 17 bij kwartels

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:05

Snel :) hoef je tenminste niet lang te wachten!