Erfenis: een cavia. Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:51

Heeft ie lichte of donkere nageltjes? De lichte nageltjes vind ik zelf makkelijk, daarbij zie je heel duidelijk de bloedbanen lopen en daar mag je dus absoluut niet knippen dus dan knip ik zelf altijd tot een paar mm voor die bloedbaan zodat je zeker weet dat je niet te ver zit.

Donkere nageltjes zie je vaak moeilijk een bloedbaan en dan weet ik zelf eerlijk gezegd ook niet hoe je dat het beste kunt doen, ik deed zelf altijd heel kleine stukjes per keer maar heb er jaren geleden toch een keer naast gezeten, toen hebben ze het dicht moeten schroeien :\

Maar knippen zou ik zeker als je het nog nooit gedaan hebt even met versterking doen, ze kunnen flink spartelen :=

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:53

Je ziet als het goed is een overgang van roodachtig naar wit..net daarboven kun je het nageltje afknippen. Als ze niet zwart zijn :o
Een leencavia is inderdaad een slimme optie! Bij ons bij de caviaopvang is het ook een optie..maarja we zitten in midden-limburg. Dat is
wel een flink stuk weg.
Heel veel succes ermee in ieder geval! Het is een mooi beestje :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 18:24

Ik heb niet zo'n goede ervaring met cavia's overnemen...
De laatste die ik overnam stonk echt uren in de wind: heb ik een schoon hok gegeven, gewassen, zeer zorgvuldig gedroogd met handdoek en fohn.
Heerlijke knorretjes gehoord.
Volgende ochtend: dood in schoon hok aangetroffen...
Ik ben daardoor dus enorm voorzichtig met mijn mams cavia!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:38

Wassen of knippen is echt niet nodig hoor, wassen kunnen cavia's prima zelf. Zo te zien is het een tesseltje, heb ik er ook 1 van (zie profiel :D) Bij haar controleer ik af en toe op klitten maar ze zitten er eigenlijk nooit, borstelen is niet nodig. Als je de nagels niet durft te knippen zou ik even langs een DA gaan of misschien iemand in de buurt vragen om te knippen. Het is wel belangrijk dat dit regelmatig gebeurt, als het gaat ingroeien ben je verder van huis.

Verder zie ik een lik/knaagsteen hangen, die zou ik weghalen. Doet meer kwaad dan goed voor een cavia. Voor de rest heb je al goede tips gekregen, succes ermee. :)

Edit. wat bodembedekking betreft kan zaagsel best, mits je een goed merk koopt. Zelf koop ik altijd plosplan, die is prima en niet stoffig. Goedkope uit de supermarkt is wel enorm stoffig.

anneliesdj

Re: Erfenis: een cavia. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:37

Als je er geen andere cavia bij wilt of kunt zeggen, kun je hem altijd nog koppelen aan je konijn(en), ideaal is het niet maar beter dan niets.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:29

Cavia en konijn is niet slim samen. Ze *spreken* een totaal andere taal. Ook kunnen konijnen net iets te lomp zijn met hun stamppoten waardoor ze een cavia kunnen verwonden.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 19:08

Wij hebben geen buitennijnen meer, dus dat gaat ook niet gebeuren.
ff terug kunnen kijken in de administratie van mijn paps, maar deze cavia is al meer dan een jaar alleen.
Maakt geluidjes, is lekker aanwezig, kroelt met de kat door de tralies of andersom... :+
Nogmaals: een leencavia ofzo is geen optie.
Mijn mams hobby is niet mijn of mijn paps hobby en er was al een uitstervingsbeleid, dus ik hou mij aan de wensen van mijn ouders.

@ Samiyah: die liksteen is bij deze verwijderd!
Misschien drinkt Puk daarom ook zoveel. ;)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:53

Fijn dat de steen eruit is.

Ik hoop dat je evengoed wat plezier mag beleven aan je cavia! :)
Mocht je nog eens vragen hebben dan kan je altijd pb-en.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:37

Mooi dat de steen weg is :) en dat veel drinken kan ook door de leeftijd komen, mijn oudere cavia's dronken ook altijd meer dan de jongere. En als ze meer groente krijgen drinken ze ook minder.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:01

Veel groente en fruit geven, maar als hij dat niet gewend is opbouwen.
Geef je vit C druppels in het water?
Als je een lijst wilt met wat ze allemaal mogen wil ik wel even voor je zoeken :j

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 11:17

Als je onbeperkt hooi, voer met een goed vit. C gehalte en dagelijks verschillende soorten groenten (evt. fruit) geeft zijn van die druppels of pillen echt niet nodig. :n

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 11:19

Vitamine C in water heeft totaal geen nut omdat het vluchtig is, er zit dus in no-time niks meer in het water. Als je extra wilt geven kun je dan beter pilletjes pakken :)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 11:41

Ik vroeg ook alleen maar of ze dat deed :P
Ik zou het ook met fruit, cavia brok en eventueel een pilletje aanvullen :j
Dat ben ik met jullie eens.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 11:55

Dat snapte ik, maar was gewoon een aanvulling voor de TS :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:36

Ah sorry dan las ik verkeerd!

Ik weet niet hoe nodig pilletjes zijn, mij werd het een tijd terug aangeraden dus ik geef ze maar.. kan nergens echt fatsoenlijke verhoudingen vinden met hoeveel ze nodig hebben en hoeveel er in groente zit. Aangezien er toch geen overdosis vitamine C bestaat doe ik dus gewoon het zekere voor het onzekere :j

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:39

Gecondoleerd met het verlies van je vader en heel veel sterkte. Wat cavia's ook heel erg lekker vinden en waar veel vitamine C in zit is in rode paprika.( dat is me zo verteld toen ik nog cavia 's had.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:39

Is je cavia een mannetje of een vrouwtje? Kon dat even niet zo snel terug vinden. Ik heb nu een mannetje alleen zitten, die wordt binnenkort gecastreerd en dan moet er een dame bij. Ik zie dat je in rotterdam woont, ik woon er niet ver vandaan.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 14:59

Pukje gaat goed!
Is al aardig gewend en zodra hij/zij een mens hoort, komt het uit het huisje en laat duidelijk horen dat aandacht gewenst is! :D

Ik weet alleen nog steeds niet wat Pukje is, maar de DA gaat daarnaar kijken en ff de algehele conditie checken, incl. de nageltjes.
Dat 'gewhiep' gaat te pas en te onpas af en Puddy de poes blijft op grote afstand en met grote ogen naar Het Harige Ding kijken: Puddy-tv. :+

Qua groentjes en fruit is Pukje wel wat kieskeurig, maar een tomaatje en radijsblaadjes gaan er goed in, paprika en andijvie is favoriet.
Uiteindelijk ook het voer kunnen achterhalen aan de hand van hoe het brokje eruit zag: Supreme Science Selective.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:23

Fijn dat het zo goed gaat :)
Science Selective is zo ongeveer het beste voer wat je kan geven, super!

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:26

witlof en worteltjes met het groen eraan vinden ze ook lekker.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:47

Paprika en andijvie is ook het gezondst dus dat is helemaal goed! En Science Selective is inderdaad het beste voer dus helemaal super! Zo te horen zorg je er goed voor, komt helemaal goed zo :D

Hier vinden ze komkommer ook lekker.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 17:17

MarvanTom schreef:
Pukje gaat goed!
Is al aardig gewend en zodra hij/zij een mens hoort, komt het uit het huisje en laat duidelijk horen dat aandacht gewenst is! :D

Ik weet alleen nog steeds niet wat Pukje is, maar de DA gaat daarnaar kijken en ff de algehele conditie checken, incl. de nageltjes.
Dat 'gewhiep' gaat te pas en te onpas af en Puddy de poes blijft op grote afstand en met grote ogen naar Het Harige Ding kijken: Puddy-tv. :+

Qua groentjes en fruit is Pukje wel wat kieskeurig, maar een tomaatje en radijsblaadjes gaan er goed in, paprika en andijvie is favoriet.
Uiteindelijk ook het voer kunnen achterhalen aan de hand van hoe het brokje eruit zag: Supreme Science Selective.

Als je een duidelijke foto maakt van zijn geslacht kan ik t ook wel zien :P

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 15:17

Ik vind mezelf erg goed aangezien ik alleen een brokje had en verder niets.
Beetje CSI-werk, brokje matchen en ik had een hit! :+

Ik leg van alles in het hok om te kijken of het wordt gegeten, maar niet alles valt in de smaak.
Ik weet van mijn ouders dat er echt een 'groentepakket' vers werd gesneden, 2 x daags.
Paprika en andijvie zeker, dat lag daar altijd in de koelkast, maar verder?
Is een beetje puzzelen, maar ik kom er wel.

Qua oppakken of aaien in het hok is Pukje wat hysterisch.
Ik heb zo het idee dat er toch de laatste tijd niet al te veel mee is gedaan door omstandigheden.
Begrijpelijk, maar best lastig als we het hok schoon moeten maken en deze even moeten 'ontdoen' van Pukje.
Kwestie van wennen, denk ik dan maar.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:11

Komt er nog een tweede cavia bij?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:28

Bij degrotecavia website zie je hele lijsten wat ze wel en niet mogen.
Hier zitten er 11 inmiddels en eten heel gevarieerd en ze hebben allemaal wat voorkeuren.
Bij 1 lijkt het me wat makkelijker :')
Vitamine c pillen geef ik niet, ze hebben muesli waar het in zit en genoeg groentes en nooit problemen met de gezondheid :)
Heb geen zin dagelijks gevechten te voeren met 11 cavia's :')
Cavia's zijn makkelijk te houden vind ik :) en erg leuk