Hoe kan ik hond en kind laten wennen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Hoe kan ik hond en kind laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:18

Als de eigenaar vind dat er geen probleem is dan is het simpel. Jij komt daar gewoon niet meer met je kind. Waarom zou jij je kind bewust blootstellen aan gevaar, en moeite insteken in een oplossing als de eigenaar het aanstellerij vind? Wat zijn dat dan voor vrienden?

Wij hebben een nichtje in de familie die echt doodsbang is voor honden. Op het moment dat zij hier zou komen en ik heb een drukke jonge hond, dan zou ik die even weg leggen. Zou ik een rustige hond hebben die op een plek blijft liggen zou ik hem niet wegleggen.

Maar in dit geval zit je met een hond die duidelijk nerveus wordt van het kind. Waarom zoek je die situatie op?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:34

Hond is bang voor kinderen algemeen, kind is (ondertussen) bang voor honden algemeen. De enige oplossing die ik zie, is om die 2 problemen los van elkaar aan te pakken, en tot die tijd alles strikt gescheiden te houden. Als jouw zoontje een paar positieve ervaringen heeft gehad met een andere hond, kan dat positieve gevoel zo weer teniet gedaan worden als deze hond gromt. Omgekeerd kan je moeilijk van de hond verwachten dat ze gaat ontspannen zo lang jouw zoontje nog een angstig gevoel uitstraalt (en jij en/of de eigenaar gespannen bent, want ook dat draagt bij aan de situatie). Dat is gewoon een cirkeltje waar je niet uit gaat geraken zo lang je ze met elkaar blijft confronteren op deze manier.
En als ik heel eerlijk ben... misschien moet je overwegen om dit probleem bewust niet aan te pakken. Veel stress bij alle partijen, met een kleine kans op een échte oplossing. Vermijden is dus wellicht de gemakkelijkste optie met het minste risico's.