Hulp gevraagd gedrag Labrador

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:36

Mizora schreef:
Als het met een E-collar goed ging, is het dan geen optie om opnieuw een E-collar aan te schaffen? Daarmee kan je dan mogelijk de negatieve cirkel doorbreken.

Miss_Arie schreef:
ik hoopte eigenlijk dat het niet meer nodig zou zijn, of in ieder geval dat we op een gegeven moment zo zou zijn dat we zonder zouden kunnen.

maar misschien kan ik daar beter weer voor gaan kijken.

dankjewel!

Reactie van Mizora kwam ook meteen in mij op. Je band ging kapot en daarna heb je daar niets meer mee gedaan. (met die band dus) Ik denk zelf dat je nog niet zo ver was met haar om te stoppen met die band. Je zit in een cirkel waar je nu niet uit komt. Daar moet je eerst doorheen zien te komen. En net als bij paarden moet je een hond ook op het moment corrigeren dat het iets fout doet. Op het moment dat jou hond los loopt en iemand aanvliegt, kan jij niet meteen corrigeren zonder riem. Met zo'n band kan dit dus wel. Op het moment dat je haar eerst weer te pakken hebt snappen ze niet meer waarom ze op hun kop krijgen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:39

Ik begrijp je best, maar ik denk dat je even terug moet gaan naar het begin. Je hond heeft op jonge leeftijd veel gemist en om juist dat stuk weer te conditioneren kost blijvend energie. Ze zoeken de ruimte echt weer op...
De hond krijgt nu helaas te veel ruimte en benut deze direct.
Ik ga dan ook met MissYvette mee. Geen dingen verwachten waar de hond niet aan (kan) voldoen. Braaf laten zitten terwijl jij bezig bent met je kind gaat niet werken...dus dan de hond vastzetten.
Je moet soms heel alert zijn, helemaal als er andere mensen in het spel zijn die mogelijk als bedreiging gezien kunnen worden door je hond. En anders is de andere optie de e-collar. Bij sommige honden werkt dat gewoon heel duidelijk en direct. Het moet dan maar, en bij verstandig gebruik kan het ook best.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:24

MissYvette4u schreef:
Veel mogelijkheden zijn al genoemd, kan ik alleen maar in meegaan (hersenwerk (bv snuffelmat, kong, behendigheid), positieve beloning, muilkorf, riem vasthouden bij auto (of om je arm bevestigen) ed).

Een flexi is een vreselijk ding. Gebruik dat alsjeblieft niet. Zeker niet bij de wat grotere honden.
Ik heb helaas veel te vaak ongelukken zien gebeuren omdat dat verrekte ding niet snel genoeg oprolde wanneer het echt nodig was en de hond ondertussen tussen geparkeerde auto's door de (drukke) weg wilden oversteken om die ene buurthond aan te vallen ;( ook hondeneigenaren met 2 honden met ieder een eigen flexi en dan gruwelijk in de knoop geraken net op een moment dat het totaal niet uitkwam (midden in het verkeer of zo). En ook een hondeneigenaar met een hond aan een vrij lange uitgerolde flexi en de hond ineens voor de fiets schoot. Je kan simpelweg niet snel genoeg reageren met zo'n flexi.

Topic gaat hier natuurlijk niet over... Maar mijn honden lopen niet aan de lange flexi naast de weg :n Mijn honden mogen ook aan de flexi niet met andere honden spelen. Het is maar net hoe je er mee om gaat ;) pas op, ieder zijn eigen mening. Maar deze argumenten liggen aan de eigenaren, niet aan de flexi imo.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:02

Een hond wordt niet jaloers en maakt ook nergens misbruik van, dieren denken niet zo, dat maakt ze ook zo eerlijk en betrouwbaar :o Jij geeft haar bepaalde ruimte en daarbinnen doet zij gewoon haar hondse ding. Als je hond niet te vertrouwen is dan hou je haar aan de lijn. Ga lekker fietsen met haar, hardlopen ect. Maak tijd vrij om elke dag even iets met haar te doen, en dan bedoel ik geen cursus maar dus lekker bewegen en even alle aandacht voor haar alleen. Een hond die dagelijks zijn energie even lekker kwijt kan is al gauw een tevreden hond. Ik denk niet dat als jij met je zoontje (wandelwagen?) loopt zij haar energie kwijt kan...... Verder consequent zijn in wat je van haar verwacht en vooral niet vergeten te belonen als zij wel iets goed doet.

Klinkt hard maar je hebt het over "probeer alle ballen in de lucht te houden", je hebt zelf gekozen voor hond, poes, kind, paard ect. Zij willen allemaal jouw tijd en aandacht dat is iets wat je van te voren had kunnen bedenken.....

Miss_Arie

Re: Hulp gevraagd gedrag Labrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 21:26

Boyca: ja op die manier kan het ook. Maar is wel weer omslachtig.

KimD: ik ben zelf ook geen fan van een flexilijn. En vind ze ook niet praktisch.
Een muilkorf kan ik wel eens proberen. Idd wat je noemt dat er steeds meer enge verhalen de ronde doen over gif enzo.
Ik heb een E-collar besteld.

Lien_87: ik geef haar vers vlees als maaltijd en neem hele kleine trainingsbrokjes mee als ik ga wandelen.
Dus echt werken voor haar eten wordt lastig.
Mijn zoon zit in de wagen, dus op zich heb ik wel wat speling tijdens wandelen.

Bubsj: ze hebben me geleerd dat je hond ook leert tellen wanneer je haar altijd maar een beloning geeft. Ze kent alle commando's die ik haar geef. En het is dus niet dat ik haar iets aan leer.
Vandaar het 1x roepen en de juiste reactie dan beloning en verder niet meer.
Zo'n riem is misschien wel een goed idee ja.

Anneliesdj: thuis speurwerk kan ik wel doen. Dit kan ik doen als de kleine op bed ligt.
Toch ligt ze thuis vaak de hele tijd te slapen omdat ze lange wandelingen mee gaat.
Trekhaak heb ik niet.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 21:55

Annepaardoes: tussen de middag, als de kleine op bed ligt, heb ik wel tijd om iets anders met haar te doen.
Alleen is ze vaak wel heel moe van de grote ochtend wandeling.

Pluttersput: ik zie er hier in de buurt alleen maar kleine hondjes aan lopen :-)

Mizora: een lange lijn lijkt me sowieso niet heel praktisch wanneer je door bos en duinen en natuurgebieden loopt. Al denk ik idd dat je met een gewone lange lijn fijner werkt dan een flexilijn. Al haalt het wel lastiger weer in.

MissYvette4u: zulk soort dingen zie ik ook wel voor me qua risico's met die lijn.

LoveUggs: ik heb een nieuwe E-collar besteld. En het kan heel goed kloppen wat jij aangeeft. Dat we eigenlijk nog niet ver genoeg waren om zonder te doen.
Het werkte wel echt heel fijn!

Lindsey_99: ze is erg slim en had na slechts een paar correcties met trilling al de link ontdekt. Daarna was slechts een piepje als correctie voldoende, wanneer ze niet direct naar mijn roep luisterde.
Dus het was absoluut niet dat ik haar elke dag 100x vol onder stroom zette hoor

Pluttersput: spelen en aan een lange lijn langs de weg lijken mij ook een no go.
Maar in wat ruiger terrein of bos lijkt het mij ook niet heel praktisch. Of heb jij daar geen last van?

Paperboy: ze maakt idd gebruik van de ruimte die er is. En af en toe vind ik dat misbruik, maar weet goed dat een hond niet zo denkt.
Jaloezie ben ik wel van overtuigd dat dat een dierlijk gevoel is. Zij is een plaatsje op de ranglijst gezakt sinds de komst van de zoon.
Fietsen en hardlopen heb ik gedaan. Is een drama!
Mevrouw neemt een tempo aan, drafje, en vertikt het om harder te lopen. Dit tempo is een flink wandel tempo. Dus veel te langzaam om te fietsen en ook hardlopen gaat het te langzaam voor.
Wanneer ik haar motiveer Door roepen, beloning of met de riem blijft ze gewoon stug dit tempo aanhouden. Ook al hangt ze dan op een gegeven momentbijna aan die riem. Dus sorry dat is echt niet leuk om te doen.
Ik loop wel echt flinke afstanden met haar! En probeer haar vaak met een andere hond te laten spelen. Zodat ze wel echt haar krijgt. Ze is in ieder geval thuis erg rustig en slaapt veel.

Het stukje "alle ballen in de lucht houden" is geen klaagzang. Het is om aan te geven dat ik mijn best doe maar niet in staat ben in deze situatie om fanatiek cursus te gaan lopen. Of hele dagen alleen maar met haar bezig kan zijn.

Ik doe mijn best en probeer mijn aandacht over iedereen te verdelen.
Ook denk ik dat niemand van ons gezin het slecht heeft of echt te weinig aandacht krijgt.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:45

Miss_Arie schreef:
1. ik geef haar vers vlees als maaltijd en neem hele kleine trainingsbrokjes mee als ik ga wandelen.
Dus echt werken voor haar eten wordt lastig.

2. ze hebben me geleerd dat je hond ook leert tellen wanneer je haar altijd maar een beloning geeft. Ze kent alle commando's die ik haar geef. En het is dus niet dat ik haar iets aan leer.
Vandaar het 1x roepen en de juiste reactie dan beloning en verder niet meer.

Even per punt een reactie.
1. Je kan kleine balletjes van het vlees draaien en dat in vormpjes sstoppen. Een mooi voorbeeld is het blik met steekvormpjes van de action als hersenwerkje voor vlees eters. Je kan bijvoorbeeld ook bekertjes, type long drink glas van plastic, met een bodempje vlees te vullen en deze misschien in elkaar stapelen als extra uitdaging.
ik ken ook hersenwerk filmpjes waarin mensen vlees in een (bijna) afgesloten box/ ton/ blik geven en de hond dit eerst moet openen voordat het kan eten.

In de zomer kan je bevroren vlees, even met heet water afspoelen om te verkomen dat de hondentong eraan plakt, als een ijsje geeft. Zo kan je ook yochurtijsjes voor honden maken.

2. Klopt wat je zegt. Al moet je ook zo denken... 'word jij vrolijk als je soms beloond word voor iets, terwijl je het altijd WEL goed doet?' Persoonlijk zou ik dan motivatie missen. Terwijl als je blijft belonen, maar dan met een aai of stem beloning, meer motivatie krijgt om het perfect te doen.
Zoek uit waar ze letterlijk een moord voor doet en iets dat ze WEL fijn of leuk vind, maar minder is dan die andere beloning.

Er circuleert op YouTube ook een filmpje over leuke kom oefeningen. Zo kan je, als je haar roept- ze kijkt om- belonen al een fijne basis leggen.

Jij moet letterlijk haar koekjesjackpot en koekjestrommel worden. Dus ook als ze bij jou komt kijken= belonen. Alleen dan ben en blijf je leuker dan haar omgeving.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:55

Geen trekhaak, dan neem je een politielijn en slaat die om je middel en zet de hond af.
Dan heb je 2 handen vrij om je kind uit de auto te halen en kunt daarna zo doorlopen je huis binnen. Mocht je hond zich misdragen kun je ook met je voeten corrigeren als je je handen vol hebt.

Ik volg niet helemaal wat je bedoeld met belonen 1x daarna niet meer?
Maar ga eens nieuwe dingen doen tijdens wandelingen, doe verstopspelletjes, laat haar zitten en wachten ed. En beloon consequent, juist met een hond die sterk gedreven wordt door voedsel is dat een makkelijke manier om goed gedrag te bekrachtigen. Belonen als ze bij je komt, ookal is het pas na 10x roepen, als ze komt beloon je. Dat je 10x hebt geroepen is jouw fout niet die van haar, breng haar niet in een situatie waarvan je weet dat ze waarschijnlijk niet gaat luisteren. Creer situatie's om te oefenen; aan een politielijn laat haar blijven, vraag of iemand anders langsloopt zodat jij het blijven kunt oefenen. Corrigeer onmiddelijk en streng, beloon veelvuldig als het wel lukt.

Zoek eens iemand in je buurt die speurtraining met je kan doen, een paar lesjes om eens kennis te maken en wat tips te krijgen kan al voldoende zijn. En neem vooral ook de tijd om met haar te gaan trainen als je partner wel thuis is, zodat jij ook op ander terrein kunt trainen en niet alleen in je eigen achtertuin.
Zoek ook eens op google naar het zelf maken van hondenhersenwerk. Hier boven wordt al wat genoemd. Een heel simpele is enkele petflessen tussen een stok bevestigen zodat ze rond kunnen draaien, ofwel aan een touwtje ophangen, volstoppen met brokjes en je hond laten werken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 07:28

Ik heb hier nooit last met de flexi lijn :) Loop ook door t bos en alle kante op. Heb een terrier die behoorlijk jaagt als hij los gaat, dus die zit zijn leven lang al aan de flexi :) Maar als je er op tegen bent, voel je vooral niet verplicht hoor, het was maar een suggestie :)

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 07:45

Oké hartstikke goed dat je vers vlees voert maar dan gaat mijn idee idd niet op.
Wat je dan wel kunt doen is alleen s'avonds voeren en overdag met iets heel lekkers lopen. Jij moet echt veel leuker zijn dan alle prikkels die hij buiten ontvangt en die prikkels zijn sterk en zelfbelonend... dus denk aan rodi-worst, kaas, knakworst etc.
Voordat ik iedereen over mij heen krijg dat dit geen gezond eten is, dat klopt... Echter is het vaak wel De oplossing voor overprikkelde honden. Op gewone snoepjes komen ze vaal niet...

En wat al eerder is gezegd, altijd belonen! Behalve als je 'm moest gaan halen. Je zult het eerst weer opnieuw moeten gaan bevestigen voordat je dingen kunt gaan eisen. Dus net als met een puppy, bouw een feestje als hij wel kwam.

Honden ( en zeker labradors) zijn heel simpel, hij wil best luisteren zolang daar wat tegenover staat...

Het 'aanvliegen' van mensen zou ik eerst in gecreerde situaties oefenen. Dus nodig iemand uit die niet bang is van je hond en ga daar mee oefenen... Leer hem eerst rustig te blijven zitten terwijl jij er naast staat en er iemand voorbij komt, pas als dat heel goed gaat kun je een beetje afstand gaan nemen van je hond.. Probeer het oefenen niet te snel te moeilijk te maken want hoe vaker hij de mist in gaat, hoe moeilijker het wordt om dat weer af te leren..

Succes!

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:03

Ow Super! Kan uw vriend niet op cursus?
Laatst bijgewerkt door yvanna op 24-03-15 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:03

Ik bedoel de hond dat hij met de hond naar cursus gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:18

Zelf ben ik niet van belonen met voer.

Ik heb zelf een mechel en een labrador. Maar met de labrador heb ik zeer veel geduld nodig. Wat de mechel bijvoorbeeld in een dag leert. Doet mijn labje gerust een paar dagen langer over.

En hij is veel sneller afgeleid. Nog steeds. Train er straks alweer 2 jaar mee.

Eerst altijd met voer getraind. Tot ik met de mechel op een andere club ben gaan trainen. En ze daar de honden belonen met spelen. Zodat de hons er plezier in blijft houden. Want spelen is leuk. Dus daar doen ze graag hun oefeningen voor.

Dus nu thuis ben ik ook aan de slag gegaan met de lab. Word alleen maar beloond met spelen. Want nu vind ie het veel leuker om voor mij te werken. Want telkens een klein stukje voer is veel minder leuk om voor te werken dan spelen met je eigen baas. En begin nu eindelijk de aandacht te krijgen van hem die ik graag wil.

Alleen de clubs hier in de buurt werken met een andere methode. En dat past niet bij mijn labrador.

Ik ben van het goede gedrag uitbundig belonen. Maar als het moet deel ik ook een correctie uit. Bijvoorbeeld keertje ruk aan de lijn. En als ze dan weer aandacht op mij hebben komt gelijk speeltje er tevoorschijn (tennisbal met touw eraan/bijtworst)

Ik heb trouwens ook met een trainingsband gewerkt met mijn lab. Ging continue achter wild aan. Dus kreeg tip oefenen aan lange lijn. Meneer kwam perfect terug op commando. Dus na een poos lijn er weer af. En daar ging die weer. Dus zo'n ding gekocht. Heb geloof ik 3 x in totaal stroom gebruikt (zachte stand) en daarna was geluid voldoende. En nu loopt ie weer een poos zonder. En kunnen we heerlijk ontspannen wandelen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 14:21

Eerst even een misverstand uit de lucht halen. Bij alleen de eerste keer roepen dan beloning bedoel ik snoep beloning.
De andere keren beloon ik haar absoluut met mijn stem en een aai over haar bol ofzo. Dus het is echt niet dat ik haar dan negeer ofzo.
Ik heb dat een beetje krom geformuleerd.

Lhinnolijf: ja waar ze een moord voor doet is alle soorten strot ongeveer :r vind je het heel erg als ik daar niet mee rond ga lopen om haar te motiveren? :=
Daarbij ben ik ook nog een vegetarisch dus heel creatief met haar maaltijdvlees is niet echt mijn ding. Maar zal wel proberen om eens te variëren in wat ik meeneem als we gaan wandelen. Zodat het steeds weer een verrassing is wat de beloning zal zijn.

Anneliesdj: ik heb haar vandaag aan een lange riem om mijn arm gedaan terwijl ik de kleine uit de auto viste. Dat was wel Ff wat aanpassen van beide kanten. Maar het is gelukt en er is niemand aangevallen!

Het haar niet in de situatie laten komen waarbij ik 10x moet roepen klinkt makkelijker dan het is. Wanneer ik haar los heb zie ik vaak niet wat er verder in het gras ligt. En wanneer we een weg naderen wil ik haar wel bij me hebben. Maar het kan dus heel goed zijn dat zij net een hoop strot vind terwijl ik haar roep.
Dan kan ik ervoor kiezen om te gaan staan wachten tot mevrouw het rustig verorberd heeft. Ik kan blijven roepen. Maar kan ook terug lopen, zij rent vervolgens weg omdat ze weet dat ze iets stouts aan het doen is, en het wordt een gevaarlijke situatie omdat ze rustig naar de weg rent en nergens meer naar kijkt.
Dan lijkt mij het veiligste om haar gewoon aan de riem te houden ALTIJD. En dat is nu net niet het idee.
Snap je wat ik bedoel?
Dit zijn van die situaties waar ik niet doorheen kom.

Pluttersput: ik gooi je suggestie absoluut niet gelijk weg hoor! Ik hou het in mijn achterhoofd. :D

Lien_87: ik ga weer eens wat meer variëren in beloning die ik voor haar mee neem. Een kijken of we haar weer een beetje de goede richting in kan krijgen voor voer!

Het aanvliegen gaat doorgaans best goed wanneer ik de omgeving maar eerder heb doorzien dan zij. Ik moet haar eerder bij me hebben dan dat zij een persoon heeft gespot.
En daar moeten we zeker weer meer aandacht aan besteden. Want dit is gewoon niet grappig. Ze maakt mensen echt bang.

Yvanna: mijn vriend vind haar super leuk. En wandelen vind hij ook prima. Maar daar houdt het verder wel een beetje bij op.
Ik wilde graag een hond en ze is ook echt mijn hond. Ze is bijna altijd bij mij. Dus problemen oplossen zal ook van mij af moeten komen. En dan leg ik hem uit wat hij wanneer moet doen.

Love_western: het spelen met haar vind ze wel leuk, maar ook maar heel even. Net als met een bal is het een paar keer leuk en dan kijkt ze er niet meer naar.
Snacks heeft ze wel aandacht voor. Maar zal het wel weer leuker voor haar moeten maken.
Ze leert wel heel erg snel. Op cursus had ze veel oefeningen zo door en wist de dan ook echt.
Maar zo weet ze ook heel goed wanneer ik haar wel en niet kan corrigeren.
Ik heb haar in het verleden met die band slechts een keer of 3 met trilling erbij moeten doen. En daarna altijd alleen geluidje wanneer ze niet reageerde op mijn stem.
Dus ik heb ook weer een band besteld en hoop dat deze vandaag bezorgd wordt. Dan kan ze weer lekker los lopen en is het weer leuk voor ons allebei.
En wie weet kan het na een tijd wel weer zonder. Zeker icm met de andere veranderingen die ik nu doorvoer. Maar dan kan ze wel lekker struinen en rommelen zonder dat het weer een drama wordt.

Allemaal veel dank voor de tips! Ik denk er zeker over na en de dingen die me aanspreken ga ik mee aan de slag. En de andere hou ik wel in mijn achterhoofd als alternatief.

Ik heb zojuist ons eerste zoekspelletje gedaan.
Ipv haar een kluif te geven heb ik een aantal kleine snoepjes verstopt in huis en haar ze laten zoeken.
Ze vond het echt heel erg leuk! Stond te springen en die staart kon bijna niet harder kwispelen!
Dus dat is een geslaagd spel in ieder geval.
En zo ga ik eens meer dingen uitproberen.

Ook heb ik afgesproken met mijn vriend dat we allebei elke dag ook echt even een paar minuten echt even alleen met haar moeten spelen/ kroelen ipv haar erbij pakken als we met zoonlief spelen ofzo.
Tuurlijk is met zijn allen ook leuk en belangrijk. Maar haar eigen momentje is nu even belangrijker :D

Mocht iemand nog tips of ideeën hebben hoor ik het graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:44

Je moet ze ook gek maken op de speeltjes. Dus balletje stukje van je weggooien en zorgen dat de hond er net niet bij komt. En dan weer stukje weg trappen met je voet.

Eerste keer dat ik met de mechel op deze club ging trainen en een bal weg gooide. Keekt ie mij aan en wist totaal niet wat hij er mee aan moest.

Nu word ie helemaal gek als ik de tennisballen te voorschijn haal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 01:06

Miss_Arie schreef:
Eerst even een misverstand uit de lucht halen. Bij alleen de eerste keer roepen dan beloning bedoel ik snoep beloning.
De andere keren beloon ik haar absoluut met mijn stem en een aai over haar bol ofzo. Dus het is echt niet dat ik haar dan negeer ofzo.
Ik heb dat een beetje krom geformuleerd.

Lhinnolijf: ja waar ze een moord voor doet is alle soorten strot ongeveer :r vind je het heel erg als ik daar niet mee rond ga lopen om haar te motiveren? :=
Daarbij ben ik ook nog een vegetarisch dus heel creatief met haar maaltijdvlees is niet echt mijn ding. Maar zal wel proberen om eens te variëren in wat ik meeneem als we gaan wandelen. Zodat het steeds weer een verrassing is wat de beloning zal zijn.

Anneliesdj: ik heb haar vandaag aan een lange riem om mijn arm gedaan terwijl ik de kleine uit de auto viste. Dat was wel Ff wat aanpassen van beide kanten. Maar het is gelukt en er is niemand aangevallen!

Het haar niet in de situatie laten komen waarbij ik 10x moet roepen klinkt makkelijker dan het is. Wanneer ik haar los heb zie ik vaak niet wat er verder in het gras ligt. En wanneer we een weg naderen wil ik haar wel bij me hebben. Maar het kan dus heel goed zijn dat zij net een hoop strot vind terwijl ik haar roep.
Dan kan ik ervoor kiezen om te gaan staan wachten tot mevrouw het rustig verorberd heeft. Ik kan blijven roepen. Maar kan ook terug lopen, zij rent vervolgens weg omdat ze weet dat ze iets stouts aan het doen is, en het wordt een gevaarlijke situatie omdat ze rustig naar de weg rent en nergens meer naar kijkt.
Dan lijkt mij het veiligste om haar gewoon aan de riem te houden ALTIJD. En dat is nu net niet het idee.
Snap je wat ik bedoel?
Dit zijn van die situaties waar ik niet doorheen kom.

Ja helemaal.
Daarom raad ik je aan om haar wel bij elke keer te gaan belonen, je wilt tenslotte dat ze komt, dan moet je niet enkel een aai over de bol geven maar juist duidelijk maken dat dat is wat je wilt. Dus iets lekkers zoeken (dat lukt vast ook zonder een zak stront mee te nemen), paar ideetjes: kaas, rookworst, leverworst.
Enja, dat betekend dat je haar de eerste tijd aan de riem moet houden om te voorkomen dat ze in een situatie komt waar ze niet luistert. Ofwel je neemt het even voor lief dat ze stront vreet, verbijt dat even en roep haar als ze klaar is met eten en wees dan blij en uitbundig en beloon haar met véél lekkers. Juist dan gaat je hond die link maken 'he bij baas is lekkers, veel lekkers, misschien moet ik die stront maar laten liggen om bij haar iets lekkerders te halen'. Het is heel frustrerend, ik weet het precies, maar roepen als je weet dat ze niet komt moet je niet doen en achter haar aan gaan rennen al helemaal niet.

Daarbij denk ik dat het verstandig is haar dieet even goed door te lichten en te kijken wat ze binnen krijgt en vooral wat niet. Honden die zo obsessief stront eten doen dat vaak met een reden. Wellicht is daar meer aan de hand.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 01:25

Als ik dit verhaal lees, komt er eigenlijk maar 1 ding in me op. Haar recal (terugroepen) moet veel beter! Ikzelf heb een hond die graag achter alles aan schiet wat beweegt, hij vindt het prachtig. Katten/konijnen/vogels, allemaal leuk! Nu lopen er behoorlijk veel wilde konijnen rond hier, maar als hij los is en er achteraan schiet, dan kan ik gewoon netjes roepen en dan komt hij heel braaf weer terug.
Dit heb ik hem met alleen positive reinforcement geleerd, met de snoepjes als conditioneermiddel. Eerst in huis oefenen -> roepen & komen is snoepje. Niet meteen komen is duidelijker, vrolijker, aandacht trekken en dan goed belonen. Vervolgens ergens buiten met weinig afleiding (klein grasveldje) en dit proces herhalen.
Je kunt echter niet verwachten dat een hond na 1x een beloning te hebben ontvangen, een goede recal heeft ontwikkeld. Je moet dit keer op keer op keer herhalen, ook aan de riem rond afleiding waar hij normaal erg op reageert, en doortrainen mét snoep totdat hij feilloos (bijna) elke keer meteen komt. Dan kun je langzaam gaan afbouwen (1x snoepje, 1x een aai, 2x snoepje, 1x een aai). Zo blijft hij gemotiveerd, er blijft immers snoep komen, je hoeft het alleen niet de hele tijd te geven. Maar als je er helemaal mee ophoudt voordat het gedrag compleet geïnternaliseerd is, zal hij weer niet luisteren.

Succes en ik hoop dat het gaat verbeteren!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 01:30

ZoZenn schreef:
Als ik dit verhaal lees, komt er eigenlijk maar 1 ding in me op. Haar recal (terugroepen) moet veel beter! Ikzelf heb een hond die graag achter alles aan schiet wat beweegt, hij vindt het prachtig. Katten/konijnen/vogels, allemaal leuk! Nu lopen er behoorlijk veel wilde konijnen rond hier, maar als hij los is en er achteraan schiet, dan kan ik gewoon netjes roepen en dan komt hij heel braaf weer terug.
Dit heb ik hem met alleen positive reinforcement geleerd, met de snoepjes als conditioneermiddel. Eerst in huis oefenen -> roepen & komen is snoepje. Niet meteen komen is duidelijker, vrolijker, aandacht trekken en dan goed belonen. Vervolgens ergens buiten met weinig afleiding (klein grasveldje) en dit proces herhalen.
Je kunt echter niet verwachten dat een hond na 1x een beloning te hebben ontvangen, een goede recal heeft ontwikkeld. Je moet dit keer op keer op keer herhalen, ook aan de riem rond afleiding waar hij normaal erg op reageert, en doortrainen mét snoep totdat hij feilloos (bijna) elke keer meteen komt. Dan kun je langzaam gaan afbouwen (1x snoepje, 1x een aai, 2x snoepje, 1x een aai). Zo blijft hij gemotiveerd, er blijft immers snoep komen, je hoeft het alleen niet de hele tijd te geven. Maar als je er helemaal mee ophoudt voordat het gedrag compleet geïnternaliseerd is, zal hij weer niet luisteren.

Succes en ik hoop dat het gaat verbeteren!

Dat is ook wat ik bedoel, je moet je hond eigenlijk weer behandelen alsof ze een pupje is. En dan vooral niet te snel willen en in elk geval de eerste week consequent bij ALLES wat je doet belonen, want als je het een keer vergeet denkt je hond alweer 'ah zie je, het is intressanter om niet te komen'.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 07:58

ik heb het een beetje druk gehad, dus even geen tijd om uitgebreid te reageren.
maar hierbij:

love_western: ik zal proberen haar meer uit te dagen en dat ze er ook wat meer moeite voor moet doen, wie weet vind ze het dan wel leuker.
als ik haar kan belonen met spelen vind ik dat fijner dan met voer/snoep.

anneliesjd: ik geef haar nu al jaren vers vlees, verschillende soorten, en ze krijgt dan 375 gr per dag.
tussen de middag krijgt ze een kluif of een kauwstaafje (of 2).
ook krijgt ze bij haar eten een vit C en glucosamine pilletje, de vit C omdat ze veel last van blaasontsteking heeft gehad, en de glucosamine vanwege beginnende artrose in haar achterpoot, dit na een breuk.
ze is gesteriliseerd, en weegt zo rond de 30 kg.
verder heeft ze geen gezondheidsklachten.
ik denk ook wel dat het een goed dieet is, vind dat ze het er wel erg goed op doet.
maar het is en blijft een labrador, ze is gewoon heel erg food-minded, echt obsessief is het niet ,maar als ze het tegen komt onderweg zal ze het niet laten liggen.

even ter illustratie, dit is de boef: (vind je haar te dik? de foto's zijn van eind vorig jaar)
Afbeelding

Afbeelding

ook ben ik even aan het kijken wat ik makkelijk me kan nemen als snoep, zonder dat het een enorme bende wordt, en ik er ook helemaal onder zit. denk dat kaas wel een goede optie is, en mevrouw vind het heerlijk!

ZoZenn: ik geef per keer dat ik haar bij me wil hebben de eerste keer snoep en daarna niet meer. dus niet bij de eerste keer een commando gebruiken hoor :D
ze kent de commando's allemaal heel erg goed, ze heeft ze heel goed op de cursus geleerd.

quote: Eerst in huis oefenen -> roepen & komen is snoepje. Niet meteen komen is duidelijker, vrolijker, aandacht trekken en dan goed belonen. Vervolgens ergens buiten met weinig afleiding (klein grasveldje) en dit proces herhalen.

wat is dan: goed belonen in dit voorbeeld??? geen snoep?
want dat is wat ik doe nl. de 2e keer doe ik haar belonen met stem en aai over de bol, heel enthousiast!

ze weet ook heel erg goed wanneer ze aan de riem zit en wanneer niet, en zeker met de kinderwagen erbij weet ze heel erg goed dat ze NIET mag uitvallen naar iets of iemand, en doet dat ook absoluut niet. ze is echt super netjes en braaf aan de riem, loopt altijd netjes naast me. :j

anneliesjd: op dit moment vind ze helaas heel veel dingen veel interresanter dan mij -O- ze steekt nog net niet haar middelvinger naar me op, maar het scheelt af en toe niet veel.
en dat is rete frustrerend!
ik wil haar niet de hele tijd aan de riem moeten houden, ik vind dat ze de kans moet hebben om lekker rond te struinen en te verkennen en spelen, maar wanneer ik het aangeef wil ik graag dat ze wel komt, of minimaal reageert!

ik heb gisteren de E-collar binnen gekregen, en eind de middag voor de eerste keer geprobeerd. ik heb er een besteld waarbij je kan kiezen: of schokje (instelbaar van kracht) of een trilling (ook instelbaar van kracht) of een geluidje.
ik heb van te voren de standen ingesteld, zodat ik dat niet onderweg hoefde te doen, of het risico zou lopen dat ik haar een enorme opdonder zou geven terwijl dat absoluut niet de bedoeling is.
het plan was: heel enthousiast roepen -> komt ze: snoep en helemaal blij zijn.
komt ze niet -> geluid via de E-collar -> komt ze -> snoep en uitbundig belonen
komt ze niet -> trillinkje, enz.
maar op de hele wandeling heb ik slechts 3x het geluidje hoeven gebruiken. daar schrok ze van en wist in eerst instantie niet wat ze ermee aan moest, maar kwam wel direct naar me toe, en daar is ze uitgebreid voor beloont!
dus ik ga haar voorlopig op deze manier trainen, en dit icm ander lekkers wat ik mee ga nemen, om mijzelf nog leuker te maken voor haar.

ook merk ik dat ze haar neus weer beter gaat gebruiken, zeker wanneer we het zoekspelletje doen in huis! dus dat is heel goed!

nogmaals dank voor alle tips en meedenken!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:22

Maar je hebt het over poep, dat is geen lekkers ;)
Je dieet hoeft ook niet verkeerd te zijn maar toch kan ze ergens gebrek aan hebben en zeker als ze zo obsessief is zou ik me dat wel afvragen.
Eet ze ook haar eigen poep? Eet ze echt alle poep die ze tegen komt of is ze daar selectief in?

Houd er wel rekening mee dat een Ecollar geen middel is wat je zo omdoet en meteen klaar voor gebruik is. Je moet daar zorgvuldig mee oefenen en goed timen anders werkt het juist averechts en krijg je een bange of agressieve hond.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 12:36

anneliesdj: ze eet niet haar eigen poep en ook geen andere honden poep, alleen paarden en kattenpoep, maar ook gras, kleefkruid. ze is gewoon enorm food-minded.

ik zal hem toch om moeten doen om te oefenen. ik zou niet weten hoe ik anders moet oefenen dan om doen en gaan wandelen. pas dan komen we in situaties die correctie nodig hebben.
als ik haar thuis of in de tuin roep staat ze direct bij me.

ik snap dat je niet zomaar moet gaan rommelen met zo'n band, en hou goed vast aan een volgorde van werken, en ook geef ik haar ruim de tijd om te reageren.