Hoestende kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Re: Hoestende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:35

Mijn kat krijgt sowieso geen melk, alleen water uit de waterfontein en wat hij buiten drinkt.
En mijn kat deed het gisteravond ook weer, ik denk echt aan een haarbal, ik geef dan straks ook weer kat-a-lax.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:37

Ik zie dat bij toediening staat dat kat-a-lax op de poot gesmeerd moet worden, maar zou het ook werken als je het door het eten doet?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:38

Als je het op de poot smeert eten ze het zeker weten op.
Ze wassen zichzelf schoon, maar mijn kat likt het rechtstreeks van de tube af zo lekker vind ie het.
Ergens door doen zou ik niet doen, wellicht kan het dan heel raar gaan smaken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:40

ah, okee, bedankt!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 22:27

@poesjes: dat is bij mijn poes dus ook al niet het geval. De hoestbuitjes treden op verschillende moment op; ook 's nachts als ze in absolute rust naast me ligt te slapen. Ze hoest bv. niet meer als ze net gerend heeft of van buiten komt.

Melk krijgen ze hier ook niet. Lusten ze ook niet.
Ik kan ze maar met weinig traktaties verwennen.

@kwii: als het een keertje een hoestbui is, dan zou ik me ook niet druk maken. Als het terug blijft komen, dan zou ik het toch nader laten uitzoeken.

@MJR84: Easypill ga ik eens even Googlen. Dank je, wellicht kan mijn DA hier iets mee. Ik vraag einde van de week waar mijn DA de kat dan op wil zetten. Prednison kan ik me voorstellen in geval verdenking van luchtweg infectie. Voor astma heb ik andere soorten medicatie dan Prednison op internet gezien. Ben niet zo'n fan van Prednison maar ja, inderdaad: het is dát of laten stikken (letterlijk en figuurlijk dan zelfs...).

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:32

Hoi als je het niet vertrouwd zou ik een second opinion laten doen hebben ze wel eens fotos gemaakt van longen of van hele poezel. Mijn kat hoest ook wel eens op dezelfde manier. niet vaak maar soms heeft ze het echt even benauwd en ook dat slikken erachteraan. Wat voor pillen moet je hem gaan geven?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:36

Rosemarin schreef:
Mijn kat doet precies hetzelfde en is gediagnostiseerd met astma :) hij krijgt nu pufjes als die benauwd is en hij gaat echt met sprongen vooruit :)

Ik heb een siamees maar hoorde van de DA dat dit wel vaker bij de oosterse katten voorkomt. Dus de rontgen foto is slim om te maken, en toch is na laten kijken voor astma.

Succes :)

hoe geef je een kat pufjes ben ik wel benieuwd nar heb ze zelf ook

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 22:39

@ franka75: Die pufjes gaan d.m.v. een speciaal masker dat je dan over de neus en mond van de kat legt. De kat moet dan een aantal malen inademen en daarna is het klaar. Je moet je kat hier met veel geduld aan laten wennen. Het lukt bij 90%.

En nee, er zijn nog geen foto's gemaakt. Zie OP ;) .
En ik weet dus ook nog niet welke pillen ik eventueel moet gaan geven. Dat vraag ik vrijdag wel even.
Laatst bijgewerkt door Imago01 op 23-03-15 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:42

Ok dat zou ik zeker doen ja . wel apart pufjes geven zo maar als het werkt super uitvinding. Prednison ben ik heel voorzichtig mee als je teveel geeft is het echt gevaarlijk. en ze drinken er ook meer door.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 07:22

Franka75, de puffer voor de kat lijkt op de puffer voor baby's. Het is hetzelfde principe.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:13

@Imago
het kwam ook constant terug.. we zijn er mee naar de dierenarts geweest.
Maar ik had dan niet het idee dat onze kat er echt van stikte zeg maar.

Zou mooi zijn als er voor de kat wel geschikte medicijnen zijn. Bij ons is het ook al een paar jaar terug, dus ze zijn natuurlijk al weer een stuk verder in de geneeskunde voor dieren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:27

vroeger een poes gehad die dit ook deed.
voorjaar en begin zomer
die periode had ze vaak ook wat jeuk.
volgens mijn dierenarts wat hooikoorts.
ik heb er nooit wat aan gedaan en kat is er uiteindelijk heel oud mee geworden.
weet je..af en toe een hoest is voor mij geen noodzaak om een dier meteen aan de medicijnen te zetten.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:05

Misschien niet, maar ik wil wel degelijk weten wat er aan de hand is :j .

En voor mij hoeft mijn kat niet eerst te bewijzen dat ze het zwaar heeft door half te stikken. Als het beter voor haar is om aan de medicatie te moeten, dan krijgt ze dat gewoon, daar hoef ik niet over na te denken! Oud worden is 1, maar een beetje prettig en fijn oud worden is natuurlijk een 2e en dat vind ik erg belangrijk. Liefst zonder medicatie maar kan dat niet, dan maar mét!

Maar niet zonder eerst zelf gedegen onderzoek te hebben gepleegd, want ik ben nou ook weer niet van gisteren dus ik laat me niet zomaar wat aanpraten door een DA. Gezond verstand, enige ervaring en intuïtie spelen altijd een grote rol!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:09

Het klinkt nu net alsof wij allemaal onze katten hebben mishandeld :+

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:15

Misschien wel, geen idee, ik ben er niet bij geweest :P :+ . Het is maar net hoe je het opvat, toch?

Alle gekheid op een stokje: ik reageer gewoon hoe ik het voel in mijn eigen situatie en vertel dat ik gewoon graag wil weten wat er aan de hand is. Vandaar mijn twijfels in de OP.

Wat anderen doen, prima, kan en mag ik niet over oordelen; ik ken de situatie niet, maar ik zoek een oplossing en advies voor mijn eigen dier.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:15

nou.beetje wel he...
die van mij hoestte maar weinig, gaf dan wat slijm op en dan was het weer klaar...was helemaal geen drama en dat zei de dierenarts ook.

maar image...laat je kat goed nakijken
als jouw dier er echt in stikt dan zal er wel wat ernstigs aan de hand zijn en moet je dat inderdaad goed behandelen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:18

Maar door ervaringen en tips uit dit topic wel iets wijzer geworden hoor. Ook op internet veel gelezen.

Vrijdag bel ik met DA, waarbij ik een aantal hoofdvragen heb: a: is medicatie nou echt wel nodig? Zo ja, welke? Waarom niet EERST röntgenfoto en aan hand daarvan vervolg bepalen (ik vind een luchtweginfectie (=tijdelijke medicatie) of astma (voor het leven aan medicatie) een significant verschil. En: kan poeslief bv. nog enige tijd zonder medicatie en als de aanvallen frequenter of heftiger worden alsnog op medicatie zetten of is er dan teveel risico dat er al teveel beschadigd is bv.?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:21

ellepel schreef:
als jouw dier er echt in stikt dan zal er wel wat ernstigs aan de hand zijn en moet je dat inderdaad goed behandelen.

*Negeert even de eerste opmerking*

Mijn poes stikt er niet in hoor. Heb je mijn beginpost gelezen en het filmpje gezien?
Of lijkt het voor jou/anderen alsof ze er in stikt dan? Want dan ben ik ergens onduidelijk geweest misschien.
Ze heeft periodes in het jaar waarin ze hoestbuien heeft, een aantal keer op een dag. Laatste keer was eind dec. Nu speelde het weer op en dus ben ik weer naar DA geweest. De keer ervoor was zomer 2014.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:55

Ik blijf je topic even volgen, vragen die je aan de DA gaat stellen moeten toch het een andere ophelderen lijkt me. Luchtweginfectie zou wel 'fijn' zijn, dan is ze er misschien met een kuur vanaf.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 23:17

Ja is prima hoor :) . Ik zal er even speciaal om denken om hier even te updaten zodra ik meer weet. Ik kom niet zo vaak meer op bokt dus het zit niet meer in mijn systeem! 8-)

Haha ik 'hoop' ook op luchtweginfectie en dan huppa, klaar! :D

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:02

Mijn kat heeft het ook gehad. vond het nogal schokkend er uit zien.
Heb na de eerste keer gelijk zijn halsbandje af gedaan omdat ik dacht misschien zit die in de weg.
Maar hij deed het ook zonder halsbandje.
Ben toen ook naar de dierenarts gegaan. Die dachten een irritatie of zo. Ik heb toen pijnstilling mee gekregen en ben hem anti haarpasta gaan geven. hij heeft het zo'n maand gedaan en daarna was het weer over. Dus denk dat het daar mee te maken heeft gehad.

weet niet of dit filmpje werkt? maar dat geeft wel een goed beeld.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 06:35

Dat filmpje vind ik er ook echt uitzien als een vastzittende haarbal!

Wat een naar gezicht is dat he als ze dat doen.
Zal eens proberen die van mij te filmen als hij het weer doet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:24

Dit hoesten had mijn kat vroeger ook, soms helemaal benauwd met haar tong naar buiten. De DA en wij dachten dat ze bronchitis had, maar na verder onderzoek bleek ze een flinke hartruis te hebben en daardoor regelmatig zo te doen (moesten daarvoor naar een speciale kliniek). Ik kon haar aanvallen verlichten door mijn hand als een kommetje om haar neus en bekkie te doen (net als bij iemand die hyperventilatie heeft). Verder kreeg ze medicatie voor haar hart en werd het "hoesten" uiteindelijk ook minder hevig.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 18:33

Okay, omdat ZooPlus opeens niet meer het speciale nierdieetvoer in het assortiment heeft -:(- (nadat ik dat al járen daar bestel!!) ben ik vandaag langs de dierenarts gegaan om dan daar maar een zakje te halen en situatie poes te bespreken.

De assistente daar zal nooit mijn beste vriendin worden, dat weet ik wel. Alles ging gepaard met diep zuchten, weet niet wat het mens mankeerde maar goed. Ik kan het nierdieetvoer ook ergens anders bestellen (7 euro per zak van 5 kg goedkoper dan bij DA) maar dan moet mijn DA een recept ervoor afgeven. Tsja, dat moest de assistente dan allemaal eerst navragen hoor. Sjonge jonge, nou, de toon was al gezet natuurlijk...
(Nierdieetvoer is trouwens voor andere poes, die járen terug blaasontsteking had en wat gruis, staan sindsdien allebei op het dieetvoer.)

Toen over het hoesten. Ik stelde diverse vragen, kreeg ik slecht, geen of laat antwoord op. Telkens weer navragen bij de DA, heel gedoe, dierenambulance kwam nog tussendoor met gewonde aalscholver etc.

Nou, uiteindelijk heb ik nu een pillenkuur van 10 dagen meegekregen. Het is wel een Prednison-vorm (wat de assistente dus niet heeft verteld terwijl ik dat wel vroeg!) lees ik zojuist op internet. Maar goed, het is voor 10 dagen dus ik-doe-het-dan-maar.
Het is het beste alternatief voor direct op astma-medicatie of röntgenfoto. Kijken of dit goed aanslaat, zo niet, dan als het hoesten weer terugkomt wel voor foto etc.

Ik heb van de DA iets meegekregen dat katten erg lekker vinden (jaja, dacht ik). Iemand heeft dat zelf gemaakt (zit ook in zo'n guitig mini-bakvormpje van aluminium, als een cupcake maar dan mini-versie). 2 stuks meegekregen. Daarna ben ik nog naar dierenwinkel geweest, daar wat lekkers gehaald en dan duimen dat ik 10 dagen lang die pil erin krijg. Thuis eerst smeerworst geprobeerd, dat werd na 1 hapje alweer afgekeurd, dus ik zit de hele week weer smeerworst op brood weg te werken... :+ Had gelukkig klein (vers) stukje gehaald!

Toen die snack van de DA. Nou...ik weet niet wíe dat gemaakt heeft of wat erin zit, op dit moment boeit het me niet, want poeslief wilde méér! Krijgt ze niet, want is voor pillen }> . Ik ga maandag DA vragen waar ik het kan verkrijgen, bestellen, wie dat dan is, want ik MOET dat recept of die persoon weten! Hopelijk blijft ze er zo positief op reageren. Eerste pil zit er dus inmiddels al in! *\o/*

Kortom: kuur afmaken. Nu wordt gegokt op wat hardnekkige ontsteking in longen. Komt het hoesten weer terug, dan weer bellen voor afspraak en röntgenfoto.

Ben deze DA inmiddels wel een beetje zat aan het worden dus ik denk dat ik wel ga rondkijken voor een andere praktijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:44

Ik zou maandag meteen naar een andere da gaan, wat een behandeling, zowel van mens als dier. Ze konden mij de pot op als ze zo deden. Alleen al het woordje gegokt op ontsteking en dan huppakee, dat lossen we met het paardenmiddel prednison wel even op.