Erfkatten, bijvoeren of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Erfkatten, bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:19

Ja dat is echt waar, ze lopen hier al jaren rond en als ze tegen het einde van het jaar wat slanker worden (lees gezond gewicht) dan vind ik minder ongedierte en zie ik ook meer ongedierte. Hoe dikker ze zijn, hoe feller ze jagen, ze zijn hier ook tonrond en dat is toch vooral van wat ze zelf vangen. Vlaamse gaaien, eksters, ratten, mollen, konijnen, noem maar op.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:02

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 22-11-22 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:04

Je zegt hetzelfde als wat ik zeg. Waar heb je nog nooit van gehoord?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:08

.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:20

O nou ik heb dat echt al vaak gehoord bij asielen en ik kom er veel over de vloer :+

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:27

ik voer mijn 4 stalkatten 2 x per dag en in de zomer heb ik een zwarte aanloper die mee eet en in de winter een gestreepte. Geen idee waar ze vandaan komen en waar ze de rest van het jaar uithangen.
1 van mijn stalkatten is ook wel eens weken weg en komt dan wat vermagerd terug.

Ik had een giga muizenplaag, maar helaas in "mijn" hok, daar komen in principe geen katten (hok is op slot want de pomp en de stoppenkast staan erin). Als ik er ben, zet ik de deur wel open en dan vangen ze er wel muizen.

Toen mijn ezel ziek was, vingen ze muizen voor hem, er lag iedere morgen een heel rijtje voor hem klaar, maar ja, hij lustte ze niet :+

Ze vangen ook mollen en konijnen, vogels wat minder (althans, die vind ik niet).....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:30

Liannevh schreef:
anneliesdj schreef:
Je zegt hetzelfde als wat ik zeg. Waar heb je nog nooit van gehoord?

dat een kat juist jaagt op een volle maag, daar had ik nog nooit van gehoord.
Wij zeggen ook niet dat boeren hun katten 2xd moeten voeren omdat ze dan beter jagen, jagen doen ze toch wel. Maar omdat je er niet vanuit kan gaan dat ze altijd wat vangen zeggen we dat ze wel 2xd gevoerd moeten worden :)

Wat ik begrepen heb is het jachtinstinct/drang nog zat aanwezig. Kant en klaar voer als brokjes doet niks voor het verbruiken van die drang en ze gaan er meer van jagen om toch dat kennelijk essentiële onderdeel van het eten te vullen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 08:02

Nog naast het effect op het jachtinstinct zit je ook nog met dracht. Je weet niet wanneer de poezen drachtig zijn of zogen en jongen groot brengen op alleen muizen is erg zwaar. Veel jonkies gaan daarom dood rond de 3e week (ja ervaring bij kennissen). Dat wil je toch niet?

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:30

We hebben ook weleens jonge katjes gaat super goed 1 die is hier thuis echt een dondersteen.
Maar een stal meisje is voorgoed weggestuurd waarom zou je denken omdat ik na 100 keer had gezegd blijf van dat pasgeboren nestje af je geur komt eraan en de moeder maakt ze dan dood.
Maar nee hoor toch blijven doen en de moeder at ze wel op dankzij die stomme stal meid. _-:( _-:(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:45

Loveskary schreef:
We hebben ook weleens jonge katjes gaat super goed 1 die is hier thuis echt een dondersteen.
Maar een stal meisje is voorgoed weggestuurd waarom zou je denken omdat ik na 100 keer had gezegd blijf van dat pasgeboren nestje af je geur komt eraan en de moeder maakt ze dan dood.
Maar nee hoor toch blijven doen en de moeder at ze wel op dankzij die stomme stal meid. _-:( _-:(

Ga er vanuit dat het daar niets mee te maken had; een moederpoes die kittens op eet of dood, doet het vaak omdat de kittens ziek waren (en waar wij niet kunnen zien dat een kitten dan iets mankeerd, kan de moederpoes het vlot door hebben). Of een andere kat is langs gekomen. Of te weinig te eten gehad. In principe herkent een moederkat haar kittens ook gewoon als je de mens de kittens even vast heeft gehad.

Ook als je dagelijks de kittens weegt, is dat geen bezwaar voor moederpoes om de kinderen te blijven herkennen.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:54

.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:00

Onze stalpoezen krijgen 's morgens een blikje voer en 's avonds meestal iets van pap. Verder onbeperkte bakken brok

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:14

zie boerderijkatten als een aanwinst..

het is je personeel tegen ongedierte..

als je stopt met voeren, dan zullen ze naar een boerderij in de omgeving trekken om daar verder te jagen in slechte tijden en zul je waarschijnlijk zelf na enkele maanden de eerste tekenen van ongedierte aantreffen. En reken maar niet dat ze terugkeren als ze een paar boerderijen verderop waar weinig katten zijn wel wat te eten krijgen.

Aanloopkatten zul je altijd wel een keer krijgen.. Dit heeft te maken met voedselschaarste elders.. krijgen ze elders niets en kunnen ze te weinig vangen, dan gaan de katten aan de zwerf tot ze een plekje vinden..

Heb jijzelf weinig tot geen katten, dan zullen ze dus bij jou blijven plakken, immers weinig concurrentie en genoeg te jagen..

katten zijn 'solitair' en territoriaal. De katten die jij nu hebt lopen leven in relatieve harmony en verdragen elkaars aanwezigheid. Ze zullen echter niet zomaar nieuwkomers met open armen ontvangen in 'hun' schuren en op hun erf.. Jouw huiskatten zijn een uitzondering, immers wel doorvoed en vooral op het huis gericht.. ze zijn daarmee geen concurrentie voor je stalkatten.. andere vreemde verwilderde katten zullen dat wel zijn..

Dus je eigen gezonde katten populatie, die bijgevoerd wordt, voorkomt juist dat je heel veel aanloop ontvangt die ook blijft plakken.. hooguit af en toe een, veelal als er een of meerdere katten zijn weggevallen en er dus weer 'ruimte is'..

Het ene jaar zul je misschien 12 katten hebben, het jaar erop 15 en dan ineens weer 12. Dat regelt zich onderling wel een in redelijke balans (zolang je je dieren maar blijft steriliseren/castreren).

Het bijvoeren helpt om je kattenpopulatie in evenwicht te houden kwa aantal. zodat er niet bijvoorbeeld 10 wegwandelen en je er 15 nieuwe vechtende voor terugkrijgt bijvoorbeeld.

Bij 'oudere' boeren zie je vaak dat 1 van de maaltijden oud brood met water een een scheutje melk is (ja foei, niet heel goed, erg mee opletten qua hoeveelheid).. Een broodpapje dus.. en de andere maaltijd brokjes.. De broodpap wordt aangemaakt met brood dat ze gewoon meekrijgen bij de bakker (zak met kruimels en kapjes die uit de snijmachines komen).

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:16

Eten staat er 24 uur per dag voor onze katten dat meisje had eraf moeten blijven ik zeg het toch niet voor niks.
Ze krijgen 24uur per dag brokken te eten geen melk is niet goed voor ze.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:23

Wij hebben een melkveebedrijf en 4 katten, we hebben ze allemaal laten helpen (2 mannetjes en 2 vrouwtjes), ze krijgen 's morgens en 's avonds 1 handje brokjes (royal canin) en verder vangen ze muizen en ratten, die ze als dank voor de goede verzorging (als dan niet half opgegeten) op de mat leggen.
Als het koud is zijn ze veel in de keuken, anders liggen ze meestal in het hooi of stro.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:30

Wij hebben drie poezen. Hiervan zijn er twee gesteriliseerd en één aan de poezenpil (gaat wonder boven wonder al jaren goed na vele verhalen dat het niet helpt). Hier krijgen ze twee maal per dag voer. En toch zijn ze veel op jacht en zie ik ze elke dag eigenlijk wel met iets lopen. Daarnaast zijn ze daardoor aanhankelijker, de 1 iets meer dan de ander maar het is ook wel weer gezellig om ze in de buurt te hebben. Hier komen ze voor de rest niet binnen in de winter. Ooit wel eens geprobeerd maar die beestjes maken zichzelf dan gek, zijn niks anders gewend dan buiten zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:07

Loveskary schreef:
Eten staat er 24 uur per dag voor onze katten dat meisje had eraf moeten blijven ik zeg het toch niet voor niks.
Ze krijgen 24uur per dag brokken te eten geen melk is niet goed voor ze.

Dat ze niet naar je luisterde was inderdaad niet netjes (en terecht dat je heel boos werd, want nee = nee) , maar de kans dat zij de oorzaak was is eigenlijk dichtbij 0. Redenen genoeg wat er wel kon spelen, maar een menselijk aanraking is daar geen van.
Er wordt ook niet voor niets aangeraden om dagelijks een kitten te wegen om te kijken of alles goed gaat. Nu is dat bij boerderijkatten zeer uitzonderlijk dat dat gebeurd en zijn ze vaak 'werknemer' en t zijn er vaak ook zoveel :')

Neemt niet weg dat het vaak beter is om de werknemers te ehh 'helpen'.

Ts, ga je ook een dagelijkse kattentelling bijhouden of je populatie ook gaat groeien? :D

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 23:29

Ze waren pas een dag uit baal er nu nog van |o .
We hebben af en toe maar een nestje meesten zijn toch katers het liefst katers die jongen niet.
En vandaag op stal lag tommie voor het raam op de vensterbank naar buiten te kijken ze hebben uitzicht op de buiten bak en een luik voor 24 uur toegang.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 23:36

Boerin meld zich.

Ik heb de katten die hier eerder waren dan ik idd door de dierenbescherming laten af vangen en steriliseren. De jonkies hebben ze mee genomen en ( naar ik hoop) herplaatst.
Ze krijgen van mij 1 keer per dag een bak brokjes en verder moeten ze aan het werk. We hebben er nu 4 maar we moeten van het voorjaar er maar een paar bij laten komen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 13:21

natuurlijk verloop van katten kan op een boerderij soms best groot zijn..

Het kan daarom lonen om goed contact te houden met het plaatselijke asiel voor semi wilde herplaatsers (niet voor betalen dan zou ik zeggen), maar de vraag of die bij je blijven is er natuurlijk altijd..

wat je ook kunt doen is zorgen voor een wat meer 'homebound' situatie.. Als er op magische wijze een vrouwtje bijkomt aanlopen, laat die dan rustig ongesteriliseerd totdat ze bij jouw een nestje heeft gehad,
de kittens kun je dan aanhouden.. het verloop onder verwilderde katten of erfkatten is behoorlijk wat groter dan bij een binnenkat waar je ieder snifje gelijk opmerkt voor ze elkaar kunnen besmetten en waar geen gevaren zijn als grote landbouwmachines, vossen, steenmarters, auto's etc.

Meestal regelt zich een kattenpopulatie op een erf wel redelijk goed..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 13:32

elenaMM77 schreef:

Heel onverstandig zo´n zichzelf in stand houdende kattenpopulatie op een boerderij te hebben (inteelt, productie verwilderde katten, constant besmettingsgevaar met toxoplasmose).
Veel beter een gewenst aantal gecastreerde katten te houden, en naar behoefte toe te voegen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:27

elenaMM77 schreef:
natuurlijk verloop van katten kan op een boerderij soms best groot zijn..

Het kan daarom lonen om goed contact te houden met het plaatselijke asiel voor semi wilde herplaatsers (niet voor betalen dan zou ik zeggen), maar de vraag of die bij je blijven is er natuurlijk altijd..

wat je ook kunt doen is zorgen voor een wat meer 'homebound' situatie.. Als er op magische wijze een vrouwtje bijkomt aanlopen, laat die dan rustig ongesteriliseerd totdat ze bij jouw een nestje heeft gehad,
de kittens kun je dan aanhouden.. het verloop onder verwilderde katten of erfkatten is behoorlijk wat groter dan bij een binnenkat waar je ieder snifje gelijk opmerkt voor ze elkaar kunnen besmetten en waar geen gevaren zijn als grote landbouwmachines, vossen, steenmarters, auto's etc.

Sorry hoor ik wordt hier een beetje kriebel van, wat een flauwekul.
Je zit gewoon te adviseren er nog een vrouwtje bij te zetten en het spul maar raak te laten fokken?
Fijne dierenvriend ben je.

Een kat die gewoon goed gevoerd wordt en krijgt wat hij nodig heeft, die gaat niet aan het zwerven. Ookal zijn kittens bij jou geboren, als ze niet krijgen wat ze nodig zijn gaan ze alsnog zwerven. En ongecastreerde katers zwerven zowieso en de kans is reeel dat die elders blijven plakken, dus wil je zwerven voorkomen, dan castreer je ze en zorg je voor voldoende voedsel en een droge/tochtvrije plek om te slapen. Meer heeft een kat niet nodig.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:39

Onze twee stal poezen krijgen ook 2x pd eten, maar jagen ook heel goed. T is alleen niet zo smakelijk dat ze t eerst laten zien en dan naast je gaan opeten :Y)
Alleen komt er ook elke keer een zwerver (een ongecastreerde kater) die alles onder pist. Hij krijgt ondertussen wel 1x pd wat te eten, want hij was echt op een gegeven moment broodmager. En er komt regelmatig een ongecastreerde kater van 1 vd buren langs die ook alles onder pist :( Die krijgt ook niks te eten bij ons.

Poezen zijn trouwens wel geholpen gelukkig.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:45

Mensen vergeten dat er een aantal dodelijke ziektes heerst tussen katten die veel buiten komen. Dus als je kan, doe je dieren een plezier en zowel castreer als steriliseer. Niet alleen voorkom je honderden extra kittens op de wereld, maar ook ga je ziektes tegen onder de katten.

Afbeelding

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:57

Als de katten er goed uit zien, waarom dan bijvoeren? Een beter maaltje dan vers gevangen voer is er niet! (Mits ze uiteraard de maag al hebben om de bacterien te kunnen hebben)