Wie aansprakelijk in deze situatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie aansprakelijk in deze situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:55

Best krom eigenlijk. Stel je voor dat dat kleine ding begint met de aanval. Mijn hond zegt 1 x hap. Schade bij de kleine en ik kan er voor opdraaien. Omdat mijn hond (meer) schade heeft aangericht. Terwijl die zelf niet doorheeft dat ie zo groot is.

Ik zal van de week ook nog eens proberen vast te leggen dat als hun zoon illegaal in auto en op scooter rijdt.

Als het aan mij ligt had ik al eerder wijk agent ingelicht. Maar mams wil eerst zo oplossen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:00

Is ook }:0

Juist daarom dat melden bij agent en filmen enzo.
Voor jezelf: uit voorzorg ter bescherming..
Is eigenlijk vd zotte maar ja, ongelukje is in dit geval voorspelbaar :(:)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:02

love_western schreef:
Best krom eigenlijk. Stel je voor dat dat kleine ding begint met de aanval. Mijn hond zegt 1 x hap. Schade bij de kleine en ik kan er voor opdraaien. Omdat mijn hond (meer) schade heeft aangericht. Terwijl die zelf niet doorheeft dat ie zo groot is.

Ik zal van de week ook nog eens proberen vast te leggen dat als hun zoon illegaal in auto en op scooter rijdt.

Als het aan mij ligt had ik al eerder wijk agent ingelicht. Maar mams wil eerst zo oplossen.

Oh als je dat al krom vind, stel die honden komen bij jou op het erf, je hond grijpt, dan is de kans dat jij aansprakelijk wordt gesteld nog steeds heel groot. Zelfs als er een inbreker bij jullie binnenkomt, kun je aansprakelijk worden gesteld als deze wordt gebeten. Nederlandse wetgeving. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:04

Filmen doen we zeker. Heb ze ook al geprobeerd te vangen en dan naar asiel te brengen. Maar ze blijven op 2 m afstand telkens.

Maar ze staan soms ook gewoon buiten. Zien dat ze op straat lopen en doen er niks aan 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:06

RusselNuwell schreef:
love_western schreef:

Oh als je dat al krom vind, stel die honden komen bij jou op het erf, je hond grijpt, dan is de kans dat jij aansprakelijk wordt gesteld nog steeds heel groot. Zelfs als er een inbreker bij jullie binnenkomt, kun je aansprakelijk worden gesteld als deze wordt gebeten. Nederlandse wetgeving. :Y)

Ja dat wist ik. Maar inbreker voelt toch echt een paar tanden in zijn reet dan!

Dwerg pincher heeft ook al bij de buuf achter thuis gelopen. Godzijdank zat de rottweiler binnen op dat moment.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 07:59

Je bent ook je hond kwijt als je hond een inbreker grijpt. Politie ziet dit als bijtincident. Inbreker of niet. Vandaar dat tegenwoordig eigenlijk elke hondenbezitter verplicht is een waarschuwingsbord moet hebben zodat mensen weten dat er een hond aanwezig is (ik vind dit persoonlijk belachelijk omdat ik mensen niet wil waarschuwen voor mijn hond. Inbrekers zouden dan namelijk voorbereid kunnen zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:26

Marleen_vA schreef:
Je bent ook je hond kwijt als je hond een inbreker grijpt. Politie ziet dit als bijtincident. Inbreker of niet. Vandaar dat tegenwoordig eigenlijk elke hondenbezitter verplicht is een waarschuwingsbord moet hebben zodat mensen weten dat er een hond aanwezig is (ik vind dit persoonlijk belachelijk omdat ik mensen niet wil waarschuwen voor mijn hond. Inbrekers zouden dan namelijk voorbereid kunnen zijn).

Waarschuwingbord geld ook niet. Maar ze hangen hier uiteraard wel(inclusief artikel nog wat van verboden voor onbevoegde) en je had schade kunnen voorkomen door hond vast te zetten.

Mechel zit nog vast ivm slopen. Maar straks mag hij door hele huis waken.

Maar komt erop neer dus als je hond een inbreker grijpt. Dat je deze het beste knockout kunt slaan. Dumpen ergens ver weg in een bos. En laat hem dan maar bewijzen dat hij bij ons is ingebroken. want anders ben je de hond kwijt.

Kromme wet geving.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:54

ja het is heel erg krom...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:58

Hmm zijn veel bossen hier. Nee grapje. Ik zou het nooit doen.

Gewoon hopen dat hier nooit inbrekers komen. Hebben genoeg waarschuwings borden. Bij beide huizen (lab woont bij paps) en beide honden kunnen goed blaffen. Hopelijk schrikt dat al af.

Nu eerst voor zorgen dat die kleine rotdingen niet zovaak meer over straat zwerven. Ontsnappen een keer is niet erg. Is ons weleens overkomen. Maar bij de rest in de straat ook.

Maar dit is niet leuk meer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:03

Sonja_vR schreef:
Als jij de hond aangelijnd hebt en de buurhondjes lopen los, is het hun probleem, niet dat van jullie
Buiten het feit dat je er gewoon niet blij word van dit soort situaties.
melding maken bij/contact opnemen met de wijkagent is sowieso wel een goed plan. Dan is hij in ieder geval op de hoogte mocht er onverhoopt iets mislopen.
Want wat jij zelf ook al zegt, een ongeluk zit in een klein hoekje... ook als je hartstikke je best doet om ongelukken te voorkomen

Helaas werkt dat niet zo.

Ik liep met mijn hond in een aanlijngebied en een andere (los lopende) hond begon mijn hond "uit te dagen".
Ik riep nog tegen de eigenaar: hou je hond bij je... maar dat was volgens hem niet nodig.

Mijn hond viel uit en helaas had die hond schade (viel gelukkig wel mee, maar wel even naar de DA).
Ik was verantwoordelijk (verzekering heeft netjes betaald); de eigenaar kon evt alleen een boete krijgen voor het los laten lopen van zijn hond.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:12

Marleen_vA schreef:

Je hond wordt niet in beslag genomen na 1 bijtincident....

Heel vervelend TS, het ergste is nog dat het gedrag van zo'n k*thondjes overgenomen kan worden door jouw hond.
Onze buren hebben honden die hij met uitlaten regelmatig loslaat en als ze een andere hond zien ze er meteen op af vliegen als hij het zelf niet op tijd ziet.... Tot 2x toe zijn ze naar onze jongste hond toegevlogen met als gevolg dat onze hond zich al hard maakt nu als er een andere hond aankomt in de verte.

Als jullie mechelaar stamt uit sporthonden dan zijn ze vaak toch al feller dan een gewone "huishond" en heb je je handen vol aan ze omdat het gedrag van andere mensen hun honden het verpesten....

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:18

Lastige situatie, ook een keer zoiets gehad met een bewoner verder op in onze straat. had een agressieve rottweiler die hij altijd los had lopen. meerdere keren kinderen en andere hondjes gebeten maar de politie gaf alleen een waarschuwing.
Dus ik denk dat die ook niet veel voor je kunnen betekenen, tenzij ze zelf de honden op straat zien lopen.
Als de buren van de husky en rottweiler er ook last van hebben, kunnen jullie dan niet samen naar de politie of gemeente gaan? Samen sta je altijd sterker dan alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:22

Klopt hebben idd onze handen vol aan hem. Komt idd uit de een werklijn.

Is nu nog sociaal naar andere honden. Maar kleine keffers begint hij al minder leuk te vinden.

En wil graag voorkomen dat het nog erger word. Want hij zal meeste schade aanrichten als het tot gevecht komt.

Maar uitlaten is ook geen doen als ze loslopen. Blijven ons achter volgen. En hij heeft wel zijn beweging en uitdaging nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:24

amy_luna schreef:
Lastige situatie, ook een keer zoiets gehad met een bewoner verder op in onze straat. had een agressieve rottweiler die hij altijd los had lopen. meerdere keren kinderen en andere hondjes gebeten maar de politie gaf alleen een waarschuwing.
Dus ik denk dat die ook niet veel voor je kunnen betekenen, tenzij ze zelf de honden op straat zien lopen.
Als de buren van de husky en rottweiler er ook last van hebben, kunnen jullie dan niet samen naar de politie of gemeente gaan? Samen sta je altijd sterker dan alleen.

Ja zou ik met ze kunnen overleggen.

Misschien is een waarschuwing al genoeg voor die mensen. Staat regelmatig een politie wagen bij hun op de oprit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:46

amies100 schreef:

Dat kan je niet met zekerheid zeggen. Hangt van allerlei omstandigheden af en verschilt per gemeente. In beslag nemen bij het bijten van andere honden over het algemeen niet, bij het bijten van mensen is dat juist wel goed mogelijk. Je bent afhankelijk van de gemeente en de politie en dat is soms nogal willekeurig.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:54

amies100 schreef:
Marleen_vA schreef:

Jammer genoeg (maar misschien soms maar goed ook) kan dit dus wel gebeuren (spreek uit werkervaring). Als je buren echt kwaad willen na een bijtincident, kunnen ze de hondengeleider inschakelen en kan de hond zelfs na 1 incident al meegenomen worden. De hond kan dan getest worden als ze hier noodzaak in zien of als hier vraag naar is.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:55

Vervelend zeg! Tegen het blaffen voor jullie huis en uitdagen zou ik denken aan zo'n vogelhuisje wat je ophangt en wat een hele hoge toon geeft als er aan een stuk door geblaft wordt. Dus niet een "verjager" die continu piept, maar een die aan gaat bij blaffen aan een stuk door. Kennissen van mij hebben er een, die heeft 10 meter bereik en je ziet de blaffende honden schrikken en stil worden. Het resultaat is buiten kunnen zitten zonder blerende honden. Héérlijk.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:57

je zou voor het blaffen en uitdagen op eigen terrein een melding van overlast kunnen maken bij de politie. Meer kan je niet doen. Dan hebben ze hier in ieder geval een notitie van gemaakt mocht er wel wat gebeuren

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:12

Houdt aansprakelijkheid en verplichting om schadevergoeding te betalen uit elkaar.

Als eigenaar ben je altijd (risico)aansprakelijk voor de gedragingen van je dier. Per voorval moet er bekeken worden wat de kosten van de schade zijn, en in welke mate er eigen schuld aangerekend kan worden aan degene die schade heeft geleden. Dat je aansprakelijk bent, wil dus niet 1 op 1 zeggen dat je de volledige schade moet vergoeden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:38

Als jouw hond aan de lijn is en de andere loopt los sta je behoorlijk sterk, ook wanneer het op je eigen terrein gebeurd. In alle andere gevallen ben je ws de pineut.
Wat zowieso slim is om idd politie/wijkagent op de hoogte te stellen, laat evt de andere buren die er last van hebben ook melding maken, dan is het in elk geval bekend en mocht er iets gebeuren heb je iets achter de hand.
Verder gewoon zorgen dat je hem aan de lijn houd.
En persoonlijk zou ik die kleintjes gewoon een schop verkopen als ze te dichtbij komen, beter dat jij het doet dan wanneer je hond grijpt.
Daarbij geef je dan ook het signaal aan je hond dat jij het oplost en hem beschermt.