Hond geeft over...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:11

anneliesdj schreef:
Onhygienisch omdat veel mensen de bak alleen bijvullen en maar eens in de week oid schoonmaken, dus dan kan er voer van een week oud in liggen. En wat doe jij daarmee dan, gooi je weg wat er nog in de bak zit als je hem schoonmaakt?

ze heeft zoveel in haar bak dat als ik het niet bij zou vullen het s ochtends op zou zijn..
ik gooi er zo'n 2x per dag een klein handje bij en hussel de bak om zodat het mixt het met de andere brokken..

de brokken liggen dan even te wachten in een diep bord tot ik de bak schoon en droog heb..

deze brokken zijn 'vettig' van zichzelf. als ik bij het schoonmaken brok er tussen aantref die droog lijkt, gaan die weg (dat is brok die langer dan 1.5 dag staat).. komt bijna nooit voor maar zo af en toe mik ik een of twee brokjes ertussen uit..

Kuggur

Re: Hond geeft over...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:23

Waarom bijvullen? Waarom niet gewoon wachten tot het op is?
Ik snap het trouwens niet echt, ad libitum voeren. Ik vind het veel praktischer afgemeten porties te geven.
Het werkt wellicht bij sommige honden, maar ik denk dat de meeste die ik tot nu toe gehad heb moddervet zouden zijn geworden van zo een voedermethode.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:29

Kuggur schreef:
Ik snap het trouwens niet echt, ad libitum voeren. Ik vind het veel praktischer afgemeten porties te geven.
Het werkt wellicht bij sommige honden, maar ik denk dat de meeste die ik tot nu toe gehad heb moddervet zouden zijn geworden van zo een voedermethode.

omdat ik niet altijd erbij ben als het op is..
en dan gaat ze gegarandeerd checken of de katten de voertoren willen bedienen voor haar, of ze mept m door de kamer.. Want ook al eet ze maar een paar brokjes per keer, als die er niet zijn, zoekt ze wat anders om de honger te stillen..

zitten er enkele uren tussen, dan gaat ze braken gal/schuim.. eventueel wordt de kattenbak uitgegeten als er niets anders is of de vuilnisbak.. En dan gaat het niet over honger of tekorten, maar geen brokjes voorhanden.

zowel zijzelf als mijn katten doen het het beste als er altijd voer staat voor ze.. En door niet te wachten tot het op is, hoef ik ook iets minder alert te zijn over hoeveel tijd het nog heeft tot het op is.

voor mijn kat is het noodzakelijk, door slechtere nieren maar verhoogde schildklier dat ze gewoon naar behoefte, maar in kleine hapjes kan eten (porties werken ook niet meer, omdat madam voedseldement lijkt te zijn.. ze staat dan binnen 30 minuten te gillen alsof ze nog nooit wat gegeten heeft.. en braakt het uit als ze een bakje voer heeft geinhalleerd.. vandaar de voertoren)

Een jack laten rondlopen die geen beschikking heeft over eigen brokjes is dan vragen om ellende met een toren vol lekkere kattenbrokjes..

vreemd genoeg talen ze niet naar elkaars voer verder, zolang ze maar hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:31

Ze hebben je goed afgericht... :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:38

klopt ik ben het perfecte personeelslid :')

ik ben zelfs de muts die het kattenluikje open houdt voor mijn 18.5 jarige kattenbeest.
We hebben die hier voor het eerst.. ze weet wel hoe ze deuren moet openduwen en ramen moet openduwen en hoe het klepje werkt van de kattenbak.. maar het klepje van het kattenluik is een raadsel..

dus muts staat het luikje open te houden, dan klepje ertussen als ze buiten is, want als het dichtvalt wil ze direct naar binnen..

als ze naar binnen komt valt het klepje ertussenuit, en bedenkt ze zich meteen weer en wil naar buiten..

dit gaat zo'n 3x en daarna gaat ze met een zucht op de bak zitten..

blijkbaar zit het nog steeds ingebakken dat als ze moet plassen dat ze naar buiten wil.. maar buiten plast niet meer lekker, dus het wordt uiteindelijk op de bak gedeponeerd.

(ben net gek hier)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:35

elenaMM77 schreef:
Kuggur schreef:

omdat ik niet altijd erbij ben als het op is..
en dan gaat ze gegarandeerd checken of de katten de voertoren willen bedienen voor haar, of ze mept m door de kamer.. Want ook al eet ze maar een paar brokjes per keer, als die er niet zijn, zoekt ze wat anders om de honger te stillen..

zitten er enkele uren tussen, dan gaat ze braken gal/schuim.. eventueel wordt de kattenbak uitgegeten als er niets anders is of de vuilnisbak.. En dan gaat het niet over honger of tekorten, maar geen brokjes voorhanden.

zowel zijzelf als mijn katten doen het het beste als er altijd voer staat voor ze.. En door niet te wachten tot het op is, hoef ik ook iets minder alert te zijn over hoeveel tijd het nog heeft tot het op is.

voor mijn kat is het noodzakelijk, door slechtere nieren maar verhoogde schildklier dat ze gewoon naar behoefte, maar in kleine hapjes kan eten (porties werken ook niet meer, omdat madam voedseldement lijkt te zijn.. ze staat dan binnen 30 minuten te gillen alsof ze nog nooit wat gegeten heeft.. en braakt het uit als ze een bakje voer heeft geinhalleerd.. vandaar de voertoren)

Een jack laten rondlopen die geen beschikking heeft over eigen brokjes is dan vragen om ellende met een toren vol lekkere kattenbrokjes..

vreemd genoeg talen ze niet naar elkaars voer verder, zolang ze maar hebben.

Precies daarom moet je dus niet onbeperkt voeren. Waarom er gal gespuugd wordt is hierboven al beschreven en zal bij jouw hond ook de oorzaak zijn. En ik durf er bijna niet naar te vragen, maar jouw hond perfekt op gewicht zijn.
elenaMM77 schreef:
(ben net gek hier)

Ik wilde het niet zeggen maar oké :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:12

mijn hond heeft licht overgewicht (geen vetklep).. maar dit heeft meer te maken met haar ouder worden en matige lichamelijke gestel, dan dat ze 'meer' is gaan eten.. Met haar verminderde activiteit is ze ook automatisch wat minder gaan eten hier.

perfect op gewicht nee.. ietsjes erover.. haar perfecte gewicht zou 11.5 kilo zijn (zeer grote parsson, formaat bijna boerenfox), ze is 12.5 kg, al jaren. Nu moet ik ook toegeven nu ze richting haar eindje gaat maak ik mij er ook niet meer druk over of haar gewicht nog wel of niet zou schommelen verder.. als ze nu zou besluiten zich tonnetje rond te eten, dan mag ze dat ook nog van mij.

Mijn oudste kat is beter op gewicht dan haar medische status doet vermoeden.. was altijd wat mager, nu precies op het gewicht van een normale niet oude kruising abbesijn.. mijn 'jonge' (is ook al weer 12) kat, is wisselend.. in de winter netjes op gewicht, in de zomer ruim onder.

---

lol.. daarom zei ik het even voor je.

--------

kwa waarom ik juist niet onbeperkt zou moeten voeren kan ik je even niet volgen?
dan gaat mijn hond namelijk juist verkeerd, bij onbeperkt toegang heeft ze ook bijna geen last van ernstige darmproblemen.. de paar keer dat ze langdurig op beperkte toegang tot voer stond had ze grotere issues met haar darmgestel.. maar daarvan kan ik niet zeggen 'dat bewijst'.. omdat ik geen verband zie tussen infectie en voerbeurten.