Welke kip voor ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:45

Ik heb 2 Sussex kippen en een Sussexhaan. Rustig, tam, geen fladderaars, prima leggers; ik heb elke dag 2 verse eitjes.
Worden niet snel broeds en blijven keurig binnen hun omheining (fiberpaaltjes met kippennet van ongeveer een meter hoog met stroom erop; geen vossen ed erin en geen kipjes die eruit gaan). Ik heb ze niet gekortwiekt.

Ik kan ze aaien, het ras staat bekend als makkelijk tam te maken. Ze maken trouwens geen overdreven herrie, maar tokken natuurlijk wel gezellig.
Wel moet ik erbij zeggen dat ze ongeveer 100 vierkante meter hebben (omheining van 50 meter lang, via amazon.com gekocht), en het meeste gras nu wel behoorlijk gekortwiekt is.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:45

Van mijn wyandottes zijn er 2 (van de 10) die over een hekje van een meter fladderen, de rest blijft er keurig achter..
Ze leggen goed. Er zitten er 3 bij die een keer of 3 per jaar broeds zijn, maar ook die nooit broeds zijn.
Hun ren hebben ze volledig omgewoeld, maar ik laat ze vaak buiten de ren en daar valt de schade mee, er zijn een paar plekjes waar ze graag graven, maar de rest van grond laten ze met rust.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 18:36

Bernoe schreef:
Kippen zijn erg leuk! Ik heb er vier, twee zalmkleurige en twee zwart witte (krielkipjes).
Als je niet wil dat je tuin vernielt wordt zou ik een grote ren maken, als ze bij mij de hele dag door de tuin scharrelen is het 1 slagveld (Wat nu dus het geval is :') ). Ze hebben het echt wel nodig om lekker te kunnen scharrelen en ze kunnen ook hele gaten graven op zoek naar beestjes en wortels van planten. Ik ben momenteel bezig om hun plek wat in te richten. Wellicht voor jullie ook een goed idee: ze hebben hun normale ren aan het nachthok, daarnaast krijgen ze straks nog een grote ren waar snelgroeiende planten in komen. Daar mogen ze dan enkele uren per dag in en kunnen ze lekker planten slopen en eten. Dit wordt bij elkaar zon 20 m2 (nachthok, ren en plantenren, waarbij ze ook onder het nachthok kunnen zitten). Als wij thuis zijn kunnen ze dan af en toe los in de tuin. Dan blijft daar ook nog wat van over en ligt er niet altijd overal kippenstront.
Mijne kunnen aardig vliegen, ze scheren regelmatig langs mijn hoofd en ik heb er al eens wat bij de buren op kunnen halen terwijl wij een schutting van ca 1,90 hoog hebben. Hou daar dus wel rekening mee. Ook in het geval van vogelgriep heb je een afschermplicht dus ren met gaasdak is dan echt wel een must.
Realiseer je wel dat kippen het grootste gedeelte van de dag lief pokken, maar dat ze ook aardig tekeer kunnen gaan! Bij mij is het vooral rond het middaguur als ze eieren gelegd hebben, dan moeten ze echt ff laten weten dat het ei er ligt zeg maar.

Het zijn echt supertoffe dieren en ik wordt vaak helemaal vrolijk van ze!
Als je wil kan ik wel even wat fotos plaatsen van hoe oa je tuin eruit kan komen te zien als ze in het weekend de hele dag en door de week enkele uurtjes los lopen.... Krijg je een idee.

Ja foto's zijn altijd welkom.

Het is al duidelijk dat ze hier ook niet door heel de tuin mogen scharrelen, want mijn moeder is echt een tuinmens.

--

Wij zijn ook langs het Sussex ras gekomen, dat leek ons geschikt, maar we willen absoluut geen haan!

xLeoniee

Re: Welke kip voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:39

Wij hebben krielwyandotten gehad.. Ze waren superlief en je kon ze optillen en als je riep kwamen ze eraan.. Ze vlogen eigenlijk ook nooit dus we hebben geen last gehad dat ze ontsnapten

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:44

Ik heb op dit moment nog 1 Noord-hollandse blauwe kip, de rest is dood helaas. Maar deze is zo mak dat ze graag bij ons binnen komt en het liefst nog bij je op de bank komt zitten. Ze komt bij een fokker vandaan en die heeft ze al redelijk mak gemaakt voor als ze naar de keuring moeten. Moet wel zeggen dat sinds ze alleen zit, nu zon 2 jaar, ze wel veel makker is geworden. Tips echt een huiskip geworden. Ze loopt meestal los in de tuin en alles waar ze niet bij mag, dus de bloemen, zijn afgezet met gaas. De ren staat eigenlijk altijd open zodat ze erin en uit kan. Leggen doet ze ook nog steeds ondanks dat ze al een jaar of 5 is, oud dus. Wij hebben toen echt gekozen voor dit ras omdat het grote kippen zijn, die dusnjet vliegen en rustig zijn.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:46

Afbeelding

Afbeelding

Hier mijn Sussex kipjes. Ik heb geen buren, en merk dat Don Juan echt goed op z'n dames past. Hij gunt ze lekkere hapjes en paradeert er het liefst de hele dag wat er omheen, haha!

Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen nachtelijk gekukel op prijs stelt, vooral je buren :') :)

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:54

net geprobeerd wat fotos te maken maar het is al iets te schemerig om duidelijke fotos te krijgen.... ik ga ze morgen even maken en dan zet ik ze hier wel neer.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:17

Hoeveel ruimte krijgen ze dan (ren en hok), want je kan natuurlijk geen brahma's (grote kippen) houden op een kleine oppervlakte. Dan krijg je al snel stankoverlast en als je pech hebt ook zieke dieren.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 19:21

Bedankt voor de foto's Marja!

haha, nou niet alleen de buren, maar mijn moeder is ook een hele slechte slaper.. mij doet een haan waarschijnlijk niks ( ik slaap als een oude zeeman ) maar mijn moeder wordt al wakker van de krantenjongen in de ochtend.

Ze krijgen voldoende ruimte die ze nodig hebben, dat wordt aangepast op de kippen :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:24

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:27

Wil je echt verschillende soorten kippen bij elkaar of zijn kleurslagen al voldoende? Ik fok zelf namelijk serama's en daar zijn bijvoorbeeld geen vaste standaardkleuren voor. Gaat meer om de vorm van de kippen zelf.
Je hebt dus echt verschillende kleurtjes.
Afbeelding

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:30

Graag gedaan! Het hok wat ik heb (en dus bijna al die prefab kippenhokken) zijn leuk als slaapplek en om hun eitjes in te leggen, maar verder absoluut waardeloos. Slechte kwaliteit, poppenhuis klein, het ziet er alleen maar leuk uit, zo'n kippenchalet...
Wat mij betreft is 100 vierkante meter het minimum voor 3 dieren, om lekker te scharrelen op en onder boompjes te zitten en groen gras te hebben ipv omgeploegde modder en hun eigen poep...

Er worden natuurlijk veel kippen op een kleinere ruimte dan dit gehouden, maar voor mij is een groot deel van de lol ervan dat ik lekker op m'n tuinbank in het zonnetje naar tevreden kipjes kijk...

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:31

Ik heb meerdere krielkipjes gehad, Wyandottes, antwerpsebaart kriel, Japanse chabo en wat mixjes. Allemaal konden ze prima met elkaar overweg. De wyandottes zijn bij ons super actieve kipjes die toch wel graag de tuin omspitten, ze leggen wel super goed eieren en zijn erg vriendelijk en aandachtig. De japanse chabo die we hebben gehad was hand tam en hield van knuffelen, was van oorsprong een binnenkipje toen we haar overnamen. Was super gezellig op schoot zitten en geaait worden, met de katten in huis vond ze prima. Later naar buiten in de groep verhuisd toen de winter voorbij was en het was echt een makke kip met alles, legde goed eitjes en was niet zo een tuin spitter. Collega's van me zijn erg te spreken over zijde hoenders, zouden erg makkelijke kipjes zijn en erg vriendelijk.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:34

Brahma's zijn hele leuke, makke en rustige kippen(en groot!)

Volgens mij heb je ook een kriel variant.

Je kan ook afgedankte legbatterij kippen nemen,gun je die dieren ook nog een fijn leven.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 19:40

Bedankt voor de leuke en leerzame reacties!

Mijn vader maakt waarschijnlijk zelf een hok, tenminste dat had hij ook voor de konijnen gedaan want hij vindt alle hokken te klein en niet in de stijl van het huis :')

Laptopmuis wat voor soort kippen zijn dat precies?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:12

Wij laten onze kippen, grote Australorpen, uit de ren als wij thuis zijn. Als we weg zijn zitten ze in de ren, die is 4x4 meter. Om de moestuin en de bessenstruiken staat gaas van ongeveer 1 meter hoog, zodat ze daar niet kunnen komen en daar gaan ze dan ook niet overheen. Verder lopen ze in de tuin en op het terras. Moet ik er wel bij zeggen dat wij tussen de weilanden wonen en dat de kippen ook veel daar lopen. Veel verder dan een meter of 50 vanaf de ren gaan ze niet, maar hebben dus wel heel veel ruimte rond het huis hier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:21

Waarom mogen ze niet vliegen? Hoe hoog is je schutting naar de buren?
Ga je een hok met ren maken dan maakt het niet uit of ze wel of niet vliegen.
Wil je ze veel los laten lopen? Heb je verder beplanting in je tuin waar je echt zuinig op bent?
Enkele richtlijnen: Hoe slanker de kip, hoe beter die vliegt, hoe dikker/forser, hoe minder. Flinke pootbevedering hindert bij het scharrelen dus als je niet wilt dat ze je tuin overhoop halen kun je daarnaar kijken.

Ik zie dat Brahma's genoemd worden, die heb ik zelf en zijn absoluut ongeschikt voor een rijtjeshuis. Die hebben echt enorm veel ruimte nodig, verkijk je er niet op hoe groot ze zijn.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 08:06

Zijn serama's, maar zijn dus wel klein (kleinste kippetjes van de wereld :-) ). Leggen wel goed, maar kleine eitjes. Maar ze hebben dus niet veel ruimte nodig.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 08:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 08:34

Mijn kippen komen volgende week
Vanwege het goede leggen en de gezondheid ben ik voor Friese kippen gegaan
Ze zijn er in hele mooie kleurslagen
Ik heb me laten vertellen dat kippen erg honkvast zijn als ze eenmaal gewend zijn, verder dan een meter of 40 gaat de gemiddelde kip niet schijnt het
En dat klopt ook wel, ik heb een goedvliegende haan die alleen in de schuur en de stal zit. En s'morgens zit hij op de deurmat te wachten op een stuk komkommer en brood terwijl hij in het begin erg schuw was. Mak maken gaat dus vanzelf (met wat lekkers)

Ivm ophokken zou ik wel een afsluitbare ren maken voor het geval dat
En je houdt roofdieren s'nachts buiten
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-15 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 08:39

Het kraaien begint hier trouwens om half 6-6 uur
Zou ik in een woonwijk niet durven

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 08:56

Ik zou ze zeer zeker in een goed nachthok doen.
Hier twee maal een aanval van bovenaf (roofvogel) gehad waarbij 1 kip de nek omgedraaid moest worden en 1 keer omstreeks 5 uur een ander roofdier IN het hok, 7 kippen dood..... 1 was hij vergeten, 1 lag onder de dode kippen en 1 achter de gans die zichzelf redelijk kon verdedigen. Dat wil je niet meemaken hoor!!
Dus zorg echt voor een goed hok!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:38

Mijn kippen lopen los rond het huis, blijven doorgaans in een straal van 100/125 meter.
Kraaien is euhm tjah. Hier vaste prik 11 uur 's avonds, soms rond 2 uur nog een keer en 's morgens tegen een uur of 10 blijft hij doorgaan.
Vraag me niet waarom, hij is nog jong.
Maar een haan zou ik dus echt niet doen in een woonwijk.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:42

loeloemoekie schreef:
Hallo Bokkers!

Wij ( ik en mijn ouders ) hebben jullie hulp nodig!

Mijn ouders zitten er al een poos aan te denken om kippen te nemen, maar waar begin je dan?

We wonen in een woonwijk maar hebben een tuin van 250 m2, we willen niet te veel kippen (max 4).

We zijn opzoek naar:

- kippen die eieren leggen
- gezond ras
- geen tuinvernielers
- hand tam ( of hand tam te maken )

Hopelijk kunnen de kippen-kenners ons helpen!

Serama's !! Hebben wij ook en zijn echt hand tam (zitten op schoot bij dochter tv te kijken...).

We hebben ze 's nachts wel in de garage in een konijnenren, omdat 1 buur klaagde over het "lawaai" van de haan.

Ze leggen echt hele schattige eitjes.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:48

Mijn Hok
Afbeelding

Nachthok boven (zijdehoenders slapen niet op stok!!)
Afbeelding

3 kipjes maken gebruik van het hok (pluisje pluimpje en plumootje)
Afbeelding

Links kriel ei, midden normaal ei, en rechts supermarkt ei
Afbeelding

Nieuwsgierig, echt niet!
Afbeelding