schoolopdracht: wat kost een konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wat verwacht u dat een konijn per maand kost?

0-10 euro per maand
43 (28%)
10-15 euro per maand
38 (25%)
15-20 euro per maand
38 (25%)
25-30 euro per maand
20 (13%)
meer dan 30 euro per maand
10 (6%)

Totaal aantal stemmen: 149

spookyskippy

Re: schoolopdracht: wat kost een konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 11:44

Wij hebben plospan hooi, groen, niet stoffig en lange stengels. De konijnen zijn er dol op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 11:53

Omdat dit topic gezien het onderwerp beter op BB past, heb ik je topic verplaatst van STW naar BB.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:03

Anniek22 schreef:
pluisje mag ik zeggen dat er een nieuw konijn bij moet, een konijn hoort niet alleen te zitten :-/

Er zijn meerdere pogingen om te koppelen mislukt. Het is even niet anders. Hij duldt geen ander konijn in zijn buurt. Dan leg ik mij daar bij neer. In het wild zie je ook genoeg konijnen alleen rondhupsen.

Anniek22 schreef:
en op konijnen moet je niet sparen, zien ze er ziek uit of doen ze iets wat niet normaal is, huppekee naar de dierenarts (als ze niet eten, niet drinken of ziek tonen)

Mag ik hieruit opmaken dat je beweert dat ik mijn konijn verwaarloos ofzo? Ik heb een hardstikke duur konijn gekocht die later gruwelijk doorgefokt bleek. Hij heeft constant wat dus je moest eens weten hoe vaak hij in zijn jonge (3 jarige) leeftijd een dierenarts geeft gezien. Dat is heel wat vaker dan mijn 7 jarige Jack Russel dat kan ik je wel vertellen.

Mijn konijn krijgt genoeg te eten, voldoende afwisselingen en zeer regelmatig een schoon hok. Dit is iets waar veel konijntjes in Nederland van dromen dat kan ik je wel vertellen..,, kan meerdere voorbeelden noemen die echt slechter af zijn dan die van mij

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:04

Pluisje, dit is absoluut niet waar. Die konijnen wonen samen in een groep, niet alleen. BEL EEN OPVANG! Dat is vaak de oplossing hoor ze kunnen daar heus wel goed koppelen.

Bovendien, ik zeg dat niet maar dit is gewoon wat ik betaal voor mijn konijnen. Dus?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:06

Mijn konijn heeft meerdere konijnen toegetakeld, enkele tot bijna de dood aan toe. Ik wil dat niet nogmaals op mijn geweten hebben. Hij heeft zijn kaarten verspeeld

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:08

Anniek22 schreef:
Pluisje, dit is absoluut niet waar. Die konijnen wonen samen in een groep, niet alleen. BEL EEN OPVANG! Dat is vaak de oplossing hoor ze kunnen daar heus wel goed koppelen.

Bovendien, ik zeg dat niet maar dit is gewoon wat ik betaal voor mijn konijnen. Dus?

Een van mijn 3 konijnen kan ook gewoon niet met een andere samen. Ik heb er al 12 mee geprobeerd te koppelen bovendien vind ze alleen zitten heerlijk. Door de ren heeft ze nog contact met de andere 2 konijnen Door het hekje.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:09

0 - 10 euro.

Baal hooi 6 euro (bij de boer weg doen we nu al een half jaar mee en de helft is nog niet op zomers maaien we zelf lang gras voor mijn konijnen koppel).
Zak biks van 10 kilo 13,95 doe ik nu ook al een half jaar mee en is nog niet half leeg.
Fruit/groenten ze eten restjes van ons.
Water kost niet zo veel.
zaagsel groot pak ik dacht 5 euro doe ik ook erg lang mee paar maand sowieso (verschoon alleen de vieze plek)
stro krijgen ze alleen in de winter koop ik ook 1 groot pak van circa 5 euro

Misschien wat apart zetten voor nood kosten?

Hok en een mooie ren is een eenmalige uitgave

Speeltjes etc maak ik zelf.
Takken voor het knagen heb ik in overvloed als mijn man de bomen snoeit dan zagen we de takken in leuke maten berg ze op in de schuur en elke maand krijgen ze een paar nieuwe om kaal te eten :D

Mijn vorige konijn was ook lastig te koppelen.
Net na zijn 1e jaar overleed hij.
Heb daarna direct een koppel gekocht die koppel stress vond ik weinig aan
Laatst bijgewerkt door blokje op 14-03-15 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:11

pluisje88 schreef:
Mijn konijn heeft meerdere konijnen toegetakeld, enkele tot bijna de dood aan toe. Ik wil dat niet nogmaals op mijn geweten hebben. Hij heeft zijn kaarten verspeeld

Precies hetzelfde hier.

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:12

Ook met snoezels hier hetzelfde. Hekje ertussen zijn ze heel lief, maar als je ze bij elkaar zet loopt het niet goed af.. :n

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:13

_Forgetten schreef:
Ook met snoezels hier hetzelfde. Hekje ertussen zijn ze heel lief, maar als je ze bij elkaar zet loopt het niet goed af.. :n

Door het hekje hier lijken ze ook beste vriendinnen ,helaas.. Zo jammer.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:21

Kosten liggen erg aan de verzorging; heb je van alles het goedkoopst mogelijke (dus slechte kwaliteit biks groot in gekocht) en verschoon je het hok weinig én laat je ze niet vaccineren.
Dan kost het je niet veel nee.

Maar; geef je ze goede kwaliteit voer (= een stuk duurder, maar hierdoor gezondere konijnen en lagere dierenartskosten), wekelijks hok schoonmaken, jaarlijks vaccineren en evt. bijkomende dierenarts kosten kom je een stuk hoger uit. Ik hoop dat jullie uitgaan van geval 2 in jullie onderzoek.
Hooi en bodembedekker (zaagsel / stro / vlas) inkopen per baal scheelt wel heel veel.

Onderschat verder de kosten van een voldoende groot hok + ren ook niet.

Overigens; een konijn hoeft maar 20gram biks / kg konijn / dag. En dient verder goed hooi te eten.
Misschien kennen jullie deze site al, maar hier vind je betrouwbare info:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/konijn.html

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:26

2 konijnen, heb meerdere ''grote'' uitgaven per jaar voor ze, omgerekend is dat ongeveer €12 per maand.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:45

Dat is een moeilijke vraag. Wij kunnen met één pak hooi en stro meerdere maanden vooruit, en ook brokjes hoeven we niet vaak te kopen. Groenten krijgt hij gewoon wat wij ook eten, dus dat kost ook niks. Ik denk dus zo'n 10-20 euro per maand. En daar zitten dan de vaccinaties ook nog bij in

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:58

Eoweyn_x schreef:
Ik heb 6 konijnen.

Voerkosten:
- ik betaal 20 euro voor een zak voer (Hope farms super trio, 15 kg), hier doe ik ruim een halfjaar mee. Dus, omgerekend 3,33 per maand aan voer.
- Groenvoer: 10 euro per week, dus 40 euro per maand.

's Zomers krijgen zij vanalles uit de natuur en vrijwel nooit iets uit de winkel

- Luzerne (12 euro per zak, doe ik 6 maanden mee)
- Hooi (4 euro per baal, hier doe ik 3 maanden mee)

Bodembedekking gebruik ik niet, alleen 's winters wat stro. Was afgelopen winter 8 euro kwijt aan stro.

Verder DA kosten. Dat wisselt. Ik heb maanden dat ik niets hoef te betalen, zo ook dure maanden. Wat wel vaste kosten zijn, zijn de jaarlijks terugkerende entingen. Die pak ik altijd met een vaccinatiecampagne, waar ik zo'n 120 euro in totaal kwijt ben.

Woow dit klinkt echt goed, heb jij foto's van hoe je je konijnen houdt? :D

myandalusier schreef:
_Forgetten schreef:

Door het hekje hier lijken ze ook beste vriendinnen ,helaas.. Zo jammer.

Enne, jij weet dat konijnenkoppels een gecastreerd mannetje en een vrouwtje horen te zijn? Dat mannetjes of vrouwtjes samen zelden goed gaat? Just for your knowledge, hoop dat ze een vriendje van je kunnen krijgen :)

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:05

Enne, jij weet dat konijnenkoppels een gecastreerd mannetje en een vrouwtje horen te zijn? Dat mannetjes of vrouwtjes samen zelden goed gaat? Just for your knowledge, hoop dat ze een vriendje van je kunnen krijgen :)[/quote]
Zeker , ik bedoelde dat ze Door het hekje vriendjes is met mijn 2 andere konijnen (2 dames). Maar matchen met mannetjes hebben we geprobeerd. Helaas is ook dit niet gelukt. Wil gewoon niet dat ze nog meer konijnen pijn doet en aangezien ze blij is en nog steeds dagelijks contact heeft met de andere konijnen heb ik er vrede mee :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:08

Ik heb 2 konijnen wat mij per maand kost:

2 zakken voer van Selective 8+ (zijn oudere kwetsbare dames) = 2 x 16 = 32 euro
2 pakken zaagsel = 2 x 3 = 6 euro
2 pakken kruidenhooi = 5 euro
ze krijgen gemiddeld per maand wel wat nieuws voor in het hok = +/- 5 euro per maand
Dan ben ik aan vaste lasten = 48 euro kwijt wat 24 euro per konijn maakt.

Wel moeten ze natuurlijk soms ook naar de da.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:15

Hier ben ik ook niet erg veel kwijt, aangezien ik groot inkoop en wij zelf hooien en tarwe(stro) telen. Ik voer een duurder voer, namelijk science selective, maar dit heb ik ruim ingekocht. Laatst had onze dierenwinkel een 1+1 gratis actie en toen heb ik 8 zakken meegenomen. Dat scheelt enorm in de prijs.

Alleen november is een dure maand geweest. Mijn franse hangoor bleek ziek en ik had ze keuze uit opereren of in laten slapen. Aangezien ze nog maar 5 maanden was hebben we gekozen.voor opereren, ook al was ze ernstig verzwakt. Ze had een flinke buikvliesontsteking en een raar gevormde baarmoeder, welke uit voorzorg verwijdert is samen met de eierstokken. Kostenplaatje van 340,00 incl. .medicatie. Die onverwachte kosten zijn misschien ook handig om mee te nemen als omvoorziene kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:18

Ik heb 8 konijnen

-Voer elke 2 maanden 18 euro
-Hooi elke 3 maanden 6 euro
-Groenvoer haalt mijn moeder , per week max 5 euro

Maakt ongeveer 20 euro per maand voor 8 buikjes :)

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:27

myandalusier schreef:
Enne, jij weet dat konijnenkoppels een gecastreerd mannetje en een vrouwtje horen te zijn? Dat mannetjes of vrouwtjes samen zelden goed gaat? Just for your knowledge, hoop dat ze een vriendje van je kunnen krijgen :)

Zeker , ik bedoelde dat ze Door het hekje vriendjes is met mijn 2 andere konijnen (2 dames). Maar matchen met mannetjes hebben we geprobeerd. Helaas is ook dit niet gelukt. Wil gewoon niet dat ze nog meer konijnen pijn doet en aangezien ze blij is en nog steeds dagelijks contact heeft met de andere konijnen heb ik er vrede mee :)[/quote]

+:)+ Begrijpelijk!

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:35

Sterretje90 schreef:
myandalusier schreef:

Zeker , ik bedoelde dat ze Door het hekje vriendjes is met mijn 2 andere konijnen (2 dames). Maar matchen met mannetjes hebben we geprobeerd. Helaas is ook dit niet gelukt. Wil gewoon niet dat ze nog meer konijnen pijn doet en aangezien ze blij is en nog steeds dagelijks contact heeft met de andere konijnen heb ik er vrede mee :)

+:)+ Begrijpelijk![/quote]
fijn :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:09

Sterretje90 schreef:
Eoweyn_x schreef:
Ik heb 6 konijnen.

Voerkosten:
- ik betaal 20 euro voor een zak voer (Hope farms super trio, 15 kg), hier doe ik ruim een halfjaar mee. Dus, omgerekend 3,33 per maand aan voer.
- Groenvoer: 10 euro per week, dus 40 euro per maand.

's Zomers krijgen zij vanalles uit de natuur en vrijwel nooit iets uit de winkel

- Luzerne (12 euro per zak, doe ik 6 maanden mee)
- Hooi (4 euro per baal, hier doe ik 3 maanden mee)

Bodembedekking gebruik ik niet, alleen 's winters wat stro. Was afgelopen winter 8 euro kwijt aan stro.

Verder DA kosten. Dat wisselt. Ik heb maanden dat ik niets hoef te betalen, zo ook dure maanden. Wat wel vaste kosten zijn, zijn de jaarlijks terugkerende entingen. Die pak ik altijd met een vaccinatiecampagne, waar ik zo'n 120 euro in totaal kwijt ben.

Woow dit klinkt echt goed, heb jij foto's van hoe je je konijnen houdt? :D

Sorry, late reactie. Plaats morgen even!

Ik blijf ervan versteld staan hoeveel mensen hier een konijn alleen houden omdat ze "niet te koppelen zijn"

Iets met potjes en dekseltjes... En een persoon met verstand van koppelen

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:52

Eoweyn, wij zijn met ons konijn naar verschillende opvangen geweest waar zij dan gingen koppelen. Veel koppels geprobeerd, maar ze wilt geen nieuw maatje en ze ziet er niet ongelukkig uit alleen.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:58

Verschilt toch ook best veel wat voor voer je neemt. Mijn konijnen lusten die normalen brokjes niet dus wij betalen voor een zak voer van 3 kg al 15 euro en daar doen we dan ong. een maand mee.

Kosten DA verschilt ook per konijn, soms kan dat ook oplopen tot een aardig hoge rekening.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:00

myandalusier schreef:
pluisje88 schreef:

Precies hetzelfde hier.

En hier nog eentje.
Helaas een heel stuk van het oor van de andere konijn afgebeten -O-

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:42

Grappig dat ik ook zo'n ram had en dat ie nu heel gelukkig is met het juiste maatje... Ik geloof niet zo in niet koppelbare konijnen.

Hier de foto's van mijn verblijf

Freek & Ilona (Franse hangoor x wild, onbekend x wild)

Afbeelding

Flip & Fiona (Nederlandse hangoor, onbekend x wild)

Afbeelding

Jillz & Bliksem (kruising onbekend, Voskonijn)

Afbeelding