honden gedrags wetenschapper hier op bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: honden gedrags wetenschapper hier op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:17

Over het algemeen is beklikken onderdanig. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Zoals jouw (TS) verhaal klinkt is het gewoon onderdanig, maar zeker labradors hebben nogal eens een handje van dominant beklikken. Dus wilde ik wel even aangeven dat het niet ten alle tijde onderdanig gedrag is. Want een hoop bazen lezen het per definitie als onderdanig, terwijl dit niet altijd het geval is. Maar dat kan je vaak ook aan de andere hond aflezen.

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:24

Zonder de context te zien, is er niets te zeggen over het dan wel, dan niet dominante gedrag van je honden. Mocht je je echt zorgen maken, dan is het een idee om je honden eens te laten observeren.
Ook spelen er meer factoren. Reu-teef, gecastreerd-ongecastreerd, dat soort zaken.
Maar de foto's geven geen schokkend plaatje. De reu (?) legt zich neer bij wat de dame wil.
En, er is nu eenmaal een rangverdeling tussen honden. Voor je reu is het niet zielig, ook niet als het wél dominantie is. Zo is het leven van een hond ;) Als beide honden hiermee tevreden zijn is er niets aan de hand. Dat betekent echter niet dat het in de toekomst zo zal blijven.

In deze situatie, jonge teef, oudere reu, waarbij de teef eventueel hogerop zou willen, hoef je je niet echt zorgen te maken, lijkt het. Reu is al volwassen, gaat niet meer puberen, heeft zich netjes neergelegd bij de gang van zaken. Als je nu zou gaan afleren, corrigeren, kan het juist zijn dat je teefje andere manieren gaat zoeken om haar punt te maken. Waardoor de zaak juist zou kunnen escaleren. Maar zonder de interactie écht gezien te hebben is dit uiteraard slechts gissen ;)

Mizora schreef:
Beklikken kan dominant en onderdanig uitgelegd worden. Dit hangt af van de intensiteit die achter de beweging zit. Vaak vlot en klevend beklikken is een soort valse onderdanigheid, terwijl het eigenlijk opdringerigheid en dominantie is. Terwijl vanuit een onderdanige houding vriendelijk wat aan de bek likken juist wel onderdanig is.

Dit is precies wat ik bedoel. Hondentaal is zo verfijnd.
Ik heb ooit een duits herderteefje in opvang gehad, die maar rond de bek van mijn alpha-reu bleef likken. Ook als hij aangaf dat ze moest ophouden. Ogenschijnlijk was ze heel onderdanig, oren laag, buik bijna op de grond, staart laag. Maar wel met een drukke kwispel. En maar doorgaan. Tot op het irritante af. Het haalde het bloed onder de nagels van mijn reu vandaan. Hij heeft haar dan ook een aantal keer moeten corrigeren voor dit gedrag, terwijl hij normaal de rust zelve is.
Aan hem kan ik perfect aflezen wat voor vlees ik in de kuip heb.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 10:49

Verara precies zoals jij in je onderste stuk schrijft doet ze het ja....alleen vind chico het minder erg dan mij, vaak ben ik degene die dan toch op een gegeven moment zeg lola klaar nu ( ze zit dan echt te zenuwen bij chico)

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:49

*knip* Ik mag maar twee quotes in een andere quote hebben, volgens bokt :+
Inoterry schreef:
Borisje schreef:
Wat dus totaal niet overeenkomt met het beeld wat ik hier van mijn 3 hondjes heb. Als er iets te eten is en ik kijk niet uit, is mijn jack russel Terry er met al het eten vandoor. Verder is hij hier in huis ook altijd overal als eerste bij en pakt de fijnste ligplekjes in. Maar als er 1 een enorme tandenlikker is, is hij het wel.

Het is ook maar net wat je hond het belangrijnste vind. Bijvoorbeeld mijn hond zal het een worst wezen als ik andere honden snoep geef, of aai, of weetikveelwat met ze doe. Maar als ik ze een stok geef, dan worden ze afgekat, dat is voor mijn hond zeeer belangrijk, dus daarbij is ze 'dominant'.
Blijkbaar vinden jouw andere honden eten niet zo belangrijk als je jack russel, anders hadden ze het wel verdedigd.

Je kunt niet zeggen, 1 hond is dominant dus alles in huis en tuin wordt door hem bepaald. Honden vinden ook dingen belangrijk en onbelangrijk, en aan de hand daarvan zullen ze het verdedigen of niet.
Net als dat een 'onderdanige' hond prima zijn eten kan verdedigen of als eerste kan eten, omdat hij dat belangrijk vind, en de rest niet zo.

Hier nog even op inspringen.
Eten bewaken heeft niets met dominantie te maken, dat is een primaire levensbehoefte. Als een hond het eten heeft mag hij dat beschermen, ongeacht zijn rang. Het is alleen wel zo dat de hoogsten in rang het "beste" eten (kunnen) opeisen zolang het niet van niemand is.
Het afpakken van voer, om onze huishond te leren dat we bij zijn bak mogen komen, pakt daarom ook nog wel eens gruwelijk verkeerd uit, wat resulteert in baknijd. Beter iets bij de bak in te gooien, of te leren om voedsel te ruilen, om maar eens iets te noemen.

Betreft de stok, dat is buitdrift. Eigenlijk afgeleidt van het voerverhaal. Als het eenmaal van mij is, mag jij het niet! En als een hond hoge buitdrift heeft, zal hij zijn stok beschermen. Terwijl een andere hond geen enkele interesse heeft in die stok, een hele lage buitdrift dus, maar wel een uur lang een spoor kan uitwerken en daar helemaal in op kan gaan. Dat is gewoon de manier waarop de "bedrading" in de betreffende hond zit. Zo hebben wij de hond gevormd door selectief fokken.

Dominantie is vloeiend. Een hondenroedel is een nooit stoppende ontwikkeling. Vaak houden we verschillende rassen, geslachten, karakters, met verschillende lichaamstaal, verschillende punten waarop ze in eerste plaats geselecteerd zijn. Dat maakt het niet gemakkelijker, maar wel zo mooi om te bestuderen :D

*disclaimer*
Ik ben ook niet de god van honden, ik zie dat ik mijn mening hier als DE waarheid presenteer. Dat is niet de bedoeling, het is en blijft slechts mijn kijk op de hond :+
Dus het geheel hierboven is niet zo belerend bedoelt als het er staat. Maar hondengedrag is mijn absolute passie en ik ga niet graag een goede discussie uit de weg *\o/*

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 10:52

Ik vind het heel intressant om dat soort dingen te lezen tnks verana :D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:53

Verara schreef:
Hier nog even op inspringen.
Eten bewaken heeft niets met dominantie te maken, dat is een primaire levensbehoefte. Als een hond het eten heeft mag hij dat beschermen, ongeacht zijn rang. Het is alleen wel zo dat de hoogsten in rang het "beste" eten (kunnen) opeisen zolang het niet van niemand is.
Het afpakken van voer, om onze huishond te leren dat we bij zijn bak mogen komen, pakt daarom ook nog wel eens gruwelijk verkeerd uit, wat resulteert in baknijd. Beter iets bij de bak in te gooien, of te leren om voedsel te ruilen, om maar eens iets te noemen.

Betreft de stok, dat is buitdrift. Eigenlijk afgeleidt van het voerverhaal. Als het eenmaal van mij is, mag jij het niet! En als een hond hoge buitdrift heeft, zal hij zijn stok beschermen. Terwijl een andere hond geen enkele interesse heeft in die stok, een hele lage buitdrift dus, maar wel een uur lang een spoor kan uitwerken en daar helemaal in op kan gaan. Dat is gewoon de manier waarop de "bedrading" in de betreffende hond zit. Zo hebben wij de hond gevormd door selectief fokken.

Dominantie is vloeiend. Een hondenroedel is een nooit stoppende ontwikkeling. Vaak houden we verschillende rassen, geslachten, karakters, met verschillende lichaamstaal, verschillende punten waarop ze in eerste plaats geselecteerd zijn. Dat maakt het niet gemakkelijker, maar wel zo mooi om te bestuderen :D

*disclaimer*
Ik ben ook niet de god van honden, ik zie dat ik mijn mening hier als DE waarheid presenteer. Dat is niet de bedoeling, het is en blijft slechts mijn kijk op de hond :+
Dus het geheel hierboven is niet zo belerend bedoelt als het er staat. Maar hondengedrag is mijn absolute passie en ik ga niet graag een goede discussie uit de weg *\o/*

Hierin zijn wij het compleet met elkaar eens! :j
En voor de raseigenschap en selectief fokken, ik heb een kruising podenco, die zou dus absoluut van nature geen buitdrift moeten hebben op stokken en speeltjes (wel bijv. op wild), vandaar het voorbeeld met mijn hond. In het dagelijks leven vind ze die dingen totaal onbelangrijk.

Ik ben het ook eens met de mensen die zeggen dat je het eigenlijk moet zien voordat je het kunt beschrijven, er bestaat inderdaad ook opdringerig bek likken (heeft dan in mijn ogen ook weer niet te maken met dominantie, meer met irritant pubergedrag en kijken hoe ver ze kunnen gaan, dat doet bijna iedere puberhond).

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:53

diesel83 schreef:
Verara precies zoals jij in je onderste stuk schrijft doet ze het ja....alleen vind chico het minder erg dan mij, vaak ben ik degene die dan toch op een gegeven moment zeg lola klaar nu ( ze zit dan echt te zenuwen bij chico)

Het risico van een correctie geven als hoofd van de roedel is dat je een afhankelijke rang creëert. Jij beslist dat de laagste in rang niet langer lastig gevallen mag worden door een hogere rang hond. Dat is prima, en ze zal zich daar aan houden, zólang jij er bent.
Als jij echter van het toneel verdwijnt, zijn jouw opgelegde regels ook foetsie en zou ze zich kunnen laten gelden om tóch haar punt te maken.
Want ze heeft een punt te maken, anders zou ze dat bek likken niet bij hem doen.

Zijn beide honden intact? Is Lola al loops geweest? Als je een filmpje hebt hou ik me van harte aanbevolen 8-)

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:00

Borisje schreef:
Hierin zijn wij het compleet met elkaar eens! :j
En voor de raseigenschap en selectief fokken, ik heb een kruising podenco, die zou dus absoluut van nature geen buitdrift moeten hebben op stokken en speeltjes (wel bijv. op wild), vandaar het voorbeeld met mijn hond. In het dagelijks leven vind ze die dingen totaal onbelangrijk.

Ik ben het ook eens met de mensen die zeggen dat je het eigenlijk moet zien voordat je het kunt beschrijven, er bestaat inderdaad ook opdringerig bek likken (heeft dan in mijn ogen ook weer niet te maken met dominantie, meer met irritant pubergedrag en kijken hoe ver ze kunnen gaan, dat doet bijna iedere puberhond).

Ha, de reu uit mijn eerdere voorbeeld is ook een kruising podenco! Wat leuk! Wat een fantastische honden toch.

Over het irritante gedrag. Dát is nu juist wat dominantie in de kern is. Kijken hoe ver je kunt komen binnen je roedel :+ Een hond is niet dominant, een hond handelt dominant (of niet)
En dat kan per situatie verschillen, maar het hele wezen van dominantie is dat je baas bent over de ander, dominantie bestaat alleen als er interactie is.
Hondengedrag *\o/*

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 11:04

Ja daar heb je gelijk in dus ik moet het eigenlijk dan echt laten gaan? Dan maar zelf de kamer uitgaan want ze kan echt irritant zijn hoor dan, chico is ook gewoon een goedsul die stopt haar niet denk ik....als we dan toch doorgaan met gedrag ze hebben beide een kauw kluif liggen. Lola pakte gister de kluif van chico af chico gromde zachtjes naar toch pakte ze het af en ging gauw met haar kluif dr bench in, daar verstopte ze de kluif...dan denk ik ze negeerd chico gewoon :? . Ja ze is pas geleden voor het eerst loops geweest binnenkort word ze gesteriliseerd ( DA raadde aan om de eerste loopheid af te wachten).

Ik ga mijn best doen om het te filmen (zul je net zien dat ze het niet gaat doen :Z )

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:06

Daarom gebruik ik de woorden dominant en onderdanig ook liever niet, omdat een hond niet dominant of onderdanig IS, maar dominant of onderdanig gedrag vertoond. En dan nog is dat in de meeste contexten niet juist. Dat zit zo ingewikkeld in elkaar :Y) (en daarom is hondengedrag zo interessant :)) )

Het is alleen jammer dat iedereen de 'Cesar Millan-termen' lijkt over te nemen. Een dier is dan in hun ogen per definitie of dominant of onderdanig. Terwijl dit niet kan in de hondenwereld.

Maar om het begrijpelijk te houden voor iedereen vermenselijk ik graag dingen. :P

En kruising podenco is óntzettend leuk, lief, eigenwijs en toegewijd, maar jemig wat heeft er veel werk in gezeten :') (en nog steeds)

Maar voor de TS, als jouw andere hond dit niet zichtbaar heel vervelend vind, of ze negeert het gedrag gewoon, zou ik me er niet druk om maken hoor ;) dan kan ze dit prima zelf oplossen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:05

En laten we ook niet vergeten dat dominantie niet per definitie iets slechts is. Zo is een stabiele dominante hond niets meer als een assertieve hond. Alleen gebruiken we de term assertief niet zo snel bij honden.

En je bent altijd dominant ten opzichte van. Zo is jouw lola misschien dominant ten opzichte van chico, maar bij mijn hond zou ze er waarschijnlijk nog niet eens over nadenken op hem te gaan liggen of z'n kluif af te pakken.

Dus ja, de rollen zijn zoals ze zijn en dat is prima.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:07

diesel83 schreef:
JLola pakte gister de kluif van chico af chico gromde zachtjes naar toch pakte ze het af en ging gauw met haar kluif dr bench in, daar verstopte ze de kluif...dan denk ik ze negeerd chico gewoon :?

Logisch toch? Chico gromt wel, maar Lola weet ook wel dat dat niet zoveel betekent.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:03

Borisje schreef:
Het is ook maar net wat je hond het belangrijnste vind. Bijvoorbeeld mijn hond zal het een worst wezen als ik andere honden snoep geef, of aai, of weetikveelwat met ze doe. Maar als ik ze een stok geef, dan worden ze afgekat, dat is voor mijn hond zeeer belangrijk, dus daarbij is ze 'dominant'.
Blijkbaar vinden jouw andere honden eten niet zo belangrijk als je jack russel, anders hadden ze het wel verdedigd.

Je kunt niet zeggen, 1 hond is dominant dus alles in huis en tuin wordt door hem bepaald. Honden vinden ook dingen belangrijk en onbelangrijk, en aan de hand daarvan zullen ze het verdedigen of niet.
Net als dat een 'onderdanige' hond prima zijn eten kan verdedigen of als eerste kan eten, omdat hij dat belangrijk vind, en de rest niet zo.

Mijn maltezer Lars is juist enorm op zijn eten gesteld. Hij had enorme voernijd toen ik hem net had, hing al in mijn broekspijp als ik voorbij liep. Als ik nu een dagje niet fit ben, of ik let even niet op, probeert hij nog steeds eten te jatten. Alleen ik kan het nu weer zonder (serieus) protest afpakken. Ook kan hij verschrikkelijk dominant reageren naar vreemde honden als je hem niet voor bent, wat al meerdere keren in vechtpartijen is geëindigd. Ik ben dus iemand die totaal niet blij is als er iemand zijn/haar hond op die 3 van mij af laat rennen met de mededeling van 100 meter afstand:" Hij doet niks hoor...!!" Die van mij dus wel als ik hem niet achterstevoren met de nieuwe hond kennis laat maken, dan gaat het gewoon fout. En toch kan Terry, die verder geen problemen heeft, (behalve luisteren in zijn tempo :') ), er gewoon met zijn eten vandoor. Die 3 van mij zetten me nog regelmatig voor raadsels zeg maar _O-