Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Als beide honden hiermee tevreden zijn is er niets aan de hand. Dat betekent echter niet dat het in de toekomst zo zal blijven.
Mizora schreef:Beklikken kan dominant en onderdanig uitgelegd worden. Dit hangt af van de intensiteit die achter de beweging zit. Vaak vlot en klevend beklikken is een soort valse onderdanigheid, terwijl het eigenlijk opdringerigheid en dominantie is. Terwijl vanuit een onderdanige houding vriendelijk wat aan de bek likken juist wel onderdanig is.
Inoterry schreef:Borisje schreef:Wat dus totaal niet overeenkomt met het beeld wat ik hier van mijn 3 hondjes heb. Als er iets te eten is en ik kijk niet uit, is mijn jack russel Terry er met al het eten vandoor. Verder is hij hier in huis ook altijd overal als eerste bij en pakt de fijnste ligplekjes in. Maar als er 1 een enorme tandenlikker is, is hij het wel.
Het is ook maar net wat je hond het belangrijnste vind. Bijvoorbeeld mijn hond zal het een worst wezen als ik andere honden snoep geef, of aai, of weetikveelwat met ze doe. Maar als ik ze een stok geef, dan worden ze afgekat, dat is voor mijn hond zeeer belangrijk, dus daarbij is ze 'dominant'.
Blijkbaar vinden jouw andere honden eten niet zo belangrijk als je jack russel, anders hadden ze het wel verdedigd.
Je kunt niet zeggen, 1 hond is dominant dus alles in huis en tuin wordt door hem bepaald. Honden vinden ook dingen belangrijk en onbelangrijk, en aan de hand daarvan zullen ze het verdedigen of niet.
Net als dat een 'onderdanige' hond prima zijn eten kan verdedigen of als eerste kan eten, omdat hij dat belangrijk vind, en de rest niet zo.

Verara schreef:Hier nog even op inspringen.
Eten bewaken heeft niets met dominantie te maken, dat is een primaire levensbehoefte. Als een hond het eten heeft mag hij dat beschermen, ongeacht zijn rang. Het is alleen wel zo dat de hoogsten in rang het "beste" eten (kunnen) opeisen zolang het niet van niemand is.
Het afpakken van voer, om onze huishond te leren dat we bij zijn bak mogen komen, pakt daarom ook nog wel eens gruwelijk verkeerd uit, wat resulteert in baknijd. Beter iets bij de bak in te gooien, of te leren om voedsel te ruilen, om maar eens iets te noemen.
Betreft de stok, dat is buitdrift. Eigenlijk afgeleidt van het voerverhaal. Als het eenmaal van mij is, mag jij het niet! En als een hond hoge buitdrift heeft, zal hij zijn stok beschermen. Terwijl een andere hond geen enkele interesse heeft in die stok, een hele lage buitdrift dus, maar wel een uur lang een spoor kan uitwerken en daar helemaal in op kan gaan. Dat is gewoon de manier waarop de "bedrading" in de betreffende hond zit. Zo hebben wij de hond gevormd door selectief fokken.
Dominantie is vloeiend. Een hondenroedel is een nooit stoppende ontwikkeling. Vaak houden we verschillende rassen, geslachten, karakters, met verschillende lichaamstaal, verschillende punten waarop ze in eerste plaats geselecteerd zijn. Dat maakt het niet gemakkelijker, maar wel zo mooi om te bestuderen![]()
*disclaimer*
Ik ben ook niet de god van honden, ik zie dat ik mijn mening hier als DE waarheid presenteer. Dat is niet de bedoeling, het is en blijft slechts mijn kijk op de hond![]()
Dus het geheel hierboven is niet zo belerend bedoelt als het er staat. Maar hondengedrag is mijn absolute passie en ik ga niet graag een goede discussie uit de weg

diesel83 schreef:Verara precies zoals jij in je onderste stuk schrijft doet ze het ja....alleen vind chico het minder erg dan mij, vaak ben ik degene die dan toch op een gegeven moment zeg lola klaar nu ( ze zit dan echt te zenuwen bij chico)
Borisje schreef:Hierin zijn wij het compleet met elkaar eens!
En voor de raseigenschap en selectief fokken, ik heb een kruising podenco, die zou dus absoluut van nature geen buitdrift moeten hebben op stokken en speeltjes (wel bijv. op wild), vandaar het voorbeeld met mijn hond. In het dagelijks leven vind ze die dingen totaal onbelangrijk.
Ik ben het ook eens met de mensen die zeggen dat je het eigenlijk moet zien voordat je het kunt beschrijven, er bestaat inderdaad ook opdringerig bek likken (heeft dan in mijn ogen ook weer niet te maken met dominantie, meer met irritant pubergedrag en kijken hoe ver ze kunnen gaan, dat doet bijna iedere puberhond).
Een hond is niet dominant, een hond handelt dominant (of niet)
. Ja ze is pas geleden voor het eerst loops geweest binnenkort word ze gesteriliseerd ( DA raadde aan om de eerste loopheid af te wachten).
)
(en daarom is hondengedrag zo interessant
)
(en nog steeds)
dan kan ze dit prima zelf oplossen. Borisje schreef:Het is ook maar net wat je hond het belangrijnste vind. Bijvoorbeeld mijn hond zal het een worst wezen als ik andere honden snoep geef, of aai, of weetikveelwat met ze doe. Maar als ik ze een stok geef, dan worden ze afgekat, dat is voor mijn hond zeeer belangrijk, dus daarbij is ze 'dominant'.
Blijkbaar vinden jouw andere honden eten niet zo belangrijk als je jack russel, anders hadden ze het wel verdedigd.
Je kunt niet zeggen, 1 hond is dominant dus alles in huis en tuin wordt door hem bepaald. Honden vinden ook dingen belangrijk en onbelangrijk, en aan de hand daarvan zullen ze het verdedigen of niet.
Net als dat een 'onderdanige' hond prima zijn eten kan verdedigen of als eerste kan eten, omdat hij dat belangrijk vind, en de rest niet zo.
), er gewoon met zijn eten vandoor. Die 3 van mij zetten me nog regelmatig voor raadsels zeg maar