Hond heeft het nu al warm, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 17:28

Volgens de DA is hij oké :)
Z'n vacht is ook niet echt dik.. zoals ik al eerder zei kun je ook niet overal dus plukken haar weghalen. Dit is vooral bij zijn "billen"
Dat is op deze foto wel een beetje te zien, dat z'n haar daar weer veel langer is dan op z'n rug.
Afbeelding

Z'n hoofd is gewoon kortharig, z'n rug halflang.. terwijl zijn staart, billen en buik weer nog langer is.
Ook bij z'n hals is het weer langer.. Dat kun je op de foto ook wel zien, het is dus niet dat zijn halsband in het vet zit, maar in het haar..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:33

Veel mensen vinden hun hond ook niet te dik, hooguit wat stevig en noemen een hond die goed op gewicht is dun. honden kunnen beter wat te schraal dan te dik zijn dat is Veel gezonder want dat vet zit voornamelijk om de vitale organen. Oftewel bij beweging, temperatuurschommelingen zal een dier eerder buiten adem raken en dus ook zijn warmte minder makkelijk kwijt raken.

Dat is dan toch een combi van minder voeren en vaker kleinere porties voeren verdeeld over de dag om het hongerprobleem aan te pakken en dagelijks meer gaan bewegen. Dan nog zal hij aanleg blijven houdeN maar zal er zeker wat vanaf gaan en zal hij zijn warmte ook beter kwijt kunnen.

Overigens geldt dat principe veel meer dieren.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:08

Als ik schrijf dat de hond veel te zwaar is dan is dat slechts een beoordeling en geen veroordeling. Ik weet namelijk verder niets van de omstandigheden en/of je er wat aan doet.
Zelf geef je aan dat hij wat te zwaar is. En dat je daar mee bezig bent. Prima dus.

Om op je vraag terug te komen. Het kan dus zijn dat je hond daarom kortademig is. En vandaar de beoordeling.

Ik weet dat je een hond met dubbele vacht absoluut niet moet scheren heb daar eens een heel intressant stuk over gelezen. Zal eens kijken of ik die nog kan vinden ergens.

Je hebt ook cooler halsbanden. Die kun je in de vriezer leggen. Heb daar helemaal geen ervaringen mee. Dus weet niet of dit verstandig is. Je hebt ook cooler matten waar de hond 's zomers op kan gaan liggen. Dat lijkt me heel vriendelijk omdat de hond kan kiezen.

Daarbij heb je een zwarte hond en dat is ook warmer in de zon.

Thesserd

Re: Hond heeft het nu al warm, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:33

Als je wel gaat borstelen, koop geen ferminator. Die vernielen de vacht van je hond echt.

Wij kammen onze dubbele vachtjes met zo'n harkje:
Afbeelding

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 18:42

Bedankt Thesserd!

Bedoeling is nu eerst gewoon lekker door te blijven wandelen met hem.
En even met hem langs een trimmer, kijken wat die er van zegt wat verstandig is bij zijn vacht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:57

Ik heb 2 border collies en een stabij. Omdat die het jaar rond mee het bos in gaan worden ze qua vacht redelijk kort gehouden. Dus de lange haren op de buik, poten en staart worden kort gehouden. In de zomer scheer ik ze tussen de achterpoten en de buik tussen de tepels kaal tot op de huid. Dan kunnen ze veel makkelijker koelen en extra lekker om dan op de koude tegels te gaan liggen.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:00

Onze Stabij (raszuiver) hebben we dit jaar voor het eerst geschoren en dat bevalt zowel de hond als ons prima!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 19:00

Gloa en/of hengstveulen hebben jullie daar foto's van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:15

Oehh foto van een gemillimeterde stabij wil ik ook wel zien :D . Wordt soms helemaal gek van al die haren.

Heb wel foto's maar valt niet op tenzij je het weet. De langste haren worden geschoren naar de lengte van het haar op de rug, de pootjes rondom even lang en de buik kaal maar dat zie je van de zijkant niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:09

Maaaarije schreef:
Het is niet dat ik niet minder wil voeren, absoluut niet.. maar om dan vervolgens elke dag al het afval inclusief koffiedik etc door het huis verspreid terug te vinden is ook geen pretje :+

Dus je voert je hond vet omdat hij anders je vuilisbak leegt, lees ik dat nou goed?

En ja je hond heeft duidelijk overgewicht, en de enige manier daar wat aan te doen is gewoon minder voeren. Ik begrijp nooit wat daar nou altijd zo moeilijk aan is. Gewoon die twee porties geven, en significant minder.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 07:11

Je kan het eventueel wel aanvullen met sperziebonen en worteltjes, maar de truc is echt minder voeren en als dat betekent dat je je afval buiten het bereik van je hond moet houden, dan is dat zo. En ik weet dat het niet altijd makkelijk is. We hebben tig dieren en een hond met voedselallergie. Dus hij mag geen kippen/konijnen/caviavoer. Dat betekent dat je altijd aan het opletten ben dat je niet binnen zijn bereik kruimelt of een blik open laat staan (en alles zit dus in stevige hondproof zijnde blikken).

Je hond slijt gewoon heel hard van het te dik zijn. Hij heeft er nu last van vanwege de warmte, maar hij heeft er over een paar jaar nog veel meer last van vanwege de extra slijtage en hij gaat er waarschijnlijk ook eerder dood aan.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:12

Je hond mag wel wat gewicht kwijt.
Tip van Hulphond trainer die ik kreeg is 's ochtends iets meer voeren dan 's avonds.
Omdat het voer van de ochtend verteerd wordt gedurende de wandelingen over de gehele dag.

Ga eens langs bij een trimsalon.
Die mensen weten veel van hondenvachten af en kunnen je een goed advies geven.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 09:22

Kuggur schreef:
Maaaarije schreef:
Het is niet dat ik niet minder wil voeren, absoluut niet.. maar om dan vervolgens elke dag al het afval inclusief koffiedik etc door het huis verspreid terug te vinden is ook geen pretje :+

Dus je voert je hond vet omdat hij anders je vuilisbak leegt, lees ik dat nou goed?

En ja je hond heeft duidelijk overgewicht, en de enige manier daar wat aan te doen is gewoon minder voeren. Ik begrijp nooit wat daar nou altijd zo moeilijk aan is. Gewoon die twee porties geven, en significant minder.

Als je goed leest.. staat er dat ik wel minder wil voeren, dat dat het NIET is.

Edit: maar dan vraag ik me wel af wat erger zou zijn, dat hij dus het zelfde gewicht voer blijft houden.
Of alle kapjes, koffiedik, macaroni, vlees, kaas etc uit de prullenbak eet.

Er moet dan gewoon wel een "plan" zijn voor het minder voeren.
Misschien zoals de tip hierboven, in de ochtend meer dan in de avond.
Misschien boontjes. Maar dat wil ik dan eerst allemaal even bekijken gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:51

Euhh gewoon zorgen dat hij niet uit de vuilnisbak eet? Mijn lab doet het ook graag. Krijgt er alleen de kans niet voor. En krijgt genoeg brok. Waardoor goed op gewicht zit en goed bespierd.

Afbeelding

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 11:20

Dan zou ik dus de vuilnisbak altijd in de keuken moeten laten staan.
Aangezien ik verder geen deuren heb, en hij het alleen doet wanneer we thuis zijn.
Als dat moet, dan moet dat. Maar kijk eerst even of het ook anders kan.

Net 7 km met hem gewandeld.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:50

denk dat de warmere temepraturen wat wennen zijn voro je hond plus zijn zwarte vacht maakt het bij zonnig weer niet beter op.

ik heb een kortharige en ruwharige hond zonder ondervacht en die hebben al een paar keer gaan zwemmen wegens te warm en dat doen ze niet als ze "koud" hebben. Dus vermoed dat ze het zonnige weer plots als "heet" ervaren.

(best wel beetje jaloers dat je hond op 500g vers beetje aan de dikke kant is en de mijne op 1kg eerder aan de dunne kant blijft)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:17

Wat betreft de voeding kan je kijken of je een KVV kan voeren waar minder energie in zit. Carnibest heeft bijvoorbeeld een light versie. Je zou ook minder kvv kunnen geven en er groenten bij geven in de hoop dat de vezels zorgen voor een lange gevuld gevoel zodat hij de afvalbak met rust laat. Ik denk dat een paar kilo eraf je hond zeker goed zou doen. Weet je hoeveel je hond op dit moment weegt en of hij recent is aangekomen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:36

Lekker gaan zwemmen !
Snijd het mes aan 2 kanten hij koelt af en raakt gewicht kwijt!
Mijn zwarte Duitse herder zoekt momenteel elk plasje slootje vijvertje op om te zwemmen/af te koelen
Ik moet er niet aan denken veels te koud
Maar mijn 2 rare honden vinden het echt geweldig
Vandaag zijn ze ook lekker jet water in geweest!

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:37

Afbeelding

Afbeelding

Hier de foto´s van onze Bram, net geschoren :D

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:39

Hij moet nu weer, eerst vonden we het geen gezicht maar nu is het heerlijk, wij wonen op een boerderij en wat hij allemaal mee sleepte in huis door zijn haren :o nu is hij veel schoner en is het ook niet zo warm voor hem in de keuken :+

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 21:17

Annepardoes, dankjewel, ga even kijken naar dat voer en of dat hier in de buurt te krijgen is!
Hier kan ik wat mee.
Hij woog 2 weken terug 30 kilo.
Op de eerste foto die ik plaatste 35.

Hij is dus wel al afgevallen.
Als je van beide rassen het standaard zou nemen zou hij tussen de 20 en 25 kilo mooi zijn denk ik.
Al is hij wel groter (hoger) dan beide rassen.

Een stabij reu: +/- 53.
Kelpie: +/- 46-51.

Hij haalt zeker de 60 cm.

Zwemmen wil/durft hij niet.
Hij wil wel pootjes baden en tot ongeveer z'n buik in het water, zolang zijn voeten de grond maar raken, echt zwemmen doet hij niet

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:03

Maaaarije schreef:
Dan zou ik dus de vuilnisbak altijd in de keuken moeten laten staan.
Aangezien ik verder geen deuren heb, en hij het alleen doet wanneer we thuis zijn.
Als dat moet, dan moet dat. Maar kijk eerst even of het ook anders kan.

Net 7 km met hem gewandeld.

Welkom bij de stabij kant. Wij moeten hier alles direct buiten in de kliko gooien aangezien mevrouw zelfs de afvalemmer leegt. Ook jat ze alles van tafel aanrecht en overal waar ze nog mee bij kan. Ze eet ook echt alles!

Ben bang dat er dus niets anders op zit.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:10

ik wil hem niet borstelen om zijn verharing niet in de war te brengen.. maar scheren wel?
juist dat brengt de natuurlijke verharingprocessen enorm in de war ;)

Ik zou hem lekker borstelen en zijn waarschijnlijk nu toch al loszittende ondervacht er netjes tussen uit halen, of in ieder geval daarmee helpen :)

En ik zou eens heel goed op allerlei andere symptomen gaan letten wat nog geen 100meter lopen zonder de tong uit zijn mond te hebben en heigen, denk ik persoonlijk dat er een ander kwaaltje de oorzaak is zoals inderdaad het hart of de longen..

ik denk dat inderdaad het overgewicht ook een rol kan spelen, zowel op de conditie als op de kwaaltjes die zijn slechte conditie kunnen veroorzaken..
de carnibest light versie heb ik thuis ook in gebruik... doet super!
zorgt echt wel voor verschil in o.a. vet(opname) maar levert wel alle juiste stofjes die ze nodig hebben :)

Inderdaad is zwemmen een goede optie, verkoeling en beweging :)

ik zou dus anders gaan voeren, meer bewegen maar met meer verkoeling en bepaalde dingen echt goed in de gate houden..
elke hond moet wennen aan de omslag nu, in een keer super warm is voor geen enkele een pretje en die van mij hijgt ook vaker nu..
slim is om je echte grote ronde te gaan doen in de avond, als het wat koeler is ;)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 11:38

Als mensen nou even wat beter lezen :+
Dan hoef ik niet alles te herhalen.

Hij wil dus niet zwemmen, anders was dit een mooie oplossing.
Ik geef ook nergens aan dat ik ga scheren of borstelen. Ik vraag daar advies en ervaringen over.

Ik wil graag kijken of ik met minder/ander voer hem wel een voldaan gevoel te geven zodat de prullenbak kan blijven staan.

Hij is door de DA nagekeken en alles is verder goed.
Het is niet na 100 meter, er staat na een aantal 100 meters.
De ene keer dus na 500 en de andere keer na een km.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:13

Het was dit weekend ook wel ineens erg warm, er zijn wel meer honden die daar ineens moeite mee hadden. Scheren zou ik absoluut niet doen ivm de verandering van het haar. Je hebt namelijk kans dat het vele malen dikker terug komt. (Dat gebeurde bij meerdere honden die geschoren worden/werden in mijn omgeving)

Borstelen als hij in de rui is is geen probleem, mijn honden borstel ik alleen tijdens de rui, maar dan wel aantal weken achter elkaar. Nu dus. Mijn reu heeft nog een hele dikke vacht en had het zondag ook vrij warm en was wat slomer. Bij hem laat op dit moment ook alleen zijn kont los qua haren, ze verharen hier beide altijd in fases, eerst kont, dan flanken en als allerlaatste de rest. Zodra de temperatuur iets normaler omhoog gaat, heeft hij nergens meer last van.

Ik vind persoonlijk je hond ook aan de dikke kant, dat kan ook voor wat slomer gedrag bij hitte zorgen. Als je een gedeelte van zijn voer vervangt door sperziebonen krijgt hij wel evenveel binnen, maar die sperziebonen zijn alleen maagopvulling.