Karakter van lapjes poezen !!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Karakter van lapjes poezen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:16

Wij hebben er een gehad en dat was echt een vals ding :o Haalde om het minste uit. Terwijl haar zusjes hartstikke lief en nuchter waren (die waren grotendeels gestreept).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:22

Ik heb twee lapjespoezen, één ervan is onwijs kattig (ha, leuke woordkeuze) en wil haar zin hebben.
Daar bedoel ik mee dat ze gaat slaan als ze haar zin niet krijgt, maar aan de andere kant kan ze onwijs kroelen, zo lang zij wilt.

De andere is een dochter van de eerste, en die is een stuk knuffelbaarder, maar wel schuw naar vreemde mensen en een beetje wantrouwig.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:22

Mijn lapje was heel lief, wel een beetje schuchter. Mijn rode is extreem knuffelig. Mijn cyperse voor mij heel leuk, voor vreemden/visite niet zo.. die haalt nog wel eens uit. Kleur zegt niets.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:23

Ligt er denk ik ook aan waar je ze vandaan haalt,
Neem je een boerderij kitten? zullen ze wat afstandelijker zijn dan een kitten die in huis is opgegroeid.
Maar ook hier merk ik wel het verschil in karakters.

We hebben een lap, een zwarte ( broer en zus) ( boerderij kittens)
en nog 2 katten thuis

De lap is altijd al op zichzelf geweest doet haar eigen ding maar zal absoluut niet uithalen, bijten of wat dan ook. het heeft lang geduurd eer ze bij je kwam voor een aai, eigenlijk pas na het helpen is dat gekomen, maar ze is absoluut geen kroel kat maar vind wel alles best!

De zwarte haar broertje is wel meer aanhankelijker, houd van een aai geeft kusjes en ligt heerlijk op schoot te knorren, echter ik ben er eens per ongeluk op zijn staart gaan staan omdat ik hem niet zag, hij hing gelijk in mijn benen, medicijnen geven vergeet hem maar je ligt open, hij is gewoon een kleine paniekzaaier, zelfs toen hij geholpen werd vertelde de dierenarts dat ik hem maar snel moest meenemen meneer was flink boos, en er helemaal klaar mee, waar de lap alles best vond.

beide samen opgegroeid hele andere karakters :j

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:29

Ons lapje is ook een lafje vreselijk bang poesie, woont hier sinds ze 8 weken is en is nu 4 jaar maar zit even goed nog dagelijks onder het bed of onder de kast.
Andere katten vind ze vreselijk blaast en gromt naar ze maar zal niet uithalen
Naar ons is ze super lief maar je moet altijd rustig en voorzichtih met haar zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:31

Hier ook een Lapje, de meest slimme en tolerante poes die ik ken!
Als het haar te druk wordt, gaat ze zelf een rustig plekje zoeken en ze zal nooit zonder reden een klap uitdelen.
Ik vind het een groot vooroordeel.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:34

Onze lapjes zijn de grootste knuffelkonten die we ooit gehad hebben :)

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 09:52

love_western schreef:
De lapjeskat die ik kende is een gemeen vals ding. Zit nu op een plek speciaal voor katten met gedragsproblemen.

Mijn oma heeft dankzij haar 3 maanden moeten revalideren. EN heeft nu haar zusje in huis (is van mij geweest) en dat is echt een kroelkont.

Haar broertje ook.

Zusje is een grijze en broertje een rode.

ach jeetje, wat was er met je oma??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:57

grappig, want een collega had er van de week ook al over dat lapjespoezen loeders zijn :)
Ik heb 1 lapjesstalpoes (de moeder en oma van de andere stalkatten) en die is heel erg op zichzelf, komt alleen bij je als ze een aai wil (eens in de zoveel tijd) en houdt vooral van rust (en stipt op tijd eten :Y) )

Haar laatste kitten (nu bijna 2 jaar oud) is echter wel een loeder af en toe, als je dan je vinger uitsteekt. ligt ie er bijna af :P en soms is ie ook poeslief, geen peil op te trekken

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:57

Lapjes katten zijn over het algemeen wel degelijk kleine persoonlijkheden.
Ik ben niet alleen in het bezit van o.a. twee lapjes, ik ben ook aangesloten bij verschillende kattenforums en daar spreekt men met respect over hun "tortie's "
Ga er voor het gemak maar van uit dat deze dames wat eigenzinniger en pittiger kúnnen zijn, dan valt dat in ieder geval niet tegen!!
Uiteraard heeft e.e.a. ook te maken met hun achtergrond ouders/ omgeving/ ervaring, wat betreft hun ontwikkeling als kitten.
En wat heb je het kitten zélf te bieden??

Maar katten zijn eigenzinnige wezens.
Dat jij graag de hele avond met een kat op schoot wilt zitten maakt jou kat nog géén schootkat!!
En anders om is het ook het geval.....een hele angstige kat kan zich ook ontpoppen als een echte schootkat.
Denk dat dat ook de rede is waardoor er zo veel katten in het algemeen gedumpt worden in asiels of buitengebieden.
Men heeft andere verwachtingen van hun kat of snapt hem of haar niet.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:50

Zou het niet ook zo wezen dat als je gelooft dat een lapje een apart karakter heeft je dat dier dan ook eerder die karaktereigenschappen toedicht? Want eerlijk gezegd geloof ik niet zo dat kleuren bepaalde karaktereigenschappen hebben. Voor elke kleur heb ik er wel minstens eentje, zo niet meer, die er een uitzondering op is (en ja, ik heb behoorlijk wat referentiemateriaal). Van de lapjeskatten die ik heb gekend was er maar eentje een echte b*tch maar ja, als je je kat Alexis noemt (voor de oudjes, inderdaad, die uit Dynasty) kun je daar ook bijna op wachten :D . Zo hadden we eens een lappendametje die twee volle lapjeszussen had en het enige wat die gemeen hadden was hun kleur.
Het enige waar ik wel een beetje in mee wil gaan is dat poezen soms wel wat krengeriger kunnen zijn. Vergeleken bij menig (ex)kater, die toch eerder sulletjes zijn, kunnen poezen echt wel best pittig uit de hoek komen. Katers kun je bij wijze van spreken achterstevoren en ondersteboven door de kamer slingeren en dan zullen ze nog spinnen, bij een poes doe je dat maar één keer. Als je al zover komt, tenminste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:52

In mijn geval niet aangezien ik het ju voor het eerst hoor :')

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:53

Pluizebolpum schreef:
Zou het niet ook zo wezen dat als je gelooft dat een lapje een apart karakter heeft je dat dier dan ook eerder die karaktereigenschappen toedicht? Want eerlijk gezegd geloof ik niet zo dat kleuren bepaalde karaktereigenschappen hebben. Voor elke kleur heb ik er wel minstens eentje, zo niet meer, die er een uitzondering op is (en ja, ik heb behoorlijk wat referentiemateriaal). Van de lapjeskatten die ik heb gekend was er maar eentje een echte b*tch maar ja, als je je kat Alexis noemt (voor de oudjes, inderdaad, die uit Dynasty) kun je daar ook bijna op wachten :D . Zo hadden we eens een lappendametje die twee volle lapjeszussen had en het enige wat die gemeen hadden was hun kleur.
Het enige waar ik wel een beetje in mee wil gaan is dat poezen soms wel wat krengeriger kunnen zijn. Vergeleken bij menig (ex)kater, die toch eerder sulletjes zijn, kunnen poezen echt wel best pittig uit de hoek komen. Katers kun je bij wijze van spreken achterstevoren en ondersteboven door de kamer slingeren en dan zullen ze nog spinnen, bij een poes doe je dat maar één keer. Als je al zover komt, tenminste.

Dat doet mijn lapjespoes ook :D Maar ben ook van kitten af aan streng geweest in de opvoeding. Ik ben baas en dat weet ze dondersgoed :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:56

Kwestie van opvoeding, poezen zijn vaak iets pittiger. Maar ik heb al vijfendertig jaar katten en helaas zijn dat er al zo'n stuk of dertig geweest. Deze kwamen overal weg, van de hooizolder, uit asiel, uit een nestje, uit de auto gegooide enzenz. Zonder uitzondering kan ik zeggen dat omgang heel veel doet, van een kat kun je een kreng maken als je er ook zo mee omgaat, dus vaak uitdagen om te donderjagen ipv rustig te spelen. Behang , eten handen en benen zijn bij ons altijd veilig geweest, ook toen de kinderen klein waren. Leer je kinderen respect voor katten te hebben en dan kun je elke kat nemen die je wil. Ook lapjeskatten.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:00

grappig ik heb een lapjes kat, en heb altijd begrepen dat lapjes juist aanhakelijk en lief zijn, onze lap,als kitten noemde we haar guppie, omdat ze zo klein was, al gauw kreeg ze de naam Tijgerbal, en is dan ook een echte tijger, ik zeg altijd ze is in een vorig leven pitbull geweest, ze is waaks en niet zo een beetje ook! niets komt er in de tuin,menig keer bij de dierenarts gezeten omdat ze weer gevochten had, hoek tanden heeft ze niet meer, overigens gaat ze gelukkig niet uit de tuin! tuin is haar domijn. gaat de deurbel dan gaat mevr eerst even checken, zint het haar niet dan kom je niet binnen! als zoon lief zit te fluiten, gaat madam even duidelijk maken dat ze daar niet van gediend is, en krijgt hij dus een "tik" van een poot.
ze heeft al eens mensen aangevallen, toen ze mijn zus greep echt vanuit het niets hebben, we haar laten steriliseren, het is een stuk minder. ze valt niemand meer aan, is nog wel enorm waaks! ons heeft ze nooit wat gedaan, is naar ons juist erg aanhankelijk en lief. zi is een heel apart geval maar zouden haar voor geen goud willen missen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:04

Fhryso schreef:
love_western schreef:
De lapjeskat die ik kende is een gemeen vals ding. Zit nu op een plek speciaal voor katten met gedragsproblemen.

Mijn oma heeft dankzij haar 3 maanden moeten revalideren. EN heeft nu haar zusje in huis (is van mij geweest) en dat is echt een kroelkont.

Haar broertje ook.

Zusje is een grijze en broertje een rode.

ach jeetje, wat was er met je oma??

Kat viel haar telkens aan. Gegeven moment is ze er over gestruikeld. En heeft toen met een stok kat van haar af moeten slaan. Bleef aanvallen.

Toen nog een paar maand kat bij mij in huis gehad. Ik had er geen enkel problemen mee. Sliep bij op bed. Viel mij niet aan. Alleen kon haar niet aaien. En zo opeens begon ze mijn vader en zusje en de hond aan te vallen. En onze andere kat raakte helemaal over de zeik.

Dus toen besloten om haar naar mensen te doen met een gigantische grote ren met alleen maar probleem katten. En nu gaat het goed. Komt niet veel in mensen handen en is goed op haar plek gezet door een de baas van de groep.

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 12:43

Zo.n poes hebben wij ook gehad die ons ineens aan ging vallen. Is herplaatst.

Arme oma zeg!! Wat moet ze bang zijn geweest :(

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:48

Onze lapjes kat is nu bijna 6 maanden en is echt een schatje. ze komt ook vaak bij je in bed liggen maar als je niet genoeg aait laat ze het wel merken. ze kan heel hard mauwen als het niet naar haar zin in, maar ze haalt nooit uit oid. echt vasthouden houd ze niet van, ze moet zelf bij je willen komen zeg maar.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:21

Ons lapje heeft altijd wondjes op haar neus omdat ze andere poesen aanvalt.Ze is de baas van het erf.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:15

mijn hoogebejaarde lapjespoes is ook de baas van het erf, haar kleinzonen en kind zijn te lui om vreemde katten weg te jagen, maar oma gaat ze te lijf, met succes!

We noemen haar altijd the Queen...... ze dwingt de etenstijd af en bepaalt zelf wel of ze aangehaald wil worden, of niet :+ :D Zelfs paard en ezel wijken voor the Queen als ze haar pad toevallig kruisen.....

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:25

Ik ben met katten groot geworden en heb jaren katten gefokt. Ook ik heb artikelen gelezen dat een bepaalde kleur zelfstandiger, venijniger of wat dan ook is. Nooit iets van gemerkt! Wel merkte ik dat als de kater heel lief was, de kittens een stuk makkelijker waren dan bij een vader die zich wild gedroeg. Een huis- tuin- en keuken kat, wordt over het algemeen door meer katers gedekt en je weet dus niet of er aanhankelijke of "wilde " kittens uitkomen. Ook de 1e 13 weken zijn bepalend voor het gedrag. Een kat die dan gekoesterd wordt, is vaak voorspelbaarder en vriendelijker, dan een kat die in een schuur maar moet zien hoe zij overleeft.
Je wens om een kitten te nemen , EN met een bepaald karakter is bijna niet te vinden. Als je een volwassen dier uit het asiel haalt, weten ze het karakter en bij een raskat is het ook mogelijk via herplaatsing te lezen hoe de kat zich gedraagt. En of deze geschikt is om bij kinderen te plaatsen. http://www.herplaatsing.nl/
Persoonlijk vind ik volwassen katten, net zo leuk als kittens.
Bovendien zijn volwassen katten geholpen en ingeënt.
De illusie dat je een kat kan opvoeden, heb ik niet.

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 15:14

Totaal verschillende verhaaltjes, leuk om te lezen. Word van sommige wel kriebelig haha.

de kitten die wij dan graag willen word gewoon in huis opgevoed tussen broertjes en zusjes en nog andere poezen met kittens.
Laatst bijgewerkt door Fhryso op 05-03-15 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 15:15

Morrie schreef:
mijn hoogebejaarde lapjespoes is ook de baas van het erf, haar kleinzonen en kind zijn te lui om vreemde katten weg te jagen, maar oma gaat ze te lijf, met succes!

We noemen haar altijd the Queen...... ze dwingt de etenstijd af en bepaalt zelf wel of ze aangehaald wil worden, of niet :+ :D Zelfs paard en ezel wijken voor the Queen als ze haar pad toevallig kruisen.....

Geweldig !! The Queen

anibanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:40

Ik heb in 2 jaar tijd bij 3 verschillende dierenartsenpraktijken stage gelopen en kom dus geregeld lapjes katten tegen. Veel van de schildpadkatten (vrijwel zonder wit) die ik daar tegen ben gekomen waren gereserveerd en paste ik meer op uithalen dan bij de gemiddelde andere kat. Echter met gewone lapjeskatten met wit erbij, heb ik juist weer andere ervaringen. Die leken juist weer vooral niet gereserveerd en heel lief. Ik heb zelf ook een lapjeskat gehad en die was altijd heel vrolijk en een echte knuffelkat. En mijn oom die had een schildpadkat en die was juist weer schuw en blies vaak tegen voorbij komers.
Ik ben benieuwd wat het is geworden/gaat worden:)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:58

Liselot,jouw poes is geen lapje maar een schildpad.
mijn schildpad poezen hebben een pittig karakter.
mij lapjes zijn superlief.