Konijnen houden, hoe doe je dat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:22

De konijnen hierin laten tot je het geld hebt voor een normaal hok kan niet. Begrijp me niet verkeerd, ik snap helemaal dat je niets anders hebt, maar dit is mishandeling. Kan je niet een rennetje improviseren? De bench bijvoorbeeld als 1 zijkant gebruiken, en de rest improviseren.

Zo'n hok als in je linkje, zonde van je geld en te klein ook. Ga voor een klein hondenhok achtig hokje, en zet die in een grote ren. Minimaal 2 bij 1m.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:24

Zou inderdaad even gaan kijken of je ze op een (apart)? kamertje wat meer ruimte kan geven.
Al is het maar wanneer je thuis bent, dat is al iets!

Voor de ren, wij hebben die van ons zelf gemaakt, gewoon via marktplaats z'n simpel nachthok gekocht.
en daar een ren omheen gebouwd.
Wil je het echt goed doen, zou ik ook kijken of je ze de mogelijkheid kan geven om te graven.
Ik heb in mijn ren 30cm diep stenen ingegraven, op die manier kunnen ze graven en gangen maken maar niet weg komen.

Voor een foto mag je me een pb sturen, dan maak ik die even voor je!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:37

Geryon schreef:
De konijnen hierin laten tot je het geld hebt voor een normaal hok kan niet. Begrijp me niet verkeerd, ik snap helemaal dat je niets anders hebt, maar dit is mishandeling. Kan je niet een rennetje improviseren? De bench bijvoorbeeld als 1 zijkant gebruiken, en de rest improviseren.

Zo'n hok als in je linkje, zonde van je geld en te klein ook. Ga voor een klein hondenhok achtig hokje, en zet die in een grote ren. Minimaal 2 bij 1m.

Helemaal mee eens.
Iets improviseren zodat ze wel de benen kunnen strekken is echt het minimale wat je nu moet doen. Los lopen is dat nog het makkelijkste in denk ik. Kan je de honden en katten niet een uurtje per dag in een andere kamer opsluiten zodat deze twee iig iets aan beweging hebben? Want in dit hok kunnen ze nog niet eens 1 sprong maken.... Anders maar geld lenen als je over een maand sowieso weer geld hebt? Dit is namelijk gewoon echt heel erg zielig.
Het minimale is toch wel rechtop kunnen staan en 3 sprongen in de lengte kunnen maken. Kom je al snel op 1,5 m uit. Vrijwel alle hokken in dierenwinkels zijn gewoon veel te klein! Je kan beter zelf iets maken. Ik heb zelf een tijdje konijnen binnen gehouden in 3 kooien aan elkaar gekoppeld. Zelfs dat vond ik beperkt qua ruimte maar acceptabel omdat ze meerdere uren per dag los liepen. En dan zie je wel waarom zulke kooien niet geschikt zijn.... Konijnen kunnen heel leuk rennen en springen dus hun natuurlijke gedrag kunnen ze gewoon niet eens uitvoeren in zo'n cel. Als je ooit konijnen hebt gezien die de ruimte hebben, stop je ze nooit meer in zo'n hokkie (niet dat jij dat gedaan hebt, maar algemeen gesproken).
Mijn binnenkoppeltje heeft inmiddels hun eigen kamertje van 6 m2. En die benutten ze ook! Mijn buitenkoppel heeft zelfs een ren van 12 m2 en is 2 m hoog. En ook die ruimte gebruiken ze helemaal..... De hoogte niet natuurlijk, maar dat is voor mezelf gewoon veel handiger. De graafbak van mijn buitennijnen is al groter dan de meeste kooien in de winkels!

En tja qua voer. Hooi hooi hooi. En een klein beetje goede biks, liever geen gemengd voer. Hoeveel ze nodig hebben is heel wisselend. Alles wat niet op is binnen een half uurtje, is sowieso teveel! Ik heb hier eentje die bijna 100 gr op een dag nodig heeft terwijl een ander duo samen nog niet eens 50 gr op een dag eten, anders groeien ze dicht. Ze krijgen het hier in 2 porties en alles wordt direct opgegeten. Rest van de dag eten ze dus goed hun eigen keutels en hooi.
Bodembedekking geeeeeeen zaagsel (slecht voor de luchtwegen) maar bijv stro.
Inenten zeker doen, kan tegenwoordig ook 1 x per jaar. Maar beide ziektes waar je tegen ent wil je echt niet meemaken dus liever voorkomen.

kohtje

Re: Konijnen houden, hoe doe je dat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:46

Maar je zegt dat je al wel een buitenhok hebt? Waarom niet naar buiten dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:58

Kohtje: Omdat ze het niet gewend zijn en het nu nog te koud is :)

Nou nou, dierenmishandeling. Dat het niet gezond is snap ik best. Mijn zus heeft ze al sinds augustus daar in zitten. Ik probeer ze nu juist een beter leven te geven. Honden in een aparte ruimte steken zit er niet in. We hebben een huis dat doorloopt van kamer naar kamer, zonder deuren. Ga nu wel kijken voor een ren dat ze daar al wat beweging hebben. Heb nu wilgentakjes mee genomen van de wei en daar zijn ze nu aan bezig.

Ik ga ze het nu zo aangenaam mogelijk proberen maken de komende maand met zo veel mogelijk beweging en variatie. Ben nu aan het kijken voor toch aan wat extra geld te geraken en er zo iets aan te kunnen doen. Als ik het goed begrijp kunnen ze overdag eigenlijk ook al naar buiten? Als het 10 graden is met een lekker zonnetje kan ik ze eigenlijk buiten zetten en als het afkoelt weer binnen halen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:00

Wel nee. Eerst overdag een paar uurtjes in een windvrij hoekje en over een paar dagen met heel veel stro in het hok voor de nacht.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:00

Onze konijnen krijgen 2 handjes biks per konijn per dag. En voor de rest onbeperkt hooi. Dat ze het hooi onder het zaagsel lopen geeft niet, je kan gewoon hooi voor de paarden gebruiken, dus dan hoeft het ook weinig te kosten. Als bodembedekking kan je stro gebruiken, maar wij gebruiken ook gewoon zaagsel, maar wel all-span (opnieuw van de paarden), want het moet wel stofarm/stofvrij zaagsel zijn. Onze konijnen zitten tijdelijk onder de buitentafel, dat was voor weinig geld te regelen en dan hadden ze toch de ruimte en zaten ze goed droog. Maar ik heb ze ook wel eens een periode binnen gehad achter 60cm hekjes met een fleecekleed in de ren. Dat ging binnen prima, buiten ontsnapte ze er vandaan.

Afbeelding

Afbeelding

Zo zitten ze nu. Zelfs al zet je je konijnen alleen op het warmst van de dag een uurtje buiten, dan nog geeft het hen veel ruimte en konijnengenot. De basis is 1m2 per konijn, en de hoogte moet minimaal de hoogte van het konijn op zijn achterpoten met de oren omhoog zijn.

Ik begrijp dat je nu het even lastig hebt. En ik vind het onzin om je konijnen voor die ene maand nu weg te doen. Vleeskonijnen (dus konijnen voor consumptie) moeten minimaal 700cm2 hebben. Zelfs al zitten jouw dieren nu in een veel te klein hok, dat overleven ze echt wel. Als je echt volgende maand het flink aan gaat pakken, dan is dat jammer maar helaas voor de konijnen, dan hebben ze het nog één maandje extra minder fijn. Dat hadden ze het bij je zus ook gehad.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:03

Niet beginnen aan binnen en buiten afwisselen. Daar worden ze juist ziek van. Gewoon even wachten tot de vorst weg is en de nachten niet meer zo koud zijn en zet ze dan permanent buiten.

Mishandeling is idd wat te hard, maar verwaarlozing vind ik het wel onder vallen, sorry kan het niet mooier maken. Dit is gewoon hetzelfde als een paard 24/7 in een stand houden.

Hoe het met honden gaat heb ik geen ervaring mee, maar met katten nooit problemen gehad. Heb ze altijd samen gehouden en ik zou ze niet zonder toezicht samen los laten, maar als je er bij bent hoeft dat geen enkel probleem te zijn. Weinig katten die echt konijnen vangen, voor de meeste katten is het gewoon interessant maar geen daadwerkelijke prooi.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:09

Wat lastig zo...

Ik raad je ook aan om naar een mogelijkheid te kijken om ze los te laten. Zo'n simpele draadren als deze http://www.google.nl/search?q=draadren+ ... 60&bih=615 kan je heel goedkoop op marktplaats vinden. Daarnaast kan je een voerbal proberen, die vinden mijn konijnen erg leuk. Of nog simpeler: wat lekkers in een eierdoos doen, eierdoos dicht en ze lekker laten uitzoeken.

Mijn 2 konijnenzitten nu buiten in een ren van in totaal 1.70x2m met een nachthok van 1x.70m. Ze krijgen onbeperkt hooi, 2 handjes brok (80-90gram) en wat groentes per dag.

Dingen tegen verveling kan je vrij simpel zelf maken met wat karton, zo'n draadren (of iets in die richting improviseren) aanschaffen voor een tientje en je bent al een heel eind tot je een beter verblijf hebt, succes ermee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:10

Zwerte: Ik heb niet gekozen voor die konijnen, al even min voor dat hok en nog minder voor de kosten. Ik kan ook doen alsof mijn neus bloed en die konijnen voor de komende 7 jaar in dat hokje plaatsen. Dat is mishandeling en verwaarlozing. Nu doe ik verdorie mijn stinkende best voor die dieren. Ben nog speciaal naar de wei gereden achter wilgentakjes, probeer op alle mogelijke plaatsen toch nog wat geld vrij te maken. Het is niet alleen die 2 konijnen, zus lief heeft er ook nog een puppy bij gedumpt, die ook eten en verzorging nodig heeft, waar ik ook al voldoende geld in heb gestoken. Alle dieren zijn hier welkom maar die konijnen moeten nu gewoon nog een maandje wachten. Ik had ze ook buiten kunnen laten staan. Was het ook niet mijn probleem geweest.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:25

DeMolenhoek schreef:
Zwerte: Ik heb niet gekozen voor die konijnen, al even min voor dat hok en nog minder voor de kosten. Ik kan ook doen alsof mijn neus bloed en die konijnen voor de komende 7 jaar in dat hokje plaatsen. Dat is mishandeling en verwaarlozing. Nu doe ik verdorie mijn stinkende best voor die dieren. Ben nog speciaal naar de wei gereden achter wilgentakjes, probeer op alle mogelijke plaatsen toch nog wat geld vrij te maken. Het is niet alleen die 2 konijnen, zus lief heeft er ook nog een puppy bij gedumpt, die ook eten en verzorging nodig heeft, waar ik ook al voldoende geld in heb gestoken. Alle dieren zijn hier welkom maar die konijnen moeten nu gewoon nog een maandje wachten. Ik had ze ook buiten kunnen laten staan. Was het ook niet mijn probleem geweest.

Ik begrijp dat het niet leuk is om te horen. Ik zeg ook niet dat jij niet je best doet of wat dan ook, want het is duidelijk dat je het probeert goed te doen. Daarom reageer ik verder ook gewoon kalm en serieus, om je verder te helpen. Maar juist omdat je dat wil en er moeite voor doet, wil ik wel duidelijk maken dat nog een maand in dit celletje gewoon echt heel sneu is. Ik vond het namelijk overkomen alsof je daar wel een beetje je schouders over ophaalt want ach, ze zitten er al zo lang in dus wat maakt dat maandje nou uit. De nijntjes zouden je erg dankbaar zijn als je toch echt probeert dat niet een maandje te laten doorgaan, maar het nu al op een of andere manier kan oplossen. Of dat nou loslopen, een rennetje of wat dan ook is. Zelfs even los in de badkamer zou een optie zijn bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:31

Er staat ook nergens dat ik ze nu nog een maand constant in dat hok ga laten, maar dat ik ook op zoek ben naar tussentijdse oplossingen. Ga nu even kijken wat ik in de tuin snel kan klaarmaken dat ze voor nu al eventjes een uurtje buiten kunnen :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:35

Ik zou je ook eens aanmelden op het bunnybunch forum. Een konijbenforum, daar kunnen de leden je ook perfect helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:39

Bunnybunch willen ze je ook nog meer de grond in stampen. .

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:47

Niet allemaal. En in dit geval heeft TS de dieren min of meer gered, ze zou ze ook kunnen weigeren. En dan is BB echt niet vreselijk hoor. No offense maar zit liever op BB dan op bokt, vooral als het om konijnen gaat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:49

Dikke +:)+ voor TS, als je in de buurt woonde was ik je wat gaas komen brengen dan hadden ze een rennetje gehad.

Zoals al gezegd is onbeperkt hooi en wortelen/appelschillen doe je ze al een plezier mee. Ik geef ze zomers altijd witlof en andijvie + gras en in de winter winterpeen.

Hier zitten ze in een grote ren met elke dag 2 wortels en een bakje biks + onbeperkt hooi. Momenteel lopen ze in de tuin rond (1500 m2 bos) en mogen ze zelf eten verzamelen.

Is het niet een optie om ze weg te doen naar een goed huis, aangezien je zoveel dieren hebt. Straks worden ze allemaal ziek. Je zal het net zien. #)
En wat vervelend dat je zus je zo voor het blok zet met die arme beestjes.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:50

Heb je geen schuur waar je ze met een enorme laag stro kan laten lopen?met iets van een schuil plekje waar ze warm en veilig in kunnen kruipen (de schuur is ineens zo groot.) als je bij mij in de buurt zou wonen zou je wel van die ren panelen mogen lenen.

Hoe zit het met de nagels? Zijn die niet te lang of krom? Die slijten namelijk niet in een plastic kooitje.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:51

Met fruit en wortels zou ik uitkijken, zit veel suiker in. Beter is om ze te laten wennen aan groenten als witlof, andijvie, kun je ook allemaal op bunnybunch vinden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:53

Eoweyn_x schreef:
Met fruit en wortels zou ik uitkijken, zit veel suiker in. Beter is om ze te laten wennen aan groenten als witlof, andijvie, kun je ook allemaal op bunnybunch vinden.

Daarom zijn mijn konijnen ook nog nooit zo slank geweest, ik voerde ze altijd 3 wortels op een dag omdat ze zo veel bewegen. :')

Maar mijn konijnen blieven winter andijvie en witlof niet. Ze eten het gewoon niet op. :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:53

Ik geef die van mij qua groente/fruit meestal wortel, witlof of appel (wisselt per dag, soms een mengeling, maar geen hele grote hoeveelheden. Denk aan een paar blaadjes witlof, 1 grotere of 2 kleine wortels, 2 partjes appel etc.). Ook geef ik ze, als het in huis is, wat rauwe spinazie, sla of paprika. Aan nieuwe groentes moet je ze inderdaad heel rustig laten wennen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:54

Klopt! Sommige konijnen zijn gewoon heel kieskeurig. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:55

Bb kom ik liever niet meer , vaste harde kern die denken dat hun advies beste is

Mijn konijnen krijgen al jaren wortels en appels , maar doordat de ren zo groot is geen obesitas konijnen . Liever bokt dan BB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:00

Nagels beginnen wat lang te komen, die laten we binnenkort knippen :) Bedoeling is dat ze na verloop van tijd naar de weide kunnen in een grote ren met ruim kot. Heb nog wel ergens een flinke hoek over die zeker meerdere vierkante meters beslaat. schuur zou een optie zijn. Is eigenlijk zelfs zo geen gek idee. Moeten ze wel niet knagen aan de banden van de koets etc.

Marlinderooz: Oh, van dat ziek zijn ken ik het nodige. :) Ik weet dat het ondertussen een hoop dieren zijn maar het lukt nog allemaal wel. Na deze maand gaat er weer ruim voldoende geld zijn. Het voorbije jaar zijn er ook al 2 kittens gedumpt bij ons (anoniem, 2 en 3 weken) Daarvan heb ik er 1 gehouden maar de 2de is wel geadopteerd. 3 katten werd toch echt even wat te veel. Als die konijnen naar de wei kunnen zijn we al weer heel gerust :) Ze gaan het daar goed hebben met veel ruimte :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:09

Had je zus ze serieus in dit kooitje? :oo Maar goed dat ze jou nu gevonden hebben!

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:10

Super TS dat je je over ze gaat ontfermen!

Even een aantal tips om het ze wat aangenamer te maken tot dat ze een ander onderkomen hebben:

- Zijn ze al tam? Dan kun je ze ook 's avonds even op schoot nemen een half uurtje of een uurtje.
Heb je ook voordeel van als je ze uiteindelijk buiten heb staan, dan heb je tamme konijnen die je ook fatsoenlijk uit hun hokje kunt halen voor een aaisessie/verzorgsessie. Ook heb je ze dan niet onbeheerd loslopen bij de hond(en) en kat(ten).

- Bij de Welkoop/Boerenbond kan je verplaatsbare rennen kopen. Dit is een set groene hekjes die je aan elkaar kunt maken. Voor nu kan je ze binnen gebruiken, straks met mooier weer zet je het rennetje gewoon buiten op het gras of tegels. Haal de kap van de huidige kooi af en zet de ren er tegenaan. Ze hebben gauw genoeg in de gaten dat ze in en uit kunnen springen.

- Je kunt de ren ook nog iets uitbreiden met een grote doos of meerdere dozen, waar ze op kunnen komen en in kunnen. Mijn ervaring is dat konijnen behoorlijk speels zijn.