Schijnheilige Birmaan poes wil niet eten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:26

Misschien een raar iets... maar is ze gesteriliseerd?

Mijn dametje at ook slecht tot niets verscheidende keren moeten dwangvoeren.
Totdat ze gesteriliseerd was, schijnbaar had ze enorm last van hormonen waardoor madam niet eten wou.
Daarna nooit meer problemen gehad dat ze niet eten wou.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:28

Toen mijn kat ziek was wilde ze wel wat eten van tonijn uit een blikje.
Was een paar hapjes maar wie weet totdat je een oplossing hebt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Schijnheilige Birmaan poes wil niet eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:34

Wij hebben thuis ook altijd birmanen gehad (Denk inmiddels toch wel een stuk of 14 in 34 jaar tijd :P ) en deze klachten komen mij wel bekend voor. Idd zoals iemand al eerder noemde zou ik aan iets met de pancreas denken. Daar staat het ras -naast nierproblemen- ook wel een beetje om bekend.
Dus bloed trekken en het resultaat afwachten.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:44

Wij hebben ook 2 birmanen gehad en allebei zijn ze overleden na soortgelijke klachten. De eerste toen ze een jaar of 10 was, bleek een tumor in haar darmen te hebben. De andere. haar broer afgelopen december net voor de kerst zonder overduidelijke oorzaak (die was 13). Verder ooit een mainecoon op 4 jarige leeftijd aan wat achteraf bleek iets met zijn alvleesklier. Vooral goed laten testen door de dierenarts (bloed/echo/rontgen).

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:54

Inderdaad toch een medisch vervolg proberen , en wat je nog zou kunnen doen is hele prooidieren proberen eendagskuikens oid , heb je vers vlees al eens geprobeerd ? geitenmelk ? kittenmelk van de DA voor opgroeiende kittens wil ook nog wel eens helpen (niet die goedkope meuk uit de supermarkt die is juist slecht voor de darmen) ik geef vaak mikocat , maar ook kmr is fijn spul

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:56

Natascha schreef:
Wij hebben ook 2 birmanen gehad en allebei zijn ze overleden na soortgelijke klachten. De eerste toen ze een jaar of 10 was, bleek een tumor in haar darmen te hebben. De andere. haar broer afgelopen december net voor de kerst zonder overduidelijke oorzaak (die was 13). Verder ooit een mainecoon op 4 jarige leeftijd aan wat achteraf bleek iets met zijn alvleesklier. Vooral goed laten testen door de dierenarts (bloed/echo/rontgen).

Ik gok dat er van onze 14 birmanen zeker 5 zijn overleden aan problemen met de alvleesklier. Er zijn er ook een aantal overleden aan nierproblemen en 1 aan PKD. Het ras lijkt daar echt gevoelig voor helaas.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:08

Hier ook een kater die in het verleden niets meer wilde eten, terwijl alle medische oorzaken waren uitgesloten.
Toen uit wanhoop (hij had ook geen reserves meer) gerookte kip gehaald.. en daar viel hij op aan!
Dus zo beetje bij beetje zijn voerbeurten en de hoeveelheid opgeschroefd, tot hij uit zichzelf weer honger kreeg en ging eten.

En wat er ook goed in ging laatst (hij heeft het laatst écht zwaar gehad ivm beginnende longontsteking) zijn deze dingen..
Afbeelding

Hier vind je meer informatie: https://www.vitakraft.nl/producten#diersoort=kat

Zijn zusje, die nooit wat lust buiten haar brokken om, viel hier ook op aan.. :wow: :oo :oo

*\o/* *\o/*

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:35

Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar mijn kater krijgt om de zoveel tijd verse tonijn. Hij vind het heerlijk :j hij at op een moment ook heel slecht en sinds dat ik afwisselde met tonijn at hij weer gewoon

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:42

Ik heb 3 birmanen maar herken je problemen niet.
Hoe is de ontlasting?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:51

Hier aten onze katten na twee jaar hun goedkope merk niet meer, toen gingen we over naar graanvrij Select Gold met een hoger vleesgehalte, dit aten ze een maand. Toen een tijd gezocht, wel altijd graanvrij gezocht wat het nog moeilijker maakt. En nu hebben we eindelijk graanvrije mousse gevonden die ze wel altijd eten. Mousse van Premiere. Dit icm met onbeperkte brokjes 'Indoor' van Select Gold. De mousse (85 gr) delen we op per dag voor de twee katten, in de brokjes zit alles en van te veel nat voer word vooral de rooie hier dik. (binnenkatten)

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:53

Je kan ook nog eens kijken naar de plek waar je eten geeft. (Denk aan: niet naast water of kattenbak, niet op een drukke plek waar je veel langs loopt)
Ook het soort voerbakje kan voor dit soort problemen zorgen. Dus wissel eens naar keramiek, porselijn, plastic of metaal.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 18:36

Hoi allen, ik ga proberen overal zo goed mogelijk antwoord te geven, echt mega bedankt voor het meedenken!

Maandag belt mn moeder zowieso met de DA als vervolg op haar check van 2 weken geleden. Ze heeft vanmiddag wel wat gegeten van de Almo Nature Kip/rijst. Ik denk een kwart blikje, maar he beter iets dan niets. Ze heeft ook vanmiddag gedronken. De rest heb ik weggezet en ga ik straks weer voor dr snufferd zetten.

Ik ga aangeven dat ze haar alvleesklier eens moet laten checken. De plaats waar ze eet ligt het niet zo zeer aan en bakjes hebben we al veel gewisseld. Maar ook als ze gezellig in de woonkamer kan eten neemt ze ook maar een paar hapjes. Haar ontlasting is, afgezien dat het niet veel is, wel goed. Ze toont ook actief, speels en ondernemend.

Diva (ja, ze doet haar naam eer aan XD) is gesteriliseerd dus last van krolsheid enzo en daardoor verminderde eetlust is niet het geval.
Eendagskuiken klinkt wel als een goed probeersel, ik alleen weet hoe vies het is :n

Visproducten haalt ze dr neus voor op, heb meerdere vissoorten geprobeerd zeker ook omdat makreel enzo zo lekker vet is dus meer energie bevat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:38

Heb je mijn topic nog doorgelezen TS?

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 18:43

Ja, heel snel even doorgenomen! Alleen Diva eet opzich wel iets, maar gewoon zooo weinig dat ze afvalt. Royal Canin hebben we tot in den treuren geprobeert met alle verschillende lijnen die er zijn. Hills ook! Iams ook! maar ze neemt 3 hapjes en loopt dan weer weg.

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:43

het kon wezen dat ze schijnzwanger was, maar ze is gesteriliseerd lees ik.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:30

De gekende truukjes met blikvoer verwarmen, brokjes laten weken en dergelijke heb je vast al geprobeerd?

Mocht je nog andere merken droogvoer willen uitproberen, dan kan ik deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ult/409792 aanraden.
Ruikt heel sterk en de katten vinden het heerlijk.
Er loopt hier een erg kieskeurig dametje rond, die enkel haar gekende brokjes, in haar bordje, in haar hoekje wil op eten, op de tijdstippen die madam uitkomen. Maar als ze hoort dat ik dat zakje neem, spurt ze zelfs het hele huis door om meteen aan mijn voeten te komen blèren. Ze krijgen het hier eerder als extra bovenop hun gewone korrels (Royal Canin) en zijn er altijd heel blij mee.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 01:07

ik merk nu ze een paar dagen bij mij logeert dat ze de voertoren van Cat It ook erg intressant vind en zo wel regelmatig wat brokjes weg vist. Erg blij om te zien!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 03:28

Nicolle89 schreef:
ik merk nu ze een paar dagen bij mij logeert dat ze de voertoren van Cat It ook erg intressant vind en zo wel regelmatig wat brokjes weg vist. Erg blij om te zien!

ik heb een huistuin en keuken prinses (lap), die zich gedraagt alsof je haar wilt vergiftigen, zelfs met vers voer of gekookte kip en dergelijken..

ook hier heeft de cat it toren de interesse erntig gespiked (mijn andere kat inhaleert haar voer ipv eten en die heeft nierproblemen.. dus dieetvoer in de toren zodat ze zich niet kan overeten).

nu haar interesse gespiked is, wordt ze ook gemakkelijker met ander voer ineens.. snoepjes zit ze ineens klaar voor (je hoeft maar langs de kast te lopen) en ieder zakje wat knisperd kan natvoer bevatten..

die van mij is echt als een blad aan de boom omgeslagen sinds de toren hier een maand geleden is neergezet en inmiddels begint ze beslist mollig te worden :')

ik vermoed echter wel dat zij buiten wat ving en vrat en het zich dus kon veroorloven om eten te laten staan. nu de voertoren in trek is, wordt ze ook ineens inhuiziger.

---

ik weet dat er katten zijn die het echt nodig hebben om 'te jagen' voor het eten.. dus spelen, of moeite doen zoals met de toren (of buitenshuis dineren).. hier is dat in ieder geval gebleken..

wellicht is dat bij jou ook het geval (omdat ze blijkbaar ook geïntrigeerd is van het principe van hengelen naar de brokjes ipv ze gewoon te krijgen)

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 22:52

Even een update.

M'n moeder is inmiddels nogmaals bij de da geweest. Ze konden nog steeds niks vinden en hebben eerst de gok gewaagd met anti haarbal pasta. Dit heeft m'n moeder 2 weken gebruikt, dagelijks een klein beetje. Is natuurlijk mega lang want je mag t 4 dagen gebruiken ofzo maar ze ging er steeds beter door eten! Ze is inmiddels weer boven de 3 kilo. Nog steeds behoorlijk dun maar ze knapt echt weer op en wordt ook veel actiever.

Waarschijnlijk dus toch een flinke haarbal in d'r maag die d'r niet goed uit kon.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 06:47

Wat fijn zeg! Soms zou het makkelijk zijn als ze konden praten!