Hondenprobleem, ik zit met de handen in het haar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annoya

Re: Hondenprobleem, ik zit met de handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:39

Ik weet niet of ik het goed doe hoor.. Maar ik straf als een hond, mijn bull terrier heeft 1x gegromd naar mij en ik heb dat hard af gestraft door dominant over haar heen te staan, haar in haar nekvel te plakken en op haar rug op de grond te leggen om haar rug met buikje naar boven. Ze heeft nooit meer gegromd naar mij, ik wil het ook absoluut niet hebben. Ik heb een collega gehad die ook een pitbull had en die schrok van het dominante gedrag van zijn hond en angst toonde daarna is hij de hond nooit meer de baas geweest.
Ik denk dat dieren de menselijke manier van straffen niet goed begrijpen. Je kan een klein hondje als een chihuahua best in het nekvel pakken. Fysiek doe je het hondje geen pijn, waarschijnlijk krenk je wel een beetje het ego want je maakt hem ondergeschikt aan jou.
Zijn er hondentrainers op bokt die advies kunnen geven? Want ik vertel je hoe ik het doe, en dat werkt voor mij en mijn hond maar ik ben geen honden trainer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:20

Een mens is geen hond, dus waarom wil je wel ineens op een hondse manier straffen, terwijl je al 100 kleine signalen niet kan nadoen? Want waarom gromt een hond naar je? Voor het grommen zijn er al een hoop signalen geweest en grommen is gewoon aangeven dat de hond iets absoluut niet fijn vindt. Wees blij dat er gegromd wordt en niet gebeten, want dat is wel het gevaar als je grommen af gaat straffen. Mens reageert niet op kleine signalen, hond mag niet grommen, dus hoe krijgt de hond het verteld dat iets echt niet fijn is? Dan maar bijten, want grommen mag niet, dus moet je die overslaan als hond.

Ik vind dat echt een gevaarlijk advies. Een hond doet iets niet zomaar, dus ook de 'gevechten' tussen deze honden hebben een aanleiding. Als je daar goed naar kijkt, kan je al veel eerder ingrijpen. Ik zie en hoor het aan mijn honden wanneer het spel om gaat slaan, of wanneer er een andere reden is om te gaan knokken. Dus ik kan ze al uit elkaar halen voordat de vlam in de pan slaat.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:50

^ Daar ben ik het mee eens. Meestal is het aan de houding van de hond(en) al goed te zien of het mis gaat. Maar aan de andere kant, dat betekent dus dat je er altijd bij moet zijn als de honden samen zijn. Anders kan het alsnog mis gaan wanneer je er niet bent, of even niet goed op let.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:00

Thesserd schreef:
^ Daar ben ik het mee eens. Meestal is het aan de houding van de hond(en) al goed te zien of het mis gaat. Maar aan de andere kant, dat betekent dus dat je er altijd bij moet zijn als de honden samen zijn. Anders kan het alsnog mis gaan wanneer je er niet bent, of even niet goed op let.

Dat lijkt me bij teven waar er van die kleine irritaties komen wel handig. Daarom schreef ik eerder ook dat ik ze voorlopig niet bij elkaar zou laten als er niemand is. := Je wilt natuurlijk die vlam niet in de pan als je er niet bent, helemaal niet bij teven. Daar heb ik toch heel erg slecht aflopende verhalen over gehoord.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:06

Klopt :+ Teven bij elkaar is net als vrouwen bij elkaar... kunnen ongelooflijk bitchie zijn. Het gaat goed of het gaat niet goed.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:10

Maar een hond is ook geen mens, en het mens eigen om dieren menselijke emotie toe te kennen. Ik heb na het lezen van het boek De waarheid over honden besloten mijn hond meer als en hond te behandelen door mijn naar haar toe meer als een roedelleider te gedragen, voor ons 2 werkt dat goed.
Gevaarlijk is wat overtrokken reactie, het gaat hier om chihuahua's en franse bulletjes. Bij husky's en duitse herders zou het misschien anders zijn.
Kleine correctie voor mijn bull is even in het nekvel pakken en dan is al genoeg. Haar om leggen doe ik zelden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:14

Thesserd schreef:
Klopt :+ Teven bij elkaar is net als vrouwen bij elkaar... kunnen ongelooflijk bitchie zijn. Het gaat goed of het gaat niet goed.

Precies :') Niet om te lachen eigenlijk, maar wel heel erg waar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:18

Het gaat dus om 2 bulldogs (10-15kg) met een veel kleinere fragieler gebouwde hond (2-3.5kg). Bulldogs kunnen wel degelijk behoorlijk schade aanrichten, ook als het Fransjes zijn. En het zijn lang niet allemaal leve de lol honden.

Een kleine correctie is bij mij een vingerknip, in de nekvel pakken is al grote correctie, omleggen is zeer zware correctie. Overigens, als ik mijn hond op de rug leg, doe ik dat door een vinger in zijn nek te duwen en te domineren. Het handmatig op de rug leggen van de hond geeft een totaal ander type correctie (minder effectief, want minder duidelijk, onnatuurlijk) dan de hond op zijn rug laten liggen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:00

Ik denk dat de bull volwassen wordt en besloten heeft dat ze de baas wil zijn. En ja, vechtende teven wil je niet hebben, dat is heel wat anders dan reuen die knokken. Die vechten het meestal een keer goed uit en dan is het klaar.
Teven die eenmaal een vete hebben, dat komt bijna nooit meer goed. En teven vechten vaak letterlijk tot het bittere eind.
Wij hebben hier twee Cane Corso dames en die kunnen ook absoluut niet meer samen, zo van het ene op het andere moment.
Een bull en een chi die een probleem met elkaar hebben, ik zou er mee uitkijken. Zo'n ukkie is geen partij voor de wat grotere uk, daar kunnen vervelende dingen gebeuren.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 14:59

Net mijn moeder gebeld, het blijkt nu al de hele week rustig te zijn sinds de piepspeeltjes zijn afgepakt. Hopelijk hebben we onze oorzaak gevonden, maar er gaat wel gewerkt worden aan een gelijke behandeling, geen optillen van de chihuahua meer en dat soort dingen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:10

Je moet eigenlijk weten wie de baas is en die moet je dan ook bevestigen in haar rang. Doe je dat niet, zal er steeds weer ruzie ontstaan.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:18

Wat een vreselijk ouderwetse dominantie theorieën worden hier gegeven zeg :'(
Ik ben het volledig met mwm eens

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 22:15

Pfft, is de hele week goed gegaan met de chihuahua, komt het net tot zen gevecht uit met de andere bull. Geen idee wat de aanleiding was, ik vermoed dat het spelen net weer iets te ruw was. Ik was me aan het douchen toen het gebeurde, kom ik zo snel mogelijk uit de douche, zie ik dat mijn vader mijn hond met de voorpoten in de lucht heeft.
Heb hem toen wel een mep op zijn arm verkocht, ten eerste pak je zo geen hond op en ten tweede moet je nooit een hond oppakken uit een gevecht, zelfs ik weet dat.

Ik weet ook zeker dat uit elkaar halen niet nodig was geweest, de bullen stoppen altijd vanzelf. Die van mijn vader is nog erg onstuimig en weet soms niet waar de grens ligt, die van mij kan haar er dan wel eens op wijzen, en een minuut later zijn ze weer samen aan het spelen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:43

Het laten uitvechten ben ik geen voorstander van. Zeker niet bij grotere honden. Om ze uit elkaar te halen neem je de staart. De hond laat uitzondering daargelaten automatisch los, maar dat vergt wel enige handigheid en blijft wel een risico. Mijn tjech is heel goed terug te nemen in die omstandigheden, maar sommige honden kunnen in hun opwinding zelfs hun baasje aanvallen. Zou het dus niet bij iedere hond zomaar doen, maar een oor is snel een stuk afgebeten en een beet kan nare gevolgen hebben dus zou ze het niet laten uitvechten. Denk dat je toch een radicalere oplossing zult moeten zoeken. Jouw hond eist de speeltjes, de manden, de aandacht op en blijkt niet zo verdraagzaam te zijn. Dat is geen kritiek op jouw hond, maar de situatie loopt nu uit de hand. Ik heb bewust gekozen voor een reu en teef combinatie om dat het dan 9/10 keer wel goed gaat. Niet alle honden kunnen samen. Ik hoop dat het je lukt om een oplossing te vinden. Prikpil zou ik toch eens proberen. Beter dit als wekelijks vechten. Brengt alleen stress met zich mee voor alle huisgenoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:52

TS ik schrik van je reactie. Het lijkt alsof je meer geraakt bent door de manier waarop je vader de hond optilde, dan dat je honden gevochten hebben...

Ik weet dat ik het al gezegd heb, maar ik zal het bij deze nog eens zeggen: honden vechten soms wél tot de dood. Zeker als de ene hond een stuk kleiner / kwetsbaarder is dan de andere!

Toen het mij overkwam, had de duitse dog bij de jack russel maar één doel voor ogen: doden. Ze hadden al vaker gevochten, maar elke keer werd het een beetje erger. Ik heb haar er af proberen trekken, maar zij trok mij met haar voorpoten gewoon weer weg waarna ze verder mijn hondje aanviel. Resultaat: mijn 8-jarig jack russeltje met gebroken nek, geperforeerd lijfje in een grote glibberige plas bloed.

oké, een bull is geen duitse dog, maar besef aub dat je moet ingrijpen, tenzij je ongelukken wil. Als jij aan je honden laat merken dat je eerder je vader corrigeert dan je honden, geloof mij, dan zit het nog steeds niet goed in jullie roedel.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 00:17

Dit vechten was op een heel andere manier dan met de chi's. Ik weet zelf uit ervaringen van het verleden dat dit snel is opgelost tussen deze twee met wat gesnauw, echt bijten komt hier zelfs niet aan te pas. Dus ja, ik ben het volledig oneens met de manier van handelen van mijn vader. Zoals ik al zei is de bull van mijn vader nog erg onstuimig en ruw, ze is ook een pak sterker dan die van mij, dus als ze die van mij ergens pijn doet laat ze dat ook merken. Verder zijn die twee onafscheidelijk, ik zie hier nog geen dreiging in.

Sinds de piepspeeltjes zijn afgepakt heeft ze ook geen problemen meer gehad met de chihuahua, verder doet mijn moeder nu ook haar best om de chihuahua niet steeds hogerop te zetten.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 01:01

Tot als er weer eens een speeltje ligt, een aai te veel, de lentekriebels die opspelen, je kunt niet eeuwig de aanleiding weghalen, want die aanleiding wordt steeds kleiner. Ik geloof best dat ze hun rustige momenten hebben onder elkaar, maar ik heb toch het gevoel dat je het verbloemt. Het zijn dieren...die denken helemaal niet zo als wij dat doen. Hun relaties onderling kunnen plots omslaan en worden meestal juist niet beter. Ze hebben immers hun eigen reden om elkaar in de haren te vliegen. Het is niet omdat jij die reden niet ziet dat die er in hun denkwereld niet is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 02:04

Annoya schreef:
Ik weet niet of ik het goed doe hoor.. Maar ik straf als een hond, mijn bull terrier heeft 1x gegromd naar mij en ik heb dat hard af gestraft door dominant over haar heen te staan, haar in haar nekvel te plakken en op haar rug op de grond te leggen om haar rug met buikje naar boven. Ze heeft nooit meer gegromd naar mij, ik wil het ook absoluut niet hebben. Ik heb een collega gehad die ook een pitbull had en die schrok van het dominante gedrag van zijn hond en angst toonde daarna is hij de hond nooit meer de baas geweest.
Ik denk dat dieren de menselijke manier van straffen niet goed begrijpen. Je kan een klein hondje als een chihuahua best in het nekvel pakken. Fysiek doe je het hondje geen pijn, waarschijnlijk krenk je wel een beetje het ego want je maakt hem ondergeschikt aan jou.
Zijn er hondentrainers op bokt die advies kunnen geven? Want ik vertel je hoe ik het doe, en dat werkt voor mij en mijn hond maar ik ben geen honden trainer.

Nou zo corrigeert mijn hond geen andere hond hoor! Wat jij beschrijft is juist een typisch menselijk manier van straffen ;)

Het is bovendien niet ongevaarlijk om de waarschuwing van een hond te negeren en er dan ook nog eens overheen te gaan hangen. -O-

Ts: ik denk dat het minimaal van belang is dat alle mensen in het gezin op één lijn komen te zitten. Daarnaast: mijn teven grommen onderling ook wel eens een keer, maar tot een gevecht komt het nooit. Dat het wel zover komt bij jou wil voor mij zeggen dat er onduidelijkheid is in de rangorde. Dit wordt alleen maar erger doordat het menselijke deel van de roedel ook niet duidelijk is. Ik zou de waarschuwing van Robin_s serieus nemen en ik zou daarnaast een professionele gt in de arm nemen. Succes!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 07:28

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 07:46

Toen ik m'n vriend leerde kennen had ik een hond en hij. Die twee gingen prima samen. Echter bleven ze wel echt hun eigen baas houden. Samen met een baas op stap ging ook prima hoor. Tot dat m'n vriend overleed en zijn hond geen eigen baas meer had. Toen ging het niet meer.
Uiteindelijk is hij naar mijn ouders gegaan. En toen ging het weer prima ook samen.
Hoe je dat kunt oplossen binnen je eigen situatie zou ik niet weten. Ik kan je alleen maar m'n eigen ervaring delen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 08:26

Valt het je op dat je in je teksten steeds je hond in bescherming neemt? De chihuahua dit, de andere bull dat, mijn moeder zus en mijn vader zo. Maar je eigen hond is schijnzwanger of allerlei andere excuses.
Nee, je hond misdraagt zich net zo goed en ik vermoed aan de tekst dat ze zich gesteund voelt door jou. Ik maak er ook uit op dat wanneer jij thuis bent jij het meest met de honden doet. .. zien ze jou als baas? Want dan ben jij een rangorde aan het creëren waar je hond on top staat. (Die je moeder idd overdag omver gooit) .
Op zich hoeft dat nog niet eens een probleem te zijn als iedereen in het gezin stopt met zijn hond als poelepetaatje te zien en misgedrag te vergoelijken. Slecht gedrag is stout, van wie het ook komt. Daarbij mag je ook richting eigen hond best meer verontwaardiging voelen, van Ben je nou helemaal belatafeld!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 08:46

Net als met een instructeur voor je rijles is een hondentrainer continue bezig om de mensen te veranderen zodat vervolgens het gedrag van het paard of in dit geval de hond bijna vanzelf ook veranderd.
Volgens mij is dat hier ook hard nodig.
Wat voor een signaal geef je af aan je eigen hond als je je vader " corrigeert" ?
Ik zou heel snel een goede hondentrainer/gedragstherapeut laten komen op een moment dat jullie allemaal thuis zijn.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:12

Ik heb niet alles doorgelezen wel jouw eerste bericht.

Wij hebben al jaaaaren meerdere honden ook meerdere teven tegelijk.

Wat ik aan jouw bericht oa opmaak is 1 en al verwarring voor de honden.
Ook word het gedrag niet aangepakt maar de honden worden behandeld van jij bent van mij en jij van mij.
Men hoort dit te zien van het is een kleine roedel en ieder gedrag word hetzelfde behandeld.
Ik heb oprecht medelijden met jullie honden.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 16:03

Tja, wij hebben ook altijd meerdere teven tegelijk gehad hier, en vroeger zelf nog gefokt met Bouviers, echter hebben we nooit problemen gehad met honden hier. Ik keur het gedrag van mijn hond echt niet goed, maar vind het moeilijk om neutraal te blijven als mijn moeder de chi hogerop stelt. Zoals ik al zei wordt er nu aan gewerkt. Op dat van mijn vader had ik geen problemen gehad als ie d'r op een normale manier gecorrigeerd zou hebben, maar een hond met de voorpoten optillen is gewoon not done, hij had alles zo uit de kom kunnen trekken.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 17:11

Nee zo corrigeren is nooit goed.
Zo leert de hond niets en kan alleen banger en onzekerder en meer in de war worden.
Een goede roedelleider word nooit kwaad, maar blijft rustig, maar duidelijk.
Geweld is altijd uit den boze.