Kattenbandje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

heathfield

Re: Kattenbandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 21:53

Oke dat snap ik, maar dat houd ik sws wel in de gaten! We wonen ook aan een doorgaande weg, maar deze kat binnen houden is geen optie. Zijn er ook alternatieven om ze tegen het verkeer te beschermen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:54

In de tuin houden, eventueel aan een tuigje. Maar had je hier niet van tevoren over na moeten denken? Want aan een doorgaande weg wonen klinkt als een platte kat.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:55

Mijn 3 katten zijn gecastreerd en gechipt en komen alleen in de tuin

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:57

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:00

quera schreef:

Heb je een afgezette tuin of doe je dat aan een tuigje?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:00

Kijk, ik vind dat katten in eigen tuin en huis horen. Andere denken daar anders over, prima. Maar neem dan wel je verantwoordelijkheid door je dier te castreren ( heb je gedaan, super! ) en te chippen.

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 22:01

Evelyne79 schreef:

Hierbij moeten ze ook een bandje om? En een vrij forse zie ik zo! -O-

Amandavd: castreren vind ik idd sowieso een must! Het idee dat hij iemand anders met een nestje opscheept is niet echt fijn. En dan ook nog dat sproeien!
Laatst bijgewerkt door heathfield op 19-02-15 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:02

Bandjes kunnen worden verloren / afgedaan door anderen en er zijn zelfs mensen die op die manier katten houden omdat er toch niet aangetoond kan worden dat de kat van een ander is (bandje afhalen etc). Een chip registreer je op jouw naam en kan altijd uitgelezen worden.

Ook bij een aanrijding kan de koker verloren gaan, een chip veel moeilijker. Doorgaans moeten aangereden katten aangemeld worden bij of gemeente of dierenambulance, en deze halen er altijd een reader overheen.

Opgesomd:

Kokertje:
+ Hoeft niet te chippen (en geen stress)
- Kan worden verloren
- Kan worden afgedaan (wanneer kat benaderbaar)
- Kan nat worden waarbij onleesbaar
- Kan kapot gaan
- Is fraudegevoelig

Chip:
- Moet je voor naar de dierenarts (= stress?)
+ Eenmalige kosten
+ Kan altijd worden uitgelezen
+ Staat geregistreerd onder jouw naam en telefoonnummer
+ Kan niet kapot gaan of afgedaan / verloren
+ Grotere kans van terugvinden bij vermissing kat

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:03

Ruby1995 schreef:
quera schreef:

Heb je een afgezette tuin of doe je dat aan een tuigje?

Ik heb gewoon een schutting staan. En ben er altijd bij. Heb er 1 die het wel eens probeerd. Een emmer water of de tuinslang is voldoende.
Mocht je zonder toezicht willen dan is kattenschrikdraad ideaal. Wij gaan dit jaar een nieuwe schutting plaatsen en dam schrikdraad erbij nemen

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:08

Ik zou zo en zo laten chippen en ik zou ook nooit mijn kat vrij buiten laten lopen , hier mogen ze wel buiten maar gewoon in de afgesloten ren

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:26

heathfield schreef:
Evelyne79 schreef:

Hierbij moeten ze ook een bandje om? En een vrij forse zie ik zo! -O-

Ja, dit is wel met een halsband, maar werkt perfect.

Voordeel:
* geen platte kat aan een drukke doorgaande weg
* altijd je kat "thuis", je weet dat ie in je tuin zit
* nooit geen kat die een paar dagen niet thuis komt
* geen overlast voor de buurt door jou kat, poepen, graven in andere tuinen, andere dieren verjagen uit tuinen

Nadeel:
* batterij in de gaten houden, batterij gaat ongeveer 2 a 3 maanden mee ( via ebay goedkoper te verkrijgen)
* bandje lijkt vrij groot, onze kat heeft er totaal geen last van, heeft m al om sinds hij een klein pukkie is, vanaf 6 maanden mag het ingezet worden, die van ons was dat net
* geen goedkope aanschaf, maar het dubbel en dwars waard

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 01:48

Ik werk bij een dierenarts en wij krijgen geregeld katten binnen die niet gechipt zijn. Bandjes gaan vaak af en kokertje vaak open.
Als wij een gewonde, niet gechipte mag binnen krijgen kunnen wij alleen de eerste hoognodige zorg geven en daarna de kat naar het asiel sturen. Veel liever achterhalen wij de eigenaar om te overleggen wat deze met de kat wil.
Dus alleen al daarom zou ik de kat laten chippen. Ook als de kat aangereden ik kan de eigenaar achterhaald worden.

De kattenbandjes die op de markt zijn zijn ervoor gemaakt om los te gaan als ze blijven hangen. Dit voor de veiligheid van de kat. Maar dat betekent ook dat de adresgegevens die op het bandje staan ook snel verloren gaan.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 08:56

Mijn binnenkat is zelfs gechipt :+

Ik ben dus voor chippen en tegen bandjes......... Mijn buitenkat heeft ook geen bandje. Heeft ze wel erg lang gehad, maar was op een gegeven moment kwijt en ze heeft gewoon geen nieuwe meer gekregen.
Ik had altijd van die bandjes met een losschietsluiting als er druk op komt.
Super handig alleen ze raken ze dus wel snel kwijt. Soms wel tot 4 bandjes in het jaar en die bandjes zijn niet goedkoop. De bandjes + kokertjes werden op den duur dus duurder dan chippen.

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 10:30

Oke, de meningen zijn dus best wel verschillend :+
Maar ik zou bijvoorbeeld eerst naar de gemeente bellen wat er gebeurt
met aangereden katten.

hier mijn lijstje:

chippen:
- wat duurder
- stress het bezoek DA/in de houdgreep/dikke naald
- niet te lezen door iedereen
+ kan uitgelezen worden door DA
+ minder fraude gevoelig
+ kan niet kapot

bandje + kokertje/plaatje:
- kan kwijt raken
- fraude gevoelig (bij benaderbare kat)
- kosten van een nieuwe kopen (zal met zo'n plaatje meevallen denk ik?)
+ geen stress van bezoek DA
+ mensen zien dat de kat een eigenaar heeft
+ bescherming tegen het verkeer (reflectie, vind ik belangrijk is een donkere kat)
+ door iedereen af te lezen (dus ook asiels/DA)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:36

Ik zou toch echt gaan voor én chippen en een bandje dan hoor.
Echt als ze het bandje kwijt zijn en er gebeurd dan wat heb je echt helemaal niks.

Alle katten die ik hem gehad hebben echt geen trauma overgehouden aan het chippen hoor. Dat zijn ze echt zo weer vergeten.

Sterker nog ik heb een kater die heel veel bij de dierenarts is geweest, heel leuk vindt hij het niet nee, maar stress? Neuh dat valt ook wel mee.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:41

áltijd je kat laten chippen! Ik heb bij de dierenambulance gewerkt.
Echt zoveel katten die geen chip hebben. Hoe weet je dan van wie die kat is?
Of dode katten. De gemeente haalt dode dieren op en heeft een chipreader.
Zonder chip zal de eigenaar nooit weten dat de kat dood is.

Ik heb ook mijn binnenkatten gechipt. Kost bijna niks, totaal geen moeite.

Je moet het zelf weten natuurlijk. Maar als jouw kat wegloopt en raakt dat bandje kwijt.
Zie hem nog maar eens terug te vinden...
Een chip én bandje kan ook he ;)

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:45

Chips kunnen ook worden uitgelezen door Asiels en bijvoorbeeld door personeel dierenambulance, niet alleen de Dierenarts dus :)

Daarnaast, is je kat te vangen door onbekenden? Ook wanneer angstig? Een chip kun je met een chipreader op enige afstand nog aflezen, of als de kat in een reismandje zit, zonder zelf klauwen te mogen ontvangen. Een bandje afhalen en lezen vergt iets meer geluk, handigheid en toch meer stress voor het dier.

Oh, en ik lees nu ook dat je een donkere kat hebt en aan een relatief drukke doorgaande weg woont? In dat geval zou ik beide doen. Reflectie is inderdaad belangrijk, maar als hij dat kwijtraakt is hij ook makkelijker over het hoofd te zien natuurlijk :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:46

Ik snap niet zo goed dat mensen hun kat niet chippen. Je leest te vaak dat er katten gevonden worden die niet gechipt zijn en waarvan de eigenaar niet te achterhalen is. Zo duur is het niet en de stress valt ook wel mee. Je moet het alleen wel blijven updaten als je bijvoorbeeld verhuist of een nieuw telefoonnummer hebt, daar denken veel mensen niet aan.

Mijn 2 binnenkatten zijn ook gechipt want ze kunnen best een keer ontsnappen en juist een binnenkat ben je dan zomaar echt kwijt.

De enige reden dat ik een bandje overweeg is omdat mijn andere katten wel buiten komen en 1 daarvan zo'n ontzettende jager is dat hij gewoon gezonde eenden uit de sloot grijpt en meeneemt naar huis. De rommel vind ik het probleem niet, wel vind ik het sneu voor al die vogels en eenden. Hij pakt echt niet alleen de zwakkeren, want de laatste eend die hij had vloog meteen weg toen ik hem uit z'n bek afpakte. Hij is gewoon razendsnel en heeft veel zin in het voorjaar met al die jonge eendjes in de sloot

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:49

Chippen!!

Een bandje kán inderdaad handig zijn om aan te geven dat het hier niet om een zwerfkat gaat.
Ik heb eind vorig jaar zwerfkat nummer vijf opgevangen en in de tussentijd dat hij nog niet gevangen kon worden maar dat het wél duidelijk was dat de kat uiteindelijk mijn achternaam in zijn paspoort zou hebben staan heb ik hem wel een elastisch bandje omgedaan toen dat mogelijk was.
Een reflecterend bandje.....voor de veiligheid.

Wat wás ik blij dat dat onding uiteindelijk af kon.
Katten die bij mij binnenkomen hebben enkel nog toegang tot een veilig buitengebeuren.
Die verlaten de veiligheid van het huis en de tuin alleen nog maar tussen 6 plankjes. :j

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:58

Ik heb beide voor mijn katten. En het heeft me beiden al om verschillende redenen geholpen!
Een keer was de kat bij het asiel terecht gekomen. Hij was zijn bandje (waar mijn tel.nr. in staat) verloren. Gelukkig adhv de chip weer bij mij terecht gekomen.
Diezelfde kat was bij iemand thuis terecht gekomen. Zij konden door het tel.nr. op het bandje ervoor zorgen dat de kat weer bij mij terecht kwam.

Ik ben dan ook zeker voor chippen én een bandje!! Het bandje is handig voor 'gewone' mensen. De chip voor de DA en het asiel.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:00

Het is jammer dat het niet tegelijk gebeurt is samen met de castratie. Maar die ene keer stressen bij de DA en de pijnlijke prik overleven ze ook wel. En komen ze ook wel over heen. Nu gewoon samen met de injectie doen.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:04

Morrow_Less schreef:
En chippen is nu ook verplicht, net als castratie :)

Sinds wanneer is castreren verplicht? :')

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:16

heathfield schreef:
Oke, de meningen zijn dus best wel verschillend :+
Maar ik zou bijvoorbeeld eerst naar de gemeente bellen wat er gebeurt
met aangereden katten.

hier mijn lijstje:

chippen:
- wat duurder
- stress het bezoek DA/in de houdgreep/dikke naald
- niet te lezen door iedereen
+ kan uitgelezen worden door DA
+ minder fraude gevoelig
+ kan niet kapot

bandje + kokertje/plaatje:
- kan kwijt raken
- fraude gevoelig (bij benaderbare kat)
- kosten van een nieuwe kopen (zal met zo'n plaatje meevallen denk ik?)
+ geen stress van bezoek DA
+ mensen zien dat de kat een eigenaar heeft
+ bescherming tegen het verkeer (reflectie, vind ik belangrijk is een donkere kat)
+ door iedereen af te lezen (dus ook asiels/DA)

Waarom niet gewoon beide? Ik chip al mn katten, zelfs mn halfwilde heb ik laten sederen om haar te chippen. Puur omdat ze buiten lopen en dus altijd iets kan gebeuren. Asiel/DA kan dan direct contact met mij opnemen. Ook gebruik ik een kattenluik op chip zodat er geen vreemde katten binnen kunnen komen.
Bandjes ben ik niet zo'n fan van. Ze kunnen vast komen te zitten, raken ze vaak kwijt en voor mij het belangrijkste: meeste katten vinden het vreselijk.

Ik heb nog wel wat correcties/aanvullingen op je lijstje.
Chippen kost zo'n 30 euro. Elk jaar een paar bandjes aanschaffen kan dus al snel duurder zijn dan eenmalig chippen. (1 x 30 euro voor laten we zeggen 15 jaar. Ben je meer dan 2 euro per jaar kwijt aan bandjes, is dat dus al duurder!) Dat 'nadeel' van chippen valt dus al af.
Uiteraard heeft de kat even stress, maar heb je ervaring met een bandje omdoen bij een kat die dat nog niet kent? Soms is die stress nog erger dan een ritje dierenarts. Als je de stress meetelt, moet je die dus ook meenemen bij het bandje. Beide is trouwens prima acceptabele stress, houden ze echt niks aan over. Zodra je thuis bent van de dierenarts is het voorbij en ook bij het bandje is het voorbij zodra ze ophouden met dat kreng af willen krijgen. Dus de factor stress is aardig gelijk voor beide en kan je dus wegstrepen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 00:58

Ik werk bij een dierenambulance en wil je bijna smeken om je kat te laten chippen.
Niets is zo frustrerend om een gewonde kat op te halen en zijn eigenaar niet weten te vinden.
En wat ook heel belangrijk is als je hem laat chippen is het registreren,dat vergeten heel veel mensen en dan heeft het chippen natuurlijk geen zin.
Ook raad ik je aan je tuin goed af te schermen zodat de kat niet bij de doorgaande weg kan.
Ik ben bang dat je anders niet lang plezier van je katje gaat hebben.
Hier 6 katten en de tuin is afgesloten met een schutting met daarop schrikdraad(wat nu overigens al maanden uitstaat,niet doorvertellen :D )

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 01:33

Zeker chippen!

Tijdje terug rende er een vrij jonge kat tot 3x toe mijn huis in (herenhuis opgedeeld in appartementen dus de gang op) uiteindelijk heb ik hem in een reismand gedaan en wilde zijn bandje checken... heel mooi bandje en dopje van een kokertje maar je raad het al verder niks! Ik woon in een drukke buurt en wilde hem niet zo weer naar buiten zetten maar mijn eigen kat vond hem ook geen fuifnummer met veel moeite kwam de dierenambulance hem ophalen en wat was ik blij toen die man mij kon vertellen dat hij een chip had!
Anders was het arme lieve beest dus hop zo het asiel in gegaan ondanks het mooie bandje met kokerdopje....