Een dier nemen en gratis spullen vragen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:40

Ik ben toch ook van mening dat je moet weten waaraan je begint.
Je kan veel dieren gratis krijgen, maar het onderhoud en medische kosten kunnen erg oplopen.

Zo heb ik mijn Jack Russell 7jaar geleden via bokt geadopteerd. Het is een echte schat en zou heM niet meer kunnen missen! Heb hem gratis gekregen, maar afgelopen jaar zijn de medische kosten opgelopen tot 2000 euro. Een operatie aan de kruisbanden en operatie voor het verwijderen van de milt waar een tumor in groeide. Verder heeft hij ook allergieën waar we rekening mee moeten houden.
Maar dat weet je dus nooit op voorhand.
En als je die medische kosten niet wil of kan dragen, neem je beter geen dieren. Die dieren vragen er ook niet om.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:41

Dit kan je ook door trekken naar kinderen. Hoeveel mensen wel niet aan kinderen beginnen terwijl ze zelf amper rond kunnen komen en/of in de schulden zitten.
Maar dat is helemaal een gevaarlijke discussie.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:43

Pearlx schreef:
Hier iemand die vrijwillig bij de dierenambulance werkt en vooral na wat ik allemaal heb gezien ben ik echt ontzettend tegen het "zomaar" aanschaffen van een dier. Er zouden restricties of gevolgen moeten zitten aan de aankoop van een dier waardoor het al zodanig lastiger wordt om uit impuls te kopen! Verschrikkelijk dat de dieren vaak de dupe zijn van onwetende eigenaren (die het vaak niet eens slecht bedoelen, maar gewoon verkeerd zijn voorgelicht of helemaal niet!).

Ik kom alleen nog maar bij een dierenwinkel in Duitsland waar je een pak papier moet invullen als je ook maar iets wilt aanschaffen waar leven in zit, zeer uitgebreid wordt voorgelicht en er een dierenarts bij te pas komt die het dier eerst gezond moet verklaren voor het wordt meegegeven. Was dat al maar overal zo dan was de drempel ietsje hoger voor je zomaar een leuk konijn, vis of pietje meeneemt!

Welke dierenwinkel is dat?

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:44

Ik vraag niet op Facebook naar gratis dingen, maar ik zoek ze toch ook wel een beetje. Omdat de spullen zo duur zijn (kat, paard en konijn), maar ik heb wel geld voor de medische dingen, want die betalen mijn ouders :+
Terwijl ik de spullen zelf moet betalen, dus in dat geval is het wel weer anders toch?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:47

Er is niks mis met gratis dingen krijgen,bvb van mensen die geen dieren meer hebben.
Maar het gaat hier voornamelijk om mensen die gratis dingen vragen, voor hun nieuwe dier, omdat ze daar geen geld voor over hebben.
Als je dan medische kosten hebt...

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:47

AnnemiekvM schreef:
Pearlx schreef:
Hier iemand die vrijwillig bij de dierenambulance werkt en vooral na wat ik allemaal heb gezien ben ik echt ontzettend tegen het "zomaar" aanschaffen van een dier. Er zouden restricties of gevolgen moeten zitten aan de aankoop van een dier waardoor het al zodanig lastiger wordt om uit impuls te kopen! Verschrikkelijk dat de dieren vaak de dupe zijn van onwetende eigenaren (die het vaak niet eens slecht bedoelen, maar gewoon verkeerd zijn voorgelicht of helemaal niet!).

Ik kom alleen nog maar bij een dierenwinkel in Duitsland waar je een pak papier moet invullen als je ook maar iets wilt aanschaffen waar leven in zit, zeer uitgebreid wordt voorgelicht en er een dierenarts bij te pas komt die het dier eerst gezond moet verklaren voor het wordt meegegeven. Was dat al maar overal zo dan was de drempel ietsje hoger voor je zomaar een leuk konijn, vis of pietje meeneemt!

Welke dierenwinkel is dat?

"Zoo Zajac" in Duitsland. De grootste dierenwinkel ter wereld. Alleen al een dagje uit aan dieren en spullen die ze er allemaal hebben staan. Op het eerste gezicht vond ik het maar niks. Ze verkopen er namelijk ook exotische dieren en honden/katten. Toen kwam ik er echter achter dat ze er dus zelfs geen groepsdieren zoals parkieten, konijnen of zelfs eenden alleen verkopen zonder één of meerdere maatjes, de dierenarts ze gezond moet verklaren voor ze er verkocht worden en je echt super wordt voorgelicht. Als het dier binnen twee weken ziek wordt, behandelen ze dit dier gratis! of als hij/zij niet bij je huidige groe dieren kan aansluiten kun je deze terug brengen en eventueel kijken of een ander dier wel geschikt is!

Dieren als reptielen en "dierentuindieren" krijg je echt niet zomaar mee en daar moet je de juiste papieren voor hebben. Iedere afdeling heeft zijn eigen werknemers die zeer veel verstand hebben van de dieren! Echt alle lof voor deze dierenwinkel! _/-\o_

Coberlina

Re: Een dier nemen en gratis spullen vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:48

Klinkt als een zeer goede winkel. Zo zouden ze allemaal moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:50

Er zitten toch nuances in. Iemand die al een dier heeft en het door omstandigheden moeilijk krijgt, dat kan iedereen overkomen. Iemand die een dier wil aanschaffen, wel een spaarpot heeft maar verder goedkoop/gratis spul op de kop wil tikken maar het anders gewoon kan aankopen, dat begrijp ik ook.

Maar wat TS volgens mij bedoeld is dat ander slag mensen: we willen een dier, maar we willen/kunnen er geen cent voor betalen. Met andere woorden, mensen zonder enig budget. Als je maandelijks voor een verzekering geld kan afschrijven, dan kan je dat geld even goed in een spaarpotje stoppen. Ik bedoel, als je een dier wil aankopen en je moet dan op FB gaan melden "ik wil dit spul gratis want ik heb er het geld niet voor", dan moet je er gewoon niet aan beginnen, klaar. Dat is iets heel anders dan iemand die op FB even vraagt of iemand per toeval wat heeft dat weg mag, maar die niet de boel bijeen moet schooien.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:50

Coberlina schreef:
Klinkt als een zeer goede winkel. Zo zouden ze allemaal moeten zijn.

Ja inderdaad! Laatst stond er een familie met een aquariumbak, steentjes, pompje, plantjes in de kar en wilden bij de vissenafdeling de vissen aan gaan schaffen. Kregen ze te horen "ga eerst naar huis je aquarium indraaien en dan pas kun je hier de vissen kopen". Welke winkel doet dat nou? Hier zouden ze gretig een stuk of 10 vissen aangewezen hebben om het maar te verkopen!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:53

Zo, dat heb ik ook nog nooit gehoord! Wel super, het dierenwelzijn komt daar echt op de eerste plaats dan.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:56

Ik vindt het dubbel, als je het geld niet hebt om onverwachte kosten te betalen moet je geen dier nemen. Aan de andere kant waarom dingen aanschaffen welke je van vrienden kan krijgen? Zo hou je meer geld over voor andere belangrijke dingen voor je dier.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:50

Ik zal nooit een dier aanschaffen als ik niet de middelen heb om het dier goed te kunnen verzorgen. Ik zou ook nooit een dier aanschaffen als ik verwacht het binnen een bepaald termijn financieel niet meer te kunnen verzorgen. Echter als ik een dier heb en financieel kom ik opeens zeer moeilijk te zitten dan zal ik er alles aan doen te proberen dat dier of de dieren te houden. Al moet ik droog brood eten bijv.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik van harte hoop nooit zo slecht te komen te zitten want ik zonder dieren dan is heel mijn leven er aan. Moet je na gaan dat ik nu een kat en 18 honden de hele dag om mijn heen heb (werk en prive samen ik heb prive 2 honden). En dan zonder dieren lijkt mij afschuwelijk. Veel erger dan als enigste mens tussen de dieren te leven.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 19:37

Waarom zie ik het zwart wit? :)
Ik zet toch duidelijk neer dat het om mensen gaat die spulletjes vragen, omdat ze er zelf niet het budget voor hebben..
Zo las ik vandaag iemand die in de bijstand zit, maar toch graag twee kittens wilt en dus spullen zoekt voor de diertjes.
Als iemand gratis spulletjes aanbiedt, is dat natuurlijk leuk. Of voor een klein prijsje.
Daar doel ik ook niet op. Ik doel echt op de mensen die aangeven zelf het budget (momenteel) niet ervoor te hebben.
Geloof me, het zijn er genoeg en ze worden echt door veel mensen verdedigd. Vandaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:41

Komt niet neer op boven je stand leven?
Lijk mij nooit een goed idee.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:00

Het niet hebben van budget voor spullen wil niet zeggen dat er geen budget is voor de DA.

Een budget is niets anders dan een gereserveerd potje geld, misschien willen ze niet het potje DA aanspreken voor de aanschaf van een mand of kattenbak.
Al kan je dat zo gek maken als je zelf wilt. Mijn katten sliepen in een kartonnen doos met een handdoek en aten uit een plastic bakje van de xenos toen ik nog een laag inkomen had.

Maar ook nu koop ik benches en spullen voor mijn honden van Marktplaats, ik geef mijn geld liever uit aan goed voer...

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:07

Hier ben ik het ook meer dan eens mee. Veel mensen kopen vaak een schattig huisdier als impulsieve aankoop, maar realiseren zich niet hoeveel kosten er wel niet bij komen kijken. Heb je wel geld voor het dier aan te kopen, maar geen geld voor het onderhoud? Neem dan geen dier, punt. Vind het sowieso al ronduit onbeschoft dat mensen voor gratis spullen gaan schooien bij anderen. In het geval van diefstal of brand e.d. kan ik hier nog wel inkomen, maar bij anderen heb ik geen medelijden.

Bij kinderen geld dit trouwens ook. Zo was er een tienermoeder in de buurt. Meisje stond wel bekend als iemand die veel dronk en ook andere dingen deed. Twee weken voor haar bevalling zag ik haar nog op een feestje met een sigaret en een biertje in d'r hand. Een week voor de bevalling kreeg iedereen van het drop plots een brief in de brievenbus met vraag om babyspullen of geld te doneren voor haar, omdat haar ouders haar financieel niet wilden ondersteunen (woonde toen ook met haar oudere vriend in omdat ze ruzie had met d'r ouders). Heeft geen geld om haar kind te onderhouden, maar wel om elk weekend te gaan feesten, neen sorry, daar heb ik dan geen medelijden mee 8)7
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 18-02-15 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:13

Ik ben wel eens zo bijdehand geweest om bij mensen te vragen of ik hun hondenhok mocht hebben. Dat hok stond maar weg te rotten en ze hadden daar geen hond.
Het antwoord op mijn bijdehante vraag was ja en daarmee heb ik mezelf zo'n 400 euro bespaard. Want dat kost een groot hondehok hier namelijk nieuw.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:08

Snollygoster schreef:
Hier ben ik het ook meer dan eens mee. Veel mensen kopen vaak een schattig huisdier als impulsieve aankoop, maar realiseren zich niet hoeveel kosten er wel niet bij komen kijken. Heb je wel geld voor het dier aan te kopen, maar geen geld voor het onderhoud? Neem dan geen dier, punt. Vind het sowieso al ronduit onbeschoft dat mensen voor gratis spullen gaan schooien bij anderen. In het geval van diefstal of brand e.d. kan ik hier nog wel inkomen, maar bij anderen heb ik geen medelijden.

Bij kinderen geld dit trouwens ook. Zo was er een tienermoeder in de buurt. Meisje stond wel bekend als iemand die veel dronk en ook andere dingen deed. Twee weken voor haar bevalling zag ik haar nog op een feestje met een sigaret en een biertje in d'r hand. Een week voor de bevalling kreeg iedereen van het drop plots een brief in de brievenbus met vraag om babyspullen of geld te doneren voor haar, omdat haar ouders haar financieel niet wilden ondersteunen (woonde toen ook met haar oudere vriend in omdat ze ruzie had met d'r ouders). Heeft geen geld om haar kind te onderhouden, maar wel om elk weekend te gaan feesten, neen sorry, daar heb ik dan geen medelijden mee 8)7

Die krijgt van mij ook niks. Wel geld om te roken en te drinken, als je dat geld opzij had gezet had je nu genoeg geld gehad voor 2e handse spullen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:24

Cyella schreef:
Iedereen heeft natuurlijk het 'recht' om een dier aan te schaffen.

Welnee, hoe kom je daar bij? Als je om wat voor reden dan ook (financieel, woonomstandigheden etc) niet aan de basisbehoeften van een bepaald dier kan voldoen, dan heb je niet het "recht" er tóch één aan te schaffen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:39

Ik kan me in beide kanten wel vinden. Wel vind ik, als je gratis dingen wilt hebben voor een dier dat er nog niet is, omdat je geen geld hebt, je niet aan een dier moet beginnen.

Maar zo heb ik laatst een heel pakket met voer, mandje, speeltjes, voerbakjes en noem maar op, weggeven.
Aan iemand die sinds korte tijd haar baan kwijt is en haar hond heeft moeten laten opereren.
Dan veranderd je situatie.. dan kan ik me er nog wel iets bij voorstellen dat je het dan liever gratis wilt hebben.

Edit: Ook ik heb 2 jaar terug mijn konijnen als een "impuls" aankoop gedaan.. maar dat ze het daarom nu minder hebben? Absoluut niet, ik heb me na aanschaf enorm ingelezen en voldoe nu, naar mijn mening volledig aan hun behoeftes.
Laatst bijgewerkt door Maaaarije op 18-02-15 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:39

Cinderella schreef:
Waarom zie ik het zwart wit? :)
Ik zet toch duidelijk neer dat het om mensen gaat die spulletjes vragen, omdat ze er zelf niet het budget voor hebben..
Zo las ik vandaag iemand die in de bijstand zit, maar toch graag twee kittens wilt en dus spullen zoekt voor de diertjes.
Als iemand gratis spulletjes aanbiedt, is dat natuurlijk leuk. Of voor een klein prijsje.
Daar doel ik ook niet op. Ik doel echt op de mensen die aangeven zelf het budget (momenteel) niet ervoor te hebben.
Geloof me, het zijn er genoeg en ze worden echt door veel mensen verdedigd. Vandaar!

een katje kun je op zich nog prima onderhouden van een uitkering.. ook de eventuele ziektekosten en dierenarts kun je daar nog bij voldoen.

maar alle eerste uitgaven zijn enorm groot. Ik kan mij dan goed voorstellen dat je daarover gewoon eerlijk bent en aangeeft dat je daarom goedkope of gratis spulletjes zoekt.. Waarom 125 euro uitgeven voor een grote krabpaal terwijl iemand er misschien een heeft waar niets mee gedaan wordt.. Die 125 euro kun je dan opzij zetten voor als er eens iets is met je kattenbeest.

ik vind het zorgelijker dat mensen paarden gaan aanschaffen voor een paar honderd euro omdat ze weinig geld hebben, dan weet je heel zeker dat het binnen enkele maanden grandioos mis gaat.

ja zulke katten zullen geen natuurvlees op een gouden schaaltje krijgen, en gewoon wiskas variantjes uit de supermarkt.. Maar die keuze hebben we allemaal.. Ze staan bij mij ook niet op voer dat duurder is dan een gemiddeld redelijk ok merk.. als ze het daar goed op doen.. Mijn oudste is inmiddels 18.5 jaar oud en was voor het eerst ziek in haar leven (geen symptomen, puur het gedrag was wat aan het veranderen.. Dus ouderdoms apk, bloedprikken urine onderzoekn, begin van nierfalen.

dus nu staan mijn beide katten op duur dieetvoer (ga dat toch echt niet lopen scheiden), en mijn oudje op niermedicatie.

Ik heb haar gekregen in mijn studententijd, waarin ik echt niet breed zat.. met een goedkoop kleedje als mand op mijn bed, een tweehands krabpaaltje en wiskas variantjes als voer..

Dat wilde niet zeggen dat ik niet na een half jaar hemel en aarde heb bewogenen en een betalingsregeling bij de dierenarts heb afgesloten toen ze haar beide achterpoten brak.

het zijn afwegingen.. dat bedoel ik met niet alles is zwart wit..

visjes of een katje, of een klein hondje kun je rustig onderhouden op een kleine beurs.. zelfs de medische kosten zijn te overzien.

als je het over honden gaat hebben die 25 kilo brok per maand wegkouwen en waar een DA bezoek door grote en gewicht meteen in de papieren gaat lopen, of een paard waar je ook nog eens je pensionkosten voor hebt..dan wordt het in mijn ogen iets anders..

brutalen hebben de halve wereld.. de mensen die open kaart spelen de andere zeg ik wel eens..
als je dus brutaal bent en open kaart speelt kun je toch nog heel wat deuren openen..

zoals een katje onderhouden en toch de leuke spulletjes ervoor versieren.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 18-02-15 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:40

bij mij in de omgeving is een weggeefhoek op facebook. deze heeft ook een ik zoek deel waar je om gratis spullen kan vragen.

ja ik vraag daar ook wel eens wat. onder het mom van 'wie niet waagt wie niet wint'. als niemand reageert koop ik het gewoon.

vragen kan in mijn ogen geen kwaad, mits het niet bedelen is omdat je geen geld hebt want dan ben ik het wel eens met iedereen dat je geen dier moet kopen :p