Teef steriliseren... ineens twijfels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Re: Teef steriliseren... ineens twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:32

Hier beide geslachten alleen laten helpen wanneer het moet..
Nu we een reu erbij hebben is de loopsheid niet aan te zien/horen. Daarom is voor mij de keuze gemaakt teef onder het mes.

Waarom reu niet. Heel simpel een reu zonder ballen is geen reu. Bij een teef zie je niet dat er iets weg is bij een reu wel

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:34

bello2005 schreef:
Waarom reu niet. Heel simpel een reu zonder ballen is geen reu. Bij een teef zie je niet dat er iets weg is bij een reu wel

Er hangt toch nog steeds een piemel aan? :+

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:35

Ik ben het er ook mee eens, de voordelen lopen niet op tegen de nadelen van het niet steriliseren.
Elke loopsheid vergroot de kans! Maar je bent niet alleen hoor Ts, veel mensen gaan met deze vraag naar de dierenarts.

Misschien vragen of je erbij mag blijven tot ze in slaap is?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:37

Goof schreef:
bello2005 schreef:

Er hangt toch nog steeds een piemel aan? :+

Hahah klopt. Maar is voor mij 'niet genoeg' ik hou van echte mannen hahah

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:46

RaafSmits schreef:
beatje schreef:
Ik mocht er bij blijven tot ze sliep, en als ik ze op kwam halen was ze alleen maar blij me te zien.
Een teef laat ik altijd helpen omdat de voordelen nu eenmaal groter zijn als de nadelen.

Een reu laat ik alleen helpen als het nodig is.

Pure nieuwsgierigheid.
Waarom??

Gaat het om de reu RaafSmits?
Een reu castreren heeft 50/50 voordelen.Dus je kan er kanker mee voor komen ,maar andere kankersoorten komen vaker voor bij castraten.Bovendien heb ik allemaal langharen en juist bij langharen krijg je vaak een slechtere vachtkwaliteit.Dus bij een reu overweeg ik de voor en nadelen af.
Ik heb een reuengroep op het moment waarvan er één gecastreerd is omdat die op alles reed wat los en vast zat in huis oa de kat werd verkracht en de staart van mijn Duits :-).Dus die was vrij rap zijn ballen kwijt.
Mijn andere reuen geven geen problemen dus die hebben nog ballen.
Een loopse teef in een groep reuen houden leek me geen strak plan,heb het helaas 2x moeten doen omdat ze 2x sneller loops als daar waar wij opgerekend hadden :-)
Dus mijn teef was snel geholpen ,bovendien is het veel makkelijker met de wedstrijden en zo of op vakantie gaan,ze gaan altijd mee. Ik heb ooit éénmaal op een camping gezeten met mensen di eeen loopse teef bij hadden.De mensen zijn echt naar huis moeten gaan ,de hond had nogal wat aanbidders :-)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:14

bello2005 schreef:
Heel simpel een reu zonder ballen is geen reu. Bij een teef zie je niet dat er iets weg is bij een reu wel

Haha, wat een absurde redenatie, maar geloof het of niet er is een oplossing voor mensen met dit "probleem"; scrotum implantaten, de zg. "neuticles". http://www.neuticles.com/original.php
_O-

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:29

Zie dat je in Groningen woont. Ik kan je Hopmans heel erg aanraden, sterilisatie gebeurt in Hoogkerk.

Mijn teefje (Franse bulldog dus groot risico met narcose) is daar 4 weken geleden geholpen en dat is me heel goed bevallen. Heb het laporoscopisch laten doen, is duurder maar het was me het meer dan waard.

Vooraf in de spreekkamer kreeg ik heel uitgebreid uitleg over de voor- en nadelen en hoe de behandeling in z'n werk ging. Dat gesprek bevestigde voor mij alleen maar meer waarom ik haar wilde laten steriliseren.. De voordelen wegen gewoon echt veel meer op tegen de nadelen. Ondertussen mocht mijn hondje gewoon rondlopen zodat ze wat beter op haar gemak was. Daarna heb ik de operatiekamer gezien zodat ik wist waar ze terecht kwam/ik haar achter zou laten. Nog meer uitleg gehad over de manier van narcose, infuus en de apparatuur wat me heel erg geruststelde.

Toen ik haar kwam ophalen liep ze gewoon los rond in de kliniek. Ze kwam meteen naar me toe toen ik haar riep en was gewoon helemaal zichzelf :+: Ze is die dag zelf nog een beetje rillerig geweest door de narcose maar daarna heb ik er helemaal niets meer van gemerkt. Inmiddels zijn de wondjes niet eens meer zichtbaar :) Echt top!

Jouw nadelen zijn wat mij betreft dus helemaal niet van toepassing. Enne, ik ben ook overbezorgd ;) Maar ze gingen zo goed met haar om..

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 12:32

dank jullie voor de reacties :)

Rianne: Hoogkerk is te ver weg voor ons...we wonen bovenin de provincie... we gaan naar Winsum, als ik haar laat helpen... Winsum kan ik met de trein heen, of met mn 45 km auto'tje... Hoogkerk zou denk ik 2x zo lang rijden zijn (ik mag op 80 km weg, maar bv. niet over de Eemshavenweg) Fijn dat jouw teefje de operatie zo goed heeft doorstaan... :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:35

Hm oké.. :) Ik had dat er wel voor over omdat ik er erg goede verhalen over hoorde. Een van de betere klinieken en mijn voorkeur ging echt uit naar laparoscopisch en dat doen ze hier nergens. Voor mij is het ca. 30 km rijden maar dan wel in een normale auto dus normale snelheid. Is met trein niet te doen dan?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 12:38

Trein komt niet tot in Hoogkerk... en Winsum opereerd ook laporoscopisch... :) Ze hebben me alleen wel eerlijk gezegd dat het voordeel bij een klein hondje als Cinna er eigenlijk niet is... de 3 gaatjes/sneetjes liggen zo dicht bij elkaar dat je net zo goed 1 klein sneetje kan maken voor een gewone castratie... en dat scheelt bijna €200,--....

Nu gaat het me absoluut niet om het geld hoor... maar vind het wel eerlijk van Winsum dat ze in geval van Cinna een gewone sterilisatie aanraden... :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:40

Ah oké. Oh wel ideaal dat ze daar ook laparoscopisch kunnen doen :) Mijn bulldogje was ook nog maar klein (6 maand) en 6 kilo maar dat kon prima. Het zijn maar 2 gaatjes van een halve cm.. Maar goed, als zij dat aanraden kun je dat inderdaad misschien beter doen.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:48

Banjer schreef:
Trein komt niet tot in Hoogkerk... en Winsum opereerd ook laporoscopisch... :) Ze hebben me alleen wel eerlijk gezegd dat het voordeel bij een klein hondje als Cinna er eigenlijk niet is... de 3 gaatjes/sneetjes liggen zo dicht bij elkaar dat je net zo goed 1 klein sneetje kan maken voor een gewone castratie... en dat scheelt bijna €200,--....

Vindt ik heel netjes en terecht :)

Nog een voordeel, minder kans op suikerziekte.

Ik zou het doen, als ze later baarmoederontsteking krijgen zit je met de ellende. Dan moet een zieke hond onder narcose, dat is een veel groter risico.

Een narcose is nooit zonder risico maar dat is bij mensen ook niet :)

Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:48

mijn twee teefjes zijn beide geholpen voor de eerste loosheid,mijn andere twee waren net geholpen toen ik ze adopteerde.Heb op het moment 1 reu die niet gecastreerd is.(voorheen waren al mijn reuen gecastreerd)
Omdat....ik ten eerste vind dat er genoeg honden op de wereld zijn en ik vooral verschoppelingen/asiel/zwerfhonden heb.
En om baarmoeder/melkklier problemen te voorkomen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:02

Nou, de knoop is doorgehakt… 12 juni wordt Cinna geopereerd…… Ben nu al ziek van de zenuwen… :(

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:11

Kuggur schreef:
bello2005 schreef:
Heel simpel een reu zonder ballen is geen reu. Bij een teef zie je niet dat er iets weg is bij een reu wel

Haha, wat een absurde redenatie, maar geloof het of niet er is een oplossing voor mensen met dit "probleem"; scrotum implantaten, de zg. "neuticles". http://www.neuticles.com/original.php
_O-[/quote

Dit vind ik dus ook té belachelijk voor woorden, maar helaas denken nog véél te véél mensen zo.
Raar eigenlijk want met hengsten staan ze voorop om te laten ruinen.
Ook die missen dan wat hoor!!
Maar ja, een hengst kunnen ze meestal niet houden........een reu of kater in tact geeft minder problemen én nog eens een stoerder imago op de koop toe.
Denk dat we dan dichter bij de waarheid zitten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:11

Banjer schreef:
Nou, de knoop is doorgehakt… 12 juni wordt Cinna geopereerd…… Ben nu al ziek van de zenuwen… :(

rustig... :(:) Ze hebben het vaker gedaan hoor :j

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:17

mijn Chi is ook gesteriliseerd. Ik heb een hele lieve da en ik ben er bij geweest toen ze ging slapen en ik mocht er ook zijn toen ze wakker gemaakt werd, ze is in mijn armen wakker geworden en ik merkte dat ze dat erg prettig vond.
De voordelen bij een teefje wegen bij mij op tegen de nadelen. En wat betreft dikker worden, dat heb je zelf in de hand zeg ik altijd. Bella komt nog steeds niet heel snel aan. Die is gewoon netjes op gewicht. Kwestie van desnoods je voer wat aan te passen.

Daarnaast heb ik absoluut geen behoefte aan een nestje, ook al heeft ze goede papieren , en vind ik het voor haar prettiger als niet elke hond achter dr aan loopt als ze loops is, heeft ze er zelf geen last van en hoeft ze ook niet thuis te blijven van het losloopveld, training etc..
Meer voordelen dan nadelen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:27

Ik laat mijn honden nooit preventief helpen.

Ik laat een reu helpen als hij te vol van zichzelf wordt. De meeste komen zonder problemen door de puberteit maar er zitten figuren tussen die teveel met hun hormonen gaan denken. Dan castreer ik de hond. Een onderdanige hond kan er namelijk onzeker en bang van worden.

Een teef is eigenlijk hetzelfde verhaal, al kan deze juist wat happeriger worden door een castratie. De hormonen van de teef helpt juist mee met moedergevoelens en werkt meestal fijn mee. Uiteraard als ze een of andere ziekte krijgen daar dan laat ik haar meteen helpen, maar dat is meer gemakzucht dan dat het nodig zou zijn.

Dus, mijn ervaring is dat het van het karakte van je hond afhangt of je hem/haar laat helpen of niet. Dit is mijn ervaring (met 5 reuen en 3 teefjes) en kan verschillen met andere meningen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:02

Zeker weten laten steriliseren. Ik heb vorige maand mijn hond in moeten laten slapen. Zij is nooit gesteriliseerd geweest. Als ik het over kon doen had ik haar wel laten steriliseren.
Zij had een melkkliertumor en die zou op een gegeven moment toch uit gaan zaaien. Bovendien zou het pus van de melkkliertumor in haar baarmoeder gaan lopen, waardoor de baarmoeder zou gaan scheuren (dit wil je geen enkele hond toewensen). Opereren was bij haar geen optie.

De kans dat je teefje een tumor krijgt is zooooo veel malen groter dan de kans dat ze niet uit de narcose komt. Het zou voor mij geen reden zijn om niet te opereren. 1 op de 4 teven die niet gesteriliseerd is, krijgt een mamatumor. Bij gesteriliseerde teven is die kans nog maar 0,05%

Bovendien krijg je ook niet meer te maken met schijnzwangerschappen die de kans op zulke tumoren ook verhogen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:18

RaafSmits schreef:
Dit vind ik dus ook té belachelijk voor woorden, maar helaas denken nog véél te véél mensen zo.
Raar eigenlijk want met hengsten staan ze voorop om te laten ruinen.
Ook die missen dan wat hoor!!
Maar ja, een hengst kunnen ze meestal niet houden........een reu of kater in tact geeft minder problemen én nog eens een stoerder imago op de koop toe.
Denk dat we dan dichter bij de waarheid zitten.

nee hoor, hier ook zeer tegen het castreren van hengsten, vandaar ik ook hengsten heb ;)

je kiest voor een bepaald geslacht, maar er zijn er veel te veel die een bepaald geslacht niet aan kunnen, waarom dan castreren ? een man castreer je toch ook niet als je hem niet aan kunt ?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 07:41

Het heeft imo niks met niet aankunnen te maken. Ik vind het gewoon onnodig om mijn dieren met overbodige hormonen te laten lopen. Als ze toch niet dekken, waarom dan al die razende tierende hormonen er in? Heeft niks met niet aankunnen te maken :n

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 08:09

Mijn 11-jarige heeft de sterilisatie nog prima overleefd. Doe het zou ik zeggen, Anders krijg je geheid problemen als ze ouder is en moet je op een oudere leeftijd opereren. Ik heb mijn les wel geleerd. Mijn teef had een gigantische tumor op 1 eierstok, cystes op de andere en een ontstoken baarmoeder.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:39

Pluttersput schreef:
Het heeft imo niks met niet aankunnen te maken. Ik vind het gewoon onnodig om mijn dieren met overbodige hormonen te laten lopen. Als ze toch niet dekken, waarom dan al die razende tierende hormonen er in? Heeft niks met niet aankunnen te maken :n

en nu ga ik waarschijnlijk een hele belachelijk vraag stellen

wat gebeurd er als iedere man word gecastreerd ?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:40

Haha dat is echt een vergelijking die niet relevant is. Een man kan 'seks' hebben.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:11

Wij hebben onze hond met 7 maanden laten helpen. Ze is er wel rustiger van geworden maar is er niks te dik van geworden. Het is een Berner Sennen, ze weegt 35kg terwijl ze gemiddeld 45-55kg wegen... En dan durft de dierenarts dr nog te dik te noemen :+ Ze is er echt een super lieve hond van geworden en is maar een dag ziek geweest van de narcose :)