Aquarium: hoe goed laten draaien?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Aquarium: hoe goed laten draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:12

Heb je een filter? Is eigenlijk onmisbaar in een bak. Verder wordt mijn bak ook 'vies' na een week, ververs ook elke week wat water. Schijnt er direct zonlicht in? Daar krijg je ook veel alg van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:17

Aquarium is een aquadream 60, nieuw gekocht, dus zou allemaal moeten kloppen ;)
Filter zou dit zijn : Mini Biobiox 2 met Easyflux 300 (waterpomp), Easy Klim 50 Heater (verwarming) en bijhorend filtermateriaal: filterwatte (xs), koolstofspons (xs), biologische filterspons (xs), aquaclay (xs)

Er zit (uiteraard zou ik zeggen ;) ) een filter in en er schijnt nooit zonlicht op de bak.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:25

Tja, ik vind het eigenlijk ook niet extreem dramatisch op de foto eruit zien :). Beetje alg (hangt er wel vanaf welke) is ook een teken van goed water.
Je zou, als je er echt werk van zou willen maken, kunnen googlen op 'redfield ratio'. Dan krijg je een grafiek te zien waarin de NO3 (nitraat) en PO4 (fosfaat) tegen elkaar zijn uitgezet. Afhankelijk van de balans van die twee kan je last van een bepaald soort alg krijgen. Als je beide meet (bij voorkeur met druppels) en daarop actie neemt (NO3 toevoegen, PO4 verwijderen), kan het verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:37

Ga ik eens opzoeken, bedankt :j
En dat zei die van de winkel ook, dat een beetje alg en hier en daar een plekje op de planten ed niet erg was, en een teken dat het een goede bak was en er leven in zat zeg maar. Maar ik weet het niet, al die groene/zwarte rotzooi op die steen enzo bv kan toch nooit de bedoeling zijn? En de haren op mijn planten vind ik ook niet leuk :+

Zou het helpen om 'opnieuw' te beginnen? Eens echt groot onderhoud.. al het grind eruit en uitspoelen, extra grind erin (lijkt nu soms wat weinig te zitten om de planten goed te kunnen zetten), een berg planten erbij en eens kijken voor een nieuwe (externe) filter.. Of kan je zo'n drastische dingen niet doen als er al leven in je bak zit?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:45

Mijn vader heeft een rio400 van Juwel en hij heeft ook eens gehad dat hij het alg er maar niet uit kreeg. Maar dit was echt extreem binnen een week waren de ruiten al helemaal groen beslagen!
Het aquarium staat optimaal qua licht, eigenlijk bereikt de zon de bak helemaal niet bijvoorbeeld.
Hij heeft toen na een hoop geklooi de hele bak leeg gehaald en opnieuw gevuld, dus grind etcetera uitspoelen maar hij heeft er toen volgens mij wel iets bij gegooid.
Hij heeft wel uiteraard water uit het al draaiende aquarium gehaald, maar het probleem was er wel mee verholpen.

Meer planten waren in deze bak geen optie, het zijn cichliden en die zien het vooral als salade. :')
Er zitten nu wel enkele planten in, maar dat zijn planten uit mijn aquarium die al jaren oud zijn en daarbij sterk. Verder zitten er neppers in want ze leven echt niet lang.
De ene dag zet je er een plantje in de volgende dag drijft ie in stukken in je aquarium of is ie al weg. :')

Sindsdien draait de bak weer prima, hij blijft weken kraakhelder zonder veel verversen.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 14-02-15 22:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:46

Als je met opnieuw beginnen bedoelt helemaal legen dan zou ik hem deze keer echt correct indraaien en de tijd nemen. Met alles uitspoelen en nieuw water erin doen maak je de waardes waarschijnlijk slechter, zelfs met water uit de oude bak etc.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:48

Ik denk dat het er niet beter op wordt als je opnieuw gaat beginnen. Het is juist zo dat als je bak stabiel is, je het minst last van slecht alg hebt. Als je alles overhoop gooit, zal het er niet echt beter op worden. Bovendien worden je vissen en garnalen er niet blij van.
Na mijn verhuizing heeft het een half jaar geduurd voor mijn bak weer gestabiliseerd was; daarvoor had ik heel veel alg (ook blauwalg). Nu is de bak weer stabiel en is de alg drastisch afgenomen, maar iets van alg blijf je houden.
Algen zijn trouwens (behalve blauwalg dan) gewoon planten. Als je veel alg hebt, dan heb je misschien te weinig planten of te weinig planten die goed genoeg concurreren met de alg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:52

Naja, helemal legen is geen optie natuurlijk, net als laten indraaien zoals het hoort.. zou wel willen, maar kan nergens met mijn gedierte terecht :+

Maar ok, 'opnieuw' beginnen dan toch geen goed idee.. Dan ga ik eerst een poging doen met meer planten, morgen is toevallig plantendag in de winkel (3 kopen + 1 gratis is dat dacht ik) dus kan wel wat bijhalen en misschien toch even een tijdelijke snelgroeier ;) Kan ik wel dan morgen gewoon meer grond ingooien (om de planten beter te kunnen planten)? Of zijn daar ook speciale eisen voor?

Heb in het verleden ook last gehad van bleuwalg :j Maar deze gelukkig wel weggekregen :)

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:10

Ik had ook zo'n klein pompje in m'n 60 bak. Die kon dat echt niet aan. Een sterke plant is de crypto soorten.
@Moonfish 13 crypto's kunnen ook heel goed bij cichlides ;) onze bak groeit ondertussen dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:13

Mijn moeder zei ook al dat het pompje misschien gewoon niet sterk genoeg was :j
Ga ook eens kijken voor een ander filter/pompsysteem, misschien helpt dat ook al mee :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:18

Helemaal legen en opnieuw beginnen is een lastige optie gezien het al een bestaande bak is.

Betreft het verversen, probeer eens iedere week max 10% te verversen. Doe dit bv met een bodem stofzuiger of hevel met beker zodat je gelijk de rommel an de bodem haald.
Mocht je ph hiervan te hoog worden worden, gebruik dan turf (voor aqua) in je filter.
Snel groeiers erin. Gewoon bijhouden en snoeien die handel.
Om de dag voeren, niet te veel.
Probeer eens het licht 4 uur aan, 2 uur uit, 4 uur aan. Zorg dat de bak gunstig staat ivm zonlicht.
Te veel alg kan een te kort aan CO² betekenen, voeg dit toe. En zorg ervoor dat het oppervlake water licht in beweging is.
Geen over bevolking in je bak.

Een te hoge fosfaat gehalte kan wel degelijk zorgen voor ongewenste alg groei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:27

10% is een halve emmer per week? Waarom zou dit beter/een oplossing zijn?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:28

Ik vind het er niet zo heel beroerd uitzien hoor! Ik denk dat je wel wat overbezetting hebt en in verhouding weinig planten.
Zelf denk ik dat het het mooist is om niet teveel verschillende planten te nemen. Zelf heb ik in mijn aquarium 1 hele grote javavaren op een stuk hout, wat cryptocycorne op de bodem en een valisneria achtige plant (maar het is geen valisneria haha). Ik denk dat de javavaren wel een leuke plant is voor jou. Hij groeit niet heel snel maar kan wel groot worden. Je kan hem bovendien makkelijk mooi snoeien. Ik vind het bij waterpest en andere stengelachtige planten er altijd zo zielig uitzien als je de stengel halverwege afknipt :'). Let er wel op dat je hem op een stuk hout of een steen bind, in grind of zand gaat hij dood.

Zelf heb ik deze filter op mn 60l bak: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=20373 was niet duur, je ziet geen lelijk ding in je aquarium hangen en hij is nog super stil ook!

Ik ben van mening dat co2 toevoegen niet perse nodig is mits je je planten daarop uitkiest.

Ik ben zelf geen van van je visbestand trouwens, denk dat sommige soorten wat te groot zullen worden en platy's planten zichzelf zo snel voort dat dit snel tot overbevolking leid. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak en eenmaal gekocht doe je je vis natuurlijk niet zo snel weg :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:38

Dank je voor de tips :) Filter ziet er goed uit :j Die is dan gewoon sterk genoeg voor mijn bakje? (En dan bedoel ik echt stk genoeg, die wat ik nu heb is dat in theorie ook maar ik twijfel er toch aan :+)

Wat is er mis met mijn bestand? Wat zou er te groot moeten worden? Die ancistrusachtige moet je geen schrik voor hebben, dat is een erfenis en dat groeit niet meer, ook geen idee wat het exact is, maar is al zeker 10+ jaar.. Voor de rest is alles vrij klein en groeit niet meer, toch? En de platy's tja.. ze zouden niet zo extreem kweken als guppen maar vind dat ze aardig hun best doen :+ En ze schijten een pak meer := :')

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:45

Oh oke, veel ancistrus achtige kunnen toch epbest wel uehh huge worden zeg maar,vmaar er zijn ook een paar soortjes die kleiner blijven! Dit zijn wel weer beesten die veel poepen en platy's poepen ook flink haha dus je hebt best veel vervuilers in je bak zegmaar. Maar ik ben ook bevooroordelend want ik hou totaal niet van platy's :')

Ik denk wel dat de filter sterk genoeg is. Ik heb zelf een lichte overbevolking in mijn bak (6x blauwe neon 5x cherry barbeeltjes 5x knorgourami en een overgebleven apistogamma vrouwtje). Door omstandigheden had ik 2 maanden mijn bak niet schoongemaakt en het water was nog steeds kraakhelder en ik zag ook geen poepjes op de bodem. Er zat eigenlijk alleen wat groene aanslag op de ramen :p. Hiervoor altijd binnenfilters gehad maar daarbij zag je toch vaak dat de poepjes zich op bepaalde plekjes ophoopten waar de stroming te zwak was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:51

Dus de poepjes moeten in theorie ook door de filter verdwijnen? Want dat gebeurd hier dus niet zo echt en dat zorgt ook voor rotzooi natuurlijk :j

Zou zelf nooit een ancistrus-achtige kopen neen, maar deze .. tja .. laten we zeggen : taai beestje. We hadden eigenlijk gehoopt dat die er niet meer zou zijn als de bak eruit zou gaan, maarja .. :')

Had ik het op voorhand geweten waren er hier ook geen platy's gekomen :+ Ik vind ze op zich wel leuk, maar niet zo praktisch :P Zou nu ook graag een leuk schooltje ofzo erin willen maar dat kan niet owv ... maar ze weg doen kan ik toch ook niet, ik koop dieren voor het leven, ookal gaat het niet altijd zoals je zou willen, zelfs vissen blijkbaar... :')

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:56

Jup! Of mijn vissen zijn op onverklaarbare wijze gestopt met poepen maar ik mag toch hopen dat dat het niet is :p.

Ik ken het, ik wil nu eigenlijk van mijn knorgourami's af haha. vind ze er toch niet zo mooi bij staan en ik snap nig steeds niet of je ze nou beter in een groepje of in een koppel kan houden :'). Volgensmij heb ik ook allemaal mannen want ze hebben alleen de eerste twee weken geknord en daarna nooit meer. Mja wat doe je ermee he. Op marktplaats zetten?? Zijn er mensen die daar uberhaupt op reageren?? Straks worden ze aan de piranha's ofzo gevoerd :'). Als het iemand zou zijn die ik kende zou ik ze nog wel weg durven te geven maar bij vreemde ben ik echt bang dat het idioten zijn die nog net het verschil tussen zoet en zoutwater weten :') :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:02

[***] schreef:
10% is een halve emmer per week? Waarom zou dit beter/een oplossing zijn?

Wanneer je vaker een waterwissel doet, zorg je ervoor dat bepaalde waterwaarde's gaan dalen. Doordat je niet al te veel water wissel per keer krijgt je goede bacteriën balans niet zon grote schommel.
Indien je bak nog snel vies is kan je ervoor kiezen dit 2x per week te doen totdat je bak weer goed is.

Advies, maak je filter ook nooit gelijk tijdig schoon met het verversen van het water. Ook hiermee krijgen de goede bacteriën een te grote klap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:06

@ muntdrop : Hmmja, ik weet het ook niet.. weet wel dat bv kapaza (en marktplaats vast ook) vol staa' met guppy's en andere snelkwekende soorten voor een paar centen.. dus denk niet eens dat ik ze kwijt geraak als ik ze erop zet. De vorige medewerker in de winkel zei dat ik ze wel altijd terug naar hem mocht brengen, hij kende nog wel mensen met piranha's die regelmatig goedkoop levend spul zochten.. maar heb hem toch maar bedankt :') (en die wat er nu werkt neemt niks terug). Dus ik heb geen idee hoe ik er vanaf zou kunnen geraken, en zou inderdaad ook schrik hebben dat ze slecht terecht komen :+

@ kiki1976 : ok, bedankt, is dan misschien ook een (tijdelijke) oplossing :j Ik neem het mee met de rest van de tips :)
En dat laatste wist ik niet.. doe ik dus elke keer wel.. Wat ik mij ook afvraag: ik vervang regelmatig het filterwat en 1x per maand het koolstofblokje, de andere nooit omdat daar oa de bacteriën zouden inzitten, maar mag je alles wel gewoon onder de kraan afspoelen of die blokjes nooit (omdat er wel vuiligheid op gaat hangen) ?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:36

Ik heb een klein aquarium en had erg veel last van groene wanden en veel vuil. Er zit maar 1 vis in. Wij hebben er nu een appelslak in. Het is ongelooflijk hoe helder het nu is en blijft. Geen groene wanden meer. Zelfs de steentjes worden steeds schoner. Ik vul alleen maar bij wat verdampt. Af en toe spoel ik m'n filter uit. Weet niet of een appelslak een optie is?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:47

Zoals het nu is heb je te weinig planten en teveel vissen, dus een van beide moet je aanpassen.
Er schijnt geen direct zonlicht op je bak lees is, je hebt een filter en een pomp maar zit die pomp ín het filter of heeft dat filter zijn eigen doorstroom? Als ik het google krijg ik het idee dat die mini biobox geen eigen pompje heeft namelijk, dan kan dat ook een deel van het probleem zijn.

Hoe vaak ververs je nu het water en hoeveel ververs je dan en wat doe je verder? Maak je ook het filter, steentjes en alles schoon of niet?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 09:38

Ons is altijd geleerd door de aqua fanaten de pomp zo min mogelijk schoon te maken. Zolang deze het goed doet en mooi doorstroomt niets aan doen.
En idd niet uitspoelen onder de kraan, bij voorkeur met wat water uit de pomp. Nu heb jij een kleine pomp dus dat is erg lastig, maar je zou een klein bakje uit je eigen bakken kunnen pakken en daar in spoelen. Ook niet uitknijpen.
Iedere keer nieuwe erin is onnodig hoor.

Wij hebben zelf een externe pomp erin zitten, mede omdat wij vinden dat de standaard pompen die bij een aquarium geleverd worden niet krachtig genoeg zijn (te weinig capaciteit).
Wij hebben een Juwel Vision (met zo'n bolle voorruit) van 240L

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 09:49

Idd dat is zo. Alleen als er teveel rotzooi in je filter komt moet het wel. Wij doen het met onze bakken wel gewoon onder de kraan, want er zitten ondertussen genoeg bacteriën in de bakken zelf.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:01

Ik heb dezelfde bak dit doe ik ;)

Ik ververs elke ma 30% en 1x Pm met de stofzuiger over de grond 30% dan maak ik ook het raam schoon met een speciale spons niet z'n magneet die geeft alleen maar krassen
Dus 3 maandagen gwn water en 1 maandag met stofzuiger.

Ook 1 x p 2 maanden ververs ik de filter, dan spoel ik heb af in het uitgehaalde water geen kraanwater !
Ook staan er bij mij 10 x meer planten in. Ik heb qua vissen 10 tetra 3 waaierhand garnalen 3 dwerg L nr 10 kegelvlek barbeel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:12

Qua pomp zit er een stream 230 in, normaal zit er een Easyflux 300 blijkbaar, maar die had het al begeven ... Als ik de pomp/filter niet (regelmatig) schoonmaak wil je niet weten wat voor zooi ik eruit haal, en dan stopt de pomp er ook gewoon mee -O- Heb ook het idee dat als er teveel zooi in de pomp/filter komt dat dan mijn aquarium vuil wordt, dat is echt op een dag of 2 dat het van mooi naar enorm veel rotzooi gaat ... dus had nu eigenlijk het idee om de pomp elke week sowieso schoon te spoelen (onder kraanwater, die zooi die daarin zit moet echt niet mijn aquarium in := en als ik geen water uithaal kan ik het daar niet in doen natuurlijk).
Maar misschien dat een externe pomp dan wel de/een oplossing is :j

@ anneliesdj : zit dus wel een pomp(je) in, verder staat er al info over verversen eerder in het topic. Ik maak dan ook altijd de filter schoon + attributen schrob ik eens over met de tandenborstel (en heb de zooi ook al eens zitten afkrabben met een mesje). Ook weer onder kraanwater. De grot neem ik niet elke keer mee omdat ik dan een vis heb die over de zeik is (en vind ook altijd ineens een paar slakken in de keuken terug :') ) maar de rest wel. Verder elke week (ongeveer) nieuwe wat in de filter en 1x per maand nieuw koolstofblokje. De rest kom ik niet aan, muv af en toe eens afspoelen als er echt veel zooi aan hangt. Steentjes doe ik met de stofzuiger om het oppervlakkige vuil weg te krijgen, maar verder doe ik daar niks aan.

@ Atent : appelslakken zijn jammer genoeg geen optie, heb anatome's zitten .. die zouden dat wel leuk vinden overigens ;)

@ SternPhoto : en dat gaat dus goed bij jou neem ik aan? Krijg je dan tussendoor geen vuilophopingen? Heb je er nog steeds de gewone filter & het gewone pompje in of ook al een ander systeem?

Ik ga vanmiddag naar de winkel voor meer planten .. en dan hopen dat dat al meewerkt :j
Weet nu alleen niet of ik nu eerst de bak zuiver moet maken, of gewoon planten erin en hopen dat die goeds doen .. wat is het beste?